Etter å ha vært ulovlig utestengt fra arbeidet i et og et halvt år var bryggesjauerne denne uka igjen i arbeid på Danskekaia på Vippetangen i Oslo.

Av Christian Øivindsønn Boger

Siden mai i 2015 har hverdagen for bryggesjauerne på Oslo havn vært et mareritt. Ulovlig utestengelse fra arbeidsplassen og lite eller ingen oppdrag har tært på både økonomi og humør. Tirsdag denne uken ble situasjonen litt lysere da Oslo Bryggearbeiderforening (OBF) inngikk avtale om å hjelpe til med lasting og lossing av ferjene til Stena Line og DFDS ved den såkalte Danskekaia på Vippetangen.

— Dette er en avtale vi har jobbet en stund med å få i havn men nå er vi veldig fornøyde. Dette er en veldig god julegave til våre ansatte, sier nestleder i OBF, Roar Langaard til Radikal Portal.

Fortsatt få årsverk
Tirsdagens avtale inngått med Kristiansands-firmaet Seafront, legger grunnlaget for at de registrerte bryggesjauerne kan jobbe rundt hundre timer i måneden ved siden av Seafronts egne ansatte ved ferjeterminalen.

— Vi har fortsatt ikke helt oversikten over hvor mye jobb dette vil gi, men vi regner med at det vil tilsvare rundt fire årsverk, sier Langaard.

Avtalen med Seafront gjør dermed hverdagen litt lysere for Langaard og hans medlemmer, men det er likevel langt igjen til bryggesjauerne er tilbake i full til der de var. Ved konkursen av lasse- og lossekontoret, og den påfølgende utestengelsen fra havna i mai 2015, sysselsatte man rundt 40 årsverk.

— Det er langt igjen til vi er i full drift men jeg håper at denne avtalen kan føre til at flere ser at vi  er konkurransedyktige på pris og innehar en uvurderlig kompetanse når det gjelder losse- og lastearbeid på havna.

Tror på godt samarbeid
Etter avtaleinngåelsen tidligere denne uken har begge parter gikk uttrykk for at de har et godt håp for samarbeidet framover. Langaard er svært positiv til det nye firmaet og deres intensjoner.

— Dette er et firma som står fram som profesjonelle og dønn seriøse. I tillegg har de hatt mye kontakt og samarbeid med de registrerte havnearbeiderne i Kristiansand, så de vet hva de går til. Dette er et samarbeid vi har veldig god tro på, understreker Langaard.

Administrerende direktør i Seafront, Jan Rune Løvlie, er også svært godt fornøyd med avtalen. Han mener selskapet nå har funnet akkurat den samarbeidspartneren de var på jakt etter.

— Vi hadde fint kunnet bruke egne ansatte som følge av avtalen vi har med Oslo Havn med eksklusiv bruksrett, men når vi trengte ekstra hjelp utover de vi har ansatt selv, så ville vi ha profesjonelle folk som kan utføre jobben. Den avtalen vi har inngått er både konkurransedyktig på pris og har den fleksibiliteten vi trenger. Nå kan vi leie inn havnearbeiderne etter behov, og det behovet har vi, sier han til nettstedet FriFagbevegelse.

Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.