Er det sant at elbiler forurenser mer enn tradisjonelle biler?

Foto: Michael Movchin Foto: Michael Movchin

Norsk media hevder at elbiler slipper ut mer CO2 enn dieselbiler. Det er fordi de har gjengitt en tysk studie uten noen form for kildekritikk.

Johannes Wilm
Om Johannes Wilm (18 artikler)
Johannes Wilm er doktor i antropologi. Han har gjort reportasjer fra ulike latinamerikanske land om progressive bevegelser og jobber i tillegg med IT.

Både Steigan.no, Nettavisen og E24 har gjengitt en tysk studie som angivelig skal vise at elbiler forurenser mer enn tradisjonelle biler. Studien blir gjengitt helt uten kildekritikk.

I tyske medier har det derimot kommet sterk kritikk av studiet og forskernes fremgangsmåte. It-magasinet CHIP påviser blant annet følgende feil:

LES OGSÅ: Klimatrusselen krever effektive og rettferdige tiltak

  • Studien går ut fra at produksjonen av en elbilbatteri skaper 17,5 tonn CO2. Det er samme som en svensk studie fra 2017 kom frem til og tallet fikk de ved å evaluere en rekke eldre studier. Nyere studier viser andre og mye lavere tall og batteriprodusentenes egne tall har så langt ikke vært offentlig tilgjengelige. Teslas Gigafactory satser på solenergiteknikk for å produsere den strøm som kreves for å produsere batteriene.
  • Studien går ut i fra at batteri slenges etter ti år og at ingen av batteridelene gjenbrukes. I virkeligheten har man allerede kommet mye lengre og det er i ferd med å oppstå en industri rundt gjenbruk av batteriene. Nissan Leaf har vært på markedet i over åtte år og så langt har man ikke kunnet se en kraftig økning i antallet av batterier som måttes skiftes ut.
  • Bilene man sammenlikner er veldig forskjellige. Dieselbilen er en sparsommelig utrustet bil mens Tesla er en luksuriøs bil. Teslaen har mer en dobbelt så mange hestekrefter. Det er usannsynlig at en potensiell bilkjøper kommer til å velge mellom disse to.
  • Studien bruker bilprodusentenes offisielle tall for energibruk per kilometer istedenfor faktiske verdier. Det gjør at batteri- og bilproduksjonen utgjør en større andel av bilens totale energiforbruk. Det gjelder for både diesel og elbil, men det virker mer negativt på regnskapet for elbilen hvis man tar utgangspunkt i de 17,5 tonn CO2 per batteri.
  • Studien går antar at dieselmotoren har en urealistisk høy effektivitet som ikke stemmer overens med effektiviteten til faktiske dieselbiler under realistiske omstendigheter.

LES OGSÅ: Vårt økologiske forfall — hvordan kom vi hit?

En av mennene bak rapporten, Hans Werner Sinn, er kjent for å prøve å score politiske poenger med studiene sine. I 2015 kom han f.eks. med forslaget om å senke minstelønnen og om å ikke gi migranter tilgang til velferdsstatens goder slik at landet dermed kunne tiltrekke flere høytlønnede migranter og færre migranter med lav utdanning. I 2012 kritiserte han den tyske regjering for å være for snill med Hellas og gi dem kreditt uten å krever sikkerheter — også dette basert på et studie han gjennomførte.

I tilfellet av påstandene omkring elbiler konkluderer CHIP med at studien har så mange mangler at det kan ha blitt gjort med vilje for å få frem et bestemt resultat.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned