Veksten i hat etter 22. juli har vært eksplosiv — i går valgte vi å fortsatt gi det næring

Den veksten i hat jeg har sett etter 22.07.11 har vært eksplosiv og skremmende. Ikke lenger fordi jeg oppsøker det, det er det lenge siden jeg slutta med. I dag oppsøker hatet meg. Det er overalt.

Kjersti Opstad
Om Kjersti Opstad (35 artikler)
Kjersti Opstad er cand.mag. og karriereveileder. Hun har jobbet med integrering, sosialt arbeid og undervisning.

Lenge før 22.07.11 satt jeg og så et hat så ufattelig stygt, så ufattelig vondt vokse frem i hemmelige, bortgjemte grupper på Facebook. Og jeg var skremt. Hva gjør det med oss, tenkte jeg, når vi utsettes for propaganda om «de andre»? For jeg så også at hatet av og til også da ble løftet opp og skapte overskrifter. Og jeg så at det oftest var de med minst nærhet, med minst reell kunnskap som hata høyest. Så jeg begynte å snakke med dem om det jeg hadde opplevd, om mine erfaringer… som en som har vært nær… det har gitt meg mye. Og gjennom den praten har jeg lært mye og møtt mange flotte og fine mennesker. Og jeg har møtt de som ikke er fult så fine… det har vært en del av dem også.

På samme måte som jeg hadde snakket med flyktninger og asylsøkere, snakket jeg lenge med landets verste ordentlige rasister. Både de som blir fornærma av å bli kalt rasister og de som blir fornærma når man ikke gjør det.

Lærerikt, vondt, morsomt og forferdelig, forferdelig langdrygt.

I timene etter angrepet 22.07.11 satt jeg og så hatet bli sletta fra nettet. Hvitvasket. De kledde av seg ridderuniformer og sletta og sletta og sletta og sletta. Jeg satt og så det skje…

LES OGSÅ av Kjersti Opstad: Dagene før du reiste — om lykkejegere og oss som jager lykken

Så kom kavaleriet og man skulle bekjempe hatprat. Man skulle møte det og motsi dem. Mange gjorde en hederlig innsats. Men for hver gang det ble motsagt så vokste det. Det vokste og vokste og vokste. Og vi satt sjokkerte i hemmelige grupper og så det skje… se hva de sier, sa vi… se hva som skjer… dette er farlig…

Vi grodde tykk hud. Daglig hundsing, trusler, hets… enkelte ble rammet hardere enn andre, men vi kjempa på. Det var tross alt vår samfunnsplikt, var det ikke? Aldri, aldri mer?

En dag la vi fra oss hemmelige grupper. Sniktitteprofiler. Vi trengte det ikke mer. Hatet var ikke lenger skjult. Det var åpent. Det som før lå skjult i det innerste hemmelige mørkeste kroker lå nå åpent der ute på din tantes venns onkels profil og lyste plutselig mot deg i din facebookfeed. Vi har dem alle. Vi ser dem alle. Hatet er rundt oss overalt hvor vi digitalt går. Vi er bare så vant til det at vi ikke legger merke til det lenger. Det er bare sånn det er.

Vi reagerer ikke lenger på falsk propaganda mot muslimer. Alle vet jo… at de er ute etter korset i flagget i den omskjærte grisen med barnehijab… og burka. Vi vet alle jævlig mye om burka. Og om terror. Vi snakker ikke om hvorfor vi ikke har regjeringsbygg… det er tabu…

Og så vet vi så alt for lite om heltelærerne våre. De som midt i hatstrømmen hver eneste dag sørger for at vi faktisk er dritgode på integrering. Vi er det! Helt sant! Vi har analfabete damer som aldri har jobba og som kommer hit og jobber seg frem og opp og får diplom etter diplom og blir sykepleiere… som vi trenger. Vi har andregenerasjons innvandrere som er skolevinnere og okkuperer prestisjestudier og vi har kriminalitetsrater som stuper… i innvandrertette områder… og så skryter vi ikke av det en gang. Selv om det er typisk norsk å være god.

LES OGSÅ: Keiserens nye ytringsfrihet

Isteden så sørger vi for at de som har kommet hit alltid skal vite at de ikke er bra nok, at de aldri blir norsk nok… det sitter norske menn på Internett og sier at deres egne barn aldri kan bli norske, ettersom de har en mor opprinnelig fra Thailand. Jeg vet det, jeg har sett det sjæl. Så trangt er norskhetsnåløyet… på Internett… der vi henter kunnskapen vår og holdningene våre fra.

Og rasisme finnes ikke. Selv om jeg kjenner unger som har blitt jaga rundt i klasserom og kalt apekatt og neger… fordi de var av afrikansk ætt. På Internett er forresten afrikanere genetisk underlegne. De har lavere IQ enn oss. Selv de som lærer seg norsk ved å oversette Bridgie Jones dagbok, pugge ord og være klar for universitetsstudier etter 6 måneder og ha doktorgraden i hånden etter 4, eller var det 5? Årene går så fort… selvfølgelig er afrikanere dummere enn oss. En doktorgradsafrikaner har ingenting iqmessig på en gjennomsnittskommentarfeltsnordmann.
Og det vil koste oss oljefondet. Helt klart. De er dumme. Det blir dyrt.

Lykkejegerne… men hva vet vel jeg? Landsvikeren og godhetstyrannen. Hylekoret. Hva vet vel jeg? Jeg som stod nær nok til å se det skje. Se endringen. Se eksplosjonen. I hat… det ministre som Listhaug med vitende vilje antenner og så … later som om hun ikke gjorde det. Som om det har ingenting med henne å gjøre. Det er hylekorets feil. Det også. Og godhetstyrannene. Oss landssvikere.

Og samtidig også se oppgittheten… tristheten… muren som bygges… når man er godt nok integrert til å vite at man er den som blir regna som et problem. Uansett hvor hardt, hvor godt man jobber.

Man er den all offentlig diskusjon handler om. Den som er problemet. Han som har skylda… eller hun som må reddes. Rives løs med makt og frigjøres… koste hva det koste vil… frigjøres!!! Nå!!! Til frihet!!! … det heter ikke omskjæring når man selv velger å bli skjært om av skjønnhetsgrunner… fordi man faktisk trenger en vakker fitte når man er fri… men det er det ikke lov å si. Det er det ikke lov å snakke om. Vi snakker om muslimer. Og om muslimske kvinner. Det er de som må bryte ut av tabuer. Ikke vi. Skam på meg for å ha bragt det opp. Innsjill. Jeg skal gå tilbake til den aller mest frigjorte kroken min. Den hvor norske kvinner ikke jobber deltid i, får dårlig pensjon i, og tjener dårligere enn menn i samme stilling i og ja… flytter inn i leiligheter de ikke eier med menn de bare stifter familie med uten å signere papirer med… og hvor de betaler maten og forbruk og ting og hvor han betaler huset han eier… og hvor du eier ingenting når det er slutt… Ah. Unnskyld. Jeg vet jo at det er dem vi skal snakke om, ikke oss. Det er de som har et problem. Ikke oss. Ikke vi. Unnskyld.

I går valgte vi. Vi valgte å fortsette uten å snu. Fortsette ned den veien som har tatt det mørke nettet opp i dagslys. Gitt det næring og gode vekstforhold…

Den veksten i hat jeg har sett etter 22.07.11 har vært eksplosiv og skremmende. Ikke lenger fordi jeg oppsøker det, det er det lenge siden jeg slutta med. I dag oppsøker hatet meg. Det er overalt. Det overskygger all kunnskap, all erfaring… det hindrer dialog og det skader vårt samfunn og menneskene som bor i det. Og vi har ministre som med sine ord og gjerninger gir næring til det. I steden for å motarbeide det. Vi hadde så inderlig trengt at noen motarbeida det. Med metoder som ikke bare gjorde det verre.

Det gjør meg vondt og det gjør meg trist. Dette var ikke noe godt valg. Dette var alt annet enn…

Jeg frykter fremtiden. Jeg frykter hat.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

22 kommentarer på Veksten i hat etter 22. juli har vært eksplosiv — i går valgte vi å fortsatt gi det næring

  1. AvatarJacob Olsen // 2017-09-12 kl 20:54 //

    Det er helt sinnsykt hvordan venstresiden holder på – det er tragisk hvor lite kontakt venstresiden har med arbeidsfolk i Norge. Jeg skulle ønske vi hadde et arbeiderparti som ikke valgte en kakse født med sølvskje i munnen som leder, som blir fornærmet når media påpeker hans umoralske investeringer, men vi har ingen slik leder lenger. Bøler er vel den siste ekte sosialist i arbeiderpartiet. Jeg skulle ønske vi hadde en venstreside som kunne støtte Kaltham Alexander Lie (norsk-iransk aktivist – best kjent som den første muslimen som har stått offentlig fram som homofil i Norge) når han ber om det fra venstresiden i sitt møte med ortodokse holdninger i det muslimske miljøet i Norge, men det har vi ikke. Jeg skulle ønske det ikke var Sylvi Listhaug som fikk støtte av Yasir Fawzi (Imam i Ahmadiyya-menigheten) når hun påpekte ekstreme holdninger hos Tahir-ul-Qadri, hovedtaleren på Minhaj-ul-Qurans sommerleir mot ekstremisme, men det var det. Jeg skulle ønske, men det blir vel med det, i og med at det ser ut til å ha blitt et etablert faktum på norsk venstreside at Islam er en rase, og kritikk av ekstreme holdninger hos nye landsmenn er ekvivalent med hat og nazisme. Jeg skulle ønske vi hadde en venstreside som kunne problematisere det usosiale ved en politikk hvor mindre enn halvparten av nordmenn bakgrunn fra Somalia (i.e. såkalte «førstegangsinnvandrere») er i arbeid, men det har vi ikke. Det jeg ikke forstår er hvordan venstresiden, som opplagt er de mest intelligente, åpne og omstillingsdyktige menneskene (sånn jevnt over, sammenliknet med høyresiden), samtidig som de blånekter å engang forsøke å forstå bakgrunnen for hvordan et så åndssvakt parti som FRP kan sitte fire år i regjering, uten praktisk talt noen som helst form for regjeringsslitasje i valgresultatet. Det er helt utrolig. Tidligere var partiene på venstresiden i politikken partier som kjempet for vanlige arbeidsfolk. I dag fremstår de totalt uinteressert i å forstå sin egen grasrot.

  2. Dagens innvandringspolitikk er basert på et forlik mellom partier som gjennom demokratisk valg representerer 80% av den norske befolkning.¨

    Og om Arbeiderpartiet hadde fått flertall, så hadde nøyaktig den samme politikken blitt videreført.

    Fordi det er nødvendig med en stram asylpolitikk for å sikre en god integrering.

    Vi husker jo alle hvordan AP sammen med SP og SV førte nøyaktig den samme politikken som dagens regjering har gjort, og hvordan de den gangen sendte statssekretær Pål Lønset i krigen, til haglende tomater og råtne egg fra venstresida.

    Minnet er bemerkelsesverdig kort.

    Da AP styrte var det Lønset som fikk råtne egg.
    Da Høyre styrte var det Listhaug som fikk råtne egg.

    Men politikken var den samme.

    Likevel skal man gråte og ønske seg tilbake til det forrige regimet som førte nøyaktig den samme politikken.

  3. AvatarJoakim Moellersen // 2017-09-13 kl 10:54 //

    ((Vi minner om debattreglene, spesielt punkt 2 «Vær saklig og hold deg til tema» som mange ikke forholder seg til.))

    • AvatarJohn Haraldsen // 2017-09-14 kl 18:31 //

      Du og dine likesinnede er fascistsvin som ødelegger den norske sosialistiske bevegelsen med sensuren deres. Jeg tar skjermbilde av dette og legger det ut på de nettstedene document.no og resett.no for å dokumentere hva slags svin dere egentlig er.

  4. AvatarMr Sentenza // 2017-09-13 kl 15:31 //

    Stort sett enig med på sentimentet i artikkelen, så ser det ut som du begynner å forsvare omskjæring av jenter. Altså, skal ikke si at alle er slik på den typisk ‘Radikal Portal’-siden, men mange er veldig moralrelativistiske. Hvis dere hadde kjempet like hardt for alle menneskerettighetene, ikke bare de som gikk på innvandreres rettigheter til å komme/få bli i landet osv, så hadde den brune delen av høyresiden stått mye svakere. F.eks Artikkel 1 «Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter.» Kvinner og menn er ikke like i Islam f.eks, en av flere ting det går an å ta tak i, også fra venstresiden så den brunblå høyresiden ikke får eierskap på det.

    Såfremt dere tror på at kvinner og menn skal ha like rettigheter….

    • AvatarWilliam Hansen // 2017-09-13 kl 16:48 //

      Forsiktig nå, ikke vært for kritisk til innholdet i artikkelen, da blir innlegget ditt fjernet. Det er klart at det er det sammen når voksne mennesker drar til plastisk kirurg for å endre på utseende til kjønnsorganet sitt og når barn blir omskjært uten bedøvelse! De er jo mørkhudede! De grusomhetene mørkhudede barn blir utsatt for er helt klart like fært som det at hvite velstående mennesker velger å gå til plastisk kirurg. Hvite mennesker har tross alt litt andre standarder for hva som er fælt. (Mener radikalportal.no).

    • AvatarKjersti Opstad // 2017-09-13 kl 18:45 //

      Jeg skrev et langt svar til deg som forsvant inn i teknikkens mysterium. Irriterende som det er for en med dårlig tålmodighet, så skal jeg forsøke å gjenskape det.

      Først og fremst til påstanden om at jeg forsvarer omskjæring. Det gjør jeg ikke. Tvert imot så synes jeg at det er svært viktig å bekjempe uskikken.

      Men i motsetning til flertallet i landets kommentarfelt så synes jeg at det er noe vi begynner å bli temmelig gode på. Vi har i mange år hatt et høyt fokus på problemet. Vi har et effektivt lovforbud. Vi har varslingssystemer for de som føler seg utsatt og vi har en beredskap bla i landets helsesøstre.

      Vi har også mye svært godt holdningsarbeid, mye av det utført av innvandrere selv. Her vil jeg løfte frem Shafia Abdi som en personlig helt for meg, men det finnes flere.

      Betyr det at vi er i mål? Nei, men vi er langt på vei. Og jeg mener at fokuset i kommentarfeltene som svært ofte går over i hets og hat ( Yupp, man hetses og beskyldes for å være omskjært og for å være for omskjæring, av mennesker som hevder å være motstandere av fenomenet.) mer kontraproduktivt enn det er det ikke mulig å bli. Det skader arbeidet mot omskjæring. Det gjør også murene som bygges av hatet og som hindrer integrering. Det presset innvandrere nå kjenner på iforhold til alt som blir skrevet og diskutert gjør at miljø vil lukke seg. Det er trist.

      Det samme gjelder feminisme. Jeg er ikke enig i at feminister ikke stiller opp. Det gjør de daglig. Det er bare det at det finnes mennesker som ikke alltid utbadusunerer alt man gjør og bruker det til å slå seg på brystet med. Det er en selvfølge å stille opp for de i vårt samfunn som har behov for støtte.

      Men igjen blir det for enkelt å peke på islam. For det første finnes det feministiske tradisjoner i islam ( islam da det ble stiftet var intet mindre enn en feministisk revulosjon.), for det andre så finnes det like farlige æreskulturer blant ikke muslimer ( helt sant) og for det tredje så er mye av det jeg skrev iforhold til omskjæring også gyldig her.

      Jeg skrev også noe om hvordan diasporaen både påvirker og påvirkes av hjemlandets kultur og at arbeid mot omskjæring ergo må ses i et globalt perspektiv, men nå har jeg ikke tid til mer. Så dette får bli svaret du fikk idag.

      • AvatarJohn Haraldsen // 2017-09-13 kl 19:42 //

        Det var en feministisk revolusjon da profeten giftet seg med et barn – og denne feministiske tradisjonen lever videre i 2017 – så dét så! Og det er(!) helt sant(!) at det finnes like farlige æreskulturer blant ikke-muslimer(!) – det er derfor vi hører så mye om æresdrap blant ikke-muslimer (helt sant).

        «Det presset innvandrere nå kjenner på iforhold til alt som blir skrevet og diskutert gjør at miljø vil lukke seg.» Derfor forsøker vi i frieord, oi, nei jeg mener islamnet.no, nei,, oi, jeg mener radikalportal å ha en så åpen debatt som mulig; vi forsøker å la alle stemmer bli hørt i debatten. Vi kommer ikke til å fjerne debattinnlegg vi ikke liker (æresord).

        Vi må se ting i et globalt og historisk perspektiv. Det spiller ingen rolle hva forholdene er her hjemme. Hvis langtidsledigheten stiger, antall unge uføre er rekordhøyt (samtidig som vi av en eller annen grunn mangler masse håndtverkere og bussjåfører), skal vi ha fokus på hva som skjer i de tidligere koloniene. Det er jo tross alt vårt ansvar å passe på alle andre enn oss selv.

        Vi som lever i Norge i 2017 er ansvarlige for all fattigdom i hele verden, for ikke å nevne hele verdenshistorien før vi ble født.

        • AvatarKjersti Opstad // 2017-09-13 kl 20:07 //

          Der var det mye dill og dall som jeg ikke gidder å svare på.

          Men det var en feministisk revolusjon da kvinner ble anerkjent som selvstendige rettsindivider og bla fikk arverett.

          Og nå har vi altså en rekke internasjonale forpliktelser som det er vårt ansvar å følge opp. Og så er det jo også mulig at «disse gamle koloniene» faktisk er temmelig god butikk for oss… men det er altså en helt annen diskusjon.

          • AvatarKjersti Opstad // 2017-09-13 kl 20:14 //

            Glemte å si til det f.eks finnes nokså mye du kan se på av æreskulturer/æresvold fra India om du er oppriktig interessert i temaet.

            Men her finnes det mange eksempler fra ulike deler av verden.

          • AvatarWilliam Hansen // 2017-09-14 kl 12:21 //

            Æreskultur fra India eller pakistanland ja, det er altså dét vi skal snakke om. Norske arbeidsplasser er ikke så viktig nei. Er det rart FRP og Høyre vinner… En ting er sikker Kjersti, du er ikke på lag med norske håndtverkere.

          • AvatarJohn Haraldsen // 2017-09-14 kl 01:52 //

            Jeg vet at du ikke gidder å svare – det er dét jeg er klar over at mennesker på venstresiden har begynt å tro de kan gjøre uten at det skulle ha noen reell konsekvens – så la det være klart; vi er enige om at du og dine likesinnede ikke gidder å svare motparten i en debatt. Det som er synd er at du, og litt over halvparten av venstresiden i norsk politikk, ikke har forstått at det skulle ha noen reell konsekvens.

            Vi kunne hatt ministre fra SV. Vi kunne begynt arbeidet med å styre landet i riktig retning, men nei.

            Vi fikk FRP og Høyre er i regjering. Det er det en grunn til.

          • AvatarKjersti Opstad // 2017-09-14 kl 07:33 //

            Jupp, enig med deg. Det er alltid mye enklere å klage enn å faktisk forholde seg til de svarene man får.

            Mye enklere!

            Og å klage over venstresiden er mye morsommere enn å måtte forholde seg til all verdens fakta og nyanser,

            Men særlig interessante diskusjoner blir det ikke av det, blir det vel?

          • AvatarJohn Haraldsen // 2017-09-14 kl 10:58 //

            Nei det er jeg helt enig i. Det blir ingen diskusjon. Snakke om innvandring som går ut over norske arbeidsfolk? Pøff – det høres ut som noe tullball! De som tematiserer det skal heller latterliggjøres. Vi sier at det er de som klager over venstresiden, slik at vi kan skape et inntrykk av at de ikke er på venstresiden selv. Så sier vi at det nettopp er de som ikke forholder seg til fakta fordi de mener arbeiderkampen i norge er mindre viktig enn andre ting.

            Anbefaler deg å lese joakims innlegg fra i dag. Arbeidsfolk i norge, det er dét venstresiden skal handle om, ikke alt mulig annet.

          • AvatarKjersti Opstad // 2017-09-14 kl 12:38 //

            Hva har det med veksten i hat å gjøre? Vi har liten arbeidsledighet her i landet og vi har høy velstand. Dessverre har vi også økende forskjeller noe som er svært bekymringsverdig. Og om man hadde sluttet å se seg blind på innvandrerretorikk og begynt å ta tak i realpolitikken som har skapt disse forskjellene, så kunne vi ha begynt å finne løsninger.

            Og innvandrere ( og etterhvert også flyktninger) har altså vært arbeidsfolk i Norge siden søttitallet. De har stort sett de samme interessene som deg på området.

          • AvatarJohn Haraldsen // 2017-09-14 kl 13:22 //

            Arbeidsledighet på 8 % pluss alle uføretrygdede er det du kaller lav arbeidsledighet? Du regner kanskje bare de «registrerte arbeidsledige», i.e. SSBs definisjon av arbeidsledig? Det å observere deg og dine på venstresiden er som å se et tog krasje i sakte film. Man vet det går galt, men tilsynelatende er det umulig å avverge det. Sosialister med skylapper som deg, dét tror jeg har med vekst i hat å gjøre.

          • AvatarWilliam Hansen // 2017-09-14 kl 13:52 //

            Det har ingen hensikt å forsøke å overtale henne. Til og med Joakim som har skrevet om arbeidsfolk i norge har ikke skjønt at det handler om nettopp det, arbeidsfolk i norge. Han tror at hvilket pass man har ikke er relevant. Begynn heller å lese document.no eller resett.no, der bli i alle fall ikke innleggene dine sensurert/fjernet fordi de ikke er «saklige» etter redaksjonens skjønn. Vi mangler 1000 bussjåfører i Norge HVERT ÅR i de kommende årene. Blant dem mellom 20 og 30 i norge er den reelle arbeidsledigheten over 10 % (som du sier, unge uføre pluss langtidssledige pluss arbeidssøkende) – dette har Kjersti null interesse for å snakke om.

  5. AvatarJohn Haraldsen // 2017-09-13 kl 16:28 //

    Dette er latterlig. Alt som er kritisk til undertrykking av kvinner i den muslimske verden er «hat» eller «rasisme». Når man i debattforumet påpeker hvor tåpelig dette er, kaller radikalportal innlegget ditt for «usaklig» (punkt 2) og fjerner innlegget. Der er ikke rart det er en høyrebølge over oss.

  6. AvatarJacob Olsen // 2017-09-13 kl 16:41 //

    Artikler som dette viser hvor lite kontakt venstresiden har med arbeidsfolk i Norge. Artikkelforfatteren snakker om et hat mot mørkhudede få dager etter at venstresiden har tapt. Vi kunne hatt SV i regjering, men det har vi ikke fordi venstresiden feiler, og artikkelforfatteren velger å snakke om et altomfattende hat.

    Radikalportal.no kommer til å fjerne dette innlegget, fordi de mener det strider mot punkt 2 over; innholdet i dette innlegget er visstnok i «ikke relevant» for debatten som det som skjer i norsk og vestlig politikk. Det er slik venstresiden i dag hjelper høyresiden; ved å være ute av stand til å se tornen i eget øye.

    Jeg skulle ønske vi hadde et arbeiderparti som ikke valgte en kakse født med sølvskje i munnen som leder, som blir fornærmet når media påpeker hans umoralske investeringer, men vi har ingen slik leder lenger. Bøler er vel den siste ekte sosialist i arbeiderpartiet. Jeg skulle ønske vi hadde en venstreside som kunne støtte Kaltham Alexander Lie (norsk-iransk aktivist – best kjent som den første muslimen som har stått offentlig fram som homofil i Norge) når han ber om det fra venstresiden i sitt møte med ortodokse holdninger i det muslimske miljøet i Norge, men det har vi ikke. Jeg skulle ønske det ikke var Sylvi Listhaug som fikk støtte av Yasir Fawzi (Imam i Ahmadiyya-menigheten) når hun påpekte ekstreme holdninger hos Tahir-ul-Qadri, hovedtaleren på Minhaj-ul-Qurans sommerleir mot ekstremisme, men det var det. Jeg skulle ønske, men det blir vel med det, i og med at det ser ut til å ha blitt et etablert faktum på norsk venstreside at Islam er en rase, og kritikk av ekstreme holdninger hos nye landsmenn er ekvivalent med hat og nazisme. Jeg skulle ønske vi hadde en venstreside som kunne problematisere det usosiale ved en politikk hvor mindre enn halvparten av nordmenn bakgrunn fra Somalia (i.e. såkalte «førstegangsinnvandrere») er i arbeid, men det har vi ikke.

    Det jeg ikke forstår er hvordan venstresiden, som opplagt er de mest intelligente, åpne og omstillingsdyktige menneskene (sånn jevnt over, sammenliknet med høyresiden), samtidig som de blånekter å engang forsøke å forstå bakgrunnen for hvordan et så åndssvakt parti som FRP kan sitte fire år i regjering, uten praktisk talt noen som helst form for regjeringsslitasje i valgresultatet.

    Tidligere var partiene på venstresiden i politikken partier som kjempet for vanlige arbeidsfolk. I dag fremstår de totalt uinteressert i å forstå sin egen grasrot. De er så uinteresserte at de fjerner innlegg på sin egen side når de er kritiske til innholdet i artiklene som publiseres, og kaller dem «ikke relevante».

    Det er helt utrolig.

  7. Avatarbørre arnold // 2017-09-13 kl 18:08 //

    Det har ikke vært noe eksplosivt vekst i hat etter 22.07.2011 her hjemme. Nå har jo faktisk opposisjonen i tillegg fremgang ved dette valget. Ja i hele landet hadde de faktisk flere stemmer enn de borgelige noe som var omvendt ved valgene i 2005 og 2009. Å sammenligne frivillige kosmetiske inngrep med kjønnslemlestelse av mindreårige er også drøyt.

  8. AvatarMari Hansen // 2017-09-14 kl 17:27 //

    At det har vært en eksplosiv økning i hat etter 22/7-11 må du nok prøve å dokumentere, helst fra FLERE og PÅLITELIGE kilder. Ikke EN kvasi-undersøkning fra Arbeidsmarkedsinstituttet eller en eller annen tvilsom tverrfaglig «forskningsgruppe» på Blindern.

    Dette er noe du enten føler (i så fall er du ærlig, men lar emosjoner og ikke fornuft styre deg), eller så er det noe du bare henter ut av luften i propagandaøyemed (i så fall er det kynisk løgn og bedrag). Jeg har en sterk mistanke at det er en blanding.

    «I dag oppsøker hatet meg. Det er overalt…» er langt på vei en bekreftelse på at du har konstruert en indre forestillingsverden hvor haterne er praktisk talt rundt hvert hushjørne. Hvis det utvikler seg videre kan det fort ende opp i paranoide vrangsforestillinger.

    «…og være klar for universitetsstudier etter 6 måneder og ha doktorgraden i hånden etter 4, eller var det 5 år?…».
    Hvis dette hadde vært realitetene i Norge (og Europa) så hadde vi neppe hatt de problemene som er fred med å tårne seg opp. Her er vi igjen tilbake i cherry-picking verdenen, hvor man klamrer seg til anekdoter for å få bekreftet en forestilling om verden.

    «Den hvor norske kvinner ikke jobber deltid i, får dårlig pensjon i, og tjener dårligere enn menn i samme stilling…».
    Det er det samme hakket i plata. Disse påstandene har blitt tatt opp og tilbakevist mange nok ganger, de begynner faktisk å bli litt parodiske og utbrukte.

    Jeg frykter også for fremtiden for Norge og Europa, men av helt andre grunner enn deg,

    For å sitere en kjent statsmann med fornavn WInston: «Hvis ikke de rette folkene sitter med makten, vil feil folk gjøre det.»

    • AvatarWilliam Hansen // 2017-09-14 kl 18:09 //

      Hun er ikke en forkjemper for nestekjærlighet og de arbeidende. Hun dikter opp historier for å få venstresiden til å bli mindre troverdig slik at høyresiden kan vinne valg.

      Arbeidsfolk i Norge er opptatt av gode og trygge arbeidsforhold. I mens overtar vikarbyråene og ikke-vestlige økonomiske flyktninger velter inn. De som skriver på radikalportal.no er opptatt av alt annet enn arbeidsfolk i norge. Når de får sjansen fjerner de innlegg fra denne siden som de selv ikke liker.

      Artikkelen er det reneste vås, og fungerer ene og alene til å svekke troverdigheten til venstresiden i norsk politikk, som er de som egentlig skal kjempe norske arbeideres sak.

Kommentarfeltet er lukket.