TV2-journalist bak grove politiske anklager

Atlantic Councils rapport trekker fram SV, Rødr og FrP som pro-russiske partier. Foto: Rapportens omslag med partilogoer klistret på.

Den høyrevridde amerikanske tenketanken Atlantic Council har laget rapport om påstått russisk innflytelse i Vest-Europa. Øystein Bogen, utenrikskorrespondent i TV2, er en av forfatterne. Her stemples tre norske partier, og flere medier, som trojanske hester for russiske interesser.

Terje Alnes
Om Terje Alnes (21 artikler)
Terje Alnes er medlem av Rødt og skriver om politikk og kultur på Spartakus.no.

I dokumentet «The Kremlin’s Trojan Horses 3.0: Russian Influence in Denmark, The Netherlands, Norway, and Sweden» har den amerikanske tenketanken Atlantic Council gjort en kartlegging av det de mener er russiske forsøk på å etablere «en politisk tilstedeværelse» i Nord-Europa.

LES OGSÅ: Atlantic Councils liste over femtekolonister og Beredskapslovene av 1950

Alvorlige politiske anklager
Å stemple noen som «trojansk hest» er en alvorlig anklage. Betegnelsen kommer fra en fortelling fra Trojakrigen, hvor grekerne benyttet seg av lureri for å ta byen Troja. Skjult i en stor trehest, som intetanende trojanere lot komme inn bak bymurene, lå greske soldater. Om natten krøp disse ut av hesten og åpnet byporten. Slik kom fiendens hær seg inn i Troja. Når rapporten peker på «trojanske hester» insinuerer den altså at noen arbeider for fienden.

Allerede på side 3 i dokumentet fremmes det oppsiktsvekkende påstander. På et kart over «Pro-Russian Political Parties in Western Europe» finner vi både Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt. Det kommer sikkert som en overraskelse på partiene selv at de er pro-russiske, men slik ser det altså ut i Atlantic Councils verden.

Ingen oppegående observatør av norsk politikk vil beskylde Fremskrittspartiet (heller ikke SV og Rødt) for å være pro-russisk. Vi snakker altså om et regjeringsparti. Det er derfor temmelig oppsiktsvekkende at TV2s mann kan stille seg bak en slik rapport. Det sier først og fremst noe om verdensbildet som de amerikanske oppdragsgiverne hans befinner seg i.

LES OGSÅ: Julepresangen — visa om Jensemann

Bogens analytiske kortslutning
Kapittelet Bogen har skrevet har fått tittelen «Norway: Exploiting the Balancing Acts», og er på 6 sider. Her peker han på partier, personer og medier som alle angivelig forsøker å dytte norsk opinion og norske beslutningstakere i en «mer Kreml-vennlig retning».

Selv om det i både SV og Rødt skal finnes tvilsomme politiske elementer, er Bogen mest opptatt av Fremskrittspartiet. I følge Bogen har FrP en del stortingsrepresentanter som har «sterke pro-russiske synspunkter». Christian Tybring-Gjedde og Tor André Johnsen navngis. Det refereres videre til at PST skal ha advart flere parlamentarikere mot russiske påvirkningsforsøk, men uten at det oppgis navn eller partitilhørighet.

Bogen sier at det i «alternative media» fremmes pro-russiske synspunkter. Her nevnes The Herland Report og Steigan.no. I «mainstream media» kan man også finne pro-Kreml synspunkt. Her trekker han frem Klassekampen, og sier at avisen har trykket usanne og grovt feilaktige nyhetssaker om NATO og Ukraina. Hvilke artikler dette er sier han ingenting om. Bogen er tydeligvis bekymret for at Klassekampen øker i opplag, og han påpeker også at avisen mottar betydelig pressestøtte.

Det Bogen gjør er ikke annet enn å peke på noen NATO- og USA-kritiske stemmer i norsk opinion. Kortslutningen han gjør seg skyld i er å stemple disse som pro-russiske, som om det ene av nødvendighet følger av det andre. I Bogens og Atlantic Councils politiske verdensbilde er det tydeligvis ikke mulig å stille seg kritisk til det NATO og USA gjør, uten samtidig å støtte Putin og Russland.

Hvor er Øystein Bogens journalistiske integritet?
På Twitter har Bogen lagt ut følgende melding: «Proud to co-author The Kremlin’s Trojan Horses 3.0». Hvem er det TV2s utenrikskorrespondent er stolt over å ha solgt sine tjenester til?

Atlantic Council sponses av mektige krefter som våpenselskaper, oljeselskaper, finansinstitusjoner og annen «big business», og får pengestøtte fra mer enn 25 USA-vennlige regjeringer rundt om i verden. Dette er en av de mektigste tenketankene i USA, med fritt leide til Det Hvite Hus, og den selger inn sine politiske analyser og anbefalinger til beslutningstakerne i Washington med stor suksess.

I det siste har også tenketankens innflytelse i Norge blitt synlig. Det forsvarsvennlige nettstedet aldrimer.no, og politisk kommentator i Bergens Tidende Morten Myksvoll, har begge nylig brukt Atlantic Council som autoritativ kilde. Nå tar TV2s Øystein Bogen steget fullt ut og bidrar med et eget kapittel i en svært tendensiøs og problematisk rapport fra Atlantic Council.

Hadde Bogen vært en kildekritisk og uavhengig journalist kunne han satt søkelyset på sin egen oppdragsgiver. Siden etableringen i 1961 har nemlig Atlantic Council vært involvert i en serie lyssky operasjoner for å fremme USAs imperialistiske interesser. Samtlige politiske forbrytelser som Russland beskyldes for er standard prosedyre for disse udemokratiske kreftene.

Øystein Bogen gir den lojale NATO-journalistikkens et ansikt. Slik Bogen utøver sin profesjon har han for lengst tatt steget over i de politiske aktørenes rekker. Sin journalistiske integritet har han solgt til NATO, USA og de pengesterke politiske lobbyistene som sponser Atlantic Council.

Kilder:

«The Kremlin’s Trojan Horses 3.0», Atlantic Council 03.12.18, «Honor Roll of Contributors» 2017, atlanticcouncil.org

Teksten  ble først publisert på Terje Alnes blogg Spartakus.no.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.