Oslo kan bli den første byen som markerer retusjert reklame

Det nye byrådet i Oslo har gått inn for merking av retusjert reklame. Dette er en viktig seier i kampen mot skjønnhetstyranniet og for bedre selvtillit for ungdom. 

Rameen N. Sheikh
Om Rameen N. Sheikh (2 artikler)
Rameen N. Sheikh er leder i Oslo Rød Ungdom.

Dette er også en viktig seier for Rød Ungdom. Det var først Rød Ungdom som introduserte kravet om merking av retusjert reklame, og vi har jobbet lenge for det. RU’ere over hele landet har gått ut i gatene og merket retusjerte reklamer år etter år.

Hvorfor er retusjert reklame viktig?
Hvert år dekkes byrom, busstopp og reklamemontre med lettkledde modeller som ikke bare skal selge oss sommerens moteriktige bikini, men også løftet om idealkroppen. I et samfunn hvor skjønnhetspresset kan føles nærmest altomfattende er kanskje ikke disse reklamene det viktigste i verden, men de er faktisk en dokumentert kilde til dårlig selvtillit for utallige norske ungdommer.

Ungdom, og da særlig unge jenter, opplever et enormt skjønnhetspress. Moteblader, TV, reklame på nettet, sosiale medier og reklameplakater forteller oss hele tiden at vi ikke ser bra nok ut, og at det finnes løsninger for den som er villig til å betale. Det å hele tiden bli eksponert for unaturlige og manipulerte kropper har store negative konsekvenser. En av tre jenter sier at de får dårligere selvbilde av å se på reklame for mote. I Oslo er 15 prosent av alle 17 år gamle jenter undervektige. Halvparten av alle norske jenter på videregående syns de er for tjukke. Det mest alarmerende er nok likevel at hver femte 15 år gamle jente slanker seg på grunn av dette kroppspresset. I ytterste konsekvens fører dette presset til spiseforstyrrelser og andre personlige tragedier.

Endrer anatomien på menneskekroppen
Det grunnleggende problemet med retusjer reklame er ikke at man endrer fargen på et bilde eller at man bytter ut bakgrunnen. Problemet oppstår når man endrer anatomien på menneskekroppen. Når man gir modellene større pupper og rumpe, med mindre lår og midje, blir de rett og slett photoshoppet til ugjenkjennelige og uoppnåelige idealer.

Tilbakemeldingene vi har fått når vi har merket retusjert reklame er utelukkende positive. Ungdom som skriver til oss sier selv at de føler seg litt bedre når de blir klar over at modellene på reklameplakatene er retusjert. Da blir det lettere å forstå at det dreier seg om uoppnåelige idealer de ikke kan måle seg med. Derfor holder det ikke lenger bare å snakke om skjønnhetstyranniet og konsekvensene av det. Vi er nødt til å redefinere normene om hvor stor del av menneskers liv som skal kunne preges av skjønnhetspress.

Bør være offentlig oppgave
Gjennom nettverket Ungdom mot retusjert reklame har vi i Rød Ungdom sammen med andre ungdomsorganisasjoner tatt saken i egne hender. I flere år har vi gjort det som burde vært en offentlig oppgave, nemlig å merke den retusjerte reklamen med en advarsel. Jeg er derfor evig takknemlig for at det nye byrådet i Oslo har gått inn for merking av retusjert reklame, og jeg håper av hele mitt eget og Rød Ungdoms hjerte, at de følger det opp!

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.