Falske nyheter og ekte nytale

Foto: Gage Skidmore

Amerikansk massemedia lyste opp Trumps vei til tronen, da journalistisk integritet måtte vike for økte inntekter. Samtidig har epost-lekkasjer vist at den uavhengige pressen er en illusjon i USA. Det er manglende tillit til den tradisjonelle pressen som gjør blank løgn til en lønnsom forretningside.

Kristian Larsen Bredal
Om Kristian Larsen Bredal (7 artikler)
Kristian Larsen Bredal har studert historie, filosofi og religion. Han arbeider som scenesjauer.

Falske nyheter
Etter at valget i USA ikke endte som en gruppe svært privilegert meningsbærere forventet, er det syndebukker og ikke selvransakelse som gjelder. Washington Post, avisen som i månedene før invasjonen av Irak trykket 140 forsidesaker positive til en krig startet på falske premisser, holdt i forrige uke frem falske nyhetskilder som en destabiliserende faktor i det amerikanske demokratiet. Det er ikke annet å vente enn at også i Norge reagerer ekte nyhetsformidlere i konsernpressen med bekymring når det blir kjent at falske nyheter sprer seg som ild i tørt gress. Dessuten har nyheter om falske nyheter klikkvinnerpotensial må vite. Så norske journalister deler sine amerikanske kollegers avsky for løgnen, slik de deler Washingtons perspektiv på det meste som angår amerikansk innen- og utenrikspolitikk.

LES OGSÅ: VG fronter folkemordsideolog i i debatt om apetegninger av innvandrere

Jævla bra for CBS
Ulike blogginnlegg spredte seg på Facebook i en slik grad at det visstnok påvirket valgresultatet. Etter først å ha uttalt at velgere ikke svelger falske nyheter, er selveste Zuckerberg tvunget på retretten. Kanskje for å berolige sine annonsører, som lever i den tro at Facebook kan brukes som et middel til å påvirke menneskers adferd, har han derfor kunngjort syv tiltak for å få bukt med at falsk informasjon spres ved hjelp av teknologien han administrerer. Det er karakteristisk at tradisjonelle medier er mer bekymret for klikkonkurranse enn potensialet for kontroll av offentligheten som nå er overlatt en manns oppfatning av virkeligheten og et selskaps profittmotiv. Selv bastionen for journalistisk integritet i Norge, Nettavisen, krever handling, i det som bare kan være et forsøk på selvkritikk og/eller ironi. Man skal imidlertid ha svært dårlig hukommelse for å tro at det var makedonske ungdommer som avgjorde den nordamerikanske sirkustradisjonen som kalles valg.

Tradisjonell massemedia spilte nemlig en helt sentral rolle i det som ble valgresultatet. Hvert eneste ord, ufullendte setning og lyd Trump uttalte eller lot være å lage, fikk enorm oppmerksomhet døgnet rundt i over ett år. Et tragikomisk eksempel på dette var på valgdagen i fem primærstater da CNN, MSNBC og Fox viste et tomt podium der Trump var forventet å dukke opp, heller enn, for eksempel, vise talen Bernie Sanders holdt samtidig. Verdien av gratisreklamen til Trumps kampanje er beregnet til flere milliarder dollar. Promoteringen av demagogen skyldes imidlertid ingen konspirasjon for å få Trump valgt, men noe så rasjonelt som den grunnleggende mekanismen i det frie markedet, profittmaksimering for enhver pris. Det kan ikke formuleres stort bedre enn det ble gjort av administrerende direktør i CBS Les Moonves: «Det er kanskje ikke bra for Amerika, men det er jævlig bra for CBS».

LES OGSÅ: Slipp Assange fri!

Ekte medier, falske nyheter
For ingen skal påstå at selskap som Time Warner, eier av CNN, ønsket Trump som president. Hvorfor skulle de i så fall være blant Clintons mest generøse donorer gjennom hennes karriere? Dessuten har lekkede eposter avslørt de nære båndene mellom Clinton-kampanjen, Det demokratiske partiet (DNC), mediehusene og profilerte journalister (som også donerte stort til kampanjen). Slik som at den nåværende lederen av DNC, Donna Brazile oversendte Clinton debattspørsmål da hun var tilknyttet CNN. Eller at NBC og CNN spør Clinton-kampanjen rett ut hvilke spørsmål som skal stilles de republikanske kandidatene. Bildet som utvetydig danner seg, er at for de som arbeidet for Clinton og DNC var det dagligdags å diskutere nyheter, vinklinger og kronikker som skulle skrives av vennligsinnede journalister. Kanskje er det uinteressant for ringrever i bransjen at journalister deltar på uoffisielle møter med presidentkandidater, men aksepteres det av medieprodusentenes konsumenter?

I lys av ønsket om å beskytte både Clinton og seg selv, er det kanskje ikke så rart at ekte medier som CNN, sprer falske nyheter om at det er ulovlig å lese offentlig tilgjengelige dokumenter. Eller viderebringer påstander om at Russland står bak offentliggjøringen av de samme dokumentene, uten at hverken myndigheter eller journalister makter å legge frem et fnugg av bevis. Amerikanske medier og deres aksjonærer har rasert enhver tillit de en gang måtte ha, i kortsiktig jakt på profitt og misforstått patriotisme. Derfor var det ikke mange som lyttet da et samlet pressekorps advarte mot presidentkandidaten de tidligere hadde båret frem på gullstol. Her til lands skjæres også journalistikken bort før bunnlinja, og sliter bort den selvsamme tilliten som gir pressen verdi. For er det Dagbladet som går god for at nyhetene er ekte, når grovarbeidet er outscourcet til CNN?

LES OGSÅ: Den amerikanske valgkampen er et skinndemokrati verdig

En løgner som ikke lurer noen
I stedet for å skrive klikkvennlige saker om falske nyheter det er lett å avsløre, bør oppmerksomheten rettes mot at en håndfull sosiale medier og søkemotorer har enorm definisjonsmakt, uten noen form for demokratisk innsyn eller kontroll. Det er også en større utfordring at multinasjonale konsern med tilnærmet mediemonopol finner lettvinte måter å tjene penger på enn at enkeltindivider gjør det samme. At den tradisjonell pressen er eid av storkonsern som setter profitt over journalistikk, gir lite rom for grunnleggende kritikk av kapitalismen, uavhengig av hva som er sant, ekte eller nødvendig. Det gir oss i stedet en følelsesladet mediehverdag preget av en strøm av advarsler om mulig terror, kjendiser som Trump, forbrukerstoff og alt som selger annonser. Folk skal få det folk vil ha, så de ser reklamen. Eventuelt kan annonsører få skrevet artikler de betaler for å få pakket inn som ekte journalistikk.

Noe av appellen til Trump er at han ikke skjuler løgner særlig godt, eller bryr seg om at folk forstår at han lyver. Det gjør ham lettere å forholde seg til enn politikere som hykler om egen plettfrihet. Kanskje er det noe lignende som foregår når falske nyheter blir populære? En løgn som er lett å gjennomskue gir det minste ikke følelsen av å bli lurt.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.