La oss gi nazistene en annen dans

Foto: Privat

At politiet unnlater å gripe inn mot kriminelle som vil utrydde meg er personlig.

Thyra Aisha Græsdal
Om Thyra Aisha Græsdal (2 artikler)
Thyra Aisha Græsdal er menneskerettighetsaktivist, kronisk bidragsyter til PK-babbel og lokalpolitiker for SV.

På bildet sitter Jørgen og Jørn.

Jørn er en stille og forsiktig gutt, høflig og rolig. Han er på sitt første ball, og er stolt over pendressen med magebånd og hvite hansker.

Jørgen er sint og sur. Hen er ei urokråke moren har brukt timesvis på å fange inn, hen ville ikke på ball. Hen ville ikke ha krøller i håret, trang nylonstrømpebukse, stygge pensko og en helsikes kjole. Hen ville være hjemme og leke med biler og ninjastjerner med kameratene sine. Og ihvertfall ikke sitte stille med bena pent i kryss slik danseinstruktøren hadde terpet om at slik sitter dannede jenter.

LES OGSÅ: Da nazistene marsjerte

Jeg fikk lov til å bare være
Jørgen følte en fryd da en stor gutt tråkka på kjolekanten og den ble revet løs under en dans. Hen håpa på at de gispende damene ikke skulle nøye seg med å rive av kjolekanten, hen ville rive hele den pokkers kjolen i små fillebiter og løpe rundt i bare undertøy.

Jørgen slapp med det ene året på danseskolen. Moren måtte akseptere at Jørgen nekta oppføre seg pent, i en verden hen ikke hørte hjemme. Året etter ble hen tvangsinnrullert i kristent barnekor i stedet. Ingen suksess det heller, men Jørgen slapp ihvertfall marengskjoler og krøller i håret.

Jørgen slapp taket i meg etter hvert, også. Når jeg fikk lov til å bare være.

Nazimarsjen er personlig
Noe jeg er stolt over, er å se transbarns foreldre i vår tidsalder. Mye har skjedd, og et språk er dannet. Forståelse og aksept vokser fram. Folk er mye flinkere på å la barn være den de er, ikke et bilde i hodet på foreldrene om hvem de burde være.

Vi gidder ikke bli fortalt hvem vi har lov til å være av nazister heller. Eller at vi ikke har en rett til å eksistere.

Helgas nazimarsj i Kristiansand er personlig for meg. Politiets manglende reaksjon på at nazister som i hovedsak var dømte voldsforbrytere som marsjerer med en parole om at de vil knuse meg – er dypt personlig. At politiet unnlater å gripe inn mot kriminelle som vil utrydde meg er personlig.

LES OGSÅ: Når vi ikke lenger kan ha tillit

Han sto rakrygget når politiet bøyde av
Jeg sluttet ikke å danse etter ballet. Men dansen foregikk på mine premisser, og for 23 år siden danset jeg gjennom Markensgate, til glede for byens innbyggere. Under Ole Tellefsens ledelse, han var min sjef i et internasjonalt teater med 20 nasjonaliteter fordelt på 25 aktører. Vi danset La Tirana, med 12 kilo tunge djevlemasker på hodet, svettet oss gjennom Kvadraturen i en latinamerikansk dans som tradisjonelt danses for å drive ondskap bort.

Ole Tellefsen hadde ikke et helt ensemble med dødsdansere og smådjevler med seg i Markens lørdag 29 juli. Men han stod rakt der politiet i feighet bøyde av.

Han stod opp for meg, og alle andre nazistene ønsker å knuse i bokstavelig forstand. Nazistene har vist at de setter makt og vilje bak sine ord, et nylig eksempel er drapet på den svenske transpersonen Madeleine Delbom, som på bestialsk vis ble drept av nynazister natt til 17. juni 2016. Det finnes flere eksempler, og når nazister går etter ofre som er utenfor heteronormativen, er det alltid sadistiske drap.

Ingen begeistring
Det vekket ingen glede hos lokalbefolkningen i Kristiansand da nazister bestemte seg for å påtvinge dem en hanemarsj. Ingen applaus, ingen spontan heiling eller hurrarop.

Ingen stående ovasjoner for politimesteren heller. Han hadde makt og midler tilgjengelig — hvis han ville ende den makabre dansen.

LES OGSÅ: Hva som gjør meg rasende?

Legg deg langflat eller gå
Jeg forventer at politimesteren i Kristiansand – en by jeg har et personlig forhold til, som tidligere innbygger – går personlig ut og legger seg langflat . Eller så må han kjenne sin besøkelsestid og gå av. Han har ene og alene ansvaret for at mennesker som faller utenfor heteronormativen har fått en målskive stemplet i panna. Han har ene og alene besluttet at voldsdømte kriminelle skulle få gå uforstyrret og spre frykt i befolkningen.

Jeg byr gjerne opp til dans.

Skeive Sørlandsdager går av stabelen 23.-27. august.

La oss gi nazistene en dans de aldri vil glemme.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

46 kommentarer på La oss gi nazistene en annen dans

  1. Avatarlovåundre // 2017-08-04 kl 10:24 //

    By hverandre opp til dans, kan vi ikke gjøre det?
    Ikke bare danse hver for oss , men danse sammen.
    Jeg kikket gjennom disse dagene vi har gjennom hele året for et eller annet som skal feires eller settes fokus på.
    Vi har FN dagen, verdens fjernsynsdag, verdens teaterdag, refleksdagen, og mange andre rare og ikke rare dager.
    Men hva med en dag vi alle kan gå i tog sammen,… samme hvor uenige vi er?
    Det mangler vi, og det er merkelig.
    Vi har jo toleransedagen, men det virket for meg som en dag for toleranse mellom dem på venstresiden som er enig med hverandre, så den tror jeg ikke kan brukes til dette.
    Det vi trenger er en uenighets dag eller en ekstremist dag hvor ekstremister av alle retninger og fasonger i fred og fordragelighet går i tog sammen.

    «Verdens uenighetsdag» er vel et bra navn.

    Mottoet for dagen kan være…
    «Vi er inderlig enige om at vi er inderlig uenige, og så er vi inderlig enige om at vi stemmer på det partiet vi liker best»,

    Tenk om vi kunne se antirasistene gå i tog, etterfulgt av den nordiske motstandsbevegelsen, og deretter ekstrem utgaven av muslimer, som fredelig gikk i tog sammen.
    Vi kunne jo også få med gruppen «hvite konservative feite halvgamle homsemenn i alt for små tanga badebukser» bare for å få opp stemningen.
    Og så kunne vi ha to regler.
    Moderate av alle slag får ikke gå i tog,
    og alle skal oppføre seg hyggelig mot hverandre.
    Vi kan ikke ha noe slikt som at antirasistene skal skrike «ingen rasister i våre gater», mot de høyreekstreme, mens høyreekstreme skriker «ingen landsvikere i våre gater», mot antirasistene.
    Regelen må være sivilisert oppførsel mot hverandre.
    Etterpå kunne det vært sånn fellessamling med kaker og kaffe hvor man utveksler ekstreme tanker i fred og fordragelighet.
    Det kan jo kanskje komme noe godt utav det.
    Kanskje de andre ikke var så ekstreme likevel, de liker kaffe, de liker kake,…da har vi jo i det minste noe felles.
    Og så går alle hvert til sitt med mottoet,…»og så stemmer vi på det partiet vi liker best»

    Vi mennesker må da kunne samles til en slik dag en gang i året, må vi ikke det da?

    https://www.aftenposten.no/norge/i/qRJvw/Hvilken-dag-er-det-i-dag

    • Det er feil av deg å by opp Islamsk Stat til dans. Tviler på at den dansepartneren liker passende norsk reinlender.
      Norske politikere viser fram løsningsfobi og handlingslammelse.
      Stortinget og regjeringen og partier og bystyrer og kommunestyrer bør ha en mening om nynazismen og den gruppen og eventuelle marsjer eller andre aktiviteter.
      Hva mener fylkespolitikere?
      Hva mener bystyrer?
      Hva mener regjeringen egentlig?
      Hvorfor skal vurderingene overlates til et tilfeldig utvalg av tilsatte i politiet?
      Slik det er nå risikerer politiet å bli kritisert samme hva politiet velger å gjøre i konkrete situasjoner.
      Det er feil.
      Løsningsfobien hos norske politikere i maktposisjon og handlingslammelsen er feil.
      Jeg kan ikke klare å forstå at et flagg med en ukjent runebokstav skal regnes som en ytring som må beskyttes av Menneskerettighetene .
      For å være ytringer, må og bør ytringene kunne tolkes og ha et budskap.
      For meg ser nazi-opptoget mer ut som en uniformert milits med flagg som uniformering.

  2. AvatarTor Gustavsen // 2017-08-05 kl 11:39 //

    Tja, he i dette landet har nazister etter loven like mye rett til å gå i tog i gatene som homoseksuelle mennesker.

    • Ekstrem overforenkling fra deg her.
      Den seksuelle legningen er ikke en trussel mot andre.
      Å opptre som en flagg-uniformert milits uten noe klart budskap til noen er ikke en spesiell norsk rettighet.

      • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-06 kl 22:10 //

        Her er ingenting forenklet eller gjort vanskelig, jeg konstaterer bare at nazister har like rettigheter til å demonstrere som homoer og eller andre grupper.
        Når noen demonstrerer for noe så har andre lik rett til å demonstrere mot det, så enkelt er det, og slik er lovene he i landet.
        Det som utgjør en «trussel» mot andre er i all hovedsak forbudt her i landet uansett og nevnte demonstrasjon var jo en fredelig demonstrasjon.
        Nå har ikke jeg noe forhold til hverken nazister eller homoer og kan derfor ikke ta parti med noen av de.

        • En uniformert milits er truende og ytterst uvanlig. Dette benekter du. Saken gjelder selve måten å opptre på der nazister opptrer truende.
          Det samme vil gjelde såkalte Odins soldater.
          I kaos-Sverige er selve uniformeringen betydelig tydeligere.
          Uniformeringen her var med en mengde flagg med en runebokstav.
          Og signalet da blir at her kommer en milits.
          Selv uten synlige våpen blir signalet at her kommer en milits med fanene.
          Og den ytringen at dette er en militsgruppe bør ikke aksepteres.
          Uniformeringen og de spesielle fanene eller flaggene må bort.
          Historikken er helt ulik for homo-grupper og for nazi-grupper.
          Du forsøker å tildekke slike fakta.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-07 kl 19:42 //

            At du eller andre liker det ene bedre enn det andre har faktisk ingen betydning.
            Om fanene er grønne eller røde har heller ikke noen betydning, og røde faner bli jo brukt jevnlig blant annet på 1. mai.
            Både kommunister og nazister er jo ekstremsosialister og kommunistene har antagelig kostet flere menneskeliv enn nazisten.
            Om for eksempel både islam, kommunisme, og nazisme ble forbudt her i landet så skulle jeg vært enig i det, men å forby kun nazisme å ytre seg er jo grov forskjellsbehandling som ikke er akseptabelt etter normale rettferdighetsnormer.

          • 1. mai er en spesiell dag og ikke slik at noen kan tro at en rød milits marsjerer. Dagen og markeringen har en lang lovlig og helt legal tradisjon.
            Jeg peker på fakta. Det er du som føler og liker og misliker.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-08 kl 10:03 //

            Registrerer at du vil forby alt annet enn det du personlig liker, og at du vil ha et totalitært samfunn der Ap/LO systemet hersker og har total makt.
            Å forby nazisme og nasjonalistiske bevegelser samtidig som kommunisme og islam er lovlig er jo så langt fra demokratisk som det kan bli.
            Din oppfatning av hva 1. mai representerer er også helt feil og misforstått.
            1. mai er sosialistenes internasjonale kampdag, og noe som er alment kjent er jo at sosialister aldeles ikke avstår fra vold for å oppnå sine mål!
            Marsjer under røde faner er rett og slett en maktdemonstrasjon som hadde sin storhetstid i mellomkrigstiden.
            Kan aldeles ikke se at nazisme er sykere enn kommunisme eller har noe mindre legitimitet enn annen sosialisme, eller at det ene her er mer legalt enn det andre.
            En annen ting som burde interessere folk er at tradisjonell sosialisme og kapitalisme i stor grad er historie og et nytt «system» er i ferd med å vokse frem.
            Dette nye systemet har vel ikke fått navn ennå, men vi ser det helt klart i EU der sosialister og kapitalister samarbeide om å undertrykke folket og der alle spor av demokrati er så utvannet og utvasket at demokratiet i praksis er helt borte.
            Dette systemet styres av langsiktige planer om globalisering verdensherredømme der nå nord Afrika og Midtøsten skal med i EU i første omgang som bestemt i den såkalte «Barcelonaprosessen» som ble vedtatt i EU alt i 1995.
            Når det gjelder å undertrykke folk slik jeg nevnte tidligere her så er et mange måter å undertrykke folk på, og her blir alle muligheter også brukt under dekke av sikkerhet og kvalitetssikring.
            Folk blir fratatt alle behov for selvstendig tenkning slik at de bare blir nyttige zombier som arbeider for pampene og systemet.
            Høres sykt ut, men verden er syk!

          • Avatarbørre arnold // 2017-08-08 kl 14:16 //

            «Dette systemet styres av langsiktige planer om globalisering verdensherredømme der nå nord Afrika og Midtøsten skal med i EU i første omgang som bestemt i den såkalte «Barcelonaprosessen» som ble vedtatt i EU alt i 1995.»
            Dette høres vel konspiratoriskt ut og minner om mye du finner på stegan.no og lignende sider som er sterkt antiglobalistiske.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-08 kl 15:12 //

            Ja, det høres helt sinnsykt ut, men faktisk er det sant!
            Du kan google «Barcelonaprosessen»om du vil og se galskapen med egne øyne.
            Tidligere lå denne Barcelonaprosessen eller Barcelonaerkæringen også på regjeringen.no sine nettsider, men finner den ikke de lenger.
            Du kan jo ta en titt på dette:
            https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiKspzy2sfVAhUBQZoKHcGbCRgQFggsMAA&url=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FUnion_for_the_Mediterranean&usg=AFQjCNGDfLj3lN8UMNCJFugJ0aiI7qR1SQ

          • Her kommer du med et ekstremt personangrep på meg.
            Jeg kom med fakta.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-08 kl 17:47 //

            Sosialisme ER totalitær og autoritær i sin høyeste form, og sosialismen strammer grepet hele tiden. Når det gjelder deg personlig så er det aldri for sent å snu seg bort fra det onde og dyrke den gode nasjonalismen. Ja ja, om negere og muslimer tar over så er det jo for sent for da har det jo alt gått til helvete.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-08 kl 21:09 //

            Hvordan i alle dager kan de slette kommentaren min når vi vet hva Lenin, Stalin, Hitler, Mao, Pol Pot, osv stod for av dreping?

          • Jeg holder meg til saken her.
            Holder meg til nazi-saken og fakta om det nå.
            Du kan ikke styre meg bort fra saken.
            Det må være merkelige forestillinger hos deg hvis du tror at alle kan styres med avsporings-triks fra under nederste hylle.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-09 kl 09:59 //

            Det er ikke noen avsporing å sidestille nazisme med annen sosialisme og å stille spørsmål om hvorfor et ene skal forbys og ikke det andre.

          • = avsporingstrikset.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-09 kl 11:21 //

            Ser ikke hvordan du kan kalle det «avsporingstrikset» når det er snakk om en vurdering av forbud eller ikke mot svært like ideologier.

          • Du nekter å være saklig.
            Du nekter å holde deg til det som er saken her.
            Ustanselige triks fra deg.
            Her og denne gangen er det nazisme som skal vurderes og ikke alt mulig annet.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-09 kl 19:07 //

            Ja, men skal en forby nazisme så må må en jo kunne diskutere om også ande totalitære ideologier også skal forbys.

          • Diskutere kan en gjerne, men det krever i hvert fall et minimum av kunnskap for å kunne bidra, ikke bare løse påstander.

            Erling Grape

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-09 kl 20:07 //

            Og hvilke løse påstander har blitt fremsatt her?

          • Nei.
            Det er avsporinger her.
            Og det aktuelle nå i norsk politikk denne gangen her er nynazister, nazismen, Odin-militsen.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-09 kl 20:04 //

            Ja men det finnes nesten ikke nazister her i landet, men et betydelig antall ekstremsosialister/kommunister sammen med islamister som forårsaker betydelig skade sammen eller hver for seg.
            Ennå verre blir det mange andre steder i vest Europa.
            Det blir jo bare tøv å forby det «ondet» som omtrent ikke eksisterer men tillate det «onde» som virkelig gjør skade!

          • Avsporing fra deg på nytt.
            For meg ser det ut til at du bare vil henge deg på meg.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-09 kl 21:29 //

            Nå var det vel du som først svarte på min kommentar her og som henge deg på meg.
            Igjen, hvorfor forby noe som ikke er et problem men tillate noe annet som helt klart er veldig skadelig?
            Og en annen ting, hvilken legitimitet har dagens styresystem her i landet, det sitter 169 personer på stortinget som har tilranet og lurt til seg makten og nekter folket demokrati?

          • Jeg ønsker ikke å svare på noen spørsmål fra deg.
            Ny avsporing fra deg.
            Be andre om en diagnose på deg selv.
            Dette angår ikke meg.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-10 kl 10:26 //

            Du ønsker ikke å si det rett ut at du selv er kommunist, det er vel saken her.

          • AvatarJallaman // 2017-08-10 kl 05:24 //

            Kast ikke bort tiden på å diskutere med denne «fornuften22».
            Du får bare «goddagmannøkseskaft» svar tilbake.
            At vedkommende har behov for å upvote seg selv sier vel også noe

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-10 kl 10:24 //

            Jeg var ikke klar over at han var kommunist.

          • Det å sidestille nazisme med sosialisme vitner om to sider av samme sak:
            1) Mangel kunnskap og samfunnsforståelse
            2) Tilhørighet ute på den brun-blå politiske siden

            Erling Grape

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-09 kl 17:46 //

            Ingen kan med noen som helst troverdighet benekte at nazisme var en gren av sosialismen!

          • Ingen kan med noen som helst troverdighet påstå at nazisme var en gren av sosialismen!

            Erling Grape

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-09 kl 19:16 //

            Anser du sovjetkommunismen, maoismen, og slike ideologier for sosialisme?

          • Det krever et lengre svar jeg ikke tar meg tid til, men som en kortkommentar: Utgangspunktet var sosialistisk, men det oppstod nye klasser i samfunnet.
            Ideologien fikk utfordringer den ikke taklet og tapte makta til den nye, herskende klassens ideologi.

            Erling G

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-09 kl 19:56 //

            Er fullt klar over at det er stor forskjell mellom teoretisk sosialisme og slik sosialismen fremstår i praksis.
            Men, vi kan vel være enig om at både kommunismen og nazismen i all hovedsak hadde samme resultat, dog førte kommunismen til langt flere døde fordi kommunismen fikk holde på så altfor lenge.

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-08 kl 11:08 //

            Kanskje du skal ta en titt på dette:
            https://www.youtube.com/watch?v=nUGkKKAogDs

          • AvatarTor Gustavsen // 2017-08-08 kl 17:43 //

            Nei du vil ikke vite sannheten om sosialismen, det er saken!

          • Be om diagnose fra andre enn meg.

      • Avatarlovåundre // 2017-08-07 kl 14:08 //

        Den nordiske motstandsbevegelsen har et veldig klart budskap på sin nettside.
        Dem har et ganske omfattende politisk program som omfatter alle deler av samfunnet.
        Ganske interessant lesing egentlig, selv om det er mye jeg ikke er enig i.
        Men det er et tema jeg ikke går innpå nå.
        Jeg skulle derimot ønske at antirasistene og gjerne pride bevegelsen også kunne ha en liknende nettside med politisk program, så man kunne vite hva dem egentlig står for, og hva slags samfunn dem ønsker seg fremover.
        Da tenker jeg spesielt på innvandringen og islamiseringen av samfunnet.
        Antirasistene er ofte motstandere av SIAN hvor jeg er medlem, men om antirasistene er tilhengere av islamisering eller mot islamisering av Norge gir dem egentlig aldri klart uttrykk for.
        Men dem gir klart uttrykk for at dem ikke kan fordra SIAN.
        Da roper dem taktfast «Ingen rasister i våre gater!».
        Så det er ikke bare nazistene dem vil ha vekk….

        • Jeg skal ikke se ett sekund på nazi-propaganda.
          Jeg ser på fakta når jeg ser på bildene fra kaos-Sverige og fra Kristiansand.

        • AvatarJoakim Moellersen // 2017-08-07 kl 16:00 //

          Politiske programmer for utforming av samfunnet generelt har vi politiske partier til og de har sine programmer. Hva en antirasistisk organisasjon vil er ganske åpenbart.

          • Avatarlovåundre // 2017-08-07 kl 16:34 //

            Da konkluderer jeg med at antirasister er for islamisering av Norge eller ikke bryr seg om Norge islamiseres, når dem demonstrerer mot SIAN….

        • Verden ser hva som vokser fram av kunnskapshat og rasisme og nazi-opplegg i USA.
          Jeg ønsker ikke mer debatt med deg.
          Nå vet jeg hvor du har plassert deg, og da vet jeg at du er fastlåst der.
          Jeg vil fortsette å være fastlåst på kunnskaps-siden og på den fornuftige siden og på løsnings-siden.
          Jeg skal ikke stemme ved valget.
          Er hjemmesitter 2017.
          Å være på kunnskaps-siden er også å støtte norsk språk og mål og talemål og nynorsk og folkemusikk og dans og kunst og tradisjonell norsk kultur og demokrati og norske verdier og kristen tro.

Kommentarfeltet er lukket.