Skogbranner i Sverige – ytre høyre skylder på innvandrere

Illustrasjonsfoto: Pixabay

Både i Norge og Sverige får innvandrere skylda for skogbranner. Teoriene går på at utledinger har satt fyr på skogen og at de har skylda for mangel på brannmannskap. Flyktninger som har meldt seg frivillig for slukkearbeid hetses.

Nyhet
Om Nyhet (774 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.

Av Joakim Møllersen

Som i Norge og flere andre steder i Europa rammes Sverige av en voldsom tørke. Varmt vær og ukesvis med lite eller ikke noe regn har ført til at skogbrannfaren er stor. I store deler av Sverige har det ikke bare vært fare, men branner har brutt ut og brannvesenet jobber overtid for å slukke.

Mens klimaendringer, akuttberedskap og bevilgninger til brannvesen har kommet opp til debatt har de brennende skogene fått ytre høyre til å diskutere noe helt annet: innvandring. Den innvandrerfiendtlige norske forfatteren Halvor Fosli spør i en facebookpost om selv skogbranner skal knyttes til innvandring før han selv svarer at ja, det skal det.

Manglende omsorg med parabolantenne?
Fosli skriver at det er «mangel på brannmenn og frivillige i Sverige» før han i neste avsnitt retorisk spør om det har noe å gjøre med «Manglende omsorg for landet, eller deler av landet der man selv ikke bor, med sin parabolantenne?»

Halvor Fosli kobler skogbranner til innvandrere på Facebook.

» Jeg fikk i alle fall vite at man slet med å rekruttere ikke-norske til Brann- og redningsetaten i Oslo da jeg jobbet med Groruddalboka. Er det noen som har sett en brannmann med pakistansk opprinnelse?» spør han videre.

Frivillige flyktninger hetses
Om det er mangel på brannmannskaper og frivillige, slik Fosli hevder, kan det ha andre årsaker enn de han nevner. Etter at flyktningungdommer i Luleå meldte seg som frivillige for å slukke brannene i nærliggende Norrbotten blei de utsatt for massiv hets.

Økenavn som skjeggbarn, svin og ønsker om deres død i flammehavet var blant meldingene som tikket inn på facebookgrupper og twitter fra det svenske ytre høyre. Ungdommene blei også beskydt for å ville lure brannvesenet og heller skape enda større skogbranner.

Jihadister og venstreekstremister
Foslis utspill kommer etter flere i samme gate i Sverige. Aktuelltfokus.se rapporterer at den høyreekstreme organisatoren Stefan Fahander mener det er IS eller Daesh som står bak skogbrannene, slik han både har gitt uttrykk for på Twitter og i en facebookgruppe for likesinnede. Hans kompanjong, Dennis Slotteborn, mener på sin side at det kan være venstreekstremister som ønsker å destabilisere Sverige som har fyrt på trærne.

Ytre høyre-bloggen Resett postet en NTB-sak om at politiet mistenker at noen av skogbrannene skal være påsatt, noe som dessverre er ganske vanlig. I kommentarfeltet er det tilnærmet fullstendig enighet om at brannstifterne må være jihadister.

Fra Resetts kommentarfelt.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

47 kommentarer på Skogbranner i Sverige – ytre høyre skylder på innvandrere

  1. AvatarKjell -Arne Slettum // 2018-07-21 kl 21:30 //

    Det kan jo hende at noen innvandrere, har gått lei av å tenne på biler og skoler???

  2. AvatarSessa Merete Dahl Sparre // 2018-07-21 kl 22:01 //

    Det er så vilt at det er vanskelig å fatte hvordan enkelte er skrudd sammen. Bless their little hearts…..

  3. Avatarlovåundre // 2018-07-22 kl 01:49 //

    Hvem som tenner på skogene vet ikke jeg.
    Om det er dårlig informerte turister og innvandrere som ikke har fått med seg grill og bålforbudet kan jo tenkes være en av grunnene.
    Tanken på at det er innvandrere som tenner på skogen med vilje var helt ny for meg.
    Bilbranner derimot…
    https://www.nrk.no/urix/bilbrenning-sprer-seg-nordover-i-europa-1.13113171

  4. Det stadfestes at polarisasjonen og klimaendringene går sin gang uten at det tenkes på hvordan komme slikt i møte istedenfor å kaste bort krefter på å tro man kan eliminere det. Denne naiviteten forsterker bare polarisasjonen, for man må ha noen å skylde på når man ikke får til det man prøver på. Det er alltid de andre som er verst.

  5. Kan noen vente noe annet på F-boka?

    • AvatarJoakim Moellersen // 2018-07-22 kl 20:14 //

      Hvorfor lenker du til ei liberalistisk avis for å bevise hva ytre venstre mener?

      • AvatarWilliam Steffensen // 2018-07-23 kl 23:50 //

        Det er vel bare for å vise at denne meldingen ikke kommer i fra «ytre-høyre»! Resett gjengir bare NTB på hva det svenske politiet tror! Men her hoster en opp kommentarer som lynnedslag og sigarettsneiper! Det virker som om leserskaren bevisst ikke vil se andre muligheter, at polisen kanskje kan ha rett! https://resett.no/2018/07/21/det-svenske-politiet-mistenker-at-15-branner-er-pasatt/

        • AvatarJoakim Moellersen // 2018-07-24 kl 09:11 //

          Det virker som om du ikke har forstått innholdet i artikkelen du kommenterer under. Det er ingenting høyreekstremt med NTB-meldinga og det er det heller ingen som har påstått.

          • AvatarTor Anders Engen // 2018-07-24 kl 13:11 //

            Her ser vi en helt til venstresiden brenne ihjel ei jente fordi hun dumpet den multikulturelle.

            https://yle.fi/uutiset/3-8481737

            Så for en multikultur er det vanlig å brenne biler, hvis han ikke får viljen sin. Brenner ihjel mennesker, hvis han ikke får viljen sin. Og tenner på skogen fordi han ikke får viljen sin.

            Alle vet at det er ingen forskjell på venstresiden og mentalt forvirret. Jo en ekstra ting. Venstresiden er også onde.

          • AvatarWilliam Steffensen // 2018-07-24 kl 15:56 //

            Det skal vel ikke så mye til for å forstå innholdet i en tekst som inneholder b.l.a. følgende linje: «Teoriene går på at utledinger har satt fyr på skogen …» osv!
            Bare det å fremstille det som teorier sier sitt. Dette var uttalelser det svenske politiet kom med, men dere klarer å koble dette til beskyldninger fra ytre høyre!
            Hvis dere ikke mener at «ytre høyre» skylder på innvandrere så ikke skriv det da!

          • AvatarJoakim Moellersen // 2018-07-24 kl 17:40 //

            Det svenske politiet har ikke uttalt at utlendinger har tent fyr på skogen.

          • AvatarWilliam Steffensen // 2018-07-24 kl 18:02 //

            Det leser en mellom linjene i NTB meldingen der politiet antar at 15 branner er påsatt! Det har i det minste dine venner i ånden gjort da de har vist til sigarettsneiper og lynnedslag for å «forklare» hva som kan ha skjedd!
            Hvorfor legger de seg i selen for å alminneliggjøre det som nå utspiller seg i Sverige!?!
            Men for alle andre som har fulgt med på oppblomstringen av bilbranner så er mønsteret det samme! Bortforklaringer med dårlig motorvask og mer kompliserte motorer for å forklare hvorfor et økende antall biler står i brann i Norge i dag! Ja, hele 10 eller var det 11 pent parkerte busser ble flammenes rov for et år siden på en bussoppstillingsplass en natt! Statistikken er urovekkende, men kanskje ikke for deg, Joakim!

          • AvatarJoakim Moellersen // 2018-07-24 kl 18:28 //

            Det er bra at du aksepterer at høyreekstremismen i NTB-meldinga kommer fra lesere som ser muslimer og innvandrere i alt galt som skjer.

            Skogbrannene er ganske godt forklart for de som har vært interessert. 1) Tørke og veldig høy varme, etter all sannsynlighet som en konsekvens av menneskeskapt global oppvarming.

            2) Årevis med høyrestyre og et sosialdemokrati som har glidd mot høyre har gjort at man har bygget ned statlige tiltak som kunne begrensa spredninga av brannene.
            3) Monokultur i det svenske skogbruket skal ha bidratt både til lettere spredning og lettere uttørking. Dette er langt utafor mitt kompetansefelt så jeg kan ikke gå god for denne forklaringa, men den har i alle fall blitt nevnt.

            Det er ikke innvandrere som styrer været. Innvadrere står i svært liten grad bak den menneskeskapte globale oppvarminga. Innvandrere kan ikke gis skylda for at høyresida styrte så lenge i Sverige, ei heller for sosialdemokratiet glideflukt mot høyre. Jeg har ikke sjekka, men jeg regner med at innvandrere er lite representert i svensk skogbruk, både på eiersida og blant de som regulerer og lager lovverket for drifta.

            Det eneste de som vil skylde på innvandrere står igjen med er noe de har fantasert seg fram til ved hjelp av ei NTB-melding.

          • AvatarWilliam Steffensen // 2018-07-24 kl 18:56 //

            Nei, jeg deler ikke ditt syn, Joakim! Bare det at du bruker merkelappen «høyreekstremismen» på mennesker som er bekymret over utviklingen, forteller hvor feil du tar!
            Men det er ditt narrativ, din virkelighetsmodell, ikke mitt!
            Statistikken viser at muslimer er sterkt overrepresenterte i volds og drapssaker enn andre grupper i forhold til populasjonene, og i Sverige tyder alt på at muslimsk ungdom er det som i all hovedsak står bak alle bilbrannene i landet. Noen få skyldes faktisk teknisk svikt!
            Så, at de med dine likesinnede til stadighet fortier disse fakta og i tillegg glatter over hva som finner sted har motsatt effekt enn det dere håper på! Flere vender seg bort fra dette verdensbildet, dette «narrativet» i overført betydning fordi de ser og hører hvordan samfunnet nå endrer seg og det svært raskt. Og det endrer seg uten at den lille mann kan gjøre noe som helst!
            Den frustrasjon som da rammer en, ikke minst hvis en har en datter eller søster som er blitt voldtatt av våre nye «landsmenn» gjør at en reagerer!
            Det er ikke for ingenting at SD kommer til å gjøre et brakvalg i Sverige den 9. september! Spørsmålet blir bare hvor godt de vil gjøre det, og de vil gjøre det selv om de er beskyldte for å ha nazistiske aner!
            Det, burde være et tankekors for dere, for svenskene er ikke blitt spesielt nazistiske på så kort tid. Tygg litt på den så kan vi snakkes etter den 9. september!

          • AvatarØivind Bergh // 2018-07-25 kl 11:43 //

            Det som åpenbart er høyreekstremistisk her er at Wiliam Steffensen på autopilot antar at eventuelle brannstiftere (dersom brannene da skulle være påsatt) er innvandrere. Som om ikke brannstiftelse har vært en egen genre i kriminologien siden tidenes morgen!

            En annen sak er at det faktisk er mulig å terrorisere et land med systematiske brannstiftelser. Hvorfor da se bort fra en mulighet for at denne høyst hypotetiske terroren er begått av nazister for å sverte utlendinger? Nazister har som kjent tent på branner i den hensikt før. Skal man først være spekulativ er det også vanskelig å komme utenom ordet «hybridkrig». Men dette er uansett bare spekulasjon så lenge det ikke fins noe håndfast. I mellomtiden får folk praktisere jernjustis mot sigarettsneiper og grilling.

          • AvatarJoakim Moellersen // 2018-07-25 kl 22:15 //

            Det er to helt forskjellige ting å være bekymra for utviklinga og å skylda alt galt man ser på muslimer.

            Hvis man tror alt muslimer gjør er på grunn av islam vitner det også om en forståelse av verden og mennesker som ikke bare er feilaktig, men også farlig.

            Svenskene har blitt langt mer høyreekstreme over de siste årene. Det må man være blind for ikke å se.

          • AvatarWilliam Steffensen // 2018-07-26 kl 07:50 //

            Vel, det er din forståelse av verden, ikke annet!

  6. AvatarNils_Svendsen // 2018-07-22 kl 19:12 //

    Sverige har ikke råd til brannhelikoptre eller å delta i EUs taskforce. Likevel tilsvarer kostnadene for amnestien til afghanske unge voksne driften av 500 brannhelikoptre som kunne slukket alle branner i Europa. Den venstreekstreme innvandringspolitikken er velferdsstatens undergang. Alle vet det. Alle utredninger konkluderer likt. Utviklingen er lik i alle land. Likevel synker det ikke inn…

  7. AvatarØivind Bergh // 2018-07-22 kl 23:32 //

    Fenomenet pyromani er ikke nytt, men visstnok ganske knyttet til Nord-Europa. Nå trenger ikke noen lete etter syndebukker for å takle de brannene vi ser i Sverige og Norge nå. Det er fryktelig tørt, og da blir det lett brann. En tankeløst henslengt sigarettstump er nok. Selv om det faktisk går an å terrorisere et land med ildspåsettelser er det ikke noe særlig som tyder på at så faktisk har skjedd.

    I den grad vi skal lære noe er det noe mer åpenbart:
    1. Klimaendringer må antas å føre til mer ekstremvær, både tørkeperioder, perioder med unormalt mye nedbør. Ekstremsituasjonene blir flere, og ihvertfall mer intense. Vi gjennomlever en slik nå. Det vil stille flere og svært ulike krav til sivil beredskap mot ekstremvær.
    2. Beredskapen vår er ikke alltid god nok. Det synes som om den svenske er verst stilt. I Norge bør vi ta lærdom og reversere de senere års nedbygging av sivilforsvar og heimevern. Sistnevnte er helt nødvendig som backup og reserve for Sivilforsvaret når belastningen blir stor. Det er viktig at man har tilstrekkelig mannskaper i reserve når belastningen på profesjonelle brannfolk og Sivilforsvarets innsatsgrupper blir for stor.
    3. Norge har heldigvis brukbar tilgang på sivile helikoptere til brannslukking og har kunnet bistå Sverige. Vi burde hatt egne vannbombefly i Norden, gjerne felles med naboene.

    • I følge klimabibelen skal det jo bli «varmere, villere og våtere» som følge av menneskeskapte klimaendringer. Årsaken er at mer varme medfører mer fordamping og dermed mer regn.

      Så tørkeperioden sammenfaller ikke med disse spådomene. Aldri har tørke vært nevnt som et scenario som følge av menneskeskapte klimaendringer her i Norge.

      Jojo – det skal jo bli mer av ALLE typer ekstremvær hevdes det kanskje da, men prmisset for at det skal bli mer ekstremvær er at varme gir mer energi til klimasystemet med mer fordamping, regn og mer vind som resultat. Igjen passer ikke tørke inn i spådommene.

      Særlig gjelder dette når vi ser på hovedårsaken til tørken – en jetstrøm (vind i øvre atmosfære) som er uvanlig slapp og dermed tillater høyttrykk å bli liggende uvanlig lenge. Igjen er det mindre energi i systemet, ikke mer energi som er årsaken.

      Dette skjedde i 1947, og igjen tørkesommeren 1976, og det skjer igjen i år. Det er altså fortsatt mulig i 2018 at det forekommer diverse klimafenomen UTEN at menneskeskapte utslipp av CO2 er årsaken.

