Fremskrittspartiet – samfunnets løsemiddel

Foto: Jarvin

Rasisme, mine venner, kan bare slukkes med 1. mais egen verdi: Solidaritet. Ekte solidaritet vil si å dele makt og goder og verdighet med de andre, ikke bare med min egen gruppe.

Per Fugelli
Om Per Fugelli (1 artikler)
Per Fugelli er lege og professor i sosialmedisin.

Gode Gud og Allah og Einar Gerhardsen der oppe i himmelen,Godtfolk på Jorden her nede

I Kalahariørkenen feirer ingen 1. mai. Derfor svarte en ung mann da jeg spurte: Hva er god helse for deg? Uten å nøle svarte han: SKO! For å forstå hans svar må vi vite at han tilhører San-folket som lever i fattigdom og avmakt i Botswana. Når den unge mannen svarer sko, mener han ikke sko som beskyttelse for føttene. For ham er sko et symbol. Hvis du har sko, har du mer. Folk med sko har gått på skole. Folk med sko har arbeid og inntekt. Folk med sko blir møtt med respekt.

I Norge 1. mai 2006 er det ingen som svarer sko på spørsmålet: Hva er god helse for deg? For 100 år siden kunne mange, mange svart sko fordi folk levde i armod på Jæren, på Værøy og Røst, langs Porsangerfjorden, i gråbeingårdene på østkanten i Oslo. Landet vårt var delt mellom rike og fattige, mellom storbønder og husmenn, mellom embetsstand og allmue, mellom de med sko og de barbeinte.

Men så kom en drøm. Så kom Marcus Thrane, Martin Tramæl og Einar Gerhardsen og samlet Norge til ett rettferdig rike, kalt Velferdsstaten. De fikk stort følge – av bestemor og bestefar, av mor og far – av folk flest. Lov for lov, håp for håp, valg for valg, skatt for skatt, stolthet for stolthet bygget de Velferdsstaten, en sjelden skapning som fortjener navnet verdens 8. underverk. For du skal lete lenge gjennom verden og historien for å finne et land hvor det styrende prinsipp er å ville hverandre vel, å dele på goder, å sette Vi høyere enn Jeg.

Velferdsstaten er nestekjærlighet satt i politisk system. Et land kan ha en gullbeholdning eller et oljefond, men det mest verdifulle for et samfunn er å ha sosial kapital. Sosial kapital bygges opp av:

– å ville det gode for nesten

– å stole på sine medmennesker og maktene

– å føle seg hjemme i samfunnet.

Høy sosial kapital gir høy samfunnstrygghet og høy samfunnstrivsel. Høy sosial kapital gir også høy økonomisk kapital fordi trygge mennesker er kreative mennesker, verdige mennesker er produktive mennesker.

Dere, vi har grunn til å synge i dag, 1. mai: Ja vi elsker denne Velferdsstaten, som den stiger frem. Men den er ikke som i salmen: Så fast en borg. Velferdsstaten er en skjør bygning. Den kan gå i stykker. Vi må forsvare den. Mot hvem? Mot det Jeg-partiet som vil ødelegge Vi-samfunnet, mot Fremskrittspartiet.

Her går en gud som heter mammon over verden. Den hvisker og roper:

– at samfunn ikke finnes, bare multinasjonale selskaper finnes

– at mennesker ikke finnes, bare produsenter og konsumenter finnes

– at frihet, likhet og brorskap ikke finnes, bare penger og profitt finnes

– at fellesskap ikke finnes, bare individer som fremmedlegemer i det tomme rom finnes

FrP vil rive det enkelte individ løs fra Det sosial fastlandet. FrP vil gjøre mennesket til en øy. FrP vil brenne broene mellom oss. FrPs program vil:

– bygge ned Folketrygden

– skape en todelt helsetjeneste, en dårlig for vanlige folk, en god for de rike

– skape en todelt skole, en dårlig for vanlige folk, en god for de rike

– svekke Arbeidsmiljøloven

– svekke fagforeningene

– sette likestillingen tilbake

– oppheve samholdet mellom by og land

Dette partiet som lov for lov, skatt for skatt, ordning for ordning vil rive Velferdsstaten, er nå Norges største. Hver tredje innbygger stemmer Fremskrittspartiet. Hva gjør vi?

Legger oss på rygg med bakoversveis og hjernerystelse? Nei. Vi gjør det vi alltid har gjort 1. mai: Vi går til kamp. Vi tar silkehanskene av og boksehanskene på – og slåss – for Velferdsstaten, fordi vi vet at folk flest lengter etter mer fellessksap, ikke mindre.

Fellesskap, ja takk. Men så vet vi: Her finnes farlige fellesskap. Det er de fellesskapene som sier at for å være med i vår flokk må du:

– bli som oss

– tenke som oss

– ha vår Gud

Har vi en anelse farlig fellesskap i Norge? Ja, jeg er redd for det, fordi følgende

skjer i Norge på en vanlig onsdag:

Eksempel 1. I Stavanger går en god borger bort til drosjen, ser inn og spør sjåføren:

«E du muslim?»

«Ja.»

«Då vil eg ikkje kjøra med deg.»

Eksempel 2. Over vaflene på et sykehjem i Bergen foreslår en ung, snill hjelpepleier:

«Jeg synes vi alle skal gi en månedslønn, så kan vi få sendt innvandrerne hjem.»

Eksempel 3. Den unge Ali Mohmad, født i Norge, fikk jobb som telefonselger. De første dagene solgte han på bånn. Men da han skiftet navn og presenterte seg som Vidar, gikk slagstallene til topps.

Dere, vi stenger medmennesker ute fra livene våre, fra arbeidslivet og fra samfunnslivet fordi de har feil navn, feil anatomi, feil Gud. Igjen er Fremskrittspartiet i front. Vi gir vår stemme til et parti som har mobbing av innvandrere som sitt varemerke. Systematisk, gjennom 30 år har FrP bygget fordommer og fiendebilder av innvandrerne, især muslimene.

Jeg hadde nær sagt Herre Gud – hva er det som ulmer i Den norske folkesjelen når en av tre gir dette partiet sin stemme? Hva er det som ulmer i Den norske folkesjelen når de andre partiene feigt lar FrP få sette den onde dagsorden, alene?

