Ikke flagg ut Kielferga!

Bilferga Color Magic går mellom Oslo og Kiel. Foto: Color Line

Det finnes to mulige forklaringer på at regjeringen vil flagge ut Kielferga: enten tør de ikke stå opp mot EU og ESA, eller så synes de ikke norske sjøfolk med norsk lønn er verdt å bevare.

Nyhet
Om Nyhet (634 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på [email protected]

Rødt Trondheim Fagliglag oppfordrer sentrum–venstrepartiene på Stortinget til å stemme mot forslaget i statsbudsjettet om å flagge ut Kielferga.

Regjeringen vil flagge ut Kielferga i statsbudsjettet slik at det i praksis ikke er mulig å stemme ned – da må du stemme ned hele budsjettet og skifte regjering. Det som har sikret sjøfolk på ferjene nordiske lønns- og arbeidsvilkår er denne forskriften i Norsk Internasjonalt Skipsfartsregister, NIS:

«Skip registrert i norsk internasjonalt skipsregister tillates ikke å føre last eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk og utenlandsk havn.»

Det er denne forskriften som har sikret at norske ferjer er i NOR (Norsk Ordinært Skipsfartsregister) og at lønna er norsk.

EUs vakthund for EØS-avtalen, ESA, mener forskriften strir mot prinsippet om fri flyt av tjenester. Regjeringen føyer seg og opphever forskriften for ruter med overnatting og en avstand over 300 nautiske mil (les: Kielferga).

Får følger for hele Skageraktrafikken
Color Line mener selv at det betyr at 700 norske sjøfolk blir erstattet med utenlandske, til dumpinglønn må man anta. Men det stopper ikke der. DFDS, danskebåten, sier at dersom Color Line får lov, så vrir det konkurransen så mye at de blir nødt til å finne en tilsvarende løsning. Da handler det i neste omgang om hele Skageraktrafikken både fra Norge, Sverige og Danmark. Det er starten på slutten for norske og nordiske sjøfolk.

Regjeringens begrunnelse er at ellers vil Color Line gå over til det danske skipsfartsregisteret, DIS, og alle de 2400 ansatte kan miste jobben. Paradoksalt nok sier regjeringen selv at det ikke er mer lønnsomt å gå over til DIS. Og Color line er dessuten ikke en truet bedrift; Eierne har tatt ut over en milliard kroner i utbytte de siste årene. Og ved overgang til NIS står eierne fritt til å skifte ut alle sine 2400 ansatte. Ikke med danske sjøfolk med dansk lønn, men til ren dumpinglønn.

Teskten er en uttalelse skrevet av Rødt Trondheim Fagliglag.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.

  • Knut Konsulent

    Slik er den kyniske kapitalismen. Vi har sett det før. Bedrifter som går med godt overskudd flytter til utlandet for å tjene enda mer.