      Selv om man ikke skulle tro det når man leser diverse uttalelser fra politikere og organisasjoner i media.

      • AvatarJoakim Moellersen // 2018-07-24 kl 09:13 //

        Jo, tørke har definitivt vært nevnt. Tørken er forresten verre enn den i 1947.

        • AvatarØivind Bergh // 2018-07-24 kl 11:46 //

          Det er korrekt at denne tørkesommeren er verre enn den i 1947. Ingen benekter at det fins naturlige klimavariasjoner, det er banalt. Ingen seriøse forskere benekter heller at det vi observerer er summen av naturlige og menneskeskapte klimavariasjoner.
          Uansett må vi være forberedt på ekstremvær av flere typer, og dette er en av dem. I høst og vinter blir det vel noen stormer. Det burde ikke være uoverkommelig å få bedre beredskap. I Norge har vi imidlertid hatt justisministre fra FrP i fem år. Det sliter.

      • AvatarØivind Bergh // 2018-07-24 kl 11:56 //

        Mer ekstremsituasjoner er mer rett å si enn bare «våtere». Sommeren er definitivt varm. Og nedbøren er ekstrem – i den lave enden av skalaen. Forrige sommer var motsatt. Ekstremsituasjonene øker. Det har noe med klima å gjøre.

        Uansett klimadiskusjoner må det være lov å påpeke at beredskapen mot ekstreme klimasituasjonen bør bli bedre. Beredskapsministeren har vært fra FrP i fem år. Få ut fingeren. Det hjelper ikke å krangle om hva klimaendringer skyldes. De er der allikevel.

  8. Synderen er nok en kombinasjonen av ekstrem tørke og lynedslag.
    Hva med å gi den militære opprustningen noe av skylden for svak beredskap, altså at mye penger nå brukes på militærmateriell og soldater?
    Snart starter den store militærøvelsen i et Skandinavia preget av store skogbranner og mye røyk. Kanskje befolkningen nå klarere å se tydligere hva som bør prioriteres når det gjelder forsvar og beskyttelse av liv og eiendom?

  9. AvatarEspen Franck-Nielsen // 2018-07-23 kl 21:38 //

    Disse folka som legger skylda for skogbrannene på flyktningene, er personer som jeg ikke klarer å ta seriøst. Dessverre finnes det folk som tror blindt på alt de får servert i sosiale medier, og som sikkert tror på dette tøvet også.

    • AvatarLars Fridtjof Nærheim // 2018-07-24 kl 00:51 //

      Bilbranner ja, men er noe overrasket over at flyktningene skulle ha tatt seg så langt unna sine Gettoer.
      Her er nok sannheten at noen forsøker å koke suppe på en spiker.
      Skal noe ha en nyhetsverdi, så må det har en hvis verdi. Det holder ikke at noen skriver at de kan lage Gull av Gråstein.
      Eks at Sverige har 7 400 voldtekter, kun slått av Lesoto, har en nyhetsverdi.
      Her virker det som om noen kun er ute etter å provosere, og at noen andre står klar til å svare på (sin egen?) provokasjon.

  10. AvatarLars Fridtjof Nærheim // 2018-07-24 kl 00:43 //

    Sverige, hvor 70% av landet består av skog, har 0 brann fly, og baserer seg på at andre land stiller opp.

    Kanskje har det brukt opp alle pengene på en overlegen eldreomsorg, forvar, politimyndighet, helsevesen osv? Eller kanskje ikke?

    • AvatarØivind Bergh // 2018-07-25 kl 11:36 //

      Sverige har redusert sin sivile (og militære) beredskap for mye. Likevel, i en ekstremsituasjon har europeiske land, inklusive Norge, muligheten til å trekke på et EU-initiert samarbeid om brann. Uansett hva man ellers måtte mene om EU kan det umulig være et klokt valg å kjempe mot internasjonalt samarbeid om bekjempelse av brann.

  11. AvatarLars Olsen // 2018-07-24 kl 00:47 //

    Er NTB en ytre høyreblogg også? Eller er det retorikken til Listhaug som er skyld i skogbrannene?

    • AvatarØivind Bergh // 2018-07-24 kl 11:44 //

      Si meg, har du fått med deg at denne sommeren er ganske usedvanlig tørr?
      Hilsen en som har slukket skogbrann.

      • AvatarLars Olsen // 2018-07-24 kl 12:59 //

        Jada, herlig vær. Men i Arboga etterforskes en del branner som mulig påsatt, som rapportert av NTB. Det er kanskje ekstra vanskelig å oppklare når det herjer så mange andre branner

        • AvatarØivind Bergh // 2018-07-25 kl 11:34 //

          Hvorfor hopper du automatisk på påstanden om at innvandrere har stiftet brann? Noen branner et sted i Sverige blir ganske riktig etterforsket, men det er ikke kommet noe ut av det. Likevel gir du på autopilot jødene….eh….muslimene…skylda.

          Hva skjedde med den gamle forklaringen om at folk var uforsiktig med en grill eller slengte fra seg en sigarettsneip?

    • AvatarJoakim Moellersen // 2018-07-24 kl 17:41 //

      NTB lanserer ingen teorier om at innvandringa er skyld i skogbrannene.

  12. AvatarWalther Semme // 2018-07-24 kl 01:16 //

    Vel, indirekte har jo innvandring skylden. De har kostet Sverige mye over lang tid. Eller som finansminister Magdalena Andersson sa det rett ut for noen år siden: Det er tomt for penger! Og da tar man vel sjansen på å ikke bruke penger på brannvern…

  13. AvatarØivind Bergh // 2018-07-24 kl 11:48 //

    Jeg synes det er morsomt at Resett med sine milliardærer i ryggen påstår at Radikal Portal ikke har et kommentarfelt – med bakgrunn i denne artikkelen. De burde også legge merke til at kritikken av Resett nærmest går viralt på Twitter nå.

    • Og ellers har du det bra på Dikemark?

    • AvatarLars Olsen // 2018-07-24 kl 13:02 //

      Norsketwitter er nå et ganske så lukket og ensformig ekkokammer der man sirkeljukker hver gang Forsberg eller Trædal driver med virtue signallingen sin, i mangel av et bedre uttrykk.

    • AvatarFantastan // 2018-07-24 kl 15:25 //

      Twitter er der venstreekstremister går for å rope i ekkokammeret sitt.

  14. AvatarTor Anders Engen // 2018-07-24 kl 13:02 //

    Det er kjent at både de multikulturelle og venstresiden driver på med slik galskap. Grunnen er enkel dem er like gale.

    Målet med venstresiden er å skape kaos, derfor løper dem tospann med de multikulturelle.

    Grunnen er at de på venstresiden kan ikke skape noe, og i deres misunnelse går til angrep på et som fungerer i et samfunn.

  15. AvatarJoakim Moellersen // 2018-07-24 kl 18:45 //

    ((Hyggelig at folk som ikke har vært på denne sida før vil kommentere her. Redaksjonen må imidlertid be om folk forholder seg til de ganske enkle reglene vi har for kommentarfeltet.
    M.v.h. Moderator))

  16. AvatarSteinar Johansen // 2018-07-24 kl 22:01 //

    I følge svt Nyheter etterforsker politiet flere av brennene som mistenkes påsatt
    Mulig SVT er en høyreradiakl portal, jeg trodde nå ikke det
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/ytterligare-sju-anlagda-brander-i-arboga-under-natten

    • AvatarJoakim Moellersen // 2018-07-24 kl 23:25 //

      At politiet mistenker at noen har startet branner står allerede i saken du kommenterer under. Så hvis du tror det kvalifiserer til høyreekstremisme så faller Radikal Portal også inn i den sjangeren.

Kommentarfeltet er lukket.