Afghanistan, hvor Gud kommer for å gråte

Et studiemøte for kvinner i Kabul på 1980-tallet.

Vi levde godt. Afghanistan var flott. Kabul var vakker. Dette var før kampene, før krigsherrene, før rakettene. Før Taliban, før galskapen, før dødslukten og blodet. Dette var 1991.

Noshin Rad
Om Noshin Rad (2 artikler)
Noshin Rad er styremedlem i Ungkurd Norge. Hun har studert Midtøsten. migrasjon og diaspora ved SOAS, University of London.

Afghanistan. Landet jeg ble født i. Et land som har vært i krig siden jeg var bare noen måneder gammel. Jeg ble født i Kabul. Byen hvor min mor og hennes søsken ble født. Byen hvor mine foreldre møttes og ble gift. Kabul var en gang en fredfull og vakker by. Lukten av ren luft, hvor min mor kunne gå ut i hagen for å se de vakre Hindu Kush-fjellene i det korte skjørtet sitt og med meg i armene. Min far hadde på 80-tallet flyktet fra teokratiet i Iran til Afghanistan. Han var endelig i fred og i trygghet fra torturistene, og kunne nå gå ut i gatene kledd som en filmstjerne. Vi levde godt. Afghanistan var flott. Kabul var vakker. Dette var før kampene, før krigsherrene, før rakettene. Før Taliban, før galskapen, før dødslukten og blodet. Dette var 1991.

Studenter ved det polytekniske universitetet i Kabul på 1970-tallet.

LES OGSÅ: Afghanistankrigen: En forutsigbar fiasko

Mennene fra fjellene
Min familie var ikke rik, men de hadde det godt. De hadde et liv de var fornøyde med. Livet var enkelt, men fylt med glede. De trengte ikke mer så lenge de hadde mat og vann på bordet, så lenge alle var friske. Men en dag da min far var ute, og min mor gjorde seg klar for å besøke min bestemor med meg i armene, skjer det. I det hun går ut i hovedgaten ser hun et hav av mennesker som løper mot henne. Min mor stopper en kvinne og spør hva er det som skjer. Kvinnen svarer, har du ikke hørt? Mennene fra fjellene har kommet. Og hun løper videre. Siden den dagen i april 1992 har ingenting vært som før.

Det var mujahedin, de hellige krigerne, som hadde ankommet Kabul. Mujahedin var kjent for afghanerne lenge før de ankom byen. Min mor hadde aldri trodd at fjellmenneskene ville kunne erobre byen hennes. Men det afghanske regimet var sovjetvennlig og afghanerne var lei av at russerne skulle dirigere landet. Mujahedin ble derfor ansett av mange afghanere som de som skulle beskytte oss fra de religionsløse russerne og drive ut de afghanerne som styrte landet for dem. Med hjelp fra amerikanerne som sendte våpen hadde mujahedin mer enn nok vilje til å lykkes.

LES OGSÅ: Afghanistankrigen er et eksempel på hvor dårlig det kan gå

Gjensyn med mujahedin
Doktor Najibullah var presidenten i Afghanistan og var en mann som landet i framtiden aldri vil se maken til. Han var en som gjorde alt for at de skulle komme til enighet med mujahedin. Men hellige krigerne nektet, og han og hans bror ble nødt til å flykte til FN-komplekset i Kabul for å søke asyl. Kabul og Afghanistan var nå under religiøse fundamentalisters kontroll og deres tid hadde begynt. Senere under Taliban ble doktor Najibullah og hans bror drept ved at de levende ble dratt i tau gjennom gatene i Kabul. Deretter ble likene hengende i en uke til offentlig skue for å skape frykt blant folk; dette skjer hvis du er kommunist-elsker og imot Talibans lover og regler.

Men som i alle slike motstandsbevegelser som oppnår makt så vil det oppstå uenigheter mellom fraksjonene, og det samme skjedde med mujahedin. De små kampene ble til store kamper. Kaos utbredte seg. Før denne tiden hadde allerede min mor, far og jeg flyktet fra Afghanistan, men min mors familie på syv og min tantes ektemann og to småunger var igjen. De så galskapen som utspilte seg. Mujahedin-krigere som voldtok unge og eldre kvinner, menn som fikk helt bensin over seg for så å bli tent på. De ble kalt dansende flammer av de hellige krigerne. Disse hellige krigerne som ble skapt av amerikanerne, saudierne og pakistanerne som en motstandsbevegelse, en opposisjon mot kommunismen og Sovjetunionen, disse hellige krigerne som snakket om islam og religionens betydning for muslimer mens de samtidig voldtok, torturerte, drepte noens mor, far, søsken, onkel, og tante, disse hellige krigerne flyktet etter Talibans oppstandelse til Europa og uendelig mange av dem fikk asyl. Den norske stat har gitt beskyttelse og oppholdstillatelse til mange av disse mujahedene, som har det afghanske folks blod på hendene, som har begått de verste tenkelige krigsforbrytelsene. Og min familie møtte igjen mujahedin da de trodde de var trygge i lille Norge.

En kvoteflyktning med blod på hendene
Mai 2000. Måneden jeg sent vil glemme, selv etter 17 år. Året hvor min far og mor konstant ble trakassert av mujahedene som hadde fått opphold av den norske stat. En av dem fortalte stolt mine foreldre at han var mujahed til FN og at grunnen til at han søkte om beskyttelse var fordi at Taliban hadde kommet til makten og at han var nå selv i fare for å bli drept av dem. FN gjorde ikke noe annet enn å sende han rett til Norge som kvoteflyktning. Da han kom til Norge skulle han fortsette sin kamp mot de vantro. Vedkommende mente at min far ikke hadde ære fordi min far lot min mor jobbe, kjøre bil og gå ut av huset uten en mannlig følge og uten å dekke seg til. I hans øyne var ikke mine foreldre ekte muslimer. Han mente at kvinners rolle var i huset og en ekte afghansk kvinne skulle dekkes til. I diskusjoner med mine foreldre om hans rolle som mujahed fortalte han at mujahedin kom for islam og for å drepe de gudløse og vantro. Den mørke sannheten er at mujahedin har hendene fylt med afghanske muslimers blod.

I hvilken verden lever vi når krigsforbrytere får opphold i land som Norge? Mens min mors familie som ikke hadde begått en eneste forbrytelse eller en uriktig handling, ikke fikk søkt beskyttelse i Norge fordi de ikke fikset afghansk pass før de flyktet fra bombene og rakettene, fra volden og drapene? De mistet alt. De har nå bodd i et land i 22 år uten noen form for rettigheter. Hvordan kan man forvente at de skal få kjøpt et hus når de ikke en gang har rett til å kjøpe et SIM-kort? Afghanske flyktninger i Pakistan har ingen rettigheter som menneske, men pakistanere vet at de lever godt med afghanernes svarte penger. Det eneste min mors familie gjorde galt var at de ikke drepte noen, at de ikke løy, at de faktisk var gode, flotte mennesker. Men hvem bryr seg, vi kan jo ikke ta inn alle.

Året 2016 var den blodigste året i Afghanistan siden Talibans fall i 2002. Men jeg har dessverre en følelse av at 2017 ikke vil bli noe bedre, og at fremtiden for afghanere og landet er mørkere enn noen gang nå som Daesh (Islamsk Stat) får et sterkere fotfeste. Et Afghanistan i fred er derfor ikke innenfor rekkevidde.

Når jeg tenker på mitt Afghanistan så får jeg ofte en klump i halsen og tårene trenger seg på og renner nedover kinnet mitt. Afghanistan er virkelig der Gud kommer for å gråte.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 46924315
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.

  • lovåundre

    Veldig interessant og opplysende artikkel.

