Håper folk får øynene opp for hva havnearbeiderne kjemper for

Foto: Christian Vassdal

Havnearbeiderne i Oslo har i over to år vært i konflikt på sin egen arbeidsplass.  Denne uka ble preget av blokader og løpeseddelaksjoner.

Nyhet
About Nyhet (724 Articles)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på [email protected]

Av Christian Boger og Christian Vassdal

Da striden om tariffavtale oppstod mellom Oslo Havn og havnarbeiderne for over to år siden var det få som trodde at konflikten skulle trekke ut så lenge. Lite tyder på en snarlig løsning. Til det er frontene mellom bryggesjauerne og dagens operatørselskap på havna, Yilport, for steile. Det tyrkiske selskapet ønsker ikke avtale med de organiserte sjauerne og leier inn egne mannskaper gjennom vikarbyrået Adecco. Sjauerne på sin side har i det store og det hele mistet levebrødet. Selskapet deres har ble nylig vedtatt nedlagt, men arbeiderne driver det videre selv. Noen oppdrag får de fortsatt, men på langt nær så mange som før.

— Vi har fortsatt noen selskaper som benytter seg av våre tjenester men veldig mange av kundene har gått over til å bruke egne ansatte til de oppgavene vi tidligere utførte, forteller nestleder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Tommy Torgersen, til Radikal Portal

LES OGSÅ: – Nå er det alvor

Arbeidsgiver har lagt opp til dette
Uka som var gjennomførte bryggesjauerne flere blokadeaksjoner. De rettet seg mot containerterminalen på Sjursøya og mot mot lasting og lossing hos Color Line og DFDS Seaways.

Radikal portal var til stede på Ormsund, der arbeiderne hadde stilt seg utenfor porten for å hindre arbeidere i å kunne kjøre ut nye biler fra et stort lasteskip på havna. Bryggesjauerne sto oppgitt å så på at andre gjorde jobben som de har hatt en avtale på å gjøre. Det eneste de kunne gjøre var å sperre porten på den «sivile» delen av havna.

— De losser nå. Bring er leid inn for å gjøre jobben vår. De skal ut med bilene etterpå, men vi skal blokkere, forteller bryggesjauer Anders Wennevold.

Bryggesjauer Roar Langegaard er frustrert over situasjonen de har havnet i:

— Det er en bedriten situasjon. Det er arbeidsgiver som har lagt opp til dette. LO kunne opptrådt bedre; det er mange ord men lite handling. De burde trå mer aktivt til. Men jeg vet at grasrota i LO er 100 prosent bak oss.

Også Torgersen forteller at de ikke tar lett på å gjøre slike aksjoner.

— Slike aksjoner er ikke noe vi gjennomfører med glede, men dette er det siste aksjonmiddelet vi har igjen for å kunne få gjennom våre krav om en tariffavtale med Yilport for å kunne gå tilbake til jobbene våre igjen.

Havnearbeiderne har et ønske om å få spredt riktig informasjon til allmennheten.

— Vi håper gjennom disse aksjonene at folk har fått øynene litt mer opp for hva vi kjemper for. For mange føles nok konflikten både litt komplisert og diffus. Derfor er det viktig å nå ut med budskapet om hva vi kjemper for sånn at vi kanskje kan få andre til å presse på for at konflikten kan bli løst.

LES OGSÅ: Svenske havnearbeidere vil gå til sympatiaksjoner for norske kolleger

God kampmoral
Man kunne tro at det begynner å skorte både på innsats og engasjement etter år med konflikt. Blant gutta på kaia i Oslo er engasjementet like brennende som for to år siden.

— Vi har stått i dette i over to år nå, men vi er fortsatt kampklare og fulle av innsatsvilje, sier Torgersen.

Han skryter av samholdet og kameratskapet blant sjauerne. Ingen har trukket seg på grunn av situasjonen man har havnet i.

— Vi har siden konflikten startet bare mistet en mann, og det skyldes andre grunner enn den pågående konflikten.

Gjennom uka har en rekke privatpersoner stilt opp og aksjonert sammen med sjauerne. Mange støttespillere deltok også blokaden på Ormsund i solidaritet med havnearbeiderne. De trosset regn og surt vær, og fikk låne gule vester av arbeiderne. En av dem var Bjørn, som ikke vil stå frem med etternavn. Han er opprørt over at et selskap som Bring vil samarbeide med Ylport i en arbeidskonflikt.

–Det er forferdelig at Bring her opptrer som streikebrytere. Det er klasseforræderi, og det finner vi oss ikke i, sier han.

Støttespillerne fikk kaffe og kanelgrifler, og praten gikk livlig både blandt sjauere og støttespillere om politikken rundt konflikten, og strategien fremover. Bryggesjauer Roar Langgaard forteller at støtten de får styrker kampmoralen.

