Ingen flere toppløse jenter på side 3

Denne t-skjorta har blitt en instant hit. Foto: The Fashion Move

Damer med pupper fyller fremdeles side 3 i den engelske avisen The Sun. En brennheit debatt pågår nå om den lengevarende spalten, som ser ut til å gå mot slutten.

Camilla Rostvik
Om Camilla Rostvik (1 artikler)
Camilla Mørk Røstvik er doktorgradsstipendiat ved University of Manchester i England. Hun leder en feministisk lesegruppe ved universitetet, har organisert en konferanse om suffragettene i England og er aktiv feminist. Bachelor fra Universitetet i Oslo og Master fra Manchester.
Når far leser mykporno ved frokostbordet, hvordan har mor det? Når nakne bryst har prydet en avis i 44 år, fungerer feminismen som bevegelse i det hele tatt? Når disse brystene tilhører modeller under 20, utkledd som skolepiker, er det ok? Når kvinner styrer land og organisasjoner, hvorfor tilegne så mye plass til kropp? Og, når spiseforstyrrelser raker gjennom oss dag etter dag, er noe av grunnlaget for manien å finne i dem som tilbyr oss kropp som kjøttstykker? Dette er debatter den feministiske kampanjen No More Page 3 har satt i gang i Storbritannia de siste årene.

Murdoch i ferd med å snu
Kampanjen ble startet av Lucy-Anne Holmes i 2012 og dets mål er å få tabloidavisen The Sun til å slutte å publisere bilder av unge toppløse jenter på side 3 av hver avis, hver dag. Avisen, en av de mest solgte i landet, er selvfølgelig ikke alene i å objektifisere kvinnekroppen, og Storbritannia har ikke patent på sexisme.

Les også: Seksualiseringa på treningssenteret gjør meg skikkelig provosert

Selv om No More Page 3 ikke har oppnådd sitt mål, er det stadig flere tegn som tyder på at Rupert Murdoch, som eier The Sun, er i ferd med å snu. Kampanjen er støttet av flere politikere fra alle de store partiene, men spalten er en bauta. Og når man kritiserer The Sun kritiserer man jo også dem som kjøper den. Det er ikke rart at en debatt uten sidestykke har startet når klasse, kjønn, familie og Murdoch er involvert.

No more page 3 t-skjorten
Kampanjen er ofte kritisert for å være nettopp hvit, middelklasse og ikke viktig nok. Men mange av dem som signerer og kjemper for denne kampanjen jobber med andre saker i tillegg. No More Page 3 har offisiell støtte fra kvinnelige sportsutøvere, LGBT-organisasjoner, lærernes landsorganisasjon, MumsNet, speiderne, universiteter, nasjonalt koordinasjonssenter for voldtekt, minoritetsgrupper og mange kjendiser – alle disse gruppene slåss sine egne kamper mot sexisme i tillegg til å kritisere The Sun. Ofte er det den nå ikoniske No More Page 3 t-skjorten som signaliserer deres engasjement. Spesielt virker dette sterkt når politikere som De Grønnes MP Caroline Lucas bærer den i parlamentet.

Å være feminist er et personlig politisk valg, men No More Page 3 t-skjorten har gjort oss alle veldig synlige.

T-skjorten er mer enn en gimmick, den har blitt et tegn på stolt feminisme og symbolet på den offisielle fjerde ”bølgen” av feminisme i Storbritannia. Menn, kvinner, transpersoner, barn og dyr (!) har alle vist sin støtte ved å bære dem på møter, under maraton, på jobb, på bussen, på skolen og i livet generelt. Feminismen har med andre ord fått på seg en t-skjorte og kommet ut av skapet her.

Feminister møter trusler
Som motreaksjon kommer de sedvanlige voldtekts- og drapstruslene og mindre alvorlig, men like ekkelt, den evinnelige strømmen av mansplainers (hei! Kommentarfeltet *vinker *). Men i lys av dommene mot Twitter-troll som truet Caroline Criado-Perez, en annen profilert feminist, og andre på livet, har britiske feminister fått støtte fra rettssystemet. Lover og politi kan gjøre mye, men når man tar på seg en No More Page 3 t-skjorte i Storbritannia i dag vet man likevel aldri hva som kan komme mot deg. Slåsskamp eller klem? Latter eller stillhet? Personlige historier eller gråt? Å være feminist er et personlig politisk valg, men No More Page 3 t-skjorten har gjort oss alle veldig synlige. Synlige for slag og spark, men også hverandre.

Normaliserer nakne kvinner
Men kanskje det vakreste fra hele kampanjen er prosessen, for det er bare snakk om tid før side 3 faller. Ved å strekke ut tiden før dette skjer, har The Sun gitt oss en periode, der vi kan vente oss flere gode nyheter. Sist uke kom nyheten om at Tesco og Marks & Spencer har bestemt at avisen hører til på øvre hylle, sammen med grafisk porno. Hvordan dette føles for The Sun leserne som er imot siden, er et vanskelig tema. Det er blant denne gruppen den mest enestående støtten kommer. Fra boikott til plassering av alternative sider inne i avisen, produksjon av en No More Page 3 julesingel, til kritikk av The Suns sponsorer.

Les også: Barbies nye rival er et nøytralt lyspunkt i en rosa-blå verden

Men det er ved frokostbordet at alvoret blir klart; det er enda kvinner, menn og barn som ser disse nakne tenåringene dag etter dag ved siden av nyhetene og fotballstatistikken. Normalisering av seksualisering i et av Europas største medieorgan er ikke bare politisk, men sårbart personlig. Flere og flere får øynene opp for dette og blir inspirert til å starte egne kampanjer eller kanskje til å tenke på over hvor ens egen daglige sjekk av sideflesk kommer fra. Det er i disse små og store reaksjonene til kampanjen at vi kan hente håp!

En nasjon våkner til feminisme

I løpet av disse årene har No More Page 3 gått fra å være en kampanje til en bevegelse. I skrivende stund har 211.860 personer signert kampanjen, men millioner har startet en debatt om kvinner, kroppsfokus, tabloidpressen og folkets makt. Det er hell i uhell at saken ikke er vunnet ennå – for i kjølvannet av denne prosessen våknet en hel nasjon opp til feminisme.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.