Unge ledere fra Alnaskolen møtte SIAN med storsinn og roser på Furuset

SIAN på Furuset.
Foto: Guri Waalen Borch

Lørdag hadde Stopp islamiseringen av Norge stand på Furuset. De ble møtt av minst ti ganger så mange mennesker - de fleste deltakere i en stille og fredelig motdemonstrasjon.

Nyhet
Om Nyhet (774 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.

Av Guri Waalen Borch (bilder og tekst)

Da Radikal Portal kom til Furuset Senter rett etter kl 13 hadde en allerede ganske stor mengde mennesker samlet seg ved bussholdeplassen foran senteret, i god avstand til Stopp Islamiseringen av Norges (SIAN) stand. Plassen foran standen var tom — SIAN hadde ingen ivrige tilhørere. Ved bussholdeplassen stod folk med ryggen til og ballonger i været.

Snur ryggen mot SIAN på Furuset

Foto: Guri Waalen Borch.

Det lød humring og litt latter etter hvert som SIANs representanter tok til mikrofonen. Flere og flere samlet seg nå på plassen foran dem. Også Nye SOS Rasisme hadde mobilisert til motdemonstrasjon: “Ingen rasister i våre gater! Ingen rasister i våre gater!”

En gruppe ungdommer iført blå jakker med påskriften «Alnaskolen» på ryggen gikk plutselig fram og delte ut roser til SIAN-tilhengerne. Noen av rosene ble mottatt, andre ikke. De uvelkomne rosene ble lagt på podiet foran dem.

LES OGSÅ: Fra SIANs facebooksider: — AUFs valgkomité bør henrettes

Reaksjonen fra SIAN
Ungdommene ble fra mikrofonen spurt om de ville ta imot et skriv om menneskerettigheter.

Dette skrivet hadde nærmest blitt påtvunget Radikal Portals utsendte rett før, og inneholder en rekke ekstreme påstander om islam. SIANs taler svarte selv på sitt eget spørsmål:

— Nei, det vil dere vel ikke, for dere er muslimer, og menneskerettigheter finnes ikke i islam.

Senere ble ungdommene referert til av en annen SIAN-taler som Ahmadiyya-muslimer, noe Vepsen.no har omtalt her.

Unge ledere
Radikal Portal snakket med noen av ungdommene fra Alnaskolen. Mats og Tobias kunne fortelle at Alnaskolen er et lederutviklingsprogram. Ledertalentene som får være med i programmet skal være gode ambassadører for Furuset. SIANs representant hadde nettopp omtalt dem alle som muslimer. Mats og Tobias kunne avkrefte påstanden.

Foto: Guri Waalen Borch.

Mats og Tobias. Foto: Guri Waalen Borch.

— Dere er ikke muslimer, dere?

— Nei, det er vi ikke.

Mellom 15 og 20 unge ledere hadde møtt fram, etter initiativ fra delprosjektleder Sahra Jaber og prosjektkoordinator Rune Gjelberg.

Ungdommene hadde imidlertid selv funnet fram til hvordan de ville markere seg- og kommet fram til at de ville dele ut roser og slik vise at på Furuset ønskes alle velkommen. Under selve markeringen skulle de stå i bakgrunnen og passe på, være gode eksempler og tre inn ved eventuelle uroligheter. De unge lederne er tilknyttet Furuset idrettsforening i et prosjekt som har oppstått i samarbeid med Groruddalssatsingen. De tilhører lokalmiljøet i Groruddalen, kjenner mange barn og ungdommer i området, og har dermed en betydningsfull rolle.

Ungdommene, representanter for mangfoldet på Furuset, gikk altså fram og møtte SIAN med storsinn og roser. Liv Bentsen Nesje, mora til Tobias, sa hun trodde SIAN, på sin side, hadde kommet akkurat til Furuset med det formål å provosere.

Sarah Jaber og Rune Gjelberg. Foto: Guri Waalen Borch.

Sahra Jaber og Rune Gjelberg.
Foto: Guri Waalen Borch.

Stemmene fra SIAN-standen var hele tida høye og inntrengende. Tenåringen Mervan, i køen på Narvesen, hadde å følgende å si:

— De snakker bare luft.

Vende ryggen til eller si imot?
Furuset ligger i bydel Alna. Nestleder i Alna bydelsutvalg, Monique Nyberget Hiller (Ap), hadde også møtt opp, som ordensvakt.  

—  Aller helst skulle jeg ønske SIAN ikke ble vist noen oppmerksomhet denne dagen, for det er jo nettopp det de ønsker. Da jeg var liten fikk jeg høre at jeg bare skulle vende det døve øret til, men det var ikke alltid like lett. Urettferdigheten i det som ble sagt eller gjort kunne få frem det verste i meg. Hvordan kan vi la være å si imot den type usannheter som SIAN sprer? Også jeg kjenner et sterkt behov for å møte opp og markere min motstand mot SIAN. Men hvordan vi som enkeltmennesker og lokalsamfunn velger å møte dem er helt essensielt. Jeg tenker ikke å møte dem med hverken raseri, hat eller tårer — det finnes det ingen grunn til. Og det ville bare bidra til å skape det bildet de ønsker å vise av oss. Det er ikke oss.

Monique Nyberget Hiller Ap). Foto: Guri Waalen Borch.

Monique Nyberget Hiller (Ap).
Foto: Guri Waalen Borch.

Flere lokalpolitikere hadde funnet veien til Furuset, blant annet to personligheter fra SVs lokallag i bydel Alna. Ingunn Gjerstad, som også er vara på Stortinget, stilte i likhet med Hiller som ordensvakt. 

Ivar Johansen, bystyremedlem, møtte for å stå med ryggen til. Også lokalpolitikere fra andre bydeler stilte opp, som Ali Mirahmadi fra Rødt i bydel Gamle Oslo.

De fleste vendte ryggen til
Førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Lars Gule, var en av de mange andre tilstedeværende under markeringen på Furuset. Mest for å observere, ifølge ham selv. Han syntes det var interessant at SIAN kun hadde klart å mobilisere 17 personer, kanskje opptil 20.

Ali Miramadi (Rødt) står vakt foran demonstrantene. Foto: Guri Waalen Borch.

Ali Mirahmadi (Rødt) står vakt foran demonstrantene.
Foto: Guri Waalen Borch.

— De har aldri klart å få med seg flere- det sier sitt, uttalte han.

— De fleste som er her, har kommet for å vende ryggen til på fredelig vis.

Han mente imidlertid det var uheldig at politiet lot gruppen som etter hvert ropte og skrek rett foran standen til SIAN få slippe til med ropert så tett på.

Lars Gule. Foto: Guri Waalen Borch.

Lars Gule. Foto: Guri Waalen Borch.

— Disse ødelegger dessuten for den fredelige aksjonen. Dersom det har en effekt at folk står og roper og skriker, vil det være større sympati for SIAN.

— Flere har sagt at SIAN er ute etter å provosere. Hva tror du om det?

— Ja, det er helt klart.

Initiativtakeren
Initiativtakeren til Snu ryggen til-arrangementet, Rolf Erik Johansen, var svært godt fornøyd med ballongfolkets aksjon. Han har bodd i dette området i mesteparten av sitt voksne liv. Han har også vært lokalpolitisk aktiv i bydelen, blant annet åtte år som «bydelsordfører» for SV, og kjenner området godt.

— Hvordan ser du på at Nye SOS Rasisme har valgt en litt annen aksjonsform enn dere?

— Det setter jeg svært liten pris på. Den aggressive måten de opptrer på skremmer bort vanlige folk fra slike markeringer, og ødelegger det arbeidet vi gjør for å vise at Groruddalen er et trygt sted preget av folkeskikk, romslighet og toleranse. Man bygger ikke gode flerkulturelle lokalsamfunn ved å vise fingeren til folk, skrike og hoie og ignorere politiets pålegg og instrukser. Det gjør man bare gjennom systematisk forebyggende arbeid, samarbeid, respekt og dialog. Gjengen fra SOS Rasisme og Tjen folket var ikke stor, men det eneste de gjorde var å ødelegge. Og de er slett ikke på parti med lokalbefolkningen.

— Jeg syns fremmøtet til vår aksjon er bra. Vi lykkes med det vi hadde planlagt, å vise at lokalbefolkningen tar sterk avstand fra SIANs hatretorikk og stigmatisering av minoritetsbefolkningen. De som bor på Furuset og i Groruddalen har stor stedsidentitet, og er stolte av lokalsamfunnet sitt. Dette er et godt sted å bo. Derfor reagerer innbyggerne med indignasjon når SIAN transporterer inn aksjonister fra hele landet for å fortelle folk hvor ille de har det her. Jeg syns jo også det er sjokkerende å høre voksne folk fra SIAN rope ut fra talerstolen at Furuset er et «muslimhøl». Det er utrolig nedsettende og respektløst.

— Morsomt at de valgte akkurat Furuset
Moeiz, en av de unge lederne i Alnaskolen, syntes det var morsomt at SIAN hadde valgt seg ut nettopp Furuset. Han mener også at det handlet om å ville provosere.

– Hva syns dere om at det er to ulike grupperinger her, to ulike måter å demonstrere mot SIAN? spør Radikal Portal. Moeiz mener det er forståelig. Begge gruppene bruker ytringsfriheten sin.

— Men flamme mot flamme funker ikke alltid, legger han til.  

14111856_10154211231766620_1321748421_n

Moeiz og Jessica.

Jessica, også ung leder i Alnaskolen, er enig.

– Egentlig er det tre grupperinger her. Det er også mange som står her, som ikke tilhører noen av de to andre grupperingene. Vi burde ha kommet så langt at vi ikke måtte si noe tilbake. Egentlig hadde det vært best om ingen kom.

Stempla?
— Hva tenker dere om at dere som gikk fram og delte ut roser blir framstilt av SIAN først som muslimer, så som ahmadiyya-muslimer alle sammen? Det er en del faktafeil her?

— Hva er ahmadiyya? Spør Jessica. — Altså, jeg er ingenting (journ. anm. ingen spesiell religion). Jeg tenker, «welcome everyone». Jeg liker ikke å stemple folk på grunn av måten folk ser ut eller hvordan de er kledd, det er personligheten som teller. Dette minner meg om Lindebergrevyen 2014. Den het «Stempla». Den handler om ungdommer som blir stempla på grunn av hudfarge, hva vi går med. Det er bare tull, de kan ikke vite noe om oss.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

21 kommentarer på Unge ledere fra Alnaskolen møtte SIAN med storsinn og roser på Furuset

  1. Avatarlovåundre // 2016-08-21 kl 18:12 //

    Det å demonstrere mot SIAN betyr vel at man er positiv til islamisering av Norge?
    Eller tar jeg feil?

    • AvatarTom Dahle // 2016-08-21 kl 19:17 //

      Du tar feil.

      • Avatarlovåundre // 2016-08-21 kl 20:15 //

        Takk for svaret.
        Da må jeg tolke det som at motdemonstrantene er helt likegyldige til om Norge blir islamisert på sikt, siden dem sannsynligvis ikke er enig med SIAN.

  2. AvatarSteinar Nilsen // 2016-08-22 kl 17:17 //

    SOS – rasisme opptrer alltid veldig sekterisk.
    En seriøs demonstrasjon får sjelden noe positivt utbytte ved å ha dem med på laget.
    Oppførselen deres er vel nærmest for renegatvirksomhet å regne (bevisst eller ubevisst).

    • AvatarMattis Wagle // 2016-08-23 kl 16:40 //

      Det kommer av at SOS – rasisme er uenig i linja som mesteparten av «venstresiden» ser ut ti lå være enige om. Å vise passiv motstand på god avstand og prøve å vise sin morale overlegenhet ovenfor SIAN og pressen. Dette er akkurat hva SIAN ønsker seg og tjener på.
      SOS – rasisme mener at man MÅ konfrontere rasisme ikke vende ryggen til den og late som den ikke finnes. SIAN delte fritt og uhindret ut løpeseddler med sitt giftige budskap på torget før SOS – rasisme ankom og gjorde det vanskelig for dem å oprere fritt.

      Vi må faktisk gidde og tørre å gjøre noe aktivt med dette problemet hvis vi skal utrette noe i den praktiske virkeligheta her og nå.

      • Å argumentere mot kristen og annen religiøs indoktrinering og generell innflytelse i samfunnet er helt legitimt. Å få ytre dette i det offentlige rom er en av samfunnets grunnpilarer. I så måte er SOS-rasisme ekstremister og totalitære i sitt forsøk på å hindre andres lovlige ytringer.

        At de mest konservative mørkemennene i dag forsvares av grupper som kaller seg radikale sier mye om hvordan man kan misforstå sine idealer. Det er rett og slett komisk.

        • AvatarMattis Wagle // 2016-08-24 kl 18:13 //

          SIAN bedriver ikke noen uskyldig «religionskritikk», de sprer et budskap om at imuslimer er onde og innvaderer Norge for å påtvinge oss Islam.
          Denne ideologien gjør alle muslimer til fienden, og den naturlige, (men kanskje ikke direkte uttalte) følgen av en slik politikk tatt til sitt ytterpunkt er etnisk rensking og forfølgelse. Noe vi allerede ser tendenser til blandt liknende såkaldte «islamkritiske» eller «høyrepopulistiske» grupper i f.eks tyskland, der gjenger patruljerer gatene og banker mørkhuda folk uten å bry seg med å forhøre seg om deres religiøse ståsted.

          Mener du at det er greit å la den samme type samfunnsbevegelsen som skapte holocaust og verdenskrig for 80 år sida skal få slippe til i den offentlige debatten og legitimere seg selv som stuerein politikk?

          SIAN og liknende grupper representerer en tendens til i krisetider å skylde på minoritetsgrupper. Det er den samme fascismen som dukker opp igjen, denne gangen kaller de seg islamkritiske istedet for nasjonalsosialister, men innholdet er den samme rasismen.

          Det er ikke totalitært å prøve å stoppe ei slik gruppe fra å få fotfeste i vårt land, like mye som det var rett av norske motstandsfolk sloss mot fascismen under krigen. Både da og nå finner vi dem som lager unnskyldninger for fascistene og maner til å møte denne trusselen med passivitet. Jeg mener dette er en farlig tendens dere står for som saboterer kampen mot fascismen utrolig mye.

          • Her bedriver du uredelig guilt by association ved å påstå at SIAN er en del av en samfunnsbevegelse som skapte holocaust. At SIAN kan ha enkeltmedlemmer som står for rasisme etc kan jeg være enig med deg i. Men det du påstår om holocaust har du overhodet ingen dekning for.

            Det er helt legitimt og rasjonelt å være mot religiøse maktstrukturer og påvirkning fra eventyrfortellere og mørkemenn, enten det dreier seg om new age, kristendom, islam eller scientologi-kirka.

            Det merkelige er at venstresiden ikke bidrar til å røyke ut de virkelige mørkemennene som er på framvekst i Islam Net og moske-samfunn. Hvor en konservativ patriarkalsk kultur brer om seg og hvor kvinner undertrykkes på det groveste gjennom tilsløring og umyndigjøring. Hvor man kan se demonstrasjoner pro drapsmenn i Pakistan og forsamlinger som mener steining er legitimt.

            Denne delen av venstresiden framstår som intet annet enn latterlig og ynkelig i forhold til sine idealer.

          • AvatarMattis Wagle // 2016-08-24 kl 20:40 //

            Nei, Jeg mener jo ikke at SIAN (generelt sett vertfal) direkte støtter folkemord eller kommer til å utføre noe sånt i praksis. Det jeg mener er at det er en farlig tendens at det blir akseptabelt å mistenkeliggjøre og demonisere muslimer, som er det SIAN i praksis driver med ovenfor muslimer.
            Jeg prøver her å trekke en paralell til hva som skjedde sist gang man lot en slik strømning som SIAN er en del av idag, bli akseptert og få makt i samfunnet. På den tiden fikk jødene gjennomgå og mye av det samme ble sagt om jødene på 30 tallet som vi nå beskylder muslimer for.
            Jeg ser jo at du er enig med noe av det SIAN prater om her, så vet ikke om vi kommer til enighet. Men hvis man snur på det da:
            -Mener du at disse «mørkemennene», muslimene skal har rett til å ytre denne undertrykkende kulturen sin fritt og la den vokse uhindret i Norge? Jeg er helt uenig i at dette er tilfellet, men hvis du skjønner parallellen, så er det dette vi mener SIAN gjør, de vil begrense menneskers frihet like mye som de mener muslimer vil begrense deres.

            SIAN sprer hat, de sprer en fryktkultur og et verdensbilde der innvandrere fra krigsherjede land som Norge har vert med på å bombe skal demoniseres og undertrykkes. Det er dette SIAN vil oppnå med sin hatpropaganda, hardere undertrykkelse og mere hat og mistenkelighet mot innvandrere. Og om de ikke sier det rett ut så er det dette politikken deres vil føre til dersom den blir satt ut i praksis. Er dette løsningen på noe som helst? selv om de ifølge loven har lov til å si hva de vil. betyr det at det er greit?

          • Jeg har ingen videre kjenneskap til SIAN, men tok en titt på vedtektene deres og de bygger på menneskerettighetene med et klart budskap om at nazister og rasister ikke aksepteres. På standen på Furuseth hadde de feks en plakat hvor det står «Nei til sharia». Dette er nok et budskap et flertall i Norge støtter da sharia representerer en klart menneskerettighetsfiendtlig og undertrykkende patriarkalsk maktstruktur.

            Salafistene i Islam net spør her en stor forsamling om de støtter steining og dødsstraff for utroskap: http://www.dagbladet.no/2013/10/17/nyheter/innenriks/islam_net/antirasistisk_senter/29788371/

            Hva synes du Mattias Wagle er mest urovekkende? At noen demonstrer mot at slik salafisme brer om seg i Norge eller at en studentorganisasjon med tusenvis av medlemmer forfekter et slik budskap?

            Tvert i mot så er det salafistene i dag som representerer en menneskefiendtlig politikk hvor ett kjønn er mer verdsatt enn det andre og som skaper et uoverstigelig skille mellom de som er innenfor og de vantro.

        • Avatarsoriella // 2016-08-25 kl 07:57 //

          Jeg synes det er mest tragisk. Disse engasjerte unge menneskene, antirasister og antifascister, kunne engasjert seg i kampen mot islamismen – en reaksjonær ideologi og mektig bevegelse som også er så «rasistisk» som noen tilhenger av nyrasisme-begrepet kunne ønske seg.

          Istedet velger de å trakassere den bittelille organisasjonen SIAN, når disse på anerkjent demokratisk vis ønsker å målbære sin motstand mot islamisering av det norske samfunnet. Man trenger ikke å være SIAN-fan for å mene at det er ynkelig.

          • AvatarMattis Wagle // 2016-08-26 kl 17:55 //

            Nei vi kommer ikke til å «slutte med det der» Soriella. Vi står for å konfrontere all rasisme uansett hvor «liten» eller «demokratisk annerkjent» den måtte framstå for noen.

            -Islamismen er en reaksjonær ideologi og jeg mener ikke religion har mye bra å tilby, helt enig.

            -At det derimot foregår en islamisering av Norge, og at dette er hovedproblemet i kampen mot diskriminering og liknende undertrykking er jeg helt uenig i.

            -At folk fra muslimske land flykter til Norge er ikke en del av noen mørk konspirasjon og det er ikke innvandrerne som sitter med makta i Norge. Disse folkene flykter på grunn av reell nød, de får de dårligste jobbene og blir møtt med rasistiske karikaturtegninger i media, skepsis og avsky. Dette er noe SIAN og deres sympatisører aktivt går inn for.

            -Islamisme som ideologi er først å fremst en motreaksjon på urettferdig behandling og vestlig millitær innblanding i arabiske land. Den er reaksjonær og ødeleggende, Ja, men å trykke innvandrerne lengre ned og møte dem med enda mere skepsis og fremmedfrykt, slippe enda flere bomber over midtøsten, det gjør problemet værre og det er dere som bør slutte å bidra til det.

          • «-Islamisme som ideologi er først å fremst en motreaksjon på urettferdig behandling og vestlig millitær innblanding i arabiske land.»

            Å tro at vesten er årsak til alle kriger eller urettferdighet i midtøsten og verden er rett og slett en veldig eurosentrisk tankegang. Arabisk imperialisme har historisk vært en tildels dominerende maktfaktor og mye av dagens brutalitet i midtøsten er sekterisk vold med en dominerende shia og sunni konfliktlinje. At vesten tildels har vært en katalysator med feilslåtte invasjoner er riktig men den sekteriske muslimske konfliktlinjen er mye eldre enn som så.

            I midtøsten og nordafrika så er salafistisk imperialsime iferd med å utrydde andre trossamfunn og minoriteter som jezidier, kristne og ateister. Men det er vel også vestens feil?

        • AvatarJoakim Moellersen // 2016-08-25 kl 19:31 //

          SIAN sprer rasisme og skaper et rom for at folk kan dele sine forstyrrede drapsfantasier. Drømmer om henrettelser av AUFere og fantasier om at muslimer i Europa egentlig er fotsoldater for en invasjonsstyrke. Det er ikke religionskritikk.
          https://radikalportal.no/2014/09/17/fra-sians-facebooksider-aufs-valgkomite-bor-henrettes/

          • Du mener altså at det er redelig av deg å skrive det du gjør her på grunnlag av hva en person har skrevet facebooksiden til SIAN? Jeg har ingen videre kjennskap til SIAN da de framstår som en heller liten og perifer organisasjon. Men hvis man gidder å ta et lite google-søk så ser man tydelig i vedtektene til SIAN at ingen rasister eller nazister får medlemskap.

            Hva synes Møllersen er mest urovekkende i dagens virkelighet? At SIAN holder markeringer med plakater med feks budskapet «Nei til sharia» eller at flere titals mørkemenn fra et moske-miljø demonstrerer pro en morder i Pakistan? Eller at en studentorgansisasjon med tusenvis av medlemmer mener det bør være dødstraff og steining for utroskap og for å forlate islam?

            Det blir alt annet en troverdig og på grensen til komisk når dere blåser opp hva en person skriver på en åpen facebookside og i neste omgang ikke omtaler det som skjer i salafist-miljøer som er lysår unna hva menneskerettigheter angår.

          • AvatarJoakim Moellersen // 2016-08-27 kl 12:40 //

            Du har «ingen videre kjennskap til SIAN», men hevder likevel hardnakket at de driver med religionskritikk.

            «Jeg har ingen videre kjennskap til Nord-Korea, men hvis man ser på hele navnet til republikken framkommer det klart at det er et demokratisk land.»

            Du husker sikkert at det var en kar som sprang ut fra miljøer som FrP, Document o.l. som dro til Utøya for å ta livet av ungdommer han mente sto for den islamiseringen av Norge som SIAN mener foregår, med den samme paranoide forestillingen om at Furuset vil styres av sharia når som helst.

          • Du viser jo ikke til noen avisartikler eller SIAN-utspill som dokumenterer det du hevder. Hvor sier SIAN at Furuseth vil styres av sharia når som helst? Hvor står dette? Den enkleste måten å finne ut av hva en organisasjon jobber for er jo å gå til vedtektene deres. Jeg er klart uenig i at man kan forby islam som det står på noe plakater. Men det er noe helt annet enn at en studentorganisasjon promoterer steining og dødstraff for utroskap.

            Siden du ikke svarer så spør jeg igjen. Hva er verst av å demonstrere mot at sharia-lovgivning får fotfeste her til lands og å promotere sharia-dødsstraff og steining for utroskap?

            Guilt by assosciation argumenter med ABB er vel like gyldige som å assosiere Hassan Dhuhulow -Kenya terroristen- med muslimer som går i moskeen av og til.

          • AvatarJoakim Moellersen // 2016-08-27 kl 18:06 //

            Hva er formålet med å ha en demo mot sharia hvis det ikke er en fare for at dette lovverket skal implementeres? Enhver som ikke legger all sin vrangvilje til skjønner jo budskapet. En antikrigsemonstrasjon utenfor den amerikanske ambassaden: Må du forklares hvorfor?

            Nesten all terrorisme på norsk jord har kommet fra miljøene til organisasjoner som SIAN. ABB er slettes ikke den siste. For noen år siden stakk to SIAN-sympatisører ned en 16 år gammel gutt utenfor Blitz etter at de hadde ropt noen hitlerhilsener.

            Det er ikke så rart at de får voldelige sympatisører når alt fra Frp og utover forsøker å overbevise gjengen sin om at vi er i krig eller snart vil være det på grunn av at det bor en del muslimer i landet.

          • Sharia behøver selvsagt ikke å implementeres noe sted. Det er nok at det utvikler seg parallellsamfunn hvor dette praktiseres. At det blir mer og mer vanlig at små jenter påtvinges hijab i skolegården etc.

            Det er selvsagt like viktig å demonstrere mot sharia som det var å demonstrere mot kirkens tidligere motstand mot homofili og kvinnelige prester.

            Om man demonstrerer på Furuseth eller på toppen av Galdhøpiggen kan umulig være avgjørende.

            Apropos voldelige sympatisører: Hvor mange slike finnes i Norge relativt antall som har reist som fremmedkrigere for IS/ Nusra etc og kommet tilbake?

            Tall er tydeligvis ikke din styrke.

  3. AvatarSteinar Eraker // 2016-08-26 kl 14:48 //

    Nok ein gong ser vi at Nye SOS Rasisme nesten klarer å ødelegge ei fredeleg markering mot dei rasistiske gruppene. Deira konfronterande linje skremmer mange vekk frå å vise sin motstand, noko som er med å svekke den anttirasistiske arbeidet.
    Hadde det vært slik at Nye SOS si linje i hadde vore det einaste rette så hadde vi nok sett ein organisasjon i vekst.
    Slik er det ikkje. Nye SOS isolerer seg fullstendig ved at dei avviser alt samarbeid med andre. Det har heller ikkje gjort det lettare at forløparen SOS Rasisme i 2011 blei dømt for omfattande medlemsjuks og bedrageri med offentlege midlar.
    Det kan vere fornuftig å holde denne gruppa unna det antirasistiske arbeidet.

Kommentarfeltet er lukket.