Kundene raser mot omleggingen av t-banelinjene

Illustrasjon: SelfishSeahorse

Vårens storstilte omlegging av T-banenettet i Oslo skulle ifølge Ruter gi et nytt og svært forbedret T-banetilbud til hovedstadens innbyggere. Brukerne av tilbudet er langt fra fornøyd.

Nyhet
Om Nyhet (774 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.

Av Christian Øivindsønn Boger

Med åpningen av Lørenbanen og et totalt oppjustert rutenett, ønsket Ruter fra begynnelsen av måneden å gi oslofolk en helt ny kollektivhverdag, og da spesielt for de som er avhengig av å bruke byens T-banetilbud. Til tross for store ord og mange lovnader om en bedre reisehverdag kan det virke som om Ruter har bommet stort med sitt nye tilbud. Dette gjelder ikke minst blant de reisende på T-banens linje fem i Groruddalen, hvor publikums dom over ruteomleggingen ikke er nådig.

– Det er ingen tvil om at tilbudet til oss som bruker linje 5 har blitt veldig mye dårligere. Ikke minst har alle byttene mellom baner som går mellom øst og vest (T-baneringen) gjort hverdagen til de reisende mye vanskeligere og mer tidkrevende enn hva den har vært tidligere, sier Morten Andresen til Radikal Portal.

Mye lengre reisetid
Andresen bor på Stovner og pendler mellom drabantbyen og Oslo sentrum på ukedagene. Han mener reisetiden til jobb har blitt mye lengre etter omleggingen.

– Ruter har gått høyt ut og sagt at de nye omleggingene er gjort med tanke på de reisendes beste. Når stort sett hver T-banetur nå tar lengre tid enn før, er dette en merkelig påstand, sier han.

Andresen er på ingen måte alene i sin kritikk. Etter omleggingen har Ruters Facebook-sider nærmest blitt oversvømt av kritikk mot omleggingen av rute 5:
”Er det virkelig meningen at rute 5 skal gå hele ringen rundt før den endelig ender opp i sentrum?”
”Det er veldig ofte overgangene, som Ruter mener skal forkorte reisetiden på linje 5, ikke fungerer som de skal.”
”Hva skjer med linje 5 til Vestli?”, “Den går nå hvert 25 min eller?”, “Mistet den som skulle gå halv fra sentrum og nå er neste 53!”, “Har passert 4 baner til bergkrystallen og 3 til ringen mens jeg har ventet”, “Når skal dere ta inn over dere at tilbudet til Grorud fra sentrum er blitt elendig?”

Dette er bare noen av kommentarene brukerne av t-banan har lagt inn, og som viser stor motstand mot Ruters nye trafikkmønster.

Reisetilbudet har ikke blitt dårligere
Konfrontert med den skarpe kritikken fra de reisende, hevder Ruter at tilbudet, med unntak for reisende fra Hasle, ikke har blitt noe dårligere.

– For de som reiser på strekningen mellom Vestli og Økern er tilbudet, som før, med to avganger i kvarteret. Kundene på Hasle har fått T-banetilbudet redusert etter omleggingen, men her trafikkerer også den høyfrekvente 21-bussen, som gir området en god kollektivdekning, sier pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen til Osloportalen.

Han har liten forståelse for at de reisende mener reisen til sentrum nå tar lengre tid enn tidligere.

– De som skal til sentrum fra Groruddalen har nå mulighet til å velge å reise som før via sentrum (linje 5) eller reise direkte vestover (linje 4, som sparer deg for mye tid om du skal til for eksempel Nydalen eller Blindern). Det er også mulig å reise med Linje 4 til Sinsen, hvor det er lagt opp til 90 sekunders byttetid mot Linje 5 Sognsvann og reise mot Tøyen og sentrum. Skal du til Majorstuen tar det like lang tid om du reiser med linje 4 eller 5.

Kritikk også mot andre linjer
Kritikken fra de reisende mot omleggingen gjelder ikke bare det som har skjedd på linje 5. Også på linjene til Ellingsrudåsen og Mortensrud har kritikken vært sterk. Her har de reisende i første rekke klaget på dårlig informasjon ved Ellingsrud når det gjelder hvilke spor togene går fra og på manglende informasjon angående anleggsarbeider og forsinkelser på Mortensrud-togene.
Ruter mener nå disse problemene skal være løst og beklager eventuelle ulemper dette har medført for de reisende.

– Problemene oppstod en kort periode på linje tre etter nyåpningen fordi vi måtte kjøre enkeltsporet drift de første dagene. På linje Ellingsrudåsen har vi slitt med informasjonssystemene på stasjonen, men vi håper nå at dette skal være rettet, sier Dahl Johansen.

Han understreker at Ruter for det meste har fått positive tilbakemeldinger på endringene som inntraff fra 4. april og framholder at T-banebrukerne i Oslo nå har fått en ny reisehverdag.
– Endringen 3. april ga de reisende en helt ny T-banehverdag. Vi ser at det er flere som velger reise med linje 5 enn med linje 4 etter omleggingen. Vi vet det tar noe tid før et nytt reisemønster setter seg og håper flere etter hvert vil oppdage mulighetene Linje 4 gir vestover, samt overgangsmuligheten som er på Sinsen.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned