Kvinnefrontens feminisme – ikke for alle

Ved å invitere gjester med fiendtlig innstilling til transpersoner har Kvinnefrontens festival blitt ekskluderende, stikk i strid med feminismens grunnverdier.

Begard Reza
Om Begard Reza (8 artikler)
Begard Reza er en antirasistisk feminist og filmskaper, jobber i Skeiv Verden, er leder i Interfem og styremedlem i UngKurd og Landsforeningen mot rasisme. Sitter i skeivt nettverk i Rødt.
Ranveig I. Stava
Om Ranveig I. Stava (0 artikler)
Aktivist i Skeiv Verden med lang erfaring fra lhbti-arbeidet i Norge. Feminist og antirasist, håndverker og spillutvikler.
Christine Marle Jentoft
Om Christine Marle Jentoft (0 artikler)
Miss Gay Norway, Transkvinne og blogger.
Viljar Eidsvik
Om Viljar Eidsvik (0 artikler)
Viljar Eidsvik, antidiskrimineringsrådgiver i Skeiv Ungdom, feminist og transaktivist.
Reidar Jessen
Om Reidar Jessen (0 artikler)
Politisk nestleder i Skeiv Ungdom.

I dag inviterer Kvinnefronten til Feministisk Frigjøringsfestival, der temaer som prostitusjon, urbefolkningsproblematikk og hersketeknikker blir satt på dagsorden. Vi skulle tro at mennesker som bruker fritiden sin til å arrangere en festival for frigjøring også var opptatt av å bekjempe undertrykking av andre mennesker. Dette er dessverre ikke tilfelle. Kvinnefronten har nemlig invitert den britiske journalisten og forskeren Julie Bindel til å være en av hovedtalerne på arrangementet. En kvinne som er internasjonalt kjent for sine ekstremt støtende uttalelser og holdninger til transfolk. Gjennom artikler og kronikker har hun gjort seg synlig i mediebildet over en årrekke, det siste eksempelet er at hun støttet krenkende meldinger rettet mot transkvinnen Caitlyn Jenner på Twitter.

Transfobi
I 2009 skrev Bindel artikkelen The surgery that might ruin your life, der hun argumenterer for at kjønnsdysfori ble oppfunnet på 50-tallet av reaksjonære, mannlige psykologer og at de av oss som er trans ikke vet sitt eget beste når en gjennomgår kjønnsbekreftende behandling. I en annen artikkel fra 2007 skriver hun: sex-change surgery is the modern equivalent of aversion therapy for homosexuals. Dermed usynliggjør hun mange transfolks opplevelse av kjønnsdysfori og behov for behandling. I tillegg undergraver hun transfolks rett til å definere egen kjønnsidentitet.

I samme artikkel sprer hun feilinformasjon om hva trans er, blant annet ved å påstå at transsexualism, by its nature, promotes the idea that it is «natural for boys to play with guns and girls to play with Barbie dolls. Definisjonen på trans er å ikke identifisere seg med tildelt kjønn etter fødsel, ikke å leke med dukker da en var liten.

Ved å invitere transfobiske debattanter til arrangementet signaliserer Kvinnefronten at diskriminering av transpersoner er greit. Det gjør det utrygt for transkvinner og andre transfolk å delta på deres aktiviteter og andre feministiske arenaer de er en del av. Her mister Kvinnefronten medlemmer og aktivister, for de færreste vil bevege seg i utrygge rom.

Skikkelig feministisk frigjøring
Kvinnefronten svarer på kritikken på Facebook med å si at Bindel vil utelukkende snakke om prostitusjon, som er et felt hun har jobbet med i 30 år. Dette indikerer at hun bare skal snakke om prostitusjon og ikke trans. En slik forståelse er imidlertid bekymringsverdig og tyder i beste fall på manglende kunnskap og i verste fall på transfobi. En rekke studier fra England og USA viser at det er en massiv overrepresentasjon av transfolk som har erfaring med sex mot vederlag sammenlignet med cispersoner. Det er ikke mulig å snakke om prostitusjon uten å ha med transperspektivet. Dermed er planen å ekskludere perspektivene til transkvinner som selger sex fra diskusjonen. I tillegg reproduserer de transfobi og cisnormativitet, et begrep som betyr at en forventer at alle identifiserer seg med det kjønnet de ble tildelt ved fødsel, ved å si kvinner når de kun mener ciskvinner.

Det er ikke transfolk sitt ansvar å sørge for at det ikke er transfobi på Kvinnefronten sine arrangementer. Når de lager et arrangement er det deres ansvar å sørge for at det er fritt for transfobi, rasisme, sexisme eller andre former for undertrykking. Når Kvinnefronten forsvarer Bindels tilstedeværelse blir de også bærere av transfobi. Slik bidrar de til undertrykking av sine medsøstre. Feminisme må være kamp mot undertrykking av alle mennesker, ikke bare mot diskriminering av hvite, funksjonsfriske ciskvinner fra middelklassen.

Hvem sin frigjøring er det Kvinnefronten står for? Om man kun jobber med ciskvinner sin frigjøring kan man være ærlig på det og omdøpe seg til Ciskvinnefronten. Kvinnefronten og andre feministiske organisasjoner har i mange år fått kritikk for ikke å fokusere på transpolitikk. Det er forstummende at de synes det er OK å hente inn en kjent transfob på et av sine største arrangement og gjennom det gi Bindel anerkjennelse og en plattform å stå på. Hadde de hatt like få motforestillinger mot å hente inn en kjent islamofob eller en som hater personer i rullestol? Mangelen på ydmykhet er skuffende. Det beste er om de slutter å bidra til ekskluderingen av transpersoner og heller samler alle kvinner for en skikkelig feministisk frigjøring.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.

  • Det ble jo et bra møte? Og noen transer som var der synes Julie er tilgitt for å være en dust for lenge siden.

    • Jack Molay

      Jeg skulle gjerne ha sett hvor det er Julie Bindel har tatt avstand fra sine transfobiske uttalelser om transkvinner. Jeg har gjort gjentatte søk på nettet og finner ingen anger i det hele tatt.

      Jeg har funnet et sitat der hun innrømmer at deler av språkbruken hennes i den beryktede Guardian artikkelen var «offensive», men hun går ikke tilbake på budskapet: at transkjønnede kvinner er ikke kvinner.

      Faktum er at hun i stedet prøver å fremstille seg selv som offeret, og det gjør hun gjennom indirekte å insinuere at anklagene om transfobi kommer fra menn.

      Og slik fortsetter hun å sette en marginalisert gruppe opp mot en annen.

      http://rabble.ca/blogs/bloggers/feminist-current/2015/06/no-platforming-radical-feminists-talk-julie-bindel

      Den opprinnelige Guardian artikkelen kan leses her: http://www.theguardian.com/world/2004/jan/31/gender.weekend7

      I den sørger hun også for å gjøre narr av transkjønnede menn.

      Sitat: «I don’t have a problem with men disposing of their genitals, but it does not make them women, in the same way that shoving a bit of vacuum hose down your 501s does not make you a man.»

      • Grammatical Gender

        «hun går ikke tilbake på budskapet: at transkjønnede kvinner er ikke kvinner.»

        De er jo heller ikke det, så…..?

        • Jack Molay

          Jovisst er de det.

          Den intense opplevelsen av dissonans som følger av kjønnsdysfori viser klart å tydelig at kjønnsidentitet ikke alltid følger tillagt kjønn. Når mennesker som er oppdratt som kvinner har en sterk og vedvarende opplevelse av å være menn, da er ikke dette en erkjennelse som kan avvises med filosofiske tautologier eller gammeldags patologisering.

          De fleste forskere på feltet er overbevist om at kjønnsidentitet også — i tillegg til psykologiske og sosiale faktorer — påvirkes av biologiske forhold.

          Men selv innenfor rammene av sosial konstruksjon er avvisningen av transkjønnede menneskers identitet uholdbar. Judith Butler, some er en av verdens fremste radikale feminister, tar klart avstand fra transfobien vi ser hos noen radikale feminister.

          I et intervju med trans-aktivisten Cristan Williams sier hun:

          «I have never agreed with Sheila Jeffreys or Janice Raymond, and for many years have been on quite the contrasting side of feminist debates. She appoints herself to the position of judge, and she offers a kind of feminist policing of trans lives and trans choices. I oppose this kind of prescriptivism, which seems me to aspire to a kind of feminist tyranny.

          If she makes use of social construction as a theory to support her view, she very badly misunderstands its terms. In her view, a trans person is “constructed” by a medical discourse and therefore is the victim of a social construct. But this idea of social constructs does not acknowledge that all of us, as bodies, are in the active position of figuring out how to live with and against the constructions – or norms – that help to form us. We form ourselves within the vocabularies that we did not choose, and sometimes we have to reject those vocabularies, or actively develop new ones. For instance, gender assignment is a “construction” and yet many genderqueer and trans people refuse those assignments in part or in full. That refusal opens the way for a more radical form of self-determination, one that happens in solidarity with others who are undergoing a similar struggle.

          One problem with that view of social construction is that it suggests that what trans people feel about what their gender is, and should be, is itself “constructed” and, therefore, not real. And then the feminist police comes along to expose the construction and dispute a trans person’s sense of their lived reality. I oppose this use of social construction absolutely, and consider it to be a false, misleading, and oppressive use of the theory.»

          Amen!

          Mer her: http://theterfs.com/2014/05/01/judith-butler-addresses-terfs-and-the-work-of-sheila-jeffreys-and-janice-raymond/

    • Simen Bøgh-Tschudi

      Transer, seriøst?!

  • William Harris

    At hun har sagt rett ut at hun hater menn og hadde plassert de i leire hvis hun fikk bestemme nevnes aldri. Det er tydeligvis ikke i nærheten av en like stor synd som å være skeptisk til transkjønnede, enda retorikken som ble brukt om de ikke er i nærheten av så forkastelig som den hun har brukt om menn.

    Nok et bevis på at feminisme slettes ikke søker likestilling, men privilegium.