Håper folk får øynene opp for hva havnearbeiderne kjemper for

Foto: Christian Vassdal

Havnearbeiderne i Oslo har i over to år vært i konflikt på sin egen arbeidsplass.  Denne uka ble preget av blokader og løpeseddelaksjoner.

Nyhet
Om Nyhet (717 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på [email protected]

Av Christian Boger og Christian Vassdal

Da striden om tariffavtale oppstod mellom Oslo Havn og havnarbeiderne for over to år siden var det få som trodde at konflikten skulle trekke ut så lenge. Lite tyder på en snarlig løsning. Til det er frontene mellom bryggesjauerne og dagens operatørselskap på havna, Yilport, for steile. Det tyrkiske selskapet ønsker ikke avtale med de organiserte sjauerne og leier inn egne mannskaper gjennom vikarbyrået Adecco. Sjauerne på sin side har i det store og det hele mistet levebrødet. Selskapet deres har ble nylig vedtatt nedlagt, men arbeiderne driver det videre selv. Noen oppdrag får de fortsatt, men på langt nær så mange som før.

— Vi har fortsatt noen selskaper som benytter seg av våre tjenester men veldig mange av kundene har gått over til å bruke egne ansatte til de oppgavene vi tidligere utførte, forteller nestleder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Tommy Torgersen, til Radikal Portal

LES OGSÅ: – Nå er det alvor

Arbeidsgiver har lagt opp til dette
Uka som var gjennomførte bryggesjauerne flere blokadeaksjoner. De rettet seg mot containerterminalen på Sjursøya og mot mot lasting og lossing hos Color Line og DFDS Seaways.

Radikal portal var til stede på Ormsund, der arbeiderne hadde stilt seg utenfor porten for å hindre arbeidere i å kunne kjøre ut nye biler fra et stort lasteskip på havna. Bryggesjauerne sto oppgitt å så på at andre gjorde jobben som de har hatt en avtale på å gjøre. Det eneste de kunne gjøre var å sperre porten på den «sivile» delen av havna.

— De losser nå. Bring er leid inn for å gjøre jobben vår. De skal ut med bilene etterpå, men vi skal blokkere, forteller bryggesjauer Anders Wennevold.

Bryggesjauer Roar Langegaard er frustrert over situasjonen de har havnet i:

— Det er en bedriten situasjon. Det er arbeidsgiver som har lagt opp til dette. LO kunne opptrådt bedre; det er mange ord men lite handling. De burde trå mer aktivt til. Men jeg vet at grasrota i LO er 100 prosent bak oss.

Også Torgersen forteller at de ikke tar lett på å gjøre slike aksjoner.

— Slike aksjoner er ikke noe vi gjennomfører med glede, men dette er det siste aksjonmiddelet vi har igjen for å kunne få gjennom våre krav om en tariffavtale med Yilport for å kunne gå tilbake til jobbene våre igjen.

Havnearbeiderne har et ønske om å få spredt riktig informasjon til allmennheten.

— Vi håper gjennom disse aksjonene at folk har fått øynene litt mer opp for hva vi kjemper for. For mange føles nok konflikten både litt komplisert og diffus. Derfor er det viktig å nå ut med budskapet om hva vi kjemper for sånn at vi kanskje kan få andre til å presse på for at konflikten kan bli løst.

LES OGSÅ: Svenske havnearbeidere vil gå til sympatiaksjoner for norske kolleger

God kampmoral
Man kunne tro at det begynner å skorte både på innsats og engasjement etter år med konflikt. Blant gutta på kaia i Oslo er engasjementet like brennende som for to år siden.

— Vi har stått i dette i over to år nå, men vi er fortsatt kampklare og fulle av innsatsvilje, sier Torgersen.

Han skryter av samholdet og kameratskapet blant sjauerne. Ingen har trukket seg på grunn av situasjonen man har havnet i.

— Vi har siden konflikten startet bare mistet en mann, og det skyldes andre grunner enn den pågående konflikten.

Gjennom uka har en rekke privatpersoner stilt opp og aksjonert sammen med sjauerne. Mange støttespillere deltok også blokaden på Ormsund i solidaritet med havnearbeiderne. De trosset regn og surt vær, og fikk låne gule vester av arbeiderne. En av dem var Bjørn, som ikke vil stå frem med etternavn. Han er opprørt over at et selskap som Bring vil samarbeide med Ylport i en arbeidskonflikt.

–Det er forferdelig at Bring her opptrer som streikebrytere. Det er klasseforræderi, og det finner vi oss ikke i, sier han.

Støttespillerne fikk kaffe og kanelgrifler, og praten gikk livlig både blandt sjauere og støttespillere om politikken rundt konflikten, og strategien fremover. Bryggesjauer Roar Langgaard forteller at støtten de får styrker kampmoralen.

— Det gjør utrolig godt å vite at vi har lojale støttespillere som stiller opp for oss når vi trenger hjelp og støtte.

LES OGSÅ: Havneslag i arbeidsretten

Kampen fortsetter
Aksjonene som har vært denne uka er ledd i en kampanje for å øke presset for å få til en løsning på havnekonflikten. Det kan ventes flere aksjoner i tiden framover.

— Vi har ikke lagt noen konkrete planer enda men en kan regne med at vi kommer til å være synlige med aksjoner også neste uke, sier Torgersen.

Han er glad for at det svenske havnearbeiderforbundet nå også kaster seg inn i konflikten. Forbundsleder i det svenske havnearbeiderforbundet, Lars Lindgren, har sagt at de vil gå til sympatiaksjoner mot skip som skal laste for Oslo Containerterminal ved svenske havner.

— Gjennom denne sympatiaksjonen vil vi nå sørge for at ingen av våre medlemmer vil betjene skip som er på vei til containerterminalen i Oslo.

LES OGSÅ: Havnearbeidere og vi som står ved deres side får ofte høre at de bør bytte jobb og slutte med streiketullet. Historieløst er det!

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.