    • soriella

      Enig. Og enten antikommunister liker det eller ikke, så støtter det opp om min kommentar i
      feltet under denne saken:
      https://radikalportal.no/2016/01/04/hvor-ble-det-av-kjetil-rolness-motto-om-a-tenke-sjael/
      (Unnskyld at jeg ikke orker å skrive alt oppatt.)
      Men hva gjør vi, for å få nøytralisert disse mujahedin og lignende som har lyktes med å etablere seg her i landet? De fortsetter jo også her. Jeg ser at artikkelforfatter er med i Ungkurd Norge. Det får meg til å tenke på Shilan Shorsh. Finnes det et eneste menneske som tror at hun tok seg selv av dage?

      http://www.vg.no/nyheter/innenriks/hva-skjedde-med-shilan-shorsh/a/23321976/

      http://www.dagbladet.no/nyheter/det-er-informasjon-i-skapene-som-mange-ikke-onsker-at-skal-komme-fram/60994763

      • Buddy O

        «Det får meg til å tenke på Shilan Shorsh. Finnes det ett eneste menneske som tror at hun tok seg selv av dage?»

        Sikkert. Folk tror på hva som helst. Jeg hørte om en kar som fikk besøk av en engel som hadde seks hundre par vinger, og dekket hele horisonten. De fleste engler har bare ett par vinger, men denne? Seks hundre. Ikke dårlig, eller hva?

        Pussig nok var det ingen andre som så denne mangevingede engelen, selv om hele horisonten var dekket. Likevel fins det hundrevis av millioner mennesker som tror på karens historie. Og om du sier at historien bare var en røverhistorie, da dreper de deg.

        Folk tror på hva som helst.

        • soriella

          Nja. Mange henger vel fast i troen på legender om noe som «hendte for lenge siden», særlig hvis de er innprentet i barnealder – og kan likevel forholde seg rasjonelt til verdslige og dagsaktuelle hendelser. Det gjelder muslimer såvel som kristne, selv om sistnevnte gruppe nok sjeldnere er tilbøyelig til å drepe for sin tro. Jeg kjenner en Bibel-fundamentalist, som ser fram til en gang i det neste liv å møte Adam og Eva og få oppklart et par spørsmål angående slangen i Paradiset. På andre områder har han iblant overrasket meg med sitt kritiske intellekt. Folk er rare :).

          • Buddy O

            Enig med deg. Folk er rare.

            Er du kjent med professor Dawkins og hans konsept om ‘memes’?

            En meme kan blant annet være en idé, men betraktet som en levende organisme. Ikke direkte fysisk levende, men memen lever som en tanke i sine vertsorganismer(mennesker).

            På Wikipedia skriver de dette om memes(min uthevelse):

            «Memes spread through the behavior that they generate in their hosts. Memes that propagate less prolifically may become extinct,
            while others may survive, spread, and (for better or for worse) mutate.
            Memes that replicate most effectively enjoy more success, and some may
            replicate effectively even when they prove to be detrimental to the
            welfare of their hosts
            .[4]»
            https://en.wikipedia.org/wiki/Meme

            Noen ser på religion som memes, idéer som sprer seg og replikeres. Om religioner er en idé som lever i menneskers sinn og som må spres for å overleve (fordi mennesker dør), hvilke religioner er da mest levedyktige? Islam ser ut til å ha utviklet seg til å bli veldig robust. Protestantismen har ‘morphed’ til sosialisme og således glemt som religion, mens islam har blitt kjernen i nesten to milliarder menneskers identitet.

            Jeg uthevet slutten fordi islam på mange måter er svært regressiv for vertsorganismen, den troende. Ikke bare ødelegger religionen for en normal og sunn livsutfoldelse, men vertsorganismen er til og med villig til å drepe seg selv for sitt meme, altså islam. Det er meget spesielt og selvsagt svært destruktivt for vertsorganismen.

            Om vi observerer både religiøse og politiske ideologier som ‘memes’, fremstår islam som en vinner-meme. Politikken har ennå ikke klart å utvikle en meme som beseirer de religiøse memes.

            Om Dawkins har rett, ser fremtiden litt dyster ut.

          • soriella

            Begrepet ‘memes’ har jeg sett brukt og (noenlunde) forklart mange ganger, uten at det inngår i mitt vante vokabular. Du forklarer det også bra:). Jeg har ikke lest Dawkins. Dette konseptet vet nok du mye mer om!

            Jeg ser jo på religioner som en underkategori av ideologier. Og de kan være mer eller mindre destruktive, for inngrupper såvel som utgrupper.

