Erna Solberg redder piratdrosjene på arbeideras bekostning

Illustrasjon av Anders Evenstuen.

Jon Georg Dales forslag til nye lover for drosjenæringa baner vei for løsarbeid blant taxisjåfører og skatteunndragelse av eierne.

Anders Evenstuen
Om Anders Evenstuen (11 artikler)
Anders Evenstuen er barnehagelærer, har vært leder for LO Hallingdal og Ringerike og faglig leder i Rødt. Han blogger på http://andersevenstuen.blogspot.no

Nå kommer det store takraset. Etter årevis med kamp mot Uber og andre finurlige pirater taper den regulerte drosjenæringa. Stortingsrepresentanter som Heidi Nordby Lunde (H) har jobba hardt som lobbyist for Uber. Blant annet gjennom PR-stunt som å kjøre piratdrosje med media på slep. Med plussord som delingsøkonomi selger de inn utrygghet til prekariatet.

For øvrig har ikke Uber noe med delingsøkonomi å gjøre i reell forstand. Da hadde fem stykker spleisa på bilen og brukt den på deling, som er noe helt annet.

LES OGSÅ av Anders Evenstuen: Et bilde på det nye norske arbeidslivet — når arbeidere settes opp mot hverandre

I går la samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) fram forslag til endringer i yrkestransportloven for å la kapitalen f frie tøyler i drosjenæringa. Maksgrensa for løyver skal oppheves, den faglige kompetansen til løyvehaveren skal fjernes og krav om tilknytning til en sentral blir borte.
I all hovedsak er dette et nyliberalt bestillingsverk av Uber til regjeringa. Erna sikrer nå Uber fritt leide med å tilpasse lovverket til piratkjøringa til Uber.

Nyliberalister over hele regjeringsfjøla kan nå juble. De har knust et monopol. Det er ikke så viktig om det funka eller ikke, det var et monopol og må ødelegges. Ifølge deres husguder vil nå tilbudet av drosjer renne over i byene og prisene vil stupe. Rett og slett standard nyliberal tankegang. Antallet piratdrosjer som skal boltre seg i dette frislippet vil etter samme tankegang reguleres av markedets usynlige hånd (x antall sjåfører blir så blakke at de bukker under), men det er bare dette som er problemet: Markedets usynlige hånd kommer til å lage ei skikkelig røre ut av hele taxinæringa. Nyliberal teori funker nemlig dårlig i praksis.

Egentlig veit de nyliberale håndtlangera for Uber dette sjøl. Det er derfor det ikke er noe frislipp på steder med mindre enn 20 000 innbyggere. Rett og slett fordi de veit hva som vil skje, nemlig at hele næringa vil konkurrere seg i hjel. Drosjenæringa er nemlig en del det offentlige kollektivtilbudet i samfunnet vårt. Det betyr at det er en plan for hvor mange taxier som må til for å dekke opp en god del av fraktbehovet der det ikke er hensiktsmessig med buss osv, og dette styres med løyver. Hver taxi får bare betalt når den kjører passasjerer. Derfor kan det heller ikke være flere sjåfører enn at det er lønnsomt for sjåføra. Ergo vil flere om beinet bare bety at det blir færre turer per sjåfør, noe som gir mindre lønnsomhet. Dermed kan ikke prisen gå ned slik nyliberalister som Erna Solberg og Jon Georg Dale sier, den må heller gå opp slik at det blir mat på bordet hos sjåføra.

LES OGSÅ: Drosjesjåfør — yrket der du kan tape penger på å jobbe

Neste problem er at Uber og andre fløteskummere kun kommer til å kjøre når det er mest trafikk. Dermed forsterker de bare inntektstapet for de som kjører som ei livsinntekt, og det blir enda et hinder for at priser skal gå ned. Dessuten, ville du føle deg helt trygg på å hoppe inn i en pirattaxi der det er opp til hvem som helst å kjøre? For så små er krava fra regjeringa at det er fritt fram for hvem som helst. Siden det er FrP som har ministeren så er nok kravet lite annet enn norskkunnskaper. Resten kan sikkert ordnes med en GPS? Så bor du i Oslo kan det nok være bra tilbud av alskens varianter av drosjer lørdag kveld siden det er mange som vil kjøres hjem. Om det derimot er mulig å få drosje søndag formiddag når du vil til legevakta fordi oppholdet i drosjekøa lørdag kveld utarta er derimot en annen sak.

Under dekke av delingsøkonomi pusher Erna Solberg nyliberal politikk som ødelegger ei hel næring. Høire og FrP digger sjølsagt at dette samtidig pulveriserer fagforeningers mulighet til å samle arbeidera i en samla front mot både Uber og statens innfall. Å inndra arbeidskrafta gjennom streik er vanskelig når alle arbeidera er i vill konkurranse mot hverandre. God gammeldags splitt og hersk fra regjeringa.

Din og min sikkerhet på at det gjennom løyvesystemet alltid er en drosje (sjøl om det kan være litt ventetid) ofres for at multinasjonale selskap kan skyfle verdier inn i skatteskjul. Samtidig skyfler de arbeidere inn i prekariatet. Her venter høyst usikre stillinger, om du kan kalle det for stillinger. I valgfrihetens navn kan sjåførene velge hvor mye de vil kjøre, men siden konkurransen blir overdrevent stor, er valget egentlig bare å jobbe seg i grøfta og håpe at det blir smør på skiva. All risiko er dytta over på arbeideren, og fløteskummera i Uber sitter på andre siden av kloden og tar sin provisjon for hver tur sjåføra deres kjører. Deretter går det med skattepenga til Uber som det går med skattepenga til Google, dvs ikke inn til Norge. Frislippet skaper minijobber som presser arbeidsfolk inn som sjølstendige næringsdrivende uten sjukepenger, oppsigelsesvern eller pensjon.

Nå skal det sies at i dag er de fleste drosjesjåfører også sjølstendig næringsdrivende. Men det er en viktig forskjell: På grunn av løyvesystemet er de sikra en grei inntekt. Det forsvinner med regjeringas frislepp.

Så med Ernas velvillige håndslag for piratdrosjer og multinasjonale selskap kastes arbeidsfolk i ei hel næring ut i en konkurranse de bare ikke kan vinne. Sjåføren taper, publikum taper…..men et monopol er knust og kontoer i et skatteskjul vokser seg feite.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned