Ketil Solvik-Olsen og sosial dumping i transportbransjen

Foto: Tor Midtbø/Samferdselsdepartementet

Det virker som Frp/Høyre-regjeringen med samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp) gjør alt for at billig arbeidskraft skal overta for norske arbeidsplasser, godt forankret i EØS og Schengen-avtalen.

Jørund Hassel
Om Jørund Hassel (56 artikler)
Jørund Hassel er pensjonist og har tidligere jobbet i NSB. Han har hatt ulike tillitsverv i Norsk Jernbaneforbund og som distriktssekretær i LO Stat.

Fra nyttår 2015 har regjeringen åpnet for kabotasjekjøring. Det betyr at utenlandske sjåfører fritt kan komme til Norge og ta transportoppdrag.

I et forsøk på å glatte over regjeringens liberaliseringspolitikk til fordel for EU-land, skriver Ketil Solvik-Olsen på sin Facebook-side 3. februar: «Bedre konkurranseevne og tryggere arbeidsplass for norske sjåfører – det er jeg for». Han legger ved denne linken.

Det Ketil Solvik-Olsen ikke nevner er at ingen av landene fra Øst-Europa har underskrevet på denne avtalen. Og her ligger problemet! Hadde Solvik-Olsen vært «for bedre konkurranseevne og tryggere arbeidsplasser for norske sjåfører» – hadde han gjort noe med virksomhetene som driver med skatteplanlegging og ofte sosial dumping, registrert i Øst-Europa. Flere norske investorer har aksjer i selskaper som Vlantana, Girteka, Dinotrans med flere, alle er registrert i Øst-Europa. De samme selskapene operer øfte med asiatiske sjåfører som bor, jobber og sover i bilene sine – og som operer fra svenskegrensen inn i Norge. Disse utgjør etter min mening en sikkerhetsrisiko langs norsk veier i den forstand at hvile- og rekreasjonsforordningene er for dårlige.

Asiatisk arbeidskraft blir erstattet med østeuropeisk arbeidskraft fordi sistnevnte etter hvert er blitt for dyre. Transportmagasinet skrev om at disse sjåførene jobbet for 5 500 kroner per måned for et par år siden. Disse lønningene skal norske sjåfører konkurrere mot.

LES OGSÅ: Beklagelse av tariffknusing holder ikke, Støre. Du må gjøre noe!

Kjøre- og hviletidsbestemmelsene presses
Dette presser både norske og utenlandske selskaper på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Bare på Østlandet fikk 8 300 kjøreforbud i fjor – av det beskjedne antallet som bli kontrollert.

I tillegg synes det å være omfattende juks innen deler av bransjen. Det handler trolig om underbetalte sjåfører som prøver å kompensere for den dårlige betalingen.

Av trafikksikkhetshensyn, og for å unngå sosial dumping, bør kabotasjekjøring generelt forbys. Det er den kampen Ketil Solvik-Olsen bør ta seg av,  istedenfor å spre «alternative fakta/fake news» om hvor fortreffelig regjerings politikk er. Kravet om tiltak mot lovlig og ulovlig kabotasjekjøring er ikke nytt for Fremskrittspartiet-/ Høyre-regjeringen.

LES OGSÅ: Undergraver Fremskrittspartiet tilliten til demokratiet?

Solvik-Olsen som demokratisk problem
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen utgjør et demokratisk problem. Han bruker – i kraft av sin statsrådsstilling sin Facebook-side til å spre «alternative fakta/fake news» – spesielt mot opposisjonspartiene, slik som nevnt ovenfor. Opplysninger som han ber sin «menighet» spre (dele) videre på sosiale medier. Samtidig stenger Solvik-Olsen personer ute som kommer med – for ham og Fremskrittspartiet – ufordelaktige korrigerende ytringer. Det er altså ikke mulig å kunne kommentere og korrigere hans uriktige ytringer og halvsannheter.

Man må kunne forvente at en statsråd går ut med balanserte faktaopplysninger – og opptrer som en statsråd for hele befolkningen – ikke som en statsråd med uredelige opplysninger. Åpenbart i den hensikt å skaffe Fremskrittspartiet flere velgere. Denne form for opptreden fra Ketil Solvik-Olsen mener jeg er et demokratisk problem.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.