Konservative raser mot Gillette – føler seg krenket av reklame mot seksuell trakassering

Sint mann og Gillettes barberskum.

I en ny reklamefilm ber Gillette menn være den beste versjonen av seg sjøl og ikke mobbe eller seksuelt trakassere. Nå vil konservative boikotte selskapet.

Nyhet
Om Nyhet (716 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på [email protected]

Barberhøvelprodusenten Gillette ber i en ny reklamevideo menn være den beste versjonen av seg sjøl. I reklamen vises seksuell trakassering, hersketeknikker og mobbing som eksempler på såkalt toxic masculinity — ideen om at det i menns tillærte adferd er skadelige elementer, spesielt for kvinner, men også for andre menn og til og med den som utfører adferden. Oppførselen er ifølge teorien tillært på et sosialt plan basert på oppfatninga om at menn skal være dominante.

Verdens største barberhøvelprodusent referer i reklamen til #metoo og ber menn ta ansvar for seg sjøl, men også for andre menn som ikke kjenner sine grenser. «We believe in the best of men», proklameres det.

LES OGSÅ: Alt-right-stjerna PeterSweden besøkte «no-go-sona» Grønland i Oslo — visste ikke om han vill bli angrepet

Fra enkelte blei reklamen møtt med hyllest, mens andre trakk på skuldrene over nok en storkapitalist som vil kaste seg på ei bølge for å selge mer. Men i konservative miljøer var reaksjonene helt annerledes.

På sosiale medier har mange følt seg angrepet av reklamen og sverger nå til boikott. Videoer og bilder av folk som kaster barberhøvel, barberblad og barberskum de har betalt penger for i søpla florerer.

LES OGSÅ: Erling Folkvord stilte i singlet på TV — Resett raser og vil ha Oslo ut av Norge

I internettkulturen på ytre høyre og spesielt innafor den kvasinazistiske alt-right-bevegelsen har begrepet snowflakes lenge blitt brukt om liberale og venstresida. Det spiller på at disse gruppene visstnok skal være skjøre og ikke tåle noe som helst. Dette har slått tilbake etter at mange nå mener at det er ytre høyre som sutrer over den minste sak.

Også i fjor ville konservative og deler høyresida i USA boikotte sportsutstyrsprodusenten Nike da de signerte en sponsoravtale med Colin Kaepernick, amerikansk fotballstjerna som satte seg på kne under nasjonalsangen i protest mot politivold mot svarte. Da så man lignende reaksjoner hvor folk tente fyr på skoene sine og kasta dem i søpla. Børsverdien til Nike har imidlertid gått markant oppover det siste året.

Kun fem dager etter at reklamen blei publisert virker det imidlertid som om det er flere som koser seg med å gjøre narr av boikottaktivistene fra høyresida enn hva det er folk som tar til orde for å boikotte.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Supreme Global Communist Party (@supremeglobalcommunistparty) on

Under kan du se reklamen som satte sinnene i kok:

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.