Havnearbeider påkjørt av Bring-sjåfør – politiet arresterte bryggesjauerne

Foto: Roar Langaard

Tidlig i dag morges ble en havnearbeider påkjørt av en av Brings sjåfører. Senere arresterte politiet havnearbeideren og kollegaene hans.

Nyhet
Om Nyhet (717 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på [email protected]

Av Ingrid Kvamme Fredriksen

Konflikten på Oslo havn tok en dramatisk vending i dag tidlig. Ved 6-tiden skjedde det en påkjørsel på Bekkelagskaia. Bring og bryggesjauerne strides om Brings sjåfør med vilje kjørte på en bryggesjauer, eller om bryggesjaueren selv kastet seg opp på panseret. Litt senere rykket politiet ut og arresterte 13 bryggesjauere som deltok i blokaden mot et lasteskip utenfor havna. De ble kjørt til politistasjonen, og fikk beskjed om at de vil få bøter på 20.000 kr. hver om de blir arrestert igjen, men ble løslatt kort tid etter.

LES OGSÅ: Havnestreiken – en avgjørende kamp for fagbevegelsen

Politiet griper inn i konflikt
Havnearbeiderne forteller at politiet har sagt at de må søke Oslo Havn KF som grunneier om tillatelse til å gjøre en aksjon. Havnearbeider og styremedlem i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard mener at de har aksjonen på en offentlig plass hvor det ikke er plikt om å varsle eller søke om tillatelse.

— Vi mener at vi benytter et lovlig kampmiddel. Vi har ikke hørt noe tidligere om at vi må søke grunneier om tillatelse til å ha en aksjon. Det er rart at politiet ikke har arrestert oss før på tidligere aksjoner på havna. Jeg ser ikke forskjellen på denne og tidligere aksjoner, sier Langaard.

Politiet har tidligere uttalt til bryggesjauerne at de ikke vil blande seg inn i en arbeidskonflikt. På spørsmål om hvorfor de nå arresterer bryggesjauerne forteller politiet at ble innbrakt fordi de ikke etterkom politiets pålegg om å forlate stedet.

–Politiet har ikke tatt stilling til arbeidskonflikten. Vi skal sikre lovlig virksomhet, samtidig som vi forsøker å finne løsninger som gjør at de demonstrerende kan ytre seg, sier politiinspektør Runa Bunæs

–Hvorfor rykker dere ut nå, når dere ikke grep inn i blokadene forrige uke?

— Politiet har vært tålmodige en god stund. Nå mener vi at vi har vært tålmodige nok. Virksomheten må kunne drives videre. Protestene må gjøres på en måte som ikke hindrer virksomheten.

–Er det politiets ansvar?

–Det er helt klart politiets ansvar å beskytte lovlig virksomhet på havna.

Bunæs viser til paragraf to i Politiloven som blant annet sier at politiet skal verne om all lovlig virksomhet.

LES OGSÅ: Håper folk får opp øynene for hva havnearbeiderne kjemper for

Oslo havn KF kontaktet politiet
Oslo havn KF kan bekrefte at de ringte politiet i dag morges da bryggesjauerne lagde en blokade på havna foran et lasteskip. Havnedirektør Anne Sigrid Hamran avviser imidlertid at de ba politiet om å rykke ut.

–Vi ringte politiet og opplyste om at porten var blokkert på havna.

Hun forteller at Oslo Havn har ringt politiet daglig de siste dagene og fortalt om blokader. Ut over det ønsker hun ikke å kommentere saken.

Havnearbeiderne mener at det er merkelig at det er grunneier, altså Oslo Havn KF, som kontakter politiet i denne saken.

— Det er merkelig at det er grunneier, og ikke arbeidsgiver, som setter en stopper for arbeidernes kamp. Jeg har aldri hørt om noe lignende tidligere, sier Langaard.

