Pocahontas eller grov utnyttelse av desperate mennesker: Hva bør antirasismen handle om?

Skjermdump fra Siv Jensens Instragram-konto.

FrP bruker rasisme for å dekke over og legitimere slike angrep på fellesskapet, velferdsstaten og arbeidslivet. Det bør vi lage et helvetes leven utav. Hvis vi heller velger å ta utgangspunkt i hva Siv Jensen har på seg når hun skal på fest danser vi etter hennes pipe.

Joakim Møllersen
Om Joakim Møllersen (176 artikler)
Joakim Møllersen er redaktør for Radikal Portal.

«Debatten har rast i sosiale medier etter at Siv Jensen postet et bilde av seg selv i indianerkostyme under Finansdepartementets høstfest».

Ikke overraskende kunne NRK for to dager rapportere fra Twitter om at masse folk, kjendiser og politikere deriblant, hadde hatt sine meninger om at Siv Jensen hadde dratt på seg et karnevalskostyme som visstnok skulle etterligne den sagnomsuste Pocahontas.

Davy Wathne, Jan Åge Fjørtoft, Hadia Tajik, Aili Keskitalo, Ulrikke Falch og sikkert enda flere hadde sitt å si. Om du ikke har fått det med deg kan du ganske sikkert gjette reaksjonene som blei beæret med haugevis av nyhetsartikler. Sjansen er også stor for at du selv allerede har gjort deg opp ei mening om finansministerens antrekk i hennes eget ministeriums  høstfest. Denne teksten skal imidlertid ikke handle om hva man skal synes om slikt, men hva man bør gjøre i møte med det.

Når man ser et bilde av Siv Jensen som Pocahontas er det første man bør spørre seg selv følgende «Hva er det Siv Jensen vil med dette bildet? Hvilke reaksjoner ønsker hun seg?»

LES OGSÅ: Ville kaste ut og stenge grensene for romfolk — holdt tale på holocaustdagen

Hva Jensen vil
Jeg tror hun ønsket følgende:

  • Framstille seg selv som folkelig: Det er slettes ikke usannsynlig at du som leser dette som har kledd deg ut som indianer eller vært karneval med noen som har gjort det eller kanskje deltatt på en «cowboy/indianer-fest. Det var en gang da jeg var en ung student og deltok på en slik fest selv. Jeg syntes konseptet var litt rart, men aksepterte samfunnsøkonomistudentenes festkomites avgjørelse, tok på meg en hatt, ei hvit skjorte og et lisseslips og drakk meg full. Det gjorde jeg skålende med folk som på billigst mulig måte etterlignet noe de hadde sett på Bonanza eller i en gammel spaghettiwestern. En viktig del av facebookstrategien til politikere, og spesielt FrP’ere, er å framstille seg selv som så vanlige som mulig, uhøytidelige og selvironiske. Siv Jensen lager tomatsuppe, besøker en byggeplass, sprer frykt for muslimer, kjører bumpebil på tivoli med Dagbladet, går på ski og drar på fest i indianerkostyme.
  • Jeg er ganske sikker på at hun ville ha en debatt om hun var rasistisk: Jeg hadde ikke tenkt noe særlig på temafesten fra studiedagene før jeg så at facebookvenner engasjerte seg i Jensens klesvalg. Jeg husker ikke hvem som satt i festkomiteen, men er ganske sikker på at de ikke hadde andre tanker enn at det måtte vel bli ekstra moro om folk kledde seg ut. Det er godt mulig de ville valgt annerledes i dag, vel ti år seinere, men i slike saker er det faktisk en ganske stor forskjell på de som studerer samfunnvitenskap og resten av befolkninga og det er derfor det er en god sak for Siv Jensen å smile i Pocahontas-kostyme mens debatten om henne raser. Pocahontas er en film mange liker og en kjent figur. Den handler om en kolonialist som treffer indianerprinsessa og blir vist at disse folkene som han ville ta det ikke-eksisterende gullet til er fine folk som han burde respektere. Sammen med sin kjære Pocahontas megler de fred i det som holder på å bli en krig mellom kolonialister og innfødte. Det er jo interessant i seg selv at det slike historier som blir fortellinga om det som kanskje er historiens verste folkemord, men vi har altså ikke kommet lengre. Filmen blei en slager på kinoer verden over og den tåredryppende historien har vist seg såpass salgbar at den blei reprodusert med noen endringer og gjort til en enda større salgssuksess for noen år siden med Avatar.

LES OGSÅ: Erna Solbergs egne riksmobbere

Provokasjonens mestre
FrP er mestre på å spille på venstresidas og medias reaksjoner. Den debatten som har pågått etter bildet blei publisert er en som FrP i alle fall ikke taper på, høyst sannsynlig går de styrket ut av den. Ikke i min villeste fantasi kan jeg tenke meg at en eneste person som har stemt FrP vil vurdere sin støtte til partiet fordi Jensen er avbildet i Pocahontas-kostyme, uansett hvor overbevisende argumentasjon de møtes med. Jeg er helt sikker en del folk også utafor Frps rekker lurte på hva faen venstresida og antirasister egentlig holder på med.
At man diskuterer det problematiske i slike kulturelle uttrykk — både i filmer som Pocahontas og det at å kle seg ut som ei bestemt folkegruppe for moro skyld — er det absolutt ikke noe galt med. Siv Jensens facebookbilde er imidlertid et veldig dårlig sted å starte. Det blir ikke plass til lange og fine argumentasjonsrekker. Det er blir  plass til refleksjon og avveininger. FrP-lederen vet at det de fleste får meg seg, og i alle fall det de fleste vil huske av denne debatten om noe uker eller måneder, er ei venstreside som blei sur fordi hun dro på seg et kostyme de færreste så noe galt med i utgangspunktet.

Jensen gjorde det FrP alltid gjør, provoserer folk med et mediestunt som en ment å skape splid. Når dette kommer fra toppen av partiet kan du være ganske sikker på at det er gjennomtenkt. Selvfølgelig har de fått med seg at noen synes det er ugreit å bruke nordamerikanske urfolks bekledning, eller en dårlig etterligning av denne, som festdrakt i Norge. Det er åpenbart at de har veid opp pro & contra for hva som muligens kunne spille seg ut i etterkant av en slik post. Dagen etter finansdepartementets høstfest er det ganske sikkert at Jensen og PR-rådgiveren hennes vekslet anerkjennende smil fra hverandre, kanskje med en kommentar om at «idiotene beit på igjen», hva vet jeg.

FrP vinner diskusjoner på egen premisser
«Siv Jensen mener saken er gått helt av skaftet. Hun har fått mye støtte i sosiale medier, og det forstår jeg godt. I Norge er det mange som kler seg ut som indianere, cowboy og sjørøver. Vi går på alt fra Bollywood-fest til togafester, hygger oss, leker og ler. Det har absolutt ingenting med latterliggjøring av minoriteter, urfolk eller andre grupper å gjøre. I Norge er karneval og utkledningsfester fellesskap. Vi senker skuldrene og har glimt i øyet. Dette krenkelseshysteriet fra USA trenger vi ikke Norge.»

Jensen gadd ikke en gang engasjere seg i saken selv i etterkant, men sendte beskjeden over fra sin statssekretær. Jeg regner med at flertallet av de som leser den uttalelsen faktisk gir henne rett i det som sies. Jeg gjør ikke det, men det betyr ikke så mye i denne sammenhengen.

Problemet er at nok en gang fikk FrP sette premissene for en debatt om rasisme. Nok en gang blei antirasismens uttrykk en rein reaksjon på det som etter alt å dømme var et gjennomtenkt PR-stunt som kosta uendelig lite å gjennomføre. Siv Jensen står igjen som feststemt og glad. Antirasismen som en sur festbrems.