— Det gjør utrolig godt å vite at vi har lojale støttespillere som stiller opp for oss når vi trenger hjelp og støtte.

LES OGSÅ: Havneslag i arbeidsretten

Kampen fortsetter
Aksjonene som har vært denne uka er ledd i en kampanje for å øke presset for å få til en løsning på havnekonflikten. Det kan ventes flere aksjoner i tiden framover.

— Vi har ikke lagt noen konkrete planer enda men en kan regne med at vi kommer til å være synlige med aksjoner også neste uke, sier Torgersen.

Han er glad for at det svenske havnearbeiderforbundet nå også kaster seg inn i konflikten. Forbundsleder i det svenske havnearbeiderforbundet, Lars Lindgren, har sagt at de vil gå til sympatiaksjoner mot skip som skal laste for Oslo Containerterminal ved svenske havner.

— Gjennom denne sympatiaksjonen vil vi nå sørge for at ingen av våre medlemmer vil betjene skip som er på vei til containerterminalen i Oslo.

LES OGSÅ: Havnearbeidere og vi som står ved deres side får ofte høre at de bør bytte jobb og slutte med streiketullet. Historieløst er det!

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.

19 Comments on Håper folk får øynene opp for hva havnearbeiderne kjemper for

  1. Kanelgrifler? Eier de ikke skam. De må jo handle sitt bakverk hos den lokale bakermesteren!

    • Ingrid Kvamme Fredriksen // at // Reply

      Det var da veldig strengt Kjetil?

      • Ikke i det hele tatt. Tenke seg til, ta arbeidsplasser fra lokale bakere ved å servere ting som er produsert av underbetalte fabrikkarbeidere langt herfra mens man selv vil diktere hvem bedriftseieren skal få lov til å ansette og hvilke betingelser disse ansatte skal ha – og da skal det bare ansettes lokale gutter som støtter opp om mafiaen.

        • Joakim Moellersen // at // Reply

          Jeg vet ikke så mye om griffelproduksjon og det aner meg at heller ikke de som hadde gått til innkjøp av dem heller gjør det. Hvis du har noen avsløringer om griffelproduksjonen må du gjerne gi oss et tips, så kanskje vi lager en sak av det.

        • Morten Aasen // at // Reply

          Arbeidsgiver bryter avtale med sine ansatte. Og hiver sine egene på dør. Kanelgiffler fra pågen er vel ikke laget av underbetalte arbeidere? Forklar gjerne.

          • De lokale sjauerne vil bestemme hvem som skal få arbeide i havna. De lokale bakerne må vel da få bestemme hvem som skal produsere maten sjauerne kjøper – det er bare rett og rimelig skulle jeg tro.

            Jeg har ikke noe imot Pågen. Arbeider selv som innleid underleverandør hos en tjenesteleverandør til en av mine tidligere arbeidsgivere. Det skulle bare mangle at ikke bedriften selv får bestemme hvem som er ansatt hos dem og om de vil ha arbeidet utført av egne ansatte eller av underleverandører. Ingen vil vel akseptere at andre personer skal bestemme om man har sparepengene på høyrentekonto eller på brukskonto – men svært mange vil veldig gjerne bestemme over bedriftseiernes penger.

          • Joakim Moellersen // at //

            Så det var bare trolling fra din side når du beskyldte havnearbeiderne for å være skamløse?
            Du prøver å sidestille noens kamp for sine egne arbeidsplassser og opprettholdelse av en inngått tariffavtale med det absurde og fiktive kravet om at bakere skal bestemme hva en bestemt gruppe mennesker skal spise. Dette minner om trolling og det håper jeg du skjønner at ikke er lov i dette kommentarfeltet.

          • Se på det som en annen innfallsvinkel…. Det er egentlig mer ment som et spark til den ensidige vinklingen enn trolling. Noen må fortelle menigheten at det finnes alternative tolkninger av verden der ute når presten forteller dem at naturkatastrofer er guds straff for å tillate homofile ekteskap. Et slikt behov ser det ut til å være også her i denne menigheten.

            Konflikten dreier seg i hovedsak om hvem som bestemmer i en bedrift. Er det dem som eier bedriften eller er det de ansatte? Ansatte i Norge har mange rettigheter, men noen ser ut til å mene at det ikke skal være noen grenser for hva de ansatte skal bestemme.
            Oslo Havn har bestemt seg for å kjøpe en tjeneste for å laste og losse skip. Det er i prinsippet ikke annerledes enn når en annen bedrift bestemmer seg for å kjøpe kantinetjenester. Havnearbeiderne vil ikke godta dette – men å gå med på deres krav er i praksis å frata bedriftseierne retten til å bestemme hvordan de skal drive virksomheten sin (innenfor lovverket). Kanskje er det også på tide å oppdatere lovverket om det er nødvendig?

            Mitt syn er blant annet påvirket av striden i Risavika Havn siden jeg bor i Rogaland.

