Politiker fra Sverigedemokraterna benekter at det er krig i Syria: – Det finnes ingen flyktninger

Stillbilde fra SVT-intervju med politiker fra Sverigedemokraterna Kurt Olsson.

Kommunestyrepolitikeren mener bildene vi ser fra krigen er tre-fire år gamle og at det ikke finnes reelle flyktninger fra Syria.

Nyhet
Om Nyhet (774 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.

Av Joakim Møllersen

Kommunestyrepolitikeren Kurt Olsson fra Valdemarsvik vil ikke at utlendinger skal flytte til Sverige. Da sverigedemokraten blir intervjuet av den svenske rikskringskastinga SVT benekter han at de som har kommet fra Syria kan kalles flyktninger.

— Det er som jeg har sagt fra begynnelsen: Det finnes jo ingen flyktninger, altså. Ingen av dem som kommer hit har flykta fra noen krig.

— Har ikke disse gjort det, sier reporteren med referanse til tre kvinner som sitter ved sia av Olsson.

— Nei, det er jeg overbevist om at de ikke har gjort.

LES OGSÅ: Grunnlegger av Sverigedemokraterna deltok i jødeutryddelsen

Nærmest ham sitter morsmålslærer og syrisk flyktning Zakia Hanano som virker noe opprørt samtidig som hun har vansker med å holde seg alvorlig.

— Kan du lese nyheter, eller? svarer hun. — Du kan jo komme og vise oss at det ikke finnes noen krig i Syria.

Det virker som at SD-politikeren mener internasjonal media står bak en slags svindelkampanje for å lure folk til å tro at det er en krig i Syria.

— Det de viser på TV kan jo være tre-fire å gammelt. Det kommer jo samme bilder hele tida.

— Du tror ikke helt på denne krigen i Syria, avbryter reporteren.

— Absolutt ikke!

— Er det en bløffkrig?

— Det er klart at de har kriget litt.

— Littegrann? spør den utsendte fra SVT.

— Hehehe. Ja.

LES OGSÅ: Sverigedemokraterna — historien om et rasistparti

Krigen i Syria har pågått i over syv år og mer enn en halv million mennesker har mista livet. Over fem millioner mennesker har flykta og syv og en halv millioner regnes som internt fordrevne.

Sverigedemokraterna i Östergötland og i Olssons egen kommune tar avstand fra hans uttalelser, men han kommer ikke til å bli ekskludert fra partiet. Selv mener hovedpersonen at «det var kanskje ikke en så vellykket uttalelse», men han verken beklager eller legger seg flat når SVT kontakter ham dagen etter.

Sverigedemokraterna har ved utallige anledninger tidligere havna i søkelyset etter absurde uttalelser. Blant annet har gruppeleder Jörgen Fogelklou på en anonym konto hevdet at «jøder er rota til alt ondt» og at «jeg skulle gladelig deportert hver eneste svartskalle i dag! Sieg heil!». Han fortsetter også i partiet.

Flere personer fra FrP har tatt til orde for å samarbeide med det ytterliggående svenske partiet med røtter i nazismen. SD har de siste månedene hatt ei oppslutning på nærmere 20 prosent. Det er riksdagsvalg i Sverige 9. september.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

22 kommentarer på Politiker fra Sverigedemokraterna benekter at det er krig i Syria: – Det finnes ingen flyktninger

  1. AvatarØivind Bergh // 2018-08-25 kl 18:26 //

    Hvis dette ikke hadde vært så himmelropende tragisk, ville det vært umulig å ikke referere til legendariske «komiske Ali». «Ingen krig her!»

    Når det er sagt: FrP må kjøres hardt på sine bånd til Sverigedemokraterna. Nå må det være slutt på at velmenende nordmenn prøver å late som om dette ikke er et høyreekstremt parti, en norsk utgave av Sverigedemokraterna og Front National. For det viser Fremskrittspartiet nå at det er.

    • AvatarJormundgrand // 2018-12-10 kl 21:59 //

      Frp er nok et parti som har seilet under falskt flagg siden Siv Jensen tok over ledelsen av partiet.
      Vi er dessverre ikke så heldige her i landet at vi har noe lignende Sverigedemokraterna og Front National.

      • AvatarTerjeLia // 2018-12-10 kl 23:35 //

        Det ble litt feil.
        Du mener vel at vi i Norge er så heldige å ikke ha noe som ligner SD og FN!

        • AvatarJormundgrand // 2018-12-11 kl 11:17 //

          Nasjonalisme er det eneste som kan redde landet, og det vet du også.

          • AvatarTerjeLia // 2018-12-11 kl 12:52 //

            Nope.
            Nasjonalisme er orsak til (nesten) all krig og konflikt gjennom historien.
            Systematisk fokus på oss og dem , bygging av fiendebilder , demonisering av «de som ikke hører til hos oss».
            Mer nasjonalisme er ikke løsningen , det er problemet..

          • AvatarJormundgrand // 2018-12-11 kl 12:58 //

            Den som er konfliktsky taper alltid.
            Nå er det slik at vår velstand og frihet må vedlikeholdes og forsvares hele tiden, derfor er konflikter nødvendig noen ganger.
            Nettopp mangel på nasjonalisme er grunnen til at verdens viktigste verdensdel nå er på vei mot total ødeleggelse.

          • AvatarTerjeLia // 2018-12-11 kl 13:10 //

            Da legger vi til en sak til der vi er fundamentalt uenige.
            Men ta deg gjerne litt tid til å lese her
            https://snl.no/nasjonalisme

          • AvatarJormundgrand // 2018-12-11 kl 14:07 //

            Ja, der stoppet jeg å lese da jeg kom til «nazisme».
            Nazisme var imperialistisk sosialisme ispedd er god porsjon stormannsgalskap og mani.
            Nasjonalisme er samhold innen et folk og et land der ens eget folk og landet settes høyest og ansees som det viktigste og egentlig selve meningen med livet.
            Store norske leksikon drives av en sosialistisk forening, og deres politiske standpunkter er ikke etter min smak, og veldig lite troverdig.

          • AvatarTerjeLia // 2018-12-11 kl 14:22 //

            kan ikke for det.. men jeg synes litt synd på deg..
            Du ser jo spøkelser på høylys dag.. Når du ikke engang kan godta leksikal kunnskap , ja da går det som det går…
            Prøv å bytte til en annen fastlege..

          • AvatarJormundgrand // 2018-12-11 kl 14:24 //

            Min mening er jo at du heller bør synes synd på deg selv……

          • AvatarTerjeLia // 2018-12-11 kl 13:08 //

            .,

          • Kan jeg spørre deg, Terje Lia, er du mot forsvar av nasjonalstaten idag?

            Erling Grape

          • AvatarTerjeLia // 2018-12-11 kl 20:12 //

            Avhenger av hva som truer.

          • Er ikke nasjonalstaten som institusjon truet i dag?

            Erling Grape

          • AvatarTerjeLia // 2018-12-11 kl 21:23 //

            Nei. Ser ingen tegn til det.
            Nationalstater gir fra seg noe suverenitet for å få fordel av samarbeidet. (F.eks NATO og FN)
            Men det truer ikke nasjonalstaten .

          • EU/EØS truer altså ikke nasjonalstaten?
            Massemigrasjon i dag og den som forventes i fremtiden, når Nigeria dobler sitt innbyggertall og verdens befolkning forventes å øke med 2,2 milliarder fram til 2050. Truer ikke dette nasjonalstaten. I tillegg, klimakrisa som slår til, vil ikke dette få betydning for nasjonalstaten?
            Opprettelse av frihandelsavtaler tilsvarende TTIP/TISA, dette truer heller ikke nasjonalstaten?

            Enten så lever du som strutsen med hodet i sanden eller kanskje er det bare slik at du ikke har reflektert over situasjonen?

            Erling Grape

          • AvatarTerjeLia // 2018-12-12 kl 16:56 //

            mye vondt og vanskelig her i verden

            men ikke glem

            1) fra 1950 til 2000 økte befolkningen fra 2,5 til 6,2 milliarder. Den største befolkningsveksten ligger (trolig) bak oss.

            https://no.wikipedia.org/wiki/Verdens_befolkning#/media/File:World_population_history.svg

            2) Utvikling i verdenshandlen har vært enorm i samme periode. Også frihandlen både gjennom WTO samarbeidet og EU / EØS , TTIP / TISA + + + Dette har (så langt ) tjent det store flertallet. Andelen mennesker som lider direkte nød synker. Se 1000 års målene til FN

            https://ndla.no/subjects/subject:3/topic:1:58637/topic:1:176354/resource:1:71277

            Punktene over ser jeg mer som stabliserende på nasjonalstatene enn det motsatte.
            Det som virkelig bekymrer meg er (som du helt riktig nevner) klimakrisa.
            Om vi ikke løser den vil vi få en flyktningestrøm som ikke er kontrollerbar, og hele sivilasjonene vår slik vi kjenner den i dag , inklusive nasjonalstatene, vil være i fare.

            Og det er her alle gode krefter må settes inn.

  2. AvatarHarryNordmann // 2018-08-31 kl 10:39 //

    Syrerne vil gjerne starte en ny krig i Sverige https://youtu.be/hyEgH5lcg9c

  3. AvatarEspen Franck-Nielsen // 2018-10-06 kl 05:58 //

    Hvorfor kan ikke Kurt Olsson reise til Syria og se etter selv om det er krig der eller ikke?

  4. Avatardagobert // 2018-10-15 kl 17:39 //

    de eneste som bedriver krig i syria er terroristene og assad har bedt syrere om å flytte hjem og bygge opp landet. kristne har startet med å bygge opp kirkene sine igjen . det handler nu om å få usa og tyrkia til å trekke seg ut slik at assad kan samle syria til hva det var før bombingen startet.

  5. AvatarJormundgrand // 2018-12-05 kl 22:16 //

    Krigen i Syria er i stor grad ferdig da mesteparten av terroristene er nedkjempet.
    Faktum er jo at folkene i de frigjorte områdene flykter fra sine frigjørere fordi de sympatiserte med disse såkalte IS terroristene.

  6. AvatarJormundgrand // 2018-12-10 kl 21:55 //

    Krigen i Syria er i all hovedsak over siden den såkalte «IS» terrorgruppa er nedkjempet.
    Om «vesten» hadde gjort som russerne og støttet myndighetene i dette landet så hadde krigen vært over for lenge siden!

Kommentarfeltet er lukket.