Fornøyd med debatten
Med FrP i regjering har det blitt åpna opp for kabotasjekjøring i Norge. Det gjør at utenlandske vogntog i større grad enn før kan kjøre rundt på norske veier mens de får betalt ei lønn som er umulig å leve av i dette landet. Det gjør at lønn og arbeidsforhold til de ganske mange velgerne partiet har i transportbransjen presses enda mer ned. Det bidrar til et fiendskap mellom norske og utenlandske arbeidere som settes i et motsetningsforhold til hverandre. Imens gliser FrPs ekte venner på eiersida av transportselskapene fordi de kan tyne mer profitt ut av hver time arbeiderne jobber.

Med FrP i regjering har det blitt åpna opp for enda flere midlertidige ansettelser. Dette er lett å se i hotell og restaurant, blant vaskere og på byggeplasser. Igjen misbrukes utenlandske arbeidere for å presse ned arbeidsforholdene for alle. Igjen bidrar de til å skape et todelt arbeidsliv mellom de som bor fast i Norge og de som er tilreisende.

765 millioner kroner fikk aksjeeiere i skattelette i dette statsbudsjettet. 700 millioner blei samtidig tatt fra arbeidsløse, også dette et effektivt tiltak for å skape mer desperasjon i arbeidsmarkedet og presse lønninger og arbeidsforhold mot det verre. Brakkearbeidere må betale 750 millioner kroner ekstra i skatt. 700 norske arbeidsplasser til sjøs står i fare for å gå tapt fordi regjeringa åpner for sosial dumping i norsk farvann.

FrP står i spissen for en politikk som skaper et skille i arbeidslivet mellom norsk og ikke-norsk, hvor de bruker desperate utenlandske arbeidere som ei brekkstang for å gjøre norske arbeidsplasser til en kjipere plass å være. De har lagt til rette for en utvida arbeidslivskriminalitet i Norge som bidrar til å skape en ytterligere splittelse mellom norske og ikke-norske arbeidere. Denne systematiske forskjellsbehandlinga basert på opphavsland er et verktøy for å drive ned levevilkårene til alle som både jobber og mottar velferdsytelser i Norge. Dette blei ytterligere forsterka i forslaget til statsbudsjett.

FrP bruker rasisme for å dekke over og legitimere slike angrep på fellesskapet, velferdsstaten og arbeidslivet. Det bør vi lage et helvetes leven utav. Hvis vi heller velger å ta utgangspunkt hva Siv Jensen har på seg når hun skal å fest danser vi etter hennes pipe.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

26 kommentarer på Pocahontas eller grov utnyttelse av desperate mennesker: Hva bør antirasismen handle om?

  1. Avatardensensurerte // 2017-10-17 kl 11:44 //

    Rasisme meg her og rasisme meg der.
    Latterlig.

    Og det hele topper seg, ikke med RPs artikkel her (som er som forventet på RP), men med Ulrikke Falch som iallefall (!!) er både rasistisk og sexisitisk og viser et hat mot eldre mennesker, da hun stempler hvite eldre menn i sin «artikkel» mot Siv Jensens artige kostyme.

    Antirasistene er ofte de største rasistene og diskrimineringsbøllene.

    s

    • AvatarJoakim Moellersen // 2017-10-17 kl 12:13 //

      Har du lest artikkelen du kommenterer under?

      • Avatardensensurerte // 2017-10-17 kl 12:17 //

        Ja.

        Og som jeg skrev – så er det egentlig ikke RPs artikkel som jeg kicker på. Men det evindelige ropet om rasisme om alt mulig.
        Og forsåvidt ender jo RPs kommentar/artikkel også med et lite avsnitt der man beskylder FrP for rasisme.

        s

        • AvatarJoakim Moellersen // 2017-10-17 kl 13:45 //

          Det er jo naturlig når partiet har ministre som vil ha korstog, som vil stenge grensene for og kaste ut av landet en bestemt folkegruppe og er mot «raseblanding».

          • Avatardensensurerte // 2017-10-17 kl 15:50 //

            – Korstog, i hvilken forstand da, mener du?
            – Hvilke ministre er mot raseblanding hos FrP?
            – Og hvilken bestemt folkegruppe skal kastes ut?
            Og sånn generelt sett så er det ikke spesielt mye forlangt, vel, at man har kontroll på hvem som man slipper inn i sitt hus eller land? Og alle typer gjester er vel ikke og bør vel ikke være like velkomne?

