På tide å si stopp

Nazistene demonstrerer og politiet legger til rette. Foto: Peter Isotalo

Det er ikke bare venstresiden som er bekymret over utviklingen til Den Nordiske Motstandsbevegelsen. Dette er Nordens største og mest voldelige naziorganisasjon.

Øivind Bergh
Om Øivind Bergh (16 artikler)
Øivind Bergh. Dr. scient. i mikrobiologi, forsker, aktiv sosialdemokrat, antirasist og i fagbevegelsen. Tilhenger av kunnskapssamfunnet.

Det er en klart stigende tendens i bruken av vold fra Den Nordiske Motstandsbevegelsen (DNM), selv om voldselementet har vært tilstede hele tiden i de 20 åra organisasjonen har eksistert. De siste par åra har demonstrasjoner med tydelig voldsretorikk og klare trusler om fysisk vold vært gjennomført flere steder i Norden, og DNM har også vokst mye.

Etter flere voldshandlinger som kulminerte med at en motdemonstrant ble sparket i hjel i Helsinki i august i fjor har finske myndigheter innledet en prosess for å få organisasjonen forbudt. En rettssak i Tampere om dette forbudet ventes avsluttet i oktober.

LES OGSÅ: Dagen politiet i Fredrikstad tok side med en nynazistisk terrororganisasjon

Å forby en organisasjon er alt annet enn uproblematisk i et demokrati, og resten av Norden har foreløpig lagt seg på en annen linje.

Patrik Oksanen er en borgerlig-liberal svensk redaktør og journalist som er bredt respektert, særlig for sine store kunnskaper om forsvars- og sikkerhetspolitikk. Hans ferske analyse av DNM er svært lesverdig:

”De spelar på vår rädsla för att steg för steg kunna ta över det offentliga utrymmet oavsett om det är i utanförskapsområden eller på Göteborgs gator. Steg för steg pressas blåljuspersonal, myndigheter och laglydiga medborgare bort när våldets, hatets, och fruktans apostlar kliver fram.”

Oksanen er helt tydelig på at DNMs aksjoner er utenfor det lovlige:

”Det är också hot. Att skandera namn på polischefer och därefter”folkförrädare” är inget annat än olaga hot. Särskilt i kontexten att NMR varit tydlig med vilken behandling som ”folkförrädare” har att vänta.”

Sverige har også lovmessig grunnlag for å dømme for trusler mot folkegrupper, basert på nazisme. Også dette grunnlaget er tilstede:

«Dessutom slog Högsta Domstolen fast 1996 i en prejudicerande dom att det går att döma någon för hets mot folkgrupp genom bärande av symboler med anknytning till nazismen. Kopplingen behöver vara ”otvetydig”. Vilket det i det här fallet får anses vara. NMR:s Tyrsruna är hämtad från 32:a SS grenadjärdivisionen «30:e januari». Namnet är efter årsdagen för Hitlers makttillträde.»

Politiet har spesifikt advart DNM mot å benytte Tyrsrunen i den tillyste demonstrasjonen i Gøteborg 30. september i år. Likevel var det akkurat det DNM gjorde i den ikke-omsøkte ”spontane” demonstrasjonen i samme by 17. september. DNM utfordrer helt bevisst de grenser politiet har satt, i den hensikt å skape frykt hos jøder, homser, antinazister, og vanlige borgere:

«Det är en utstuderad politisk taktik att orsaka största möjliga rädsla i samhället. Det från en organisation som har medlemmar, just i Göteborgstrakten, som begått flera attentat efter att de utbildats paramilitärt i Ryssland. Det är otänkbart att NMR-folket kunnat få utbildningen utan de ryska säkerhetstjänsternas välsignelse.»

LES OGSÅ: Svensk terrorforsker: — Den nordiske motstandsbevegelsen er definitivt en terrorgruppe

Koblingen til Russland er ekstremt problematisk, og Oksanen er ikke en vanlig synser om russiske sikkerhetstjenester. Det er veldokumentert at de svenske nazistene har vært på treningsleir hos russiske høyreekstremister. Dette var de samme personene som nå er dømt for flere bombeattentat i Gøteborgsområdet.

Det er vanskelig å imøtegå Oksanens spekulasjon om at russisk etteretningstjeneste må ha visst om dette, og godkjent det, ihvertfall de delene av aktiviteten som bestod i treningsopphold hos russere, på russisk jord. Det er simpelthen sannsynlig at det er slik. Vi vet at også norske nazister har bånd til Russland, men ikke på samme nivå. Så er da også DNM svært mye sterkere i Sverige enn i Norge.

Det er vanskelig å komme utenom konklusjonen:

Nazistene i DNM har antakelig mektige allierte i Russland.

LES OGSÅ av Øivind Bergh: Når vi ikke lenger kan ha tillit

Så langt har svensk politi inntatt den samme holdningen som vi så hos det norske i Kristiansand. Demonstrasjonen var ikke tillyst og omsøkt, men politiet lot den gå. Det er heller ikke noe krav om tillatelse for demonstrasjoner, bortsett selvsagt fra vanlige ordenshensyn. Som i Kristiansand ble også dette utfordret. Alle andre som tilfeldigvis var tilstede ble tvunget til å stoppe opp, vike unna, gi plass for en marsjerende bande uniformerte menn med skjold.

Neste planlagte demonstrasjon i Gøteborg vil foregå 30. september. Det er neppe tilfeldig at den sammenfaller med at det jødiske samfunnet i byen da feirer helligdagen Yom Kippur. DNM ønsket å gå rett forbi synagogen, noe politiet klart motsetter seg. Dette er en enorm provokasjon fra nazistenes side.

Det er selvsagt tillyst motdemonstrasjoner. Vil vi få en situasjon, som i Norge, der politiet primært ser motdemonstranter som en trussel, kanskje til og med betrakter antirasister og nazister som likeverdige? I Norge fikk vi i praksis en situasjon der hensynet til nazistenes ytringsfrihet gikk foran motdemonstrantenes. I Kristiansand ble en motdemontrant først fysisk angrepet av nazistene, og deretter arrestert av politiet. De om angrep mannen, gikk fri. Sveriges noe sterkere lovgivning mot nazistiske uttrykk gir kanskje grunnlag for litt mer optimisme. Men samtidig minner Oksanen om det siviliserte samfunnets utilstrekkelighet, her i form av politiressurser:

«Kanske det mest oroväckande är dock insikten att polisen i Göteborg hade svårt att agera på något annat sätt utan att öka riskerna oacceptabelt mycket för personalen på plats. Beredskapen att hantera ett par uppdykande plutoner paramilitära nazister en vanlig söndag utan förvarning finns inte – inte ens i Sveriges näst största stad.»

Voldelige motdemonstrasjoner er akkurat det nazistene håper på. Å opprettholde respekt for Statens voldsmonopol må være en viktig strategi for å vinne kampen mot DNM. Antirasistene må aldri synke ned på nazistenes voldelige nivå, uansett hvor ”fristende” det blir. Men det krever også at myndighetene er villig til å bruke voldsapparatet når grenser overskrides. Og grensen må gå ved vold, og ved trusler om vold mot enkeltpersoner eller folkegrupper.

LES OGSÅ: Nynazistisk terrororganisasjon aksjonerte i Lillehammer — politiet lot dem holde på

Dette er definitivt tiden for å reflektere over Karl Poppers beskrivelse av toleransens paradoks, slik Arnfinn Pettersen gjør i Humanist.

”Poenget med slike grupper er at de plasserer seg selv «utenfor loven». Det innebærer at de grep vi velger å møte dem med må befinne seg innenfor lovens rammer. Som sivilpersoner kan vi møte dem med (mot)demonstrasjoner og andre politiske markeringer. Men i den grad det skal brukes makt (utover rent selvforsvar, selvsagt), må det skje i form av rettsstatens metoder: Ved hjelp av politi og rettsvesen.”

Også flere norske samfunnsdebattanter (Bahar, Bangstad, Emberland, Kohn og Lysaker) har nylig i Aftenposten oppfordret til bruk av eksisterende norsk lovverk for å hindre DNMs demonstrasjoner.

«Ytringsfriheten er ikke i noe land ubegrenset. Ytringsfriheten er heller ikke overordnet andre menneskerettigheter. Ytringsfriheten må og skal balanseres mot andre menneskerettigheter. Ingen stat er dømt i den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) for å ha nedlagt forbud mot nazistiske demonstrasjoner.»

Situasjonen er alvorlig. Frihet, menneskerettigheter og andre liberale samfunnsverdier blir utfordret under trusler om vold. Og politiet har så langt reagert unnvikende. Kall det gjerne feigt. Det finnes en tid for å ikke lenger godta.

Det bør ikke fortsette slik, konkluderer Oksanen, men vårt forsvar mot nazistisk og annen terror er spinkelt:

«Den yttersta tunna blåa linjen är alldeles för tunn. De vet de som spelar på vår rädsla. Och det gör vår samtid till riktigt farlig»

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

63 kommentarer på På tide å si stopp

  1. Avatarbørre arnold // 2017-09-25 kl 19:43 //

    Har vært vel mye marsjer og markeringer nå. Synes de kan ta en pause på flere måneder nå. Vi trenger ikke denslags hver helg.

    • AvatarØivind Bergh // 2017-09-25 kl 20:29 //

      Jeg tror samfunnet bør gi dem en pause. En innelåst pause.

      • Visst, antifa trenger å vaske balaklavaene sine og reparere litt på balltreet, fint med en pause.

  2. Antifa er langt flere og langt mer voldelige enn nynazister. Politiet må møte mannsterkt opp når nazistene demonstrerer, ikke for å beskytte folk mot nazistene, men for å beskytte de oftest fredelige nazistene mot antifa. Nazister er ikke bra, men voldsvenstre er ikke et hår bedre.
    Så henter jeg frem popcorn og setter meg til å vente på slettingen, to minutter?

    • AvatarØivind Bergh // 2017-09-25 kl 20:28 //

      Jeg har ingen ting med modereringen her å gjøre, men vil motsette meg at du slettes. Jeg vil oppfordre deg til to ting:
      1. Kom deg ut av den feige anonymiteten din.
      2. Hvor mange mennesker har norske (og svenske) antirasister drept – og hvor mange har norske (og svenske) høyreekstreme drept? Fint om du også lister opp hvor mange episoder med grov vold og bombeattentater vi har hatt i disse to landene, hhv fra antirasister og nazister.
      Jeg sier ikke at alle antirasister er uskyldsrene pasifister – men jeg oppfordrer deg til å dokumentere din påstand. Hvis ikke er du ikke bare anonym og feig, men du er en anonym, feig løgner.

      • Se der ja, en som ikke har fått med seg at det koster å ha «feil» meninger i Norge. Foreslår at du setter deg litt inn i dette før du bruker ord som feig.
        Har slett ikke tid til en masse arbeid med å liste opp det du spør om. Du mener at jeg er en løgner hvis jeg ikke gjør dette? Tror du trenger logikkurs for begynnere.
        Alle som følger med ser det i by etter by, senest nå utenfor AfD’s lokaler, politiet måtte møte mannsterkt opp for å beskytte politikerne. Vi så det i Hamburg under G20, etter Trumps seier osv osv.

        • AvatarØivind Bergh // 2017-09-25 kl 20:44 //

          Jeg stilte deg noen spørsmål og konstaterer at du ikke klarer å svare.

          • Har du sett mange nazimarsjer hvor noen har blitt banket opp? De går bare der, fredelig. Men SÅ kommer antifa, DA begynner volden, hvis da ikke politiet har full kontroll.
            Jeg sier at jeg ikke har tid til å finne statistikker osv som dokumenterer det jeg sier. Det er sikkert mye du har dannet deg en velbegrunnet mening om her i livet som du ville måttet bruke mye tid på hvis du plutselig skulle dokumentere det.
            Ser du ikke på TV? Selvsagt finnes det rabiate nynazister også. Men hvordan tror du det ville gått utenfor huset til AfD om politiet ikke hadde vært der? Tror du nynazistene ville møtt opp hvis et blodrødt parti plutselig fikk 13% i et valg? Tviler på det, gitt.

          • AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-25 kl 22:09 //

            Hva ville du gjort hvis noen starta en politisk bevegelse for å utrydde deg og din familie? Hvis du tror en nazimarsj er fredelig vet du ikke hva nazisme er.

          • Dere på venstresiden vil jo importere en ideologi/religion/kultur som vil overta landene våre, de sier det jo selv! Ikke det minste rart at de mer primitive blant oss protesterer slik nazistene gjør.
            Nazimarsjer er som regel fredelige helt til antifa angriper.

          • Erling WestenvikErling Westenvik // 2017-09-25 kl 22:22 //

            Så du innrømmer ganske enkelt å sympatisere med nazistene? Du forsøker ikke engang å skjule det under et ferniss av «Også nazister må få ha ytringsfrihet! Fordi Antifa!»..?

          • Nei, mener de er like langt ute på jordet som antifa. Men at de har noen gode poeng, som at vi ikke må la andre overta landet vårt.

          • Erling WestenvikErling Westenvik // 2017-09-25 kl 22:26 //

            Det var whataboutisme… Men ok, vi kan jo i det minste begynne med å forby nazistenes marsjer? Og så kan vi etterpå forby Antifa hvis de skulle benytte seg av vakuumet og marsjere for … ja, for hva?

          • Tøv, du spurte om jeg sympatiserte og jeg svarte. Hvorfor skal vi forby marsjene? Kanskje antifa heller skulle begynne å protestere på en fredelig måte? Hvordan antifa «marsjerer» så vi vel tydelig i Hamburg under G20. Og etter Trumps seier. Osv. «Den gode volden», man må jo være hjernevasket for å ikke se latterligheten. Over og ut fra meg.

          • Erling WestenvikErling Westenvik // 2017-09-25 kl 22:41 //

            Du tror åpenbart at nazistene demonstrerer mot Antifa og ikke mot f.eks homser, jøder og feminister, samt – fremfor alt! – «sosialister»? Vel, det er feil. De demonstrerer mot absolutt alt vi har bygget opp og kan si oss stolte av. Og du sympatiserer. Ferdig snakka!

          • Homser, jøder og feminister, tre av de gruppene som lever farligst når islamiseringen går sin gang. Du vet tydeligvis lite om islam, jeg er enig med nazistene i at denne middelalderreligionen vil rive ned alt vi har bygget opp. En som vet bedre enn meg selv hva jeg mener og slenger på taperformuleringen «ferdig snakka» klarer jeg ikke å ta alvorlig.

