Mediemanipulatoren

Foto: Samediggi/Sametinget

Kontroversielle utspill sikrer Sylvi Listhaug toppoppslag gang etter gang. Slik fremstår redaksjonene som viljeløse redskaper i manipulatorens tjeneste.

Terje Alnes
Om Terje Alnes (11 artikler)
Terje Alnes er medlem av Rødt og skriver om politikk og kultur på Spartakus.no.

Sylvi ringer, media bringer … mikrofoner og kameraer. Et nylig eksempel er medienes dekning av 1. mai. På arbeidernes internasjonale kampdag hadde Listhaug stilt seg opp på torget i Drammen. I kjent stil strødde hun rundt seg med kontroversielle uttalelser. Mediene hengte seg særlig opp i angrepene på Jonas Gahr Støre. Ifølge Listhaug er han født med sølvskje i munnen, har aldri hatt en vanlig jobb, og er utdannet blant eliten i Frankrike. Han er altså ikke folkets mann, i motsetning til de folkelige i FrP.

Slik klarte Listhaug å kuppe redaksjonene på arbeidernes kampdag. Dekningen av de mange hundre 1. mai-arrangementene landet rundt, der arbeiderbevegelsens folk hadde holdt taler og appeller og gått i tog, måtte vike. Viktige saker som arbeiderbevegelsen ville løfte frem havnet i skyggen. Alle toppoppslag hadde en Sylvi-mot-Jonas vinkling. Så enkelt og så effektivt kan mediene manipuleres.

LES OGSÅ: Det sikreste vårtegnet har vist seg: Høyresida pisser på arbeidernes internasjonale kampdag

Mesternes mester
Fenomenet er ikke av ny dato, når det gjelder å manipulere media har Fremskrittspartiet alltid ledet an. I et koseintervju i Klassekampen lørdag 28. april ser Carl I. Hagen seg tilbake, etter 45 år i politikken. På spørsmål om hvilken betydning Hagens konfronterende stil har hatt for oppslutningen til Frp svarer Hagen: ”Helt avgjørende. For å profilere partiet i mediene måtte du vekke oppsikt, og det gjorde jeg med kontroversielle utspill.”

Hagen har selv holdt mang en 1. mai-appell, alltid med angrep på arbeiderbevegelsen, og bestandig har han fått den oppmerksomheten fra mediene som han har vært ute etter.

Hagen var den første norske politikeren som forsto hvordan TV-mediet fungerte. På et tidspunkt hvor NRK hadde monopol, og tildelte partiene taletid etter stoppeklokkeprinsippet, brøt Hagen alle regler. Han ignorerte utspørrerne, så rett i kamera, og snakket direkte til seerne. Han hadde på forhånd bestemt seg for hva han skulle si, uavhengig av spørsmålene. Han snakket helst i store bokstaver og spisset budskapet. Slik skilte han seg ut i massen av grå og saklige norske politikere.

Hagen rendyrket retorikken, delte verden inn i svart og hvitt, og gjorde det til sin spesialitet å angripe marginaliserte grupper. Han gjorde seg kontroversiell, og dette sikret klippekort i mediene. Hagen hadde knekket koden. Selv om det store flertall tok avstand, vokste FrP fra 0,8 % oppslutning i 1978, til å bli landets nest største parti i stortingsvalget i 2005.

Uten Hagens forståelse av hvordan mediene fungerer ville ikke FrP slått gjennom, og partiet ville ikke vært i regjering i dag. Carl I. Hagen står igjen som norgesmester i mediemanipulasjon.

LES OGSÅ: Sylvi Listhaugs horror show

Sylvi Listhaug appellerer til sine følgere.

Bedre enn læremesteren?
Nå har det gått tre tiår siden Hagen slo gjennom som tv-politiker, men det spørs om ikke Sylvi Listhaugs evner som mediemanipulator overgår den gamle mester Hagens. Sosiale medier setter i dag dagsorden på en helt annen måte enn før, og et facebook-innlegg kan være nok til å sette dagsorden for resten av medie-Norge i flere uker. Listhaug ble kastet som statsråd som følge av et slikt innlegg, men har hun vunnet likevel?

Etter åtte år med nedgang i medlemstallet har Fremskrittspartiet fått 5.350 nye medlemmer som følge av Listhaugs avgang som statsråd. Dette er like mange nye FrP-medlemmer som det samlede medlemstallet til partiet Rødt, som sto bak mistillitsforslaget. Det betyr at medlemsmassen til FrP har økt med 25 %. Dette hadde selvsagt ikke skjedd uten Listhaugs kontroversielle utspill og påfølgende massive mediedekning. At partiet også opplever et byks på meningsmålingene hører med til suksesshistorien.

Dette har tydeligvis gitt blod på tann. Etter å ha kuppet 1. mai tok Listhaug flyet direkte til Vardø. Med pressen på slep oppsøkte hun ordføreren på rådhuset for å diskutere Christi Andreassen sak. Andreassen sliter med en muskelsykdom og mener hun ikke får riktig oppfølging av kommunen. Ordfører Robert Jensen på sin side reagerte kraftig på at Listhaug og pressefølget kom uanmeldt til ham.

Men for Listhaug er jo det hele poenget. Dette var godt TV-stoff. Uten mediedekning, ingen Sylvi Listhaug til å stå opp for den muskelsyke. Det blir liksom for knuslete for Listhaug å hjelpe Andreassen med å sende en skriftlig klage.

LES OGSÅ: Listhaug-metoden: Det folket ikkje bør få vite

Er det intelligent liv i redaksjonene?
Vi husker Sylvi Listhaugs mediestunt noen dager før valget i fjor høst. Med et tyvetalls norske journalister på slep reiste hun til Rinkeby, for å ”lære om svenske tilstander.” Det var særlig viktig å lære om svenske tilstander akkurat da, for FrP lå ikke spesielt godt an på meningsmålingene.

Carl I. Hagen sier det slik til Klassekampen: ”Se på Sylvi Listhaug. Hun har også den konfronterende stilen. Jeg tror det skaffet FrP et par-tre prosent ekstra ved stortingsvalget, akkurat nok til å sikre fire nye år for Erna Solberg.”

Klar tale fra Hagen, og sikkert en riktig analyse. Det er slik det fungerer for FrP, går det litt trått på målingene er det jo bare å konstruere en sak som kobbelet av journalister biter på. Å dra innvandrerkortet er alltid en vinnersak, det skaper kontroverser og får temperaturen opp.

For redaksjonene må saken imidlertid stille seg annerledes. Er det ikke flaut å la seg lure i FrP-fellen gang på gang? Hvorfor har det gått automatikk i at pressen stiller opp som mikrofonstativer når Listahug ringer? Forstår ikke pressen at den blir manipulert?

Av og til må vi stille spørsmålet om det faktisk finnes intelligent liv i redaksjonene.

Teksten ble først publisert på Terje Alnes’ blogg spartakus.no.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.