Markering mot havne-lockouten i Mosjøen

Foto: Anne-Linn Lernes Høiseth

Et hundretalls personer samlet seg på torget i Mosjøen, sist lørdag, for å markere sin støtte til havnearbeiderne, rammet av lockout.

Anne-Linn Lernes Høiseth
Om Anne-Linn Lernes Høiseth (3 artikler)
Anne-Linn, 28 år, født og oppvokst i Tromsø, aktiv i fagbevegelsen siden 2009. Samfunnsengasjert og liker å skrive om det.

Teksten fortsetter under bildene.

Siden 7. desember 2013 har havnearbeiderne i Mosjøen og Tromsø vært ute i sympatistreik med Risavika terminal i Stavanger. De ansatte ved Alcoa aluminiumsverk i Mosjøen jobbet på disposisjon til helt til de den 8. mai i år fikk godkjenningen sin inndratt av arbeidsgiveren, Mosjøen industriterminal.

Det betyr at de iverksatte det Norsk Transportarbeiderforbund ser på som en ulovlig lockout. Lockouten kom som en reaksjon på at arbeiderne truet med å legge ned arbeidet til de fikk en garanti for utestående lønn, til sammen ca 600.000 kroner. Havnearbeiderne i Mosjøen har hatt tariffavtale så lenge Mosjøen industriterminal har eksistert.

Fremprovoserte en konflikt
– 1. November 2013 boikottet havnearbeiderne havna i Risavika og 7. desember gikk havnearbeiderne i Mosjøen og Tromsø ut i sympatistreik, forteller Bjørn Tore Braaten, leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening.

Men Transportarbeiderforbundet ga dispensasjon til de havnearbeiderne som hadde med Alcoa å gjøre.

Sistnevnte virker det som om Mosjøen Industriterminal ble skuffet over, da de fremprovoserte en konflikt ved å holde igjen betaling for utført arbeid.

Havnearbeiderne la til slutt ned arbeidet, med klar beskjed om at de ville ha utestående lønn utbetalt. Svaret fra Mosjøen industriterminal var å stenge alle havnearbeiderne ute fra hele området, og dermed også å nekte dem å utføre jobben de har fortrinnsrett til gjennom tariffavtalen sin, som også er nedfelt i en ILO-konvensjon.

– Dette er ulovlig og alvorlig angrep på Mosjøen Transportarbeiderforening, mener Bjørn Tore Braaten.

Har loven på sin side
Alle appellene tok opp at havnearbeidernes fortrinnsrett til å losse og laste i alle norske, offentlige havner er nedfelt i ILO-konvensjon 137, som Norge ratifiserte i 1974. Mister havnearbeiderne denne fortrinnsretten, vil arbeidsgiverne istedet få arbeidet utført av underbetalte sjøfolk og andre, som ikke har nødvendig sikkerhetsopplæring.

Viktig kamp
Dette er en kamp som kjempes av noen få, men for alle, sier appellant Gunnvald Lindset (Rødt Nordland).

– Kampen som Bryggesjauerne her i Mosjøen fører er både en lokal kamp og en del av fagbevegelsens nasjonale og internasjonale kamp mot sosial dumping. Over hele landet, innenfor alle yrkesgrupper, ser vi at arbeidstakerne må kjempe for rettighetene sine. Enten det gjelder sjauerne her i Mosjøen, sjauerne i Tromsø, som slåss mot streikebryteri, eller lærerne som er i streik for en tariffavtale som tar hensyn til yrkets egenart. Vi må fortsette kampen som denne markeringa er et uttrykk for, og samtidig fortsette å forsvare oss mot andre angrep som kommer både fra sterke kapitalinteresser og den blå-blå regjeringa.

Øvrige appellanter var: Martin Øybakken (MTAF), Geir Ingebrigtsen (Tromsø Havne- og Transportarbeiderforening), Pål Aanes (Norsk Havnearbeiderforening), Ulf Ulriksen (Arbeiderpartiet) og Tor Gunnar Norhøy (Utdanningsforbundet). Vetle Langø og Mina Vassvik fra Rød Ungdom Vefsn stilte med sanger med arbeidertema, blant annet John Lennons «Working Class Hero» og Dolly Partons «9 to 5».

22.-24. august er det ny markering i Tromsø. Sjekk Havnearbeidernes facebooksider for mer informasjon.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 46924315
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.