            Og perspektivene er dystre, det er jeg enig i. For noen av oss er det vel slik at «det er håpløst, og vi gir oss ikke».

          • Buddy O

            «Jeg ser jo på religioner som en underkategori av ideologier. Og de kan være mer eller mindre destruktive, for inngrupper såvel som
            utgrupper.»

            Enig. Dessverre er det mange som ikke har fått med seg det poenget, at religion er en ideologi for organisering av samfunn, akkurat som politiske ideologier.

            Hele skillet mellom religion og politikk er svært kunstig og minner om strutsepolitikk. Begge deler handler om statsbygging og styring.

            «Og perspektivene er dystre, det er jeg enig i. For noen av oss er det vel slik at «det er håpløst, og vi gir oss ikke».»

            Natta har gitt oss enda et datapunkt, denne gang i London. Tre muslimske menn gikk løs på uskyldige sivile med bil og macheter. Hittil er seks døde, men mange ligger kritisk skadd på sykehusene i byen.

            Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

            https://no.wikipedia.org/wiki/Ideologi

  • Buddy O

    Takk for en god artikkel! Flere slike, takk.

  • knut e. berger

    Flott at din stemme kommer til, flott også at den publiseres her.

    «…..I hvilken verden lever vi når krigsforbrytere får opphold i land som Norge? Mens min mors familie som ikke hadde begått en eneste forbrytelse eller en uriktig handling, ikke fikk søkt beskyttelse i Norge fordi de ikke fikset afghansk pass før de flyktet…»

    Naturligvis mange faktorer som spiller sammen. Men gitt stedet for publikasjonen så vil jeg veldig enkelt si at èn viktig grunn er at moderate stemmer, stemmer som er betenkt og kritiske til deler av innvandring – spesielt den ukontrollerte – altså nøyaktig det du beskriver…….absolutt og kategorisk blir satt i bås på ytterste høyre- og radikale fløy. Der stemples man og settes i bås med det verste mennesket har kommet opp med av avskum. På fargepaletten mørk mørk blå..brun, lilla helt til grensen for mørk rød.

    Dette bidrar til å polarisere enormt. Dette skremmer en mengde av dine potensielle støttespillere. Få tør. Resultat blir stillhet….den type dype og rungende stillhet som aksepterer. Og som legger grunnen for all faenskap menneskedyret kan komme opp med.

    Jeg vedder på at frihet til å ytre seg var noe av det første som forsvant i etterkant av disse tragiske dagene i 1992.

  • spirild2

    Anbefaler denne artikkeln, intervju med palesineren Waleed Al-Husseini, en ung og uredd intellektuell som forklarer hvorfor islam ER livsfarlig og det vil ikke bli bedre sålenge oppgjøret med koranen ikke finner sted. “Face à l’islamisme, le silence des musulmans devient complice” http://www.causeur.fr/waleed-al-husseini-islamisme-france-43850.html

  • Melek

    Dette synes jeg var en velskrevet og tankevekkende artikkel.

  • Hilmar Madsen

    Jeg fulgte med under hele krigen da Russland hadde herredømmet i Afganistan, og folket kunne gå på skole og leve et vestlig liv. Det greide amerikanerne å få en slutt på. Det kunne ikke aksepteres at det kunne bli innført kommunistisk styreform. Derfor allierte de seg med Mujahedin og andre rebellere, som de nå har gjort i Syria. De gir blanke blaffen og med støtte fra Norge i om de de har til hjelpesmenn består av alle typer rebellere bare vesten oppnår sine mål, å styrte Assad. Samme fremgangsmåte benyttet de seg av i både Irak og i Libya. Og ola donk er med for å tekker leder sjiktet.

    • soriella

      Du kjenner vel Knut Lindtners blogg derimot.no, der bl.a. folk som Jan Hårstad skriver. Kommentarfeltet ser ofte ut som en tumleplass for diverse antikommunister (tross gode forsøk på å få til noe annet) og nå kan vi ikke bruke disqus der heller, men artiklene er av en type som sjelden sees på norske nettsteder!