  2. anonym // at // Reply

    Nå har det seg slik at Yilport IKKE leier inn mannskap fra Adecco til å gjøre sjauera sin jobb.disse er FAST ansatt hos Yilport!
    Når det skal være noen som bedriver streikebryteri,må det vel være noen som er i streik før noen kan bedrive streikebryteri?eller???
    Litt kildekrittik hadde jo vært fint da!

    • Stade // at // Reply

      Oslo kommune har inngått en avtale over 20 år med Yilport. Dette firmaet står oppført med 0 – null – ansatte i Norge. Det finnes heller ingen ledelse å komme i kontakt med.

      http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/05/28/225001/havneselskapet-yilport-i-oslo-har-utilgjengelig-ledelse

      Høyresiden vil heller ha underbetalte løsarbeidere i et kaotisk mafialignende system enn trygge, faste jobber for havnearbeiderne.

      Denne utviklingen vil før eller senere ramme oss alle hvis ikke vi stopper den.

      • anonym // at // Reply

        så var det dette med kildekritikk igjen da.folk biter på alt som står skrevet.jeg utfordrer deg Stade til ett bittelite googlesøk så får du sett att,jo det er faktisk annsatte i Yilport!

        • Stade // at // Reply

          Fra artikkelen jeg lenket til: “Selskapet overtok driften av containerhavna på Sjursøya 1. februar, men ville ikke ha med seg de organiserte bryggearbeiderne videre. I stedet skal de ha hentet inn folk ved hjelp av et bemanningsbyrå.”

          Det hadde jo vært fint hvis firmaet ikke driver med sosial dumping men alle kilder jeg har sett tilsier det motsatte.

          • anonym // at //

            Yilport Oslo Terminal Investments AsJuridisk navn: Yilport Oslo Terminal Investments AsPostadresse:Besøksadresse:Tlf: Sjursøya 9Ormsundveien 9Fax:0193 Oslo198 OsloFylke:Kommune:OsloOslo
            Org.nr:914013100Aksjekapital:1.000.000 NOKAntall ansatte:66Etableringsdato:22.08.2014Foretakstype:ASRegnskapsfører:Visma Services Norge As

          • anonym // at //

            nå blei den klipp og lim litt dårlig fra meg beklageligvis.klipt og limt etter ett lite google søk.men her står det ansatte:66 rett under orgnr

          • MrBlazeAxe // at //

            Hadde vært morsomt hvis du kom med en direktelink..
            Det eneste man finner om Yilport nå er oppføringen i brønnøysundregistrene (som ikke inkluderer antall ansatte) og en oppføring på purehelp som viser null ansatte.

          • anonym // at //

            ja det stemme det at de ikke ville ha med seg bryggerarbeiderne videre i den form de var i.altså OLLK.De sto fritt til å søke de jobbene som var lyst ut.
            Adecco HJALP Yilport med å skaffe folk.de folka som Adecco HJALP til med og finne er nå ansatt i Yilport.
            Det som står i artikkelen du linka til,er ikke korrekt.Derfor jeg ga deg en liten utfordring på google.

            De vikarene som er der nede,er de som sitter i gaten nå.Gaten skal på sikt automatiseres

            Det er også noen vikarer som kjører kran. Jeg vil TRO at også disse kranførerne får fast ansettelse etterhvert,men dette kan ikke jeg si med sikkerhet.

            Artikkelen her begynner så fint med “Havnearbeiderne i Oslo har i over to år vært utestengt fra sin egen arbeidsplass” dette er jo rein skjær løgn! 1.feb 2015 er vel mer riktig.

            så igjen.sjekk dine kilder før du går ut og skriver innlegg! ikke sluk alt rått!

      • anonym // at // Reply

        og Stade.hvor får du det i fra at de du kaller løsarbeidere(som faktisk er fast ansatt) er underbetalte?

      • Ivan Olsen // at // Reply

        Det er ikke riktig at Yilport har 0 ansatte. Kranførerne fra Oslo Havn ble virksomhetsoverdratt til Yilport, og Yilport har inngått tariffavtale med de to forbundene som organiserer kranførerne, nemlig LO-forbundet Fagforbundet og YS-forbundet Parat.

        Foruten kranførerne som ble overført fra Oslo Havn, har selskapet ansatt annet personell i ettertid. Dette bør rettes opp i artikkelen. Det er ikke til hjelp for bryggearbeiderne at informasjon om denne konflikten bygger på feil og misforståelser.

        Noe av kjerna i denne konflikten er jo at bryggearbeiderne ikke har vært ansatte i Oslo Havn, og heller ikke ønsker å bli ansatt i Yilport. De har vært, og ønsker å fortsatt være, ansatt i Oslo Losse- og lastekontor (http://www.ollk.no/), som er et arbeidsformidlingskontor som leier ut bryggearbeiderne til faste priser pr. time.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*