            Og er det noen i FrP som mener at en rase er mindre verd enn en annen rase? Det burde i tilfelle være et viktig kriterium for å stemple noen som rasist?

          • AvatarJoakim Moellersen // 2017-10-17 kl 17:35 //

            Justisministeren vil ha korstog. Nå nekter han å svare på om han fremdeles vil ha det.
            Per Sanderberg er imot raseblanding.
            Siv Jensen har tatt til orde for at grensene må stenges for utenlandkse romfolk og at de som er i Norge må kastes ut.

          • Unnskyld, men har du en link til at Per Sandberg ikke vil ha «raseblanding»? Det er greit å få vite hva som er bakgrunnen for din påstand.
            Å kontrollere et lands grenser har ingen verdens ting med rasisme å gjøre ut i fra noen definisjon av begrepet rasisme. For noen land er det vanskelig for en nordmann å slippe inn i; for andre er det lett. Jeg klager ikke på det og roper opp om rasisme mot de landene det gjelder; det er deres land og de velger selv hvem de slipper inn.

          • Avatardensensurerte // 2017-10-17 kl 23:41 //

            Ta en titt på min kommentar over.
            Du finner at Sandberg har sagt, i 2003 det som jeg siterer.
            Og min reaksjon er at den setningen ikke burde være det minste kontroversielt.
            Dersom man ønsker kaos og opprør i Norge, derimot, vil man jobber for nettopp det Sandberg advarer mot.
            s

          • Avatardensensurerte // 2017-10-17 kl 23:17 //

            Per W. Amundsen, korstog? Hva slags korstog snakker vi om da? Jihad? Korsfarerkorstog? Kom med kilden og sammenhengen.

            Per Sandberg mot raseblanding? Ikke noe jeg har hørt – men så? Hva er galt med det? Du også er vel i stand til å skjønne verdien av å beholde deler av skaperverket intakt uten at det betyr at man verdsetter en rase over en annen. Men – altså – igjen, kilde og sammenheng, plis.

            Hva burde være kontroversielt med at grensene stenges for romfolk? Det er en grunn til at man blir så konkret. Ikke fordi man i utgangspunktet nødvendigvis tenker dårlig om romfolk – men de har vist hva de drar inn i landet. Tigging, forsøpling og tyverier som de tre mest fremtredende tingene. Uansett er grensekontroll noe som burde vært en selvfølgelighet. Det skal være vanskelig å komme inn og enkelt å bli sparka ut. Akkurat som enhver av oss praktiserer, antar jeg, i våre egne hjem.

          • Avatardensensurerte // 2017-10-17 kl 23:28 //

            Nå fant jeg følgende sak på Amundsen fra 2011:
            https://www.ba.no/politikk/reagerer-pa-korstog-onske/s/1-41-5555437
            Ja. Han var fremsynt. I dag ser vi hva som skjer når det muslimske antallet øker i alle land (utenom modige øst-europeeiske land som kjenner det totalitære på gangen).

            Nå fant jeg også at Per Sandberg i 2003 sa at Forskjellige raser, religioner og kulturer må ikke blandes hvis vi skal ha et harmonisk samfunn i Norge .
            Han har jo rett. Man kan like det eller ikke.
            Det er jo ikke en enkelte nordmann som gifter seg med en ikke-vestlig og får barn, som er problemet. Og det tipper jeg den godeste Sandberg heller ikke mener. Men en miks av raser i landet (det er blanding – og trenger ikke ha det minste å gjøre med den forplantningsmessige blandinga), religioner og kulturer, er på mange måter 3 sider av samme sak. Norge er blitt et mindre harmonisk samfunn som følge av dette. Det er en vanvittig kollisjon mellom kulturer og det er ikke vertenes kultur som står igjen som vinneren.
            Sverige er på sammenbruddets rand.