Rasisme, mine venner, kan bare slukkes med 1. mais egen verdi: Solidaritet. Ekte solidaritet vil si å dele makt og goder og verdighet med de andre, ikke bare med min egen gruppe. Her er vår felles politiske utfordring: Å bygge Velferdsstaten videre slik at hver enkelt av de 4 652 228 innbyggerne i dette landet, og i sær de 156 234 med innvandrerbakgrunn, får et samfunn:

– å høre til i

– å være trygg i

– å arbeide og elske og eksperimentere i

– å dyrke sin Gud og lete etter mening i

– å gjøre det bedre for sin barn og barnebarn å leve i

Men da må min siste bønn, hentet fra salme 93, gå i oppfyllelse:

Til Allah og Gud i Himmelen:

Så skap av oss et arbeidslag

som river klasseskiller ned

og sprenger rasemurer slik

at viljen din får råderom!

Talen ble holdt i Vålerenga kirke, 1. mai 2006.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

75 kommentarer på Fremskrittspartiet – samfunnets løsemiddel

  1. AvatarReidar Rasch // 2016-05-01 kl 10:50 //

    Du verden! Klarsyn som kommer klart til uttrykk, letefattelig, enkelt og en Gandhi og Mandela verdig. «Velferdsstaten er nestekjærlighet satt i politisk system», så enkelt er det.
    Løsemiddel er farlig!

    • SV ogsåhttp://touch.ostlendingen.no/nyheter/politikk/elverum/sammenligner-listhaug-med-goebbels/s/5-69-239494?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0

    • AvatarMichael Andres // 2016-05-01 kl 19:40 //

      Gandhi? Pedofilen altså..

    • Er det noen av våre resp. partier som praktiserer nestekjærlighet ?

  2. Avatarglefsvik // 2016-05-01 kl 11:21 //

    DET VIKTIGSTE ER FORSTÅELSEN AV SAMHOLD
    Jeg synes Arbeiderbevegelsen, Fagbevegelsen, er blitt «løsere i fisken» de senere år. Det som er viktigst av alt er at vanlige folk forstår at det å holde sammen er det eneste som gir vanlige folk makt. Dersom slike krefter som Fremskrittspartiet klarer å få folk usikre, slik at det ikke blir så nøye å holde sammen, da er det fare på ferde. Frp vil gjerne innføre den såkalte «amerikanske drømmen», slik at enhver skal søke lykken alene. Men i USA er det omkring 35-40 millioner som ikke har råd å ha en skikkelig sykeforsikring. Her hos oss koster det ikke noe å bli innlagt på sykehus en tid, men i USA må en betale dersom en ikke har en god nok forsikring. Hold sammen, godtfolk! Stå sammen! Det er det viktigste.
    Med hilsen Harald Jens Johansen, tidl. fagforeningleder.

    • AvatarGunnar Hjelset // 2016-05-01 kl 18:04 //

      Hvor var LO i 1986 da 35000 sjøfolk ble satt på land med et pennestrøk . Det eneste i Norge som viste dette , var en liten en-spaltes notis i VG på side 12 . Dette skjedde godt hjulpet av Henrik Aasarød , formann i Sjømannsforbundet , sjømannskole bygd opp på Manila v.hj.a. medlems kontingent . Så kom ikke her å prat om SOLIDARITET til meg . Der kan bare LO og hele bøttebaletten på Youngstorget holde kjeften sin godt lukket !!!!!!!!

      • AvatarIvar Solberg // 2016-05-01 kl 19:08 //

        Den saken har, som alle andre saker, minst to sider. Gunnar Hjelset utmerker seg igjen som en noe frustrert debattant, som ikke går av veien for de store ord!

        • AvatarGunnar Hjelset // 2016-05-01 kl 19:36 //

          Hvilke store ord har jeg brukt ? Jeg var blant de 35000 som var meget frustrert i 1985 ( ikke 1986 ) da vi plutselig var totalt glemt av fagbevegelsen . At du vil helst glemme dette sammen med resten av tomskallene på Youngstorget , forstår jeg meget godt . Det er vel du som er en frustrert debattant , professor !!!!!!

      • AvatarTore Kleppan // 2016-05-02 kl 05:21 //

        Ja,og nå har de loppa sjømannspensjon fra de som måtte slutte etter flere år,med pålagt innbetaling til personstrygden for sjøfolk. Har over 20år (257månder) som påmøstret, og jeg og reder MÅTTE betale inn til kassa. Ikke mer jobb å få,så måtte begynne på land. Måtte omskolere meg.1,5år på skolebenken. Stortinget vedtok med pensjonsreform 2011,at man måtte ha 120månder etter fylte 40år for å få utbetalt sjømannspensjon . Dog noe gradert.fikk beholde jobben 2år etter fylte 40. De tar 4 år, fra meg.Det 57%,og Carl. I.Hagen klaget på at de justerte 0,75% .

  3. Avataroddmundharsvik // 2016-05-01 kl 11:58 //

    Et monument av et menneske snekrer ord til et budskap som varer evig. Takk Per!

  4. AvatarGeir Ivar Jørgensen // 2016-05-01 kl 12:03 //

    Bravo for Per Fugelli! Han får sagt det enkelt og greit. Han peker også på Mammons disipler i Frp som den største trussel mot Velferdsstaten. Han kunne godt tatt med seg Høyre i samme slengen.

    Ap er heller ikke i disse tider like gode forsvarere av Velferdsstaten som de i partiet som bygget Velferdsstaten. Nåværende politiske ledelse i Ap har behov for å reformere seg selv og på Ap på riktig kurs igjen. Det er en kurs bort fra EU/EØS, som fører en politikk som best kan beskrives som liberal fascisme. Det er ikke Velferdsstaten tjent med. Det er det bare en globalisert økonomisk overklasse som er tjent med.

    • AvatarNils Reither // 2016-05-02 kl 13:41 //

      Det er sikkert riktig at høyrepolitikk akkurat nå er den største trusselen mot velferdsstaten.
      Men det kan vi gjøre noe med med stemmeseddelen.

      Men vi kan ikke stemme vekk folks religion.

  5. AvatarArne Svartis // 2016-05-01 kl 12:16 //

    Legg merke til at dette ble skrevet av Fugelli for 10 år siden, enda mer aktuell i dag. Kudos til vår nye Landsfader.

  6. Hvorfor er Frp det tredje største partiet? Jeg kjenner mange som stemmer Frp bare fordi de er redd for veldig høye innvandringstall.
    Hadde andre partier vært som Frp på innvandringsspørsmålet, hadde de stemt annerledes.

    – Dette er en større grunn til at Frp er så stort som det nettopp er. Alt har en årsak. Årsak – sammenheng. En del innvandrere bringer med seg mer aggressive kulturer enn de kulturer som er her fra før. Man kan for eksempel nevne ekstrem islam. Se bl. a.: http://www.nettavisen.no/nyheter/3051923.html

    Å begynne med koseselskaper og romantiske dugnader for å få integrering på gli og mindre ekstremisme, viser seg å ikke fungere. Å tvinge folk blir også vanskelig. Hjertet kan ikke ideologiseres.

    • AvatarIvar Seip // 2016-05-01 kl 17:49 //

      Vi reiser verden rundt for å oppleve det eksotiske. Det eksotiske ved vår mørke nabo er vi redd

      • AvatarLyn_Gordon // 2016-05-01 kl 21:06 //

        Typisk å skylde på fremmedfrykt. Nå er ikke problemet det eksotiske. Turisme er bra både til og fra Norge. Problemet er når det kommer ti-tusenvis ubedte «gjester» som Norske skattebetalere må forsørge til evig tid.

      • Jeg tok ikke opp noe eksotisk ved Sverige eller andre naboer.

      • AvatarWiggo Abrahamsen // 2016-05-02 kl 19:58 //

        Vi er så sikre på å ha de rette holdninger i innvandringsspørsmålet. Men å svare med noe mer enn en slitt floskel klarer vi ikke.

        Lavmål.

      • AvatarEirin Munkebye // 2016-05-16 kl 22:00 //

        For mye og for lite skjemmer alt vet du…

    • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-01 kl 18:41 //

      …dersom nordmenn skal være nok for seg selv, slik du så inderlig viser til, da må i rettferdighetens navn Telenor, Statoil, Yara og andre norske selskaper trekke seg ut av fattige land i verden der de melker de respektive nasjonene til ennå mer fattigdom; likeså må alle kjære nordmenn slutte å misbruke arbeidere fra andre fattige land her til lands – det er ikke så lenge siden en polakk måtte plukke jordbær for 5-10 kr. timen (mens timelønn til en nordmann har vært 120.- NoK), en au-pair fra Thailand gjøre betydelig mer i huset enn en au-apir egentlig skal gjøre (lage mat i huset, vaske rundt og ikke sjeldent tilfredstille den seksuelt misfornøyde nordmannen i huset!); likeså må våre kjære landsmenn kunne tåle å arbeide i service-yrkene der de må vaske, tørke, medisinere og mate våre gamle, de gamle som nettopp har skapt velferden vi så inderlig hever høyt i hver samtale om Norge. Dersom nordmenn ikke evner å gjøre alt overnevnt, menm vil gjeren at utlendinger skal gjøre «den skitne og underbetalte jobben» – så m du og deg like, like godt holde kjeft !

      • AvatarLyn_Gordon // 2016-05-01 kl 20:57 //

        Nå sysselsetter Telenor, Statoli, Yara og andre masse personer i landene de er i og bidrar på lik linje med utenlandske selskaper i Norge. Det er opp til myndighetene i landene og lage regler så de unngår å bli «melket». Når det gjelder jordbærplukkere så er det akkord. Så 5-10kr timen er bare tull, like mye som 120kr for nordmenn. Norske pensjonister i utlandet betaler for seg og bidrar til omsetning som de lokale nyter godt av. Skjønner ikke helt poenget ditt der.. Norske arbeidere har bygd og bygger der de kan. De er ikke dem som innførte EØS-avtalen. Norske arbeidere har gjort «drittjobbene» helt til de ble utkonkurert

        • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-01 kl 21:16 //

          ..enten så utviser du elendige kunnskaper om norske bedrifter i utlandet (i hovedsakelig allerede fattige land – Algerie, Ghana, Serbia, Sør-Sudan /der Norge har bidratt til oppløsningen-delingen av Sudan med nettopp det poeng å kunne utnytte situasjon for sin olje næring!/, Azerbajdjan, etc., eller er du et typisk eksempel på en god gammel «gjennomsnitlig nordmann» som gjerne feier alle problematiske problemstiloinger under teppet! min nabo i Råde har i 2008 betalt polakkene 10 korner timen for bærplukking; å sammenligne omsetningen til en mangegemilliarder verdt selskap i Algerie (Statoil) med syselsetting av kanskje 100 lokale der (resten er nordmenn, fordi Statil ikke stoler på «fagligheten» til utlendninger!) er mildt sagt – latterlig! å drive virksomhet i Ghana og Norge er i lysår-målt forskjell – her arbeider en for minimum minstelønna på 150 .- NoK/timen, i Ghana jobber en arbeider for maks. 0.5 dollar/timen – dersom du ikke evner å forstå forskjellen, spør deg selv hvorfor store utenlandske selskaper «falgger ut» i land med billuig arbeidskraft, og med dette direkte utnytter forholdene der!

          for øvrig: om du ikke evner å se poenget med deg jeg skrev, så kan jeg bare «rest my case» – det blir unødvendig bruk av tid og krefter å prøve å vise noe «til den blinde»…

          • AvatarLyn_Gordon // 2016-05-01 kl 21:33 //

            Og jeg gidder heller ikke bruke mer tid på en «konspirasjonsteoretiker» utover dette.. Norge oppløste Sudan for å få tak på oljen lol. Bare det snakker for seg selv.. Nå er det opp til myndighetene i Algerie (og andre) og stille noen krav til selskapene som skal drive der. Som Norge gjorde i begynnelsen i Nordsjøen. Da var det utenlandske selskaper som dro det i gang med utenlandske arbeidere. Så får de opparbeide seg kompetanse og overta etterhvert. Hvis tariffen i Ghana er 0,5$ så er den det. Det er tross alt forskjellig levestandard i forskjellige land. Norske selskaper benytter de mulighetene som finnes og det er ikke opp til dem å forandre verden.

          • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-01 kl 22:09 //

            ….at Norge har aktivt bidratt til delingen av Sudan i to, der Sør-Sudan står for enorme oljeforekomster, er det bare de ekstremt uooplyste som ikke kjenner til… lioke kjent som det faktum at norge har væert med på å Bombe i stykker Lybia og skape flyktninger som nå presser Norge til innrømmelser…. at du «putter ord i min munn» («Norge oppløste Sudan») forteller nok om din tendensiøsitet.. kjenner til denne typen mennesker – amerikaniserte selvgode og arrogante individualister/egoister, som så lenge deres «røv» sitter komfortabelt, driter i alle og alt rundt, og gjerne vil se andre rundt seg i all deres elendighet, skapt av nettopp slike som du… ingen moralske skrupler, ingen empati – bare selvgodhet og arroganse…

          • AvatarLyn_Gordon // 2016-05-01 kl 22:36 //

            Og jeg kjenner til din type.. Med ett enormt hat mot den vestlige verden og med sine konspirasjons-ideer skylder på vesten for alt som er galt i verden. Sudan hadde borgerkrig og etnisk rensing av ikke-muslimer(begge sider hadde sine sine svin på skogen). Norge og Frafjord Johnsen hadde en rolle i Sudan på vegne av FN, men det var Sudan selv som delte landet. Libya var ett feilsteg, som mye annet og alle som følger litt med skjønner at det går til helv hver gang en prøver å bombe for fred, regimeskifte eller hva som var motivasjonen. Politikerne lar seg rive med. Når det er sagt var det ett FN-mandat og rop om hjelp fra grupper i Libya som sto i fare for å bli slaktet. Problemet er at det blir ett maktvakum som de religiøse islamistgruppene er de eneste som greier og organisere seg

          • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-01 kl 23:03 //

            …å likestille det at man kan fortså seg på-og innse/avdekke/klare å forstå kritikkverdige forhold kan bare en forskrudd hjerne likestille med hat, særlig «enorm hat»… Norge har hatt en meget klar politisk rolle i oppdelingen av Sudan, noe som har gitt grunnlag til ganske umiddelbar engasjement i olje-utvinningen der, dette hadde ikke FN utsending Hilde F. Johnsen ikke med å gjøre – hun har vært der under et helt annet, internasjonalt mandat; endelig er jeg enig med deg, og det i din 5. setning! ellers, har FN aldri gitt mandat til verken USA/NATO eller Norge å bombe landet eller direkte delta i borgekrigen (som igjen, er et resultat av vestlig innblanding i Lybia og et ønske om regimeskifte – fordi Gaddaffi har blitt et alvorlig trussel mot vestlige interesser, ved å prøve å konsolidere Afrika, innføre gull-støttet afrikansk fellesvaluta, som betydelig spiller på verdens olje-marked, som «forbilde» for et vellykket sosialistisk modell der Norges velferdstat fresmtår som barnelek ift. det lybiske velferd, etc.); FN har gitt mandat til USA/NATO/Norge for å inføre «flyforbud-sone» og bare og utelukkende det!!! USA/NATO og Norge har, selvsagt, «misforstått» rollen sin, og beombet landet sønder… mrekelig misforståelse…

          • AvatarMacardit // 2016-07-09 kl 13:49 //

            Nei, det var ikke Norge som delte opp Sudan for å stjele oljen.

            Landet ble delt etter en over tjue år lang borgerkrig og Norge har ingen oljeinteresser i hverken Sudan eller Sør-Sudan.

            Det nærmeste man kommer konspirasjonstorien din og dines er vel at det er noen norske rådgivere i ministeriet i Sør-Sudan som prøver å hjelpe de lokale angående produksjon og forvaltning.

            Ikke lett, selvsagt, når man har å gjøre med deg og dines favoritter; afrikanere. I din fantasiverden er de skikkelig oppegående mennesker mens de i den virkelige verden generelt sett er ekstremt selvsentrerte brødhuer som ikke evner å bygge velfungerende land.

          • Setter et stort ? vedr. dine kunnskaper også !

          • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-02 kl 21:40 //

            ..det får du gjerne gjøre…

      • AvatarPeeWeeMadman // 2016-05-01 kl 23:24 //

        For min del kan vi gjerne innføre tollgrenser som hindrer utnytting av arbeidere i fattige land, stenge for arbeidsinnvandring, la middelklassen vaske sin egen skit også videre. Globalisering når det gjelder både flyt av personer, varer og kapital er det på lang sikt kun eliten som tjener på.

      • Ja, det er så brutalt at det dreier seg om å ikke bli et offer, for alt handler om makt. Det er ingenting som er rettferdig. De med mest makt er ofte ikke politikerne, men de med mest ressurser – slike opererer ofte i det skjulte.

        Jeg har vært så langt/mye ute i felten og nøden at det vet jeg. At selvmedlidenhet aldri har hjulpet en vekk fra offerrollen, har jeg også fått banket inn i hode og hjerte.
        Forøvrig: Jeg har ikke sagt jeg er imot innvandring, men mot særlig høy innvandring.

        Og jeg kan gjerne støtte opp om et samfunn der urettferdighet belyses, men med alt hykleriet fra forståsegpåerne, «de korrekte» og de med makt over hva som er «intellektuelt», så vil nok ting følge det gamle sporet. Det meste går i bølger, og ikke alle spørsmål har svar.

        • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-02 kl 05:29 //

          ..dessverre… men det er desto viktigere å være/ha en stemme som belyser/er med på å belyse saker og ting, saker og ting vi, innerst inne (jeg antar det, da!) er ganske så klare over – og jeg anser Per Fugelli for å være en slik stemme – og godt er det å ha en slik (tenker jeg!);

          å innta hodningen «det blir uansett ikke noen forandring» eller «min stemme blir uansett ikke hørt» eller, ennå verre «hurra, så lenge jeg har det bra, så bryr jeg ikke meg om mine omgivelser (både lokalt og globalt), ville vært farlig, slik A. Øverland peker på: «Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv!»

          og ja… intelekt kan også være makt og dermed misbrukt, men det er definitivt ikke tilfelle med altruisten P. Fugelli! det er min klare påstand!

          • Avatarkarlstrand // 2016-05-02 kl 10:57 //

            Du er tydeligvis veldig misfornøyd med det norske samfunnet, selv om du har blitt gitt anledning til å bo og jobbe her ? Norge har IKKE bombet MANGE land . Det er det FN og Nato som har vært nødt til å gjøre for å redde folk i nød ! Er man med i en allianse , så må man delta i de felles vedtatte reaksjoner.

          • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-02 kl 13:25 //

            …hørt om frihte til å uttale seg – såkalt ytringsfrihet? hørt om retten til å si sin mening?

            Jeg antar at du ut i fra mitt navn mener at jeg skal ha mindre rett til å kritisere samfunnet jeg er en del av, enn du som er «født med ski på beina»? du vet absolutt ingenting hvordan har jeg komme hit, på vilke premisser, og eventuelt hvor stor pris jag har måttet betale for å «få anledning til å bo og jobbe her» slik du sier. Hadde ikke Norge vært med på å bombe mitt opprinnelige hjemland i grus, ville jeg ALDRI kommet hit til Norge. Jeg hadde et godt liv før vesten (USA/NATO) har bestemt at sosialistiske land skal forsvinne…

            en ting til: jeg har den absolutte KVALITET å ikke ha janteloven godt plantet i margen, slik du og alle de med «ski på beina» har – derfra også en slik tonet uttalelse fra deg; dessuten, kjenner jeg godt hvordan forholdene i de tre av kulturene jeg tilhører til er, på godt og ondt, og anser meg selv som noenlunde habil til å uttale meg om nettopp de problemstillingene i det Norske, Serbiske og Ungarske samfunn – er heldigvis ikke «begrenset» til bare ett samfunn.. 😉 og ja, jeg mener bestemt at jeg er ganske så mye rikere med det enn en som ikke har sett verden utenfor norske grenser, ikke mer enn muligens to uker i Gran-Canaria…

            NATO/USA/Norge redder folk????????? enten så tuller du, eller så er du til de grader hjernevasket av vestlig propaganda at du ikke evner å se lengre enn nesa di ! Naivitet kan også påregnes ved slikt…. Norge har vært og er med på å skape flyktninger, noe nordmenn i ettertid «gråter krokodille tårer for» da de innser at nettopp de flyktningene de har vært med på å skape, banker nå på vår dør – og jeg vil anta at du er en av de hyklere som mener at Norge skal ha rett til å bombe sønder land i verden (Jugoslavia, Lybia) og ikke ta ansvar for det i ettertid? Får inderlig håpe at du opplever at dine nærmeste blir frarøvet fra deg ved død/massakre, ditt og naboenes hus ødelagt, baran fratatt mulighet itl å gå på skole – så vil pipa få en helt anenn lyd !!

      • AvatarJoatle Wehus // 2016-05-02 kl 11:25 //

        Hvis man ikke er for fri og ukontrollert innvandring så mener man at man skal være for seg selv?
        En fornuftig mellomting er ikke mulig i din verden?

        • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-02 kl 13:30 //

          ..du vil gjøre deg og meg en enorm tjeneste dersom du ikke «fragmenterer»/plukker mine ord fra hverandre og bruker de mot min opprinnelige argumentasjon…eller, prøver du deg på en aldi så liten «hesrketeknik»? med tro på det god i menneskene, vil jeg prøve å utelukke denne muligheten…

          • AvatarJoatle Wehus // 2016-05-03 kl 00:44 //

            Så du ville altså ikke svare på spørsmålet mitt?

          • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-03 kl 01:06 //

            ..jeg er litt mer opptatt av kausalitet (årsak-virkning sammenheng) – ergo, hvorfor har vi, plutselig, mange tusener av flyktninger som banker på de vestlige dørene? svaret er, utvedtydelig: vestens ansvar !! vil ikke gå innpå andre mulige scenarioer, som vil innebære spekulasjoner om at det hele er f.eks. gjort for å destabilisere EU, som er, tross alt, en konkurent til USA, f.eks…

            vesten (USA/NATO (herunder Norge)/EU) har med sine krig-og politisk-økonomiske (som i tilfelle Russland!) ødelegelser skapt flyktninger; en trenger ikke å være rakett-forsker for å førstå at dte faktum at Norge har vært med på å bombe sønder Jugoslavia og Lybia, og drepe sivile i Afghanistan, Somalia, Irak, har skapt mangfoldige tusener av flyktninger. som du gjerne kan bemerke, jeg tar sikte på Norge og dets ansvar i det helhetlige bildet. hvorfor gjør jeg det? fordi det er det landet du og jeg bor i, og der e et landet som må ta sin del av dte asnvaret mot flyktninger VI SELV har vært med på å skape! alt annet hadde vært hyklers og uten noen som helst moralsk ansvar! ergo, hadde Norge ikke vært med på å drepe folk i andre land og skape flyktninger (for ikke å nevne selge krigsmateriell til de som driver emd krig, og støtte de økonomisk og politisk!) hadde jeg ikke ansett mitt og ditt hjemland som skyldig i å ta noe mer flyktninger enn vi er fropliktet gjennom internasjonale abtaler! ettersom det ikke er tilfelle, anser jeg det som en høyst moralsk dilemma at Norges innbyggere «gråter sine krokodille tårer» nå, når krigsflyktninger banker på vår dør, men har ikke gjort det da Norge bombet i sønder andre land og drept og lemlestet innbyggere der.

            altså – jeg tar mitt moralske ansvar og retter kritikk mot både Norges hyklerske ståsted, slik vist ovenfor, men også er kritisk mot de av mine landsmenn som bryr seg bare at deres egen rumpa har det godt – samtidig som de er me dpå å påføre våre andre medmennesker enorme lidelser og ikke vilo stå asnvarlige for det!

            …da har du fått mit svar.

          • AvatarJoatle Wehus // 2016-05-04 kl 07:45 //

            Så mye skriving, og forsatt ikke et svar på mitt spørsmål (Hvis man ikke er for fri og ukontrollert innvandring så mener man at man skal være for seg selv?) til din påstand mot willd «dersom nordmenn skal være nok for seg selv, slik du så inderlig viser til»…

            Men med logikken i dette lange svaret som egentlig ikke var noe svar så burde jo nordmenn som flyktet under andre verdenskrig flyktet til Tyskland, tross alt de som hadde ansvaret..

          • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-04 kl 08:27 //

            …du satser det du har av intelektuelle evner (og jeg er ikke noe særlig imponert, men ikke ta det personlig!) til å forvrenge det som er selve poenget – det moralske ansvaret enn (Norge) har når en selv bidrar til å skape flyktninger. Det virker tilsynelatende som om å ta imot flyktninger er verdens katastrofe nr. 1, men å bombe de, ødelegge deres hus (de har/hadde ingen hytter!), familier, naboer, skoler, barnehager, jo..hele deres samfunn, og hele landet – det skal man ikke bry seg noe vesentlig om (og særlig når en selv har vært med på å de ovenevnte ødelegelsene)??

            jeg liker å ha tryghet, oversiktelighet, og glede i hverdagene, og hvem er det som ikke vil ha det? kan t.o.m. ha forståelse for at noen vil kunne føle seg truet av at store menneskemengder plutselig står her og skal ha hjelp… men det vesentlige her er å kunne forstå hvofor de er her, hvorfor de skal ha hjelp og hva i all verden er underliggende bakgrunn til at noen her til lands føler seg truet. Når hver av oss (eller , i hvert fall, majoriteten) som bor i dette landet evner å ta innover seg svarene på de tre spørsmålene, så vil en forstå sitt eget/sitt lands ansvar, og ved hjelp av litt moral (hos de som fortsatt har den, og moralen har blitt en dyr/sjelden vare i dette samfunnet!!) kommer frem til at VI SELV er skyldige til at flyktninger har blitt til, og at vi selv nå MÅ gjelpe de stakkarene VI SELV har ødelagt livene til (og nå er vi redd for at de skal ødelegge våre)!

            Er du en av de ovennevnte hyklere, selvgode og arrogante (ikke minst ignorante) nordmenn som ikke evner å se ditt lands ansvar? ..eller, mener du at Norge skal få lov til å herje fritt rundt på kloden sammen med sin vasal-leder USA, og ikke bryr seg for konsekvensene av deres/våre herjinger? Avslkutningsvis, en parelell: mener du at de som henger bomber rundt livet og sprenger seg selv gjør det for moros skyld eller fordi de er så onde? hvem som har gjort dem så håpløse, undertrykte, ufrie og oppgitte til at de går til et slik skritt? Jeg personlig har ikke hørt om noen nordmenn som har sprengt seg i lufta, men har hørt om flere palestinere som har gjort det – hintet: hva er det som gjør nordmenn og palestinere så forskjellige (..og vennligst ikek kom med storryer om feler titals jomfruer, etc. da dete r også kvinner som sprenger seg i lufta…) ?

            ha en fin dag…

          • AvatarJoatle Wehus // 2016-05-04 kl 16:49 //

            Jeg tar det ikke personlig, det er ikke meg som må sitte å skrive setning etter setning for å fremstå som «smart» uten å klare å svare på et enkelt ja eller nei spørsmål..
            Eneste du klarer å skrive er stort sett at vesten er skyld i alt og bla bla bla, men ikke et eneste svar på det jeg faktisk har spurt om.

          • AvatarDragan Jovanovic // 2016-05-04 kl 18:05 //

            ..skjønner at det kan være litt for mye å fordøye og svelge… har faktisk tenkt tanken…

            helt til slutt: problematikken vi har berørt er/kan ikke ha et «ja» eller «nei» svar…dessverre… men jag kan skjønne at noen må ha det slik, da det blir frro mye å ta innover seg – og særlig dersom man er av den sorten jeg har beskrevet tidligere…

            jeg er altruist, og syns at alle fortjener å ha det godt – og det er det som er hovedforskjellen mellom oss to, og grunn til at vi snakker forbi hverandre.

            ha det bra i din «ja» og «nei» verden… 🙂

  7. AvatarBrynjar Olden // 2016-05-01 kl 13:49 //

    vi forstår jo (i allefall de fleste av oss)…..at når du roper på gud, allah å han gerhardsen…ja da ha du desverre meste d som evt har vært av sunn fornuft! det e vel det eneste som med sikkerhet kan trekkes ut av denne artikkelen.

  8. Takk for gode ord som vanlig. Litt morsomt at jeg selv ble blokkert idag fra Listhaug sin facebookside, fordi jeg skrev kommentarer og ga likes til andre som har kritisert/kommentert. Ganske drøyt å sensurere/blokkere meningsmotstandere!
    Men det sier jo sitt om hun/FRP (hvis det er andre som styrer siden for henne). De sutrer selv over å ikke få komme til orde og bli kneblet, men det er visst helt greit å kneble de som sier ting de ikke liker. Hva er dette for noen verdier?

    • AvatarYngve Jensen // 2016-05-01 kl 19:54 //

      Når hadde du noe fornuftig å komme med da?Tror du kanskje det er grunnen?

  9. AvatarUnn Birkeland // 2016-05-01 kl 15:12 //

    Kanskje rette årstallet her. Ser ut som denne artikkelen er skrevet for 10 år siden

    • Leste du hele den artikkelen? Tror nok at det er lurt før man dømmer?

  10. Avatarkenneth gramstad // 2016-05-01 kl 15:37 //

    Respekten for Fugelli forsvant den dagen han skrev om barnebruder.

    • AvatarIvar Seip // 2016-05-01 kl 17:49 //

      Gjenvinn respekten ved å ta inn hva han skrev, og sa om det etterpå

  11. AvatarGunnar Hjelset // 2016-05-01 kl 15:44 //

    Per Fugelli , det går vist nok ann å overleve et rikelig inntak med løsningsmiddel , det er du et eksempel på , MEN din hjerne har tatt skade av det .

    • AvatarIvar Seip // 2016-05-01 kl 17:51 //

      Nei, men mer enn mange andre lar han ikke hodet jobbe alene. Han lar hjertet tale med

      • AvatarGunnar Hjelset // 2016-05-01 kl 17:55 //

        Jeg trodde at du viste at hjerte har ingen hjerne

        • AvatarIvar Solberg // 2016-05-01 kl 19:05 //

          De fleste mennesker er utstyrt med både hjerne og hjerte. Hjertet har ingen mental funksjon, men er symbolet på medmenneskelighet, empati og kjærlighet. Det du skriver har ingen verdi i diskusjonen, annet enn at vi andre kan danne seg et bilde av mannen bak ordene. Hvordan det bildet er, lar jeg være å kommentere.

  12. Med innvandring og FRP som hovedtema 1.mai så ser man at Radikal Portal først og fremst er en innvandrings-NGO. Selv med 135 000 arbeidsledige; like mye som en stor norsk by, så finnes det ingen solidaritet og fane for «arbeidsledighetskrisa» samt alle som sliter å få endene til å møtes med deltidsstillinger. Men «flyktningekrisa» oppdateres altså daglig.

    • AvatarChrBoger // 2016-05-01 kl 16:27 //

      Nå handler vel den eneste rene 1.mai saken vår om arbeidsmarked og streik…..

    • AvatarStein Voll // 2016-05-01 kl 21:11 //

      Med 135.000 arbeidsledige mener Frp at åpne grenser og fri migrasjon inn til Norge er rette medisin. Og at dette er AP sitt ansvar å rydde opp i, da Frp kun kan spille offer.

    • AvatarJoakim Moellersen // 2016-05-02 kl 06:07 //

      Nok en gang sliter du med å lese sakene du kommenterer og nok en gang er det du skriver stikk i strid med fakta.
      1) Denne saken har ikke innvandring som tema, men bevaring av velferdsstaten, menneskeverdet og solidariteten som grunnstein i samfunnshjemmet, hvor Frp er antitesen til alt det over nevnte.
      2) De to andre sakene vi har publisert i dag har heller ikke innvandring som tema. Dagens første sak var et kamprop mot internasjonale handelsavtaler, dette var den andre og den tredje handla om streiken til en av de lavest lønnede yrkesgruppene i Norge.
      3) Hovedparolen i Oslo-toget var nettopp de 135.000 arbeidsløse og en kamp mot høyrepolitikken som har ført så mange mennesker ut i denne situasjonen.

      • Det er bare å telle opp sakene dere publiserer så ser man hvor solidariteten går. Slik blir det når venstresiden kuppes av middelklasse-akademikere med master i «internasjonale studier». Da blir selvsagt kommentarene deretter.

        • AvatarJoakim Moellersen // 2016-05-04 kl 15:32 //

          Nå vil jo du ha et tellesystem som tilsier at et forsvar for velferdsstaten og et kall for solidaritet blir et saksinnlegg for flyktningkrisa (på tross av at teksten blei skrevet ni år før denne var en realitet), så blir sannsynligvis resultatene deretter.

          Vi hadde altså tre 1. mai-saker hvor ingen hadde med flyktningkrisa å gjøre. Likevel er du grinete fordi vi skriver om flyktningkrisa på 1. mai. Kanskje du bør lese sakene her med et åpnere sinn.

  13. AvatarYngve Jensen // 2016-05-01 kl 19:59 //

    Like farlig som en ekstrem imam,,Per Fugelli.
    Sprer om seg i det vide og breie med løgner for å spre sitt budskap.

  14. AvatarEmmeline57 // 2016-05-01 kl 21:20 //

    Ralliering fra Fugelli, programfestet og forutsigbart! Som vanlig selger han sitt budskap til de som vil kjøpe… heldigvis blir de færre og færre!

  15. Per Fugelli er patetisk, men hører til bermen av de som mener regjeringen ikke gjør nok for å få slutt på mobbingen i samfunnet. I dag har venstresiden inkl Fugelli i sin høye person, slått alle rekorder i nettopp å lære bort mobbing til kommende sosialistspirer.

    Muslim og AUF-lederen Hussaini i sin 1. mai-tale, sitat: «Kast kjerringa på hue ut av regjeringa»

    Muslim og nestleder i AP sa dette i sin tale, sitat: «Du burde bare blitt på gården din»

    Mens kommunestyrerepresentant og SV`er Mette Pedersen Mikkelsen har demonstrert sin menneskelige styrke på Facebook, sitat: «Sylvi Listhaug går Goebbels en høy gang. Og hun sier hun står ved det hun har skrevet.

    Shame on all of you..

  16. AvatarToril Øvregaard Kvæven // 2016-05-02 kl 02:46 //

    Meget bra , Per Fugelli!!! Vi er et stort flertall i landet som ønsker anstendige forhold , og jeg tror at når folk får skikkelig opplysning og får lære om holdninger og fordommer, osv, da vil de fleste skygge unna FrP! Har også vært innom FrP sin side, og det er et nivå som grenser til ren tarvelighet hos mange av de som forsvarer FrP og elsker deres flyktningpolitikk. En fornøyelse å gå i 1.mai-tog i dag og høre talen som inneholdt mange av de samme verdiene som hos Per Fugelli! Viktig at vi som står for det FrP velger å kalle GODHETSTYRANNI, vi er stolte over å bli kalt gode mennesker som ikke har glemt hva solidaritet betyr og derfor ønsker å hjelpe folk i nød. Vil da kalle det motsatte av godhetstyranni for ONDSKAPSTYRANNI = mennesker med onde hensikter som prøver å tyrannisere oss andre. Onde mennesker er ødeleggende for enkeltindivider og for hele samfunnet, og slikt noe passer ikke til å styre et land. Derfor vil vi ha vekk denne regjeringen som sprer propaganda av en slik art at folk med fordommer blir enda ondere og skriver enda styggere om flyktninger og de som vil hjelpe disse. De onde kaller de snille for naive stadig vekk og nærmest tar for gitt at snille og hjertevarme folk i en del andre partier vil ha fritt åpne grenser. DET er virkelig naivt, å tro at godhet og hjelpsomhet for flyktninger / asylsøkere som får rett til å bo her, betyr at vi ikke vil ha en fornuftig kontroll av hvem som får bli her. Det går an å ha to tanker om gangen i hodet, nemlig et anstendig liv for de flyktningene som er her og en rettferdig asylpolitikk der man følger spillereglene som vi også har skrevet under på! Solidaritet og medmenneskelighet er basisen for å få til et godt samfunn , både med og uten flyktninger!

    • AvatarLyn_Gordon // 2016-05-02 kl 12:03 //

      Enda en som ikke gidder sette seg inn i fakta fakta. Det var ikke FrP som kom med begrepet «godhetstyranniet», men Professor Terje Tvedt for å beskrive moralsk innflytelse i politikken. Her har vi ett skole-eksempel på godhetstyranniet i praksis.. Ikke tenk på hva som er best for både flyktninger og vårt eget samfunn, de som ikke er enige med den moralsk opphøyde sannhet er onde..

  17. Avatarkarlstrand // 2016-05-02 kl 10:48 //

    Hvorfor blande gud/guder inn i dette, når det er det som har skapt det meste av ufred på jorden ?

  18. AvatarBjørn Tore Pettersen // 2016-05-02 kl 11:24 //

    En haug med hjernedødt vås fra Fuggeli igjen, han vugger seg inn i en verden hvor alle er snille med hverandre, til og med islamister som holder på å sette Europa i flammer. At han og likesinnede ikke ser trusselen vi står overfor fra unge muslimske menn i «beste» kampalder er mildt sagt sykt naivt!! Det er et ordtak som heter at det ikke er langt fra professor til idiot, Per Fuggeli kan herved «ta på seg hatten..!!»

  19. AvatarNils Reither // 2016-05-02 kl 12:38 //

    Solidaritet er viktig. Uten tvil.
    Men Fugelli og mange andre overser endel detaljer.
    I denne sammenheng kommer solidariteten liberalistiske kapitalister til gode. Åpen handel og åpne grenser fører først og fremst til at arbeiderklassen trykkes lengre ned en nødvendig.
    Dette er de nyliberale kapitalistenes våte drøm.

    Massiv innvandring SKAPER polarisering og «ekstreme» grupperinger mot høyre og venstre får mer oppslutning i Europa.
    Det går ikke an å kjempe mot menneskets natur i så måte. Det er naivt å tro at ekstremisme ikke vil vokse fram når innvandringen er så massal, uansett hvor mye Fugelli og andre måtte mene og skrive om dette ondet.

    Antoine de Saint-Exupéry publiserte i 1943 den kjente boken Petit Prince (Den lille prisen)
    Et av de gode poengene var at prinsen av den vesle planeten befalte det som kom til å skje.

    Han fikk ikke til at solen sto opp på et annet tidspunkt, så da var det best å befale at solen måtte stå opp kl 6, og det gjorde den da uten å mukke.

    Å prøve å (an)befale ting som folk er imot er beint ut dårlig lederskap.

  20. AvatarThor Alexander Michelsen // 2016-05-02 kl 14:30 //

    Den aller største trusselen mot velferdsstaten er ikke FRP, den er heller ikke flyktninger. Nei den største trusselen, og den som til slutt vil drepe velferdsstaten er EØS og Schengen. Fri import av billig arbeidskraft, som presser lønninger ned, og statlige utgifter opp. Ett regnestykke som aldri vil gå opp, og vil ende med kollaps, vi ser allerede nå konsekvensene av det, flere fattige, flere arbeidsledige, og massive budsjettunderskudd. Nå når oljen til slutt mister sin kunstige buffer mot konsekvensene vil det akselerere. Så lenge vi er med i EØS og Shcengen, så lenge mennekser kan forlfytte seg fritt, arbeide i landene de ønsker, og motta de landenes trygdeordninger, så er den eneste løsningen at hver man blir sin øy. For fellesskapet kan ikke finansiere systemet vi har, det må faktisk dø.

    Vi har ett valg å ta de neste 20 årene, globalisering, eller velferdsstat. Det som har fått hele dette i front, som ekstremt polarisering er at Norge allerede er svekket av EØS og Schengen, og så oppå dette kommer nå en masse mennesker som i snitt ikke vil være noe annet enn en kostnad, en konstand vi ikke kan ta. For kostnaden for EØS og Schengen har alt fjernet enhver buffer vi har mot ekstra belastninger. Den siste tids asyl/flyktningestrøm, er dråpen som fikk begeret til å renne over. Det er ikke sikkert velferdsstaten kan reddes uansett. Vi nærmer oss nå 50% av befolkningen på trygd, det går ikke i lengden, ikke en gang i korte perioder går dette. Det har heller ikke med fellesskap å gjøre, det har med utnyttelse av de som jobber og produserer å gjøre.

    Så nei, FRP er ingen trussel på velferden, de er blitt symptomet på sykdommen en velferdsstat aldri kan overleve, globalisering og åpne grenser. FRP er en kur, den kutter vekk det syke vevet. Det finnes en annen kur, proteksjonisme og nasjonalisme. Det vil til slutt få det syke vevet friskt igjen, men jeg tviler på noe norsk parti vil ty til dette.

  21. AvatarYngve Jensen // 2016-05-02 kl 17:21 //

    Solidaritet i APs regi er å sende unge menn over atlanteren i konvoy,la dem bli torpedert og deretter ta hyra og glemme de,kanskje betale de erstatning og takke de 50 år senere,men bare kanskje.
    Elller som i senere år,flagge ut handelsflåten og luftfarten,slik at alle andre en Nordmenn kan søke jobb der.
    Joda Fugelli,AP og solidaritet kjenner vi altfor godt,derfor stemmer vi FRP.

  22. AvatarSamfunnsanalyst // 2016-05-09 kl 17:27 //

    Bra analysert! Der er framtiden for sikkert! De løse kanonene får se etterhvert.

  23. AvatarSamfunnsanalyst // 2016-05-09 kl 18:38 //

    Bra analysert! Der er framtiden for sikkert! De løse kanonene får se etterhvert.

  24. Att jeg ble med i FrP hadde INGENTING med innvandring å gjøre i det hele tatt. Jeg ble med fordi FrP ville holde gatene åpne slik at jeg og andre innen transportbransjen kunne gjøre våre lovlige jobber uten å bli bøtelagt fordi AP/SV/KrF/V/H ikke ville ha NOEN bilkjøring UANSETT formål. Det er de motbyedlige mellompartiene og AP som har gjort meg til FrP. I dag tilhører jeg vel mer eller mindre Sofademokratene de orkesløse fordi jeg ser ikke lenger fordelen med å stemme. Det er også mitt mistillitsvotum mot et pill råttent system der mennesket ikke har noen plass – alt handler bare om penger og mer penger og jo mer penger som fosser inn i statskassa, jo fattigere virker myndighetene til å bli. Det er ikke innvandrerne som sørger for at etnisk norske sliter savner det meste: Det er VI som finner oss i at våre valgte myndigheter tørker seg der bak med folkeviljen og i overensstemmelse med Brundtland doktrinen ser det som å gi etter for press å utøve folkeviljen snarere enn lydighet mot Grunnloven og gjengse demokratiske prinsipper. Norge som nasjon er finito uansett fordi viljen og evnen til å overleve som nasjon har blitt svekket av særinteresser som har spredd seg som en brann – og fordi mange tidligere regjeringer har opphøyd særinteressene som nær myndigheter. Skal Norge finnes som nasjon i fremtiden, så må nordmenn blir snillere med hverandre og mer mentalt tilstedeværende når det er valg, og i hverdagen. Det å si at man ikke har greie på politikk er skittsnakk og burde innebære at man taper stemmeretten til at man kan svare på hva som skjer i politikken, hvem gjør hva og hvilke partier finnes og hva står de for. Lottokrati er en meget dårlig og farlig løsning, det samme er så stemme i gammel vane. Demokrati har en ulempe: Du må tenke sjæl, og det skal visst være fali det,

  25. Jaha, vanen tro så ble mitt innlegg slettet – selv om det var innenfor reglene godt og vel. Hvorfor blir alt som bærer mitt navn slettet? Hadde jeg skrevet det under annen identitet eller ått noen annen til å poste det, så hadde det blitt stående. Jeg har prøvd, så jeg vet. Er virkelig mitt navn så belastet i Norge? Jeg kan gjengjelde tjenesten gjennom å få denne portalen blokkert som konspirasjonskanal på FB. Når moderatorene virker til å slette bare de ser mitt navn – UANSETT hva jeg skriver, så tenker jeg mitt. Kanskje jeg skal holde meg borte fra Norge også i fremtiden for det er tydelig at jeg er pariaforklart – kanskje for min politiske bakgrunn, kanskje fordi moderatorene er etterkommere av de som gjorde min skolegang til 9 år fra selveste Helvetet, kanskje fordi moderatorene har hatt sammenstøt med andre som har samme etternavn som meg? Hvem vet. Moderering er en uting og hører ikke hjemme i et «demokrati» merk at jeg setter det i hermeteken – for mye kan man beskylde Norge for, men demokrati er nok ikke noe som skal stå på den etter hvert ganske lange listen. Grunnloven sier at det skal råde ytringsfrihet, men det ser jeg ikke mye til. Skal jeg ytre meg fritt så er det i stort sett amerikanske kanaler jeg må tilgripe -og de er det ikke mange norskinger som engelsk kunnskaper til å lese for jeg bruker ikke forenklet engelsk, så da blir det ikke lest av de jeg egentlig skriver for.

Kommentarfeltet er lukket.