Dobler bompengene og blir selv millionær – ikke rart om folk blir lei miljøpolitikk

Foto: By Guri Barka Martins and Anders Skyrud Danielsen

Miljøpolitikk som tar form som flate avgifter, er en miljøpolitikk for de rike. Enda verre blir det når politikerne som setter denne miljøpolitikken ut i live blir millionærer på å være yrkespolitikere.

Morten Johansen
Om Morten Johansen (29 artikler)
Morten Johansen er lønnsarbeider.

Miljøpolitikken til MDG tar tilsynelatende hensyn til at miljøavgifter kan slå ut på en sosialt urettferdig måte. Derfor skriver de i arbeidsprogrammet sitt at:

–De Grønne vil bruke skatter og avgifter til å premiere miljøriktige valg, samtidig som vi vil bruke skattesystemet til å omfordele og redusere økonomisk ulikhet.

Her forenes klassebevissthet og miljøpolitikk. Miljøavgiftene skal bidra til at folk velger en mer miljøvennlig livsstil, mens nye grep i skattesystemet skal bidra til omfordeling, slik at ikke vanlige folk og de fattige skal bære hovedbyrdene av å innføre miljøtiltak. Dette må vi tro baserer seg på en forståelse av at flat beskatning som moms, bompenger og sigarettavgifter er avgifter som ikke fungerer utjevnede slik progressive skatter gjør det. Skal man bruke flat beskatning som bompenger, må dette tiltaket suppleres av andre omfordelende tiltak hvis det ikke skal slå ut på en sosialt urettferdig måte, slik som for eksempel karbonavgift til fordeling.

LES OGSÅ: Dette tjener rikingene som vil kutte i lønna til vanlige folk

I praksis derimot
Når MDG og resten av byrådet i Oslo skal innføre bompenger i praksis er klasseperspektivet glemt og det som gjenstår er en flat avgift. Konsekvensene av at bompengene nesten dobles i Oslo blir da ett av to: Enten så forsetter de med dårlig råd å kjøre bil, hvilket gjør at de får enda dårligere råd. Eller så slutter de med dårlig råd å kjøre bil, hvilket vil si at de med god råd i større grad får ha veiene for seg selv. Derfor er det ikke særlig overraskende at Ragnhild Ulltveit-Moe (skatteregistret formue 160 millioner kroner) forsvarer bompengene i Minerva under ingressen:

–Det er ikke en menneskerett å få kjøre bil til jobben hver dag. Økt bompengeavgift er et klokt grep fra det sittende byrådet selv om det hisser på seg bilister. Om noe burde prisene vært enda høyere.

Når pisk tar form av økte avgifter så fungerer pisken kun for de menneskene som bryr seg om noen tiere ekstra per dag. Er du rik kjennes ikke pisken i det hele tatt.

LES OGSÅ: Rikingenes egne ord om hvor grufullt det er å være rik

Byrådene lever i en annen økonomisk virkelighet enn folk flest
Ansvarlig for implementeringen av bompengene er byråd for samferdsel og miljø, Lan Marie Nguyen Berg. I 2015 hadde Nguyen Berg en skatteregistret inntekt på rett i underkant av 400.000. I 2016 var steg denne til 1.068.860. Dette er skatteregistret inntekt. Den reelle lønna for en byråd i 2016 i Oslo var på 1.164.794 kroner. I 2017 bevilget de seg en økning på nesten 30.000 kroner til 1.192.822 kroner.

Med sine millionlønninger lever byrådene i Oslo i en helt annen økonomisk hverdag enn den til de fleste andre. Da er det kanskje ikke så rart at man glemmer klasseperspektivet når det skal lages ny politikk.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.