          • Søk på «vold fra antifa» Særlig denne var bra: New Jersey klassifiserer Antifa som en terrororganisasjo….

          • Avatarlovåundre // 2017-09-26 kl 08:59 //

            Godt spørsmål, ja hva er det Antifa egentlig vil. Det har jeg lurt litt på selv.
            Når jeg ser SIAN som er mot islamisering av Norge holde fredelige torgmøter, så er av og til antifacistene der og demonstrerer mot SIAN.
            Da lurer jeg på om Antifa egentlig ønsker islamisering av samfunnet, eller om dem ikke bryr seg om at det skjer.
            Jeg selv er mot islamisering av samfunnet nettopp fordi jeg er mot rasisme, og segregering i Norge, og jeg ønsker også å verne om de homofile.

            Når det gjelder den ekstreme motstandsbevegelsen vil dem ifølge sitt eget politiske program innskrenke ytringfriheten noe veldig, så dem bør vel smake sin egen medisin og få marsjforbud.

          • AvatarIvan Hansen // 2017-09-27 kl 00:02 //

            Kan du ikke svare på spørsmåla du blir stilt a? Det blir så tungvint med kommentarfelt når du vrir deg unna alle direkte spørsmål.

          • Litt tungvint å måtte gjenta meg selv. Jeg har ikke tid til å lage den listen, om det er den du sikter til. Dessuten har jeg klart sagt fra om at nazisme, kommunisme og islamisme er dritt alle tre.

          • AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-28 kl 08:49 //

            Hittil har du ikke sagt noe som helst en nazist vil være uenig med, bortsett fra at du ikke liker nazisme, som i og for seg er noe mange nazister også sier fordi de har skjønt at det de står for ikke er videre populært.

          • Dere kommunister begynner å bli desperate når dere ikke bare trekker nazikortet, men prøver å trøkke det ned i halsen på den dere er uenig med også.
            Mitt utgangspunkt står forøvrig fast: antifa løper rundt og banker opp de de er uenig med. De mer fredelige viser sin antidemokratiske holdning med å overdøve lovlige ytringer, jfr. da J.Åkesson prøvde å tale i Oslo.

          • AvatarØivind Bergh // 2017-09-28 kl 10:15 //

            «Dere kommmunister» (som i dette tilfellet er medlem av Arbeiderpartiet) etterspør hvilke voldsepisoder du hele tiden refererer til. Du klarer ikke å vise til en eneste konkret episode, og der derfor uten enhver interesse som noe annet enn et av de vanlige anonyme trollene.

          • Du har VIRKELIG tungt for det. Jeg har kommentert både anonymitet og liste over vold!

          • AvatarØivind Bergh // 2017-09-28 kl 13:58 //

            Gjesp x2

          • Ja, sikkert lett å sovne av kjedsomheten som oppstår når man gjentar sine egne spørsmål. At du skulle våkne opp til virkeligheten mht. multikulti anser jeg som usannsynlig.

          • «Dere kommunister begynner å bli desperate når dere ikke bare trekker nazikortet»
            «Dere kommunister begynner å bli desperate»
            «Dere kommunister»

            Har du en tvilling eller er det deg selv du møtte i døra nå?

          • Riktignok har jeg hatt en nær-døren-opplevelse, men møtte ikke meg selv. Så du regner kommunist som et skjellsord? Du vet ikke at Møllersen er kommunist? Men ok, hvis de andre som har svart meg ikke er kommunister så kan jeg godt beklage hvis de føler seg støtt. Den ene var visst sosialdemokrat, de er forøvrig skikkelig på retur, kommunistene er bare en liten klikk for spesielt interesserte.

          • Søk på «vold fra antifa» Særlig denne var bra: New Jersey klassifiserer Antifa som en terrororganisasjon

    • AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-25 kl 22:08 //

      Nazistene er en terrorbevegelse. Antifa aksjonerer mot terrorbevegelsen. Her er noen politiske voldshendelser og terrorisme i Norge, så kan du jo basert på dem pønske litt over om kanskje ei side er bedre enn den andre:

      1977 Oktober bokhandel i Tromsø ble sprengt av høyreekstremister. Bare tilfeldigheter gjorde at liv ikke gitt tapt.

      1979 Nynazisten Petter Kristian Kyvik kastet en bombe mot Faglig 1. mai Fronts 1. mai-tog i Oslo. En mann ble alvorlig skadet.

      1981 Bombetrusler mot Sagene skoles 17. mai-tog.

      1981 To drap utført av nynazister, de såkalte Hadelandsdrapene. Drapene kom i kjølvannet av en av mange våpentyverier utført av høyreekstreme på 1980-tallet.

      1985 Ahmadiyya-muslimenes Nor-moské på Frogner i Oslo ble sprengt med dynamitt av det høyreekstreme Nasjonalt Folkeparti. En kvinne på 38 år fikk sjokk- og røykskader.

      1985 Ildspåsettelse av lokalene til Stiftelsen Islamsk Senter i Oslo.

      1987 Tre ildspåsettelser i en flyktningebolig på Jeløya ved Moss i løpet av desember.

      1988 En sprengladning detonerte i en innvandrerbutikk i Brumunddal.

      1988 Den samme innvandrerbutikken i Brumunddal ble seinere fullstendig ødelagt etter at en brannbombe ble kastet inn gjennom vinduet mens eieren lå og sov i kjelleren.

      1988 En flyktningebolig i Steinkjer ble totalskadet av en påsatt brann. Flyktningene som bodde i boligen, hadde tidligere bodd i en campinghytte, som også brant ned.

      1988 Påsatt brann i en innvandrerbutikk i Oppegård. Det var malt hakekors på gulvet.

      1989 Høyreekstremister kastet brannbomber inn på Blitz-huset under en konsert. Store brannskader.

      1989 FMI-aktivister planla bombeattentat mot asylmottak i Norge.

      1989 Bombe eksploderte utenfor et asylmottak på Eidsvoll. Ingen ble skadet (Aftenposten Morgen 20/9-95)

      1989 Politiet kuttet lunten like før en halvannen kilo stor dynamittbombe eksploderte i en innvandrerbutikk i Oslo (Aftenposten Morgen 20/9-95).

      1989 Påsatt brann i en flyktningebolig i Kristiansand.

      1989 To norskpakistanere ble knivstukket og drept i Oslo. Drapene ble ansett å være rasistisk motivert.

      1990 Påsatt brann i flyktningbolig i Kristiansand (15. juni).

      1990 Påsatt brann i flyktningbolig i Kristiansand (8. september).

      1994 En kraftig bombe sprengtes utenfor Blitz-huset.

      1995 En blitzer ble angrepet med øks og så skytevåpen av nynazister i Oslo (Aftenposten Aften 9/11-95)

      1995 En bombe ble kastet mot Blitz-huset. Nynazisten Johnny Olsen har seinere tilstått både dette og 1994-bomben (og deretter trukket tilståelsen)

      1995 To antirasister i Hønefoss ble beskutt med en skarpladd pistol av tre lokale høyreekstremister (Klassekampen 31/1-01)

      1995 Zorn 88 hevdet de sto bak en ildspåsettelse på en Kina-restaurant i Sandnes (Klassekampen 31/1-01)

      1996 Nynazisten Johnny Olsen skjøt mot antirasistiske demonstranter (Klassekampen 31/1-01)

      1996 Branntilløp i veggen hos en kurdisk flyktningefamilie i Stokke klokken fire om morgenen, etter trakassering i to år. Faren oppdaget dette fordi han satt oppe og så på OL. Fem tenåringsgutter med høyreekstreme synspunkter ble siktet for mordbrann.

      1998 Nynazisten Daniel De Linde skjøt fem skudd mot en folkemengde utenfor puben Elm Street i Oslo i forbindelse med gateslag mellom nynazister og blitzere. Ett skudd traff en kvinne.

      1998 En marokkansk mann blir knivstukket av nynazister i Oslo (Klassekampen 31/1-01)

      1998 En nynazist skutt av en annen nynazist i Norge.

      1999 Den indiskfødte og adopterte Arve Beheim Karlsen blir funnet druknet i Sogndalselva etter å ha blitt jaget over en gangbro. To personer hadde ropt «drep negeren» mens de jaget Beheim Karlsen langs elva, men ble kun dømt for vold og trusler.

      2000 Seks personer knyttet til det nynazistiske miljøet knivstakk en norskafrikaner i Oslo.

      2000 To afrikanere ble knivstukket i Stavanger. Flere nynazister ble siktet (Klassekampen 31/1-01)

      2000 Antirasist oppsøkt hjemme og knivstukket av nazist.

      2000 I Kristiansand mishandlet fire nynazister en 19-årig etiopier blant annet med kniv slik at han ble innlagt på sykehus med alvorlige hodeskader og ikke kom til bevissthet før nærmere ett døgn seinere.

      2000 Bankran utført av en nynazist.

      2001 Personer fra den nynazistiske grupperingen Boot Boys drepte Benjamin Hermansen med kniv.

      2003 Ran mot verditransport utført av to nynazister.

      2008 En innvandrer fra Somalia ble skutt og drept i Trondheim av en 25-åring som gjentatte ganger hadde kommet med rasistiske uttalelser på flere nettsteder.

      2008 En advokat skadet en 16-åring hardt ved å skyte flere skudd mot Hvalstad asylmottak i Asker. Advokaten innrømmet å ha blitt påvirket av blant annet et leserinnlegg om asylmottaket.

      2011 Høyreekstremt terrorangrep med 77 døde på Utøya og i Oslo.

      2013 Aktivist fra Blitz knivstukket av nazister.

      2014 Nazist fra Norge kriger i Ukraina.

      2015 Asylmottak på Lindås brent ned.

      https://radikalportal.no/2016/09/23/uriktige-pastander-om-politisk-vold-i-norge/

      • Kanskje jeg skulle lage en liste over alt det muslimer og kommunister har gjort? Den hadde blitt atskillig lenger.

        • Erling WestenvikErling Westenvik // 2017-09-25 kl 22:34 //

          Seriøst? En liste over det muslimer og kommunister har gjort – i Norge, etter andre verdenskrig! – vil bli lenger? Vel, du har fasiten ovenfor og burde ikke trenge lang tid på å komme opp med en som er litt lenger enn den hvis du har rett.

          • Jeg har ikke like mye tid som yrkeskommunistene. Har jeg nevnt Norge noe sted, forresten? Men jeg kan ta ett eksempel, det nest siste punktet på listen: EN nazist kriger i Ukraina. Hvor mange norske muslimer kriger/har kriget for IS? Skal vi komme inn på Pol Pot, Stalin, Mao også? Nazisme, kommunisme, islamisme: styggedom alt sammen.

        • AvatarØivind Bergh // 2017-09-25 kl 22:54 //

          Jeg registrerer at du i dine mange, anonyme innlegg ikke klarer å komme opp med noe som helst konkret. Du har derfor ingen interesse. God natt.

          • Når du begynner å ta opp ting jeg har svart deg på har du ingen interesse lenger. Du vet at det er ateistene som først blir et hode kortere når islamofascistene tar over? Merk deg mine ord.

          • AvatarØivind Bergh // 2017-09-28 kl 10:14 //

            Du har ikke kommet opp med noe som helst konkret. Viser til Erling Westenviks innlegg og anser diskusjonen som over. For å være overtydelig: denne artikkelen dreier seg om Den Nordiske Motstandsbevegelsen, som hittil er ansvarlig for to drap, tre bombeangrep og en rekke voldsepisoder.
            Krigene i Ukraina og ISIS er ikke relevante i denne sammenhengen, uansett hvor ille de er. Og som sosialdemokrat føler jeg meg ikke spesielt ansvarlig for Stalin, Pol Pot og Mao.

          • Du har litt tungt for det? I motsetning til Møllersen har jeg ikke en liste klar og jeg har ikke tid til å lage en, det tar timer.
            Sosialdemokratiet er på vei ned, folk begynner å innse sannheten om det uhyrlige multikultureksperimentet. Nazistene har i sin generelle uspiselighet forstått noe der og de protesterer, stort sett fredeligere enn antifa. At det begås en del vold utenom marsjene er jeg klar over. Men de skal henge i hvis de skal ta igjen voldsvenstre, de med «den gode volden».

          • AvatarØivind Bergh // 2017-09-28 kl 13:57 //

            Gjesp.

          • Sikkert trøttende å være på det tapende laget.

          • AvatarØivind Bergh // 2017-09-28 kl 16:12 //

            Er det på dette stadiet vi skal minne om utfallet av 2. verdenskrig?

          • Sosialdemokratiet gjorde meget dårlige valg i Frankrike, Nederland, Tyskland og delvis Norge. Men det har du kanskje fortrengt siden du begynner å bable om at nazistene tapte WW2.
            Her har du første side av søket «vold fra antifa» Jeg trodde lenkene kom opp, du får google det selv. Særlig denne var bra: New Jersey klassifiserer Antifa som en terrororganisasjon

            Omtrent 8 910 resultater (0,42 sekunder)
            Søkeresultater
            Voldelige Antifa i Bergen – Document
            https://www.document.no/2012/02/08/voldelige-antifa-i-bergen/
            8. feb. 2012 – Bergen ser ut til å ha fått et miljø av voldelige antifascister. To medlemmer av Norwegian Defence League har mottatt likelydende trusselbrev …
            Antifa: Sympati for drepte politifolk blir stemplet som høyreekstremt …
            https://www.document.no/2017/08/19/nar-selv-politiet-blir-hoyreekstreme/
            19. aug. 2017 – Antifa: Sympati for drepte politifolk blir stemplet som høyreekstremt. Av: Hans Rustad … Maskerte, med rett til å bruke vold? Navnet på noen av …
            Journalist hjalp voldelige venstreekstreme å forfølge Lauren Southern …
            https://ektenyheter.no › Politisk vold
            10. jul. 2017 – Under G20-møtet i Hamburg tok Antifa-terrorister til gatene, og satt byen i brann. En tysk journalist fotograferte Lauren Southern, anga hennes …
            Underskriftskampanje for å definere AntiFa som en … – Ekte nyheter
            https://ektenyheter.no › Politisk vold
            21. aug. 2017 – AntiFa har gjort seg fortjent til denne tittelen pga. deres voldelige handlinger i flere byer og deres innflytelse i mordene av flere politibetjenter …
            – Det som skjer her nå er helt forferdelig – NRK Urix – Utenriksnyheter …
            https://www.nrk.no/urix/_-det-som-skjer-her-na-er-helt-forferdelig-1.13649608
            19. aug. 2017 – Vi er i en situasjon nå der det er vold og vi trenger masker for å … Flere antifa-demonstranter ble arrestert etter sammenstøt i ettermiddag.
            Antifascister er voldelige revolvermænd – Projekt Antifa
            projektantifa.dk › Nyheder
            Oversett denne siden
            17. nov. 2011 – Antifascister er voldelige revolvermænd. PET har begået en ny rapport, der analyserer og vurderer «politisk ekstremisme» i Danmark og …
            FILM: Antifa er et del av et massivt anti-hvitt nettverk | Frihetskamp.net
            https://www.frihetskamp.net › Nyheter › Notiser
            26. apr. 2017 – FILM: Antifa er et del av et massivt anti-hvitt nettverk … Den høyt informative videoen avslører hvordan unge voldelige venstreekstreme i USA er …
            New Jersey klassifiserer Antifa som en terrororganisasjon …
            https://www.frihetskamp.net › Notiser
            For 1 dag siden – Delstaten New Jersey i USA har nå oppført den voldelige venstreekstreme organisasjonen Antifa på sine lister over terrororganisasjoner.
            Antifa og intifada | Preik – Blogg
            blogg.bt.no/preik/2013/01/30/antifa-og-intifada/
            30. jan. 2013 – ”Antifa” er forkortelse for ”Antifascistisk aksjon”, et nettverk som har … dvs oppsøke meningsmotstandere for utelukkende å utøve vold.
            Den absurde sammenligningen – Donald Trump – VG
            http://www.vg.no/nyheter/meninger/donald-trump/den-absurde…/a/24122191/
            20. aug. 2017 – Ja, enkelte antifascistiske aksjonister bruker også uakseptabel vold som … har tatt avstand fra de såkalte antifa-gruppene blant annet fordi «det …
            Søk relatert til vold fra antifa
            afa norge
            antifascistisk aksjon oslo
            antifa usa
            antifa oslo
            antifa norge
            norwegian defence league
            1
            2
            3
            4
            5
            6
            7
            8
            9
            10
            Neste

          • AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-28 kl 17:16 //

            ((Kommentar slettet grunnet lenking til nazipropaganda.))

          • Søk på google etter «vold fra antifa» Særlig denne var bra: New Jersey klassifiserer Antifa som en terrororganisasjon……..
            Er det det å henvise til google; «vold fra antifa» eller New Jerseys avgjørelse som er «nazipropaganda»? Så jeg skulle sittet og plukket blant hundrevis av oppslag om antifa og prøvd å tenke ut om en blodrød fyr ville anse det som nazipropaganda?

          • AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-29 kl 08:51 //

            ((Kommentar slettet grunnet spamming. Les reglene og følg dem eller finn deg et annet sted å kommentere.))

          • Jeg merker meg at du støtter terrorbevegelsen antifa. Hvilke av lenkene var til «nazistisk propaganda»?

          • AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-29 kl 11:56 //

            ((Kommentar slettet grunnet manglende folkeskikk og respekt for meddebattanter. Les reglene og følg dem eller finn deg et annet sted å kommentere.))

          • Men å skrive at jeg er nazist er god folkeskikk og respekt for meg?
            Du får ha lykke til, den væpna revolusjonen dere ville ha kom ikke, men muslimimporten vil skape det kaos dere drømmer om. De første de vender seg mot når de blir sterke nok er ateistene.
            Ingen land i verden har fungert med kommunisme eller islamsk styre. Takk for meg.

          • AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-30 kl 11:05 //

            Ingen har kalt deg nazist. Slutt å framstill deg selv som et offer. Urettmessige anklager er dårlig folkeskikk det også. Skjerpings!

          • «Og du sympatiserer. Ferdig snakka!». Dette er i praksis å kalle meg nazist.
            Men hvorfor gidder jeg å diskutere med folk som mener at antifa rettmessig utøver vold mot fredelige demonstranter de ikke liker meningene til.
            Hadde ikke våre folkevalgte gitt bort landet til en gjeng som overhodet ikke er kompatible med vestens levesett, så hadde ikke nazistene vært noe problem i det hele tatt.
            Skulle gjerne vært flue på veggen den dagen dere oppdager at de fundamentalistiske muslimene kommer til å kvitte seg med ateister FØRST.
            Maria Zahler har en god artikkel på resett i dag om dere røde. Du er velkommen i kommentarfeltet under den, må jo være lett for deg å plukke fra hverandre det hun skriver? Jeg venter i spenning.

          • AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-30 kl 17:14 //

            Som sagt har du til gode å skrive noe som helst her som går på tvers av hva nazister mener. Når du uttrykker sympati for nazister må du tåle at folk påpeker det. Og det er jo spesielt i seg selv å uttrykke sympati for en terrorbevegelse og kalle dem fredelige.

            Jeg har annet å bruke tida mi på enn kommentarfeltet til ytre høyre.

          • Eks.: Holocaust fant sted og jødene bør ikke utryddes. Ok? Jeg sympatiserer med en av deres hovedmeninger, nemlig at politikerne gir bort landet til muslimene. Det blir for dere selvsagt til at jeg sympaiiserer med naziene generelt.
            Demoene er som regel fredelige til antifa setter i gang med steinkasting mm Antifa går gjerne løs på politiet også, det så vi senest i dag. Antifa er flere og langt verre i slike sammenhenger, utenom demoene er de omtrent like ille som nazistene.
            Ja selvsagt, hold deg til å moderere for ytre venstre du, du hadde blitt fullstendig avkledd på få minutter av skriveføre folk på resett.

          • AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-30 kl 20:36 //

            Ikke dårlig! Du har nå like fullt uttrykt sympati for dem og det må du fremdeles tåle at folk påpeker og bruker mot deg.

            Jeg sliter litt med konseptet å marsjere fredelig for folkemord, spesielt når det er en terrororganisasjon som står bak, men nå er det nok av selvmotsigelser på ytre høyre så det er på ingen måte overraskende.

            En stein kastet mot drap. Du har ganske rare prioriteringer: https://radikalportal.no/2016/09/18/28-aring-drept-etter-a-ha-blitt-overfalt-av-nazister/

          • Jeg trodde du var såpass oppegående at du visste forskjellen på å «uttrykke sympati for dem» og det å være enig i en av deres meninger. Men der tok jeg feil. Jeg er enig med deg i at USA har oppført seg som en verdensbølle i alle år, men de er flinke til å skjule det. Da er jeg vel kommunist, i følge deg og dine folk?
            DNM sa i intervjuer at det de protesterte mot i Gøteborg var at politikerne gir bort landet. Du tenker at hvis de er for folkemord, så er den eneste logiske demonstrasjonsformen å myrde alle som er i nærheten av demoen?
            Antifa kastet stein mm, naziene gjorde ikke noe utenom å forsvare seg. Det er fasiten etter Gøteborg. Det er flere som vil kategorisere antifa som terrororganisasjon også. At du klarte å bagatellisere videoen med de som gikk undercover i antifa sier jo det meste om deg.
            Hvis radikalportal forteller om at en hvit bevislig har skutt en mørkhudet, skal jeg da benekte dette med begrunnelsen at det er RP som har meldt om det? Kanskje på tide å forstå at det ofte er vanlige mennesker som blir referert på doc, rights mm, ikke nazister/rasister. Når ambulansesjåfører, brannmannskap, varebud, postbud osv ikke lenger kan gjøre jobben sin i deler av svenske byer er ikke DE rasister når de forteller om det.Norge er bare noen år etter i løypa.
            Der får være nok, hjernevasken er selvsagt ugjennomtrengelig, kanskje, men bare kanskje du våkner når hele Oslo er en eneste stor Stovner vdg.

          • «Skulle gjerne vært flue på veggen den dagen dere oppdager at de fundamentalistiske muslimene kommer til å kvitte seg med ateister FØRST.»
            Sier ikke at det er feil, men skulle gjerne sett at du la ved noen linker eller artikler på denne påstanden, da den gjorde meg interessert.

          • Det sier muslimene selv, de har bittelitt mer respekt for de som i hvert fall tror på en Gud. har ikke lenker, du får google selv.

          • https://youtu.be/RmNz2jGzsDA

            Noen kommentar til denne, Møllersen?

          • AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-30 kl 11:04 //

            En fyr med en plakat bak seg som mener at skytevåpen skal «kurere liberalisme» (en høyreideologi for øvrig) klager på at noen skal være voldelige. Morsomt er det i alle fall.

          • AvatarØivind Bergh // 2017-09-29 kl 10:53 //

            Jeg antar det var min motdebattant som ble slettet her.

          • Stemmer, jeg påpekte at sosialdemokratiet har hatt kraftig nedgang I Frankrike, Nederland og Tyskland, det var selvsagt det jeg mente med «tapende lag». Hva i al verden har WW2 med saken å gjøre? Hvis jeg f.eks. er enig med Hitler i at dyr skal behandles pent, er jeg da nazist?

      • Søk på google etter «vold fra antifa» Særlig denne var bra: New Jersey klassifiserer Antifa som en terrororganisasjon……..

  3. AvatarØivind Bergh // 2017-09-27 kl 21:44 //

    Aftonbladet har offentliggjør navn og bilde på de 84 mest sentrale medlemmene av Den Nordiske Motstandsbevegelsen. Relevante dommer og voldskriminalitet er også nevnt. Om du ser noen av disse, så meld fra til politiet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mOBe1/har-ar-karnan-i-den-svenska-nazirorelsen

    • Den Nordiske Motstandsbevegelsen, er som alle nazistiske organisasjoner, en kriminell organisasjon, noe som er vel dokumentert.
      Mafiaen er også en kriminell organisasjon.
      Slike kriminelle organisasjoner må selvsagt forbys og knuses.

      Erling Grape

Kommentarfeltet er lukket.