Facebook selger oss til reklame- og inkassobyråer

Beverley Skeggs snakker om overvåkning på Globaliseringskonferansen. Foto: Tormod Fjeld Lie

Sosiologiprofessor Beverley Skeggs' forskning viser hvordan gigantene i sosiale medier selger våre mest intime detaljer til høystbydende. I helga gjestet hun Radikal Portals arrangement ved Globaliseringskoferansen.

Nyhet
Om Nyhet (774 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.

Av Tormod Fjeld Lie (tekst og foto)

Professor i sosiologi ved London School of Economics, Beverley Skeggs, gjestet Radikal Portals seminar på Globaliseringskonferansen og snakket om hvordan kommersiell, politisk og statlig overvåkning knyttes sammen gjennom handel av privatpersoners data.

Skeggs snakket på bakgrunn av et prosjekt hun har utført med informatikeren Simon Yuill. Prosjektet gikk essensielt ut på å skaffe seg tilgang til dataen som mennesker har gitt fra seg til Facebook. Med andre ord å se akkurat det samme som Facebook, når de ser på brukerne sine.

— Prosjektet vårt førte til at all sporing som ble gjort av enkeltindivider kom opp i dagen. Om du har noe som helst åpent i nettleseren din, spesielt om du har høy finansiell verdi – noe de fleste i Norge har – er omtrentlig antall ganger dataene dine spores og handles med tusen ganger i sekundet. Dette skjer over 50 milliarder ganger om dagen, sier Skeggs fra scenen.

Beverley Skeggs i samtale med Radikal Portals redaktør, Joakim Møllersen.

Denne massive sporingen og handelen med data gjøres mulig av automatiske dataprogrammer – algoritmer – som kobler dataene dine sammen i et komplisert nettverk – dataprofilen din. På bakgrunn av denne profilen selges du og dine personopplysninger automatisk videre.

LES OGSÅ: Masseovervåkninga – et offentlig-privat samarbeid

— Dersom sorteringsmekanismen bestemmer at om du har høy finansiell verdi, selges du videre til reklamebyråer. Men det som er mest grusomt er at ingen private monopoler vil kaste bort dataene dine. Hvis du regnes for å ikke ha høy finansiell verdi, selges du videre til inkassobyråer.

Hun snakket også om hvordan private dataselskaper i større grad blir brukt i arbeidslivet. Hvor de gis tilgang til unike data om arbeidstakere, som pakkes sammen og selges videre.

— SalesForce brukes i mange HR-avdelinger i ulike selskaper, og det brukes definitivt på universiteter. Dette gir de tilgang på all din ansatt-data, når og hvor ofte du har vært syk, hva du har tjent og så videre. De setter dette sammen og selger det som datapakker gjennom Amazon. Koblingen mellom forbruk, statlig overvåkning og en persons arbeidsliv forenes i skytjenester.

Det er imidlertid ikke først når du er blitt ansatt at dataselskapene vil kunne påvirke skjebnen din. Allerede i ansettelsesprosessen kobles kunstig intelligente systemer inn og dømmer deg på bakgrunn av hva dataene sier om deg.

— Om du bor i et farlig område av byen, eller har familiemedlemmer som har vært i fengsel, så vil det skapes et bilde av deg som kan begrense arbeidsmulighetene dine i fremtiden. I stadig økende grad leses CVer av programmer som private selskaper tilbyr, som for eksempel SalesForce. Disse vil bokstavelig talt ta deg ut av systemet før du overhodet har kommet inn. Du blir avvist av en algoritme.

Om du vil lese mer om hvordan privat datainnsamling, statlig, kommersiell og politisk overvåkning henger sammen med hverandre og med kjøp og salg av data, så ligger rapporten fra prosjektet til Skeggs tilgjengelig her.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned