utdanning

Bedre skoledag – mer fritid

3. juli 2015 // 0 kommentarer

Målet med heldagsskolen er en mer helhetlig skoledag hvor alle elevens behov blir tatt vare på innenfor en trygg og god [...]

Ingen ytringsfridom i Osloskolen

6. mai 2015 // 1 kommentar

Haugerudsaken herjar i media, der lærarar vert knebla og rektorar, skolepolitikarar og forskarar forsvarar kneblinga. Bakgrunnen ligg i nyliberalismens [...]

Jeg finner meg et annet yrke

12. juni 2014 // 0 kommentarer

Jeg kommer til å stemme nei til arbeidstidsavtalen og til å melde meg ut av Utdanningsforbundet, men velger ikke da noe annet. Denne gangen finner jeg en annen [...]

Nei til mistillit

9. juni 2014 // 0 kommentarer

Det er læreren som skaper framtidas skole, ikke lederen. Når fagfolka ikke får tillit, blir det [...]

La lærerne mine være i fred

25. april 2014 // 0 kommentarer

Lærerne protesterer mot KS sitt forslag om å endre arbeidstiden deres, fordi det vil gi dem mindre tid til å gi gode tilbakemeldinger til [...]

Rettighetstyranniet

31. mars 2014 // 0 kommentarer

Et troll har tatt over skolen. Et troll som skriker opp om meg meg meg. Et troll som tyranniserer med rettighet og [...]

Mot vegs ende for KS?

26. mars 2014 // 0 kommentarer

KS, er i hardt ver for tida. Dei har i grunnen prøvd å «ta ein Kristin Clemet», det vil seie eit bakhaldsåtak på [...]

Bussing av elever – en fallitterklæring

13. mars 2014 // 1 kommentar

Enkelte på venstresiden har lav selvtillit i skolepolitikken. Mimir Kristjánsson mener i Aftenposten at tøffe tiltak trengs. Ungen til naboen bør busses til andre siden [...]

Min barnelærdom

5. mars 2014 // 3 kommentarer

Jeg skulle ønske jeg kunne reise tilbake til barndommen, gi meg selv en klem og si at alt blir bedre, om 15-20 [...]

Drømmelæreren som ikke finnes

17. februar 2014 // 0 kommentarer

Drømmelæreren som ble lansert av Erna Solberg i årets nyttårstale fins ikke. Læreren Høyre og KS drømmer om er en byråkratisk læringsfunksjonær som skal skape [...]

Lærere i tomme klasserom

28. januar 2014 // 2 kommentarer

KS vil at lærere skal ha et arbeidsår på 45 uker, og at mengde undervisning skal bestemmes lokalt på skolene. Man kan lure på hvilke mål KS [...]

Når kongen befaler

22. januar 2014 // 0 kommentarer

Tar man fra lærerne tilliten og handlingsrommet, reduseres de til overkvalifiserte fabrikkarbeidere med et veldig dyrt [...]

Læreren som parkeringsvakt

13. desember 2013 // 0 kommentarer

Hva er en profesjonell lærer? En som påtvinger elevene hundrevis av kompetansemål, kjennetegn på måloppnåelse og vurderingsskjema, eller en som har mot til å se [...]

KULTURSKOLELØFT?

7. mai 2013 // 0 kommentarer

Hva skal vi med kulturfag og kulturskoler? Hvorfor er regjeringens «kulturskoleløft» så halvhjertet? Hva må [...]

Sverige som skrekkeksempel

19. mars 2013 // 0 kommentarer

Til høsten er det stortingsvalg. Blåkopi er boka om hvordan Høyre rapper klærne til de svenske Moderaterna for å komme til [...]

Hva er det vi vil?

20. februar 2013 // 0 kommentarer

Hvilken betydning har gratis tilgang på kunnskap gjennom bibliotekene for demokratiet og samfunnet? Dette er aktuelle spørsmål for et land der nesten halvparten av [...]
1 2