Yilport vil kvitte seg med kranførerne på Oslo havn

Foto: Wibeke Bergheim

Havneoperatøren Yilport vil si opp flere ansatte ved containertermialen i Oslo. --Vi har en god dialog med de ansatte rundt dette, sier Yilports Oslo-sjef, Eryn Dinyovzky.

Nyhet
Om Nyhet (716 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på [email protected]
Av Christian Boger

Det var under en havnekonferanse i Rotterdam nylig Yilports omstridte Oslo-sjef kom med uttalelsene. Ifølge det britiske shippingnettstedet «The Loadstar» hevder Dinyovszky at fagforeningene og de ansatte er fult klar over Yilports planer om framtidig nedbemanning.

–Vår strategi er å ha en åpen og tydelig drift. Jeg har aldri sagt til kranførerne våre at deres jobb er sikker i framtiden og at vi ikke kommer til å automatisere håndteringen av containerne ved terminalen i Oslo, sa hun under sitt innlegg på konferansen.

Hun mener det i framtiden ikke vil være mulig å drive en inntektsgivende og effektiv containerterminal uten at kranoperasjonene automatiseres.

Dyre norske arbeidere
Yilport-sjefen har vært ute i hardt vær etter overtagelsen av driften av containerterminalene på Sjursøya og Ormsund i februar. Hun brukte sitt innlegg under konferansen også til å kritisere det høye kostnadsnivået i norske havner.

–Driftskostnadene ved norske havner er noen av verdens høyeste og det å løse problemene rundt havnas ansatte var den klart vanskeligste biten i forhold til overtagelsen vår av driften ved containerterminalene i Oslo.

Konfliktene rundt Yilports overtakelse, som kostet rundt 40 havnearbeidere jobben, har i følge Dinyovszky ikke skadet selskapets renomè i markedet i særlig grad.

–Vi har alltid vært klare på hva vi vil. Dette har vi også kommunisert til våre kunder. I ettertid føler vi at vi har støtte fra kundene våre når det gjelder de valg vi har tatt.

LES OGSÅ: Sa opp havnearbeidere – bruker ulovlig overtid

Transportarbeiderforbundet ikke overrasket
Norsk Transportarbeiderforbund, som organiserer bryggesjauerne som ble oppsagt da Yilport overtok driften i Oslo, er ikke spesielt overrasket over at selskapet varsler at flere kan miste jobben.

–Vi er ikke overrasket over at Yilport ønsker å kutte ytterligere i bemanningen, sier 1. nestleder Lars M. Johnsen til Radikal Portal.

Han viser til containerterminalen i Gävle i Sverige, som også driftes av Yilport, drives av kranførerne.

— På terminalen i Gävle ser vi at kranførerne i tillegg til sine opprinnelige oppgaver også pålegges oppgaver som truckførere og tradisjonelle terminalarbeidere.

Nestlederen understreker at måten Yilport ser ut til å handle på i denne saken, ved å varsle nedbemanning gjennom utenlandske nettsteder, er svært uvanlig her til lands.

Her får han støtte av styremedlem i Oslo Havnearbeideres Forening (OBF), Roar Langgaard.

— Yilport viser en helt klar forakt både for norsk arbeidsliv, norske regler og norske arbeidere, understreker han

Kan være grunnlag for søksmål
Johnsen understreker at muligheten til å si opp egne ansatte reguleres av hovedavtalen og krever interne drøftinger med bedriftens fagforeninger om det skal kunne tillates. Han understreker at oppsagte arbeidere ikke kan erstattes med innleid arbeidskraft.

–Skulle en komme i en situasjon hvor en ser at oppsagte arbeidere blir erstattet med innleid arbeidskraft er det god grunn til å gå til søksmål mot bedriften, og et slik søksmål mener jeg man har en god mulighet til å vinne.

Det har de siste dagene ikke vært mulig å få noen kommentar verken fra Fagforbundet eller Parat som organiserer kranførerne i containerhavna.

LES OGSÅ: Politiet avbrøt lovlig havneaksjon

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.