Strid om påkjørsel
Politiet forteller at de ikke kjenner til at en av bryggesjauerne skal ha blitt påkjørt av en av Brings sjåfører tidligere om morgenen. Den påkjørte havnearbeideren dro nylig til politistasjonen for å levere politianmeldelse.

— Det understreker i tilfelle politiets oppfatning av at behovet for å gripe inn i situasjonen også kan begrunnes i sikkerhet for de involverte, sier politiinspektør Bunæs.

Havnearbeider Anders Wennevold forteller at sjåføren fra en av de nye bilene fra lasteskipet kjørte rett mot han, uten å stoppe eller si noe til han.

–Han kjørte bare på meg og dytta meg flere meter fremover, jeg havnet oppå panseret på bilen.

Han er glad han ikke havnet under panseret på bilen. Han forteller at han var alene der, og at ingen av de andre arbeiderne fra Bring reagerte, men at en vekter og to andre vitner skal ha sett hendelsen. Wennevold sier han ikke har merket noen skader, ut over at han har smerter i kneet, hvor han ble truffet før han havnet oppå panseret.

Bring benekter på det sterkeste hendelsforløpet.

–Påstandene er tatt ut av løse luften, sier pressesjef John Eckhoff. Han forteller at de har snakket med sjåføren og fått hans versjon.

–Havnearbeideren kastet seg oppå panseret.

Han er sterkt kritisk til at Radikal Portal skal omtale saken fordi det gjør det mulig å «si hva som helst» i konflikten. Han forteller også at han har vitner som bekrefter Brings versjon av hendelsen, og er bekymret for selskapets rykte.

— Vi er en stor leverandør, og et viktig varemerke. Dette er helt udokumenterte påstander som sverter vårt omdømme. En vekter skriver nå en rapport som motstrider bryggesjauerens versjon.

LES OGSÅ: Oslo-politiet har ingen interesse av en konflikt med aktivister

Ikke ulovlig lockout
Bring har fått kritikk av havnearbeidere og støttespillere for å drive ulovlig lockout. Det er Eckhoff uenig i.

–Vi er opptatte av å drive ordentlig. Vi blir beskyldt for ulovlig lockout. Det er bare vås. I denne saken er vi ikke arbeidsgiver. Vi er ikke del i konflikten, men en uskyldig rammet part av en ulovlig blokade. Vi har ikke noe ansvar i saken, vi driver vanlig buissness.

På spørsmål om hvorfor han anser aksjonene havnearbeiderne gjennomfører som ulovlige henviser han til NHO Logistikk og Transport, som samarbeider med dem i havnekonflikten.

Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport sier på vegne av Bring, som er medlem hos dem, at det er ulovlig å hindre virksomhet slik havnearbeiderne gjør:

— Det er ulovlig å hindre virksomhet. De kunne ha gjennomføret en boikott, demonstrert og bedt andre om å ikke bruke leverandører som Bring. Men når de gjennomfører en blokade er det ulovlig.

Roar Langaard er svært uenig i Brings og NHO påstander. Han sier at Bring ikke er en utenforstående part, men en arbeidsgiver som bryter en tariffavtalen. Han mener aksjonsformen deres er deres siste kampmiddel i denne konflikten.

–De sier at vi kan organisere en boikott, men vi kan ikke bruke andre leverandører enn de vi har en tariffavtale med. Det blir litt som å rope ut i ingenting. Aksjonene er det kampmiddelet vi har nå. Vi må forholde oss til Bring, DFDS og andre som arbeidsgivere som vi har en avtale med.

— De står bak en ulovlig lockout. De kan kalle det hva de vil.

Han mener at NHO og Oslo havn KF trenerer prosessen med å finne en løsning på konflikten, for å bli kvitt havnearbeiderne.

–Dette er så useriøst. NHO har en bevisst strategi for å bli kvitt havnearbeiderne i hele Norge.  Måten NHO og Oslo havn KF har opptrådt i denne konflikten minner om en bananrepublikk.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.