Konservative foreslår mer statlig styring av jernbanen i Tyskland

Forbundsdagens transportordfører, Ulrich Lange fra regjeringspartiet CSU, foreslår mer statlig styring av tysk jernbane. Foto: Henning Schacht under lisens (CC BY-SA 3.0 de)

Fra partieliten til den kristenkonservative regjeringskoalisjonen ønskes det mer statlig jernbanekontroll, for bedre tjenester, å minke sløsing av ressurser og en bedre miljøpolitikk.

Nyhet
About Nyhet (761 Articles)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på [email protected]

Av Johannes Wilm

Den kristenkonservative CDU/CSU-fraksjonens trafikkpolitiske ordfører i den tyske forbundsdagen, Ulrich Lange (CSU), uttalte seg i fredags for en ny jernbanereform i Tyskland for å omgjøre Deutsche Bahn til et statskontrollert selskap. Dette ble begrunnet med klimakrisen og nødvendigheten av å forbedre forholdene for passasjerer og godstransport i Tyskland.

De to kristenkonservative partiene danner i dag regjering sammen med sosialdemokratene (SPD).

LES OGSÅ: Er det sant at elbiler forurenser mer enn tradisjonelle biler?

Aksjeselskapet Deutsche Bahn AG ble dannet i 1994 som statseid, men uavhengig selskap. Planen var at staten skulle selge seg ut etterhvert, men aksjesalget for tog og infrastruktur ble først utsatt i 2004. I 2008 var det planen at bare driften skulle selges delvis og staten sitte igjen med infrastrukturen, men også dette ble utsatt på grunn av finanskrisen.

Omformingen til statlig selskap vil kunne gi staten rett til å gi anvisninger til selskapets ledelse, ifølge Lange, og det er grunnen til at denne selskapsformen er fordelaktig. Bakgrunnen er også at Tyskland skal gi 200 milliarder euro til jernbanen, og Lange uttrykker bekymring for at det kan ende med at pengene går tapt hvis alt fortsetter som før. Antallet datterfirmaer er et problem og jernbanen burde “konsentrere seg om sin kjernevirksomhet med å drive passasjer og godstog i Tyskland,” ifølge Lange, “og de trenger ikke være del av droneflyplasser i Singapore og Los Angeles.”

Lange foreslår også at spørsmålet om deling av drift og infrastruktur burde ses på igjen og at staten tar kontroll over hele skinner, broer og togstasjoner.

Ifølge Lange burde en ny jernbanereform ikke bare bæres av partiene i Merkels koalisjonsregjering, CDU/CSU og SPD, men besluttes på tvers av alle partigrenser.

Det er ikke forbundsdagsvalg før 2021, men noe kan tyde på at forslaget er ment som et forsøk på å fremme CDU/CSUs miljøprofil. Det kan også tolkes som et forsøk på å få de Grønne og Die Linke til å ta del i regjeringsansvaret. Ifølge en aktuell meningsmåling ligger den tradisjonelle høyresiden bestående av konservative CDU/CSU (27%) og liberale FDP (9%) på 36%. De Grønne (21%), Sosialdemokratere (14%) og sosialistene i Die Linke (9%) tilsammen kommer på rundt 44%. Høyrepopulistiske AfD (14%) står for tiden uten mulige koalisjonspartnere.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned