Ketil Solvik-Olsen tar ikke ballen

Hovedproblemet i transportbransjen i dag er EØS- og Schengen-avtalen, som legger til rette for sosial dumping og som Fremskrittspartiet støtter mer enn noe annet parti her i landet.

Jørund Hassel
Om Jørund Hassel (56 artikler)
Jørund Hassel er pensjonist og har tidligere jobbet i NSB. Han har hatt ulike tillitsverv i Norsk Jernbaneforbund og som distriktssekretær i LO Stat.

Det er hyggelig at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) tar seg tid til å svare på mitt inserat av 7/2 2017 på Radikal Portal. Men tilsvaret inneholder verbale mål som det er vanskelig å være uenig i. Og så lenge Statens Vegvesen har en utekontroll, ved siden av politiet, er ikke de tiltakene Solvik-Olsen nevner annet enn en selvfølge.

LES OGSÅ samferdselministerens tilsvar: Til kamp for en mer seriøs transportbransje

De landene som har skrevet under på den deklarasjonen som Solvik-Olsen henviser til er Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia, Frankrike, Østerrike, Luxembourg og Italia – ved siden av Norge. Det betyr at 20 EU-stater ikke omfattes av denne avtalen. Et system er aldri bedre enn det svakeste ledd het er et ordtak. Hovedproblemet i dag er EØS- og Schengen-avtalen, som Fremskrittspartiet støtter mer enn noe annet parti her i landet – et forlik de skrev under på da partiet inngikk et regjeringssamarbeid med Høyre.

Problemet er at virksomheter – med adresse i tidligere østblokkland – ikke omfattes av deklarasjonen. For det første er det fra disse landene at problemene er størst hva angår sosial dumping – slik det påpekes i min artikkel av 7/2 2017. For det andre er det norske eierinteresser i noen av de selskapene som er registrert i Øst-Europa. Hva har Ketil Solvik Olsen tenkt å gjøre med det? For det tredje er det avdekket omfattende juks med fartsskrivere på biler fra Øst-Europa. Det skjer enten gjennom bruk av magneter på gearkassene eller gjennom annen teknologi. På denne måten forstyrres signalene til «Kitas-giveren» som gjør det mulig å manipulere registreringen av kjøre- og hviletiden.

LES OGSÅ: Ketil Solvik-Olsen og sosial dumping i transportbransjen

Det var dette Ketil Solvik-Olsen burde ha svart på – jamfør min artikkel – og ikke alt mulig annet.

Når det gjelder at Ketil Solvik-Olsen sperrer brukere på Facebook – som har et annet syn enn ham – fra å kommentere og korrigere Solvik-Olsen, har jeg ingen annen dokumentasjon enn at blant annet undertegnede er sperret. At en statsråd opptrer slik, mener jeg er et demokratisk problem.

Men det synes å være en del av Fremskrittspartiets policy – «å ta mannen fremfor ballen»?

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.