I dag, onsdag morgen, møtes havnearbeiderne i Oslo og NHO i arbeidsretten for å få en avgjørelse på hva som kan kalles en privat havn.
Av Christian Boger
Dagens sak i arbeidsretten kommer som et resultat av at to av aktørene ved Oslo Havn, Oslo Containerterminal og Sjursøya Containerterminal, mener deres egne arbeidere, og ikke de fagorganiserte havnearbeiderne, har rett til å utføre laste- og lossearbeid på anleggene da selskapene anser anleggene for å være såkalt privat havn. Med bakgrunn i dette mener selskapene at de ikke er underlagt «Rammeavtalen om fastlønnssystem for laste- og lossearbeidere».
Slutt for havnearbeiderne
Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og LO som organiserer havnearbeiderne er dog svært uenige i at anleggene kan karakteriseres som private havner, og forbundet har svært god tro på å gå seirende ut av saken.
– Forståelsen av rammeavtalen har vært svært klar opp til nå. Vinner NHO denne saken er det over og ut for laste- og lossearbeiderne slik vi kjenner dem i dag. Får NHO medhold i arbeidsretten betyr det at det er fritt fram for privatisering av samtlige havner her til lands, sier første nestleder i NTF Lars Morten Johnsen til nettstedet FriFagbevegelse.
NTF ser dog for seg muligheten for at et tap i saken vil føre til at laste- og lossearbeiderne i framtiden vil stå for arbeidet ombord i skipene, mens bedriftenes ansatte vil stå for arbeidet på land.
Det er avsatt tre dager til saken i Arbeidsretten og dom i saken er ventet i begynnelsen av oktober. Dommen i saken kan heller ikke ankes og resultatet vil dermed bli stående for all fremtid.