            Det som er litt rart, er at du ser akkurat det samme som jeg, Møllersen. Du ser, garantert ulykken Sverige. Og likevel så krever du at man skal lukke øynene og la det stå til.

            s

    • Ulrikke Falch gjør ikke annet enn å repetere ting hun har lest på tumblir. Jeg så at hun hadde postet noe kvasi-intellektuelt babbel på engelsk som var copypastet fra et annet sted.
      Jeg antar at hun aldri har hørt om aldersdiskriminering og har null kunnskaper om hvordan middelaldrende «hvite» menn stiller seg om de blir arbeidsledige. Om hvor de havner i jobbkøen. Priviligerte – ja visst. Eller tilstanden på pleiehjem for eldre rundt i det gangske land. Hvor «priviligerte hvite menn» på tilbringe julaften på toalettet fordi kommunen kutter i helse- og velferdstilbud. Kanskje noen burde stikke huet opp fra ekkokamrene på tublr?
      Jeg har ikke sett en episode av den oppskrytte serien Skam og kommer ihvertfall ikke til å gjøre det nå!

      • Avatardensensurerte // 2017-10-17 kl 23:59 //

        Jeg må innrømme at jeg ikke hadde hørt om jentungen.
        Men det er typisk at VG og andre propagandamedier fronter slike tankeløse skriverier.

        • Har man vært med i en genierklært serie blir også skuespillerne der genierklært selv om det er historieløs pludring og papegøying av «populærmeninger». Jeg skal vedde på at jeg vet har mer erfaring om verden og forskjellige folkeslag enn det denne genierklærte politisk korrekte 19-åringen har. Som Sophie Elise. De blir hyllet og genierklært uansett hva de lirer av seg.

      • AvatarJoakim Moellersen // 2017-10-18 kl 15:37 //

        Er det i egenskap av deres hvithet at julaften blir tilbrakt på toalettet?

        • Nei, men det er et eksempel på at dette pratet med «white privelige» bare er tull. Det store flertall av «hvite» mennesker i Norge og verden er ikke priviligerte overklassemennesker. Nå er kanskje vi i Norge priviligert i forhold til resten av verden, men det er definitivt også innvandrere i Norge. Innvandrere og mennesker med innvandrerbakgrunn med høy utdannelse og høye stillinger i samfunnet er på ingen måte ofre. Hva forfedrene deres var er fullstendig irrelevatn. Mange priviligerte «etniske nordmenn» som nedstammer fra husmenn, men ser du noen av disse bruke forfedrene sine til å spille offer? Et velmenende råd til venstreisden i Norge er å ikke kopiere denne «SJW»-retorikken fra USA som kun er konfronterende, hatsk og konfliktskapende og faktisk støter fra seg mennesker som venstresiden tradisjonelt har kjempet for. Det ser vi over hele vesten. Det var dette som skapte Trump. Da venstreisden var i sin gullalder var det ingen som snakket om «hvite priviligier», «mikroaggresjon» og «kulturell aprwhatsitsname». Og det går an å bekjempe rasisme UTEN å ty til «hvite middelaldrende menn» som et negativt ladet begrep. Skal man inkludere alle er det å bruke konfronterende og polariserende retorikk det verste man kan gjøre. Martin Luther King gjorde ikke det. Men denne type sårkbruk vi har sett litt av de siste dagene og «white shaming» er en import fra USA; og venstresiden er jo som kjent ikke så glad i å kopiere alt som er amerikansk så derfor bør de også avstå fra å kopiere denne galskapen fra amerikanske campus og heller slåss for de verdiene de tradisjonelt har slåss for. Og det er IKKE «safe spaces» for priviligerte studenter på universitetene.
          Ja, jeg ønsker faktisk en vesntreside som står opp mot fattigdom, imperialisme, velferdskutt og sosial dumping. Det bør være fokus – ikke identitetspolitikk.

  2. AvatarLadyLiberty // 2017-10-17 kl 14:47 //

    Opptil 1 million britiske barn har blitt ofre for muslimske pedogjenger. Ytringsfriheten forsvinner. Svensk politi har ikke ressurser til å etterforske voldtekt av 3-åringer og mord.Terror er nærmest dagligdags. Hva velger Møllersen å rette aggresjonen sin mot? Et indianerkostyme.

    • Avatardensensurerte // 2017-10-17 kl 15:59 //

      Jeg synes egentlig ikke at Møllersen hang seg for mye opp i indianerkostymet, to be fair. Men det er dette rasismebegrepet som vannes ut som en homeopatisk medisin (som jeg, for egen del, håper virker…..) der det brukes om og mot alt og alle man ikke liker.
      Og er ikke rasist sterkt nok – så er det plutselig snakk om nazister.
      s

  3. AvataruKatamitt // 2017-10-17 kl 18:28 //

    «– Det opprører meg alltid å se ondskap og menneskelig lidelse. Problemet med bistanden er at den ikke virker. Nok av rapporter viser det. «Bistandsindustrien» er ofte mest opptatt av å opprettholde seg selv. Da må vi finne nye virkemidler. Men jeg var den som kjempet for at Frp skulle programfeste sletting av u-landsgjeld.

    – Så rike land har en etisk plikt ovenfor lidelser i andre land?

    – Ja. (…)»

    https://www.framtiden.no/medlemsblad/samtalen/fremskrittets-dronning.html

    Handlingsplan fra 2004
    https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/ud/rap/2004/0043/ddd/pdfv/210149-handlingsplan.pdf

    Kronikk, 2015
    https://www.nrk.no/ytring/slett-nepals-gjeld-1.12390315

  4. AvatarHans Hansen // 2017-10-17 kl 21:08 //

    La dem kle seg ut som hva de vil. Spørsmålet er hvem som betaler dette fjollete kostyme-gildet? Vi, velgerne, eller politikerne selv? Med fete millionlønninger har de folkevalgte fint råd til å betale denne festen av egen lomme.

  5. Folkemordet på indianerne begynte ikke med engelskmenne i Virginia. Det begynte med spanjolene lenger sør rundt 100 år tidligere.

  6. AvatarLucas Vik // 2017-10-18 kl 12:53 //

    Er det en ting man kan være sikker på så er det at venstresiden går tapende ut av den debatten der. Jeg synes denne fra Bill Maher forklarer godt de politiske konsekvensene når liberale skal knytte alle mulige handlinger og utsagn opp mot rasisme når konteksten tilsier at det ikke har noe som helst med virkelig rasisme og undertrykkelse å gjøre.

    https://www.youtube.com/watch?v=JaC1-U8LIY0

    • AvatarJoakim Moellersen // 2017-10-18 kl 15:36 //

      Du vet at liberale/liberalister er på høyesida, ikke på venstresida?

      • AvatarLucas Vik // 2017-10-19 kl 09:39 //

        Hehe. Nå var det ikke akkurat det jeg skrev, men du forstår vel poenget mitt uansett.

    • AvatarVegard Otterlei // 2017-10-18 kl 21:07 //

      Problemet oppstår når du kaller den massekollisjonen vi har vært vitne til i media de siste dager, for en «debatt». Det har bare vært tabloide medier som i et nådeløst oppmerksomhetsmarked har satt polariserte synspunkter opp mot hverandre og skapt en illusjon av raseri og på denne finurlige måten utilsiktet (eller verre) vekket faktisk raseri hos sine lesere.

      • AvatarLucas Vik // 2017-10-19 kl 09:33 //

        Godt poeng. Men det er tydeligvis folk som er enig i dette. Har sett flere som argumenterer for at man må ta hensyn til urfolk ved å ikke kle seg ut som indianer.

  7. AvatarOnkel Skrue // 2017-10-19 kl 15:44 //

    Vanlig i Norge å kle seg ut som cowboy eller indianer.. De fleste ser vel på dette som en hyllest til amerikansk urbefolkning. Andre prøver på vri på det pga at de ikke liker Siv Jensen sin politikk.

Kommentarfeltet er lukket.