PR-kampanjer, reklame og bortforklaringer i media funket ikke. Solidaritet blant aktivister og i fagbevegelsen gjorde at arbeidsfolk gikk av med en knusende seier over Expert.

Jeg vil først gratulere alle Handel og Kontors medlemmer i Expert med fortsatt tariffavtale, og Handel og Kontor med deres innsats. Like mye vil jeg gratulere alle som samlet seg og aksjonerte til støtte for de ansatte. Vår aktivisme er en stor del av den seieren de ansatte nå har vunnet, hvor jeg deltok aktivt med innspill og aksjoner på lik linje med alle dere andre Sammen laget vi april til et sant helvete for ledelsen i Expert, og vi viste hvilken makt det er når vanlige arbeidsfolk opptrer samlet og målbevisst.

Tariