Trondheim bystyre forbyr reklame som fører til kroppspress

Etter initiativ fra ungdomsaksjonister vil Trondheim kommune sette inn tiltak mot retusjert reklame og usunne kroppsidealer.

Nyhet
About Nyhet (720 Articles)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på [email protected]

Av Nora Warholm Essahli

Tirsdag 10. mai vedtok formannskapet i Trondheim bystyre forbud mot reklame som kan føre til kroppspress. Forslaget ble fremmet av Sosialistisk Venstreparti.

Begrunnelsen er at den photoshoppede reklamen skaper uoppnåelige skjønnhetsidealer som kan være skadelig for publikum.

Dette betyr at reklame med unaturlig tynne kropper ikke lenger vil være å se på leskur, bysykler, gatetoaletter, og andre plasser som kommunen leier ut.

LES OGSÅ: Oslo kan bli den første byen som markerer retusjert reklame

Bort med støtende bilder og uriktig framstilling
«Det åpnes ikke for reklame som er støtende eller diskriminerende mot grupper eller enkeltindivider, eller reklame som formidler et uriktig bilde av modellen(e)s utseende og bidrar til økt kroppspress. Som et minimum bør reklame hvor kroppsfasong er retusjert merkes.»

Høyre og Frp stemte mot forslaget. Høyre-politiker Yngve Brox sier til Adressa at selv om han finner Arbeiderparti-reklame på bussen støtende, så er det bare sånn det er.

Forbudet er ganske enestående, og har fått internasjonal oppmerksomhet. Kommunalråd for SV, Ottar Michelsen, som var den som fremmet forslaget, ble intervjuet i den Kanadiske rikskringkastingen (CBC), og aviser som The Independent har omtalt saken.

Bakgrunn i ungdomsinitiativ
Ungdom mot retusjert reklame, et tverrpolitisk nettverk grunnlagt av Rød Ungdom har siden 2010 aksjonert både i Trondheim og andre steder i landet for å få til en merking av retusjert reklame. SV, Rødt, MDG og AUF støtter forslaget om merking. Vedtaket i Trondheim er foreløpig den viktigste seieren i kampen mot retusjert reklame.

Også i Oslo og Bergen har det pågått diskusjoner om hva slags reklame man skal tillate i det offentlige rom. I Kristiansand vedtok bystyret i mars at retusjert reklame skal merkes tydelig. I Oslo er det i samarbeidsavtalen mellom Ap, SV og MdG lagt føringer for merking av retusjert reklame, men det har ikke blitt fulgt opp av et forbud. Ikke ennå i hvert fall.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.

3 Comments on Trondheim bystyre forbyr reklame som fører til kroppspress

  1. Comrade Pootie // at // Reply

    Men hva med unaturlig tykke modeller? Overvekt og sykdommer forbundet med det er hyppigste dødsårsak i Europa og er farligere enn undervekt.

    • KåBe // at // Reply

      Hvis de er retusjert må det merkes. Leste du ikke artikkelen?

  2. Lars Eriksen // at // Reply

    Dette må antakelig være et av de mest fjottete politiske avgjørelser som er blitt tatt. Det høres jo veldig sympatisk ut. Men det skal bli interessant å se hvordan en slik idiotavgjørelse skal håndteres. For hvor går grensene for når det er såkalt kroppspress og når det ikke er det. Hvis f.eks selskap som selger badehåndkle vil promotere disse, er det lov å bruke mennesker overhodet? Og hvis det er lov, siden badehånkle innebærer lett synlig hud, for det er tross alt få oss som bader iført “telt”, hvor mye hud er akseptabelt? Og hva slags hud er akspetabelt?

    Denne avgjørelsen på linje med sexkjøpsloven har et formål, og det er å blidgjøre tverrforbanna panserfeminister på venstrefløy

Leave a comment

Your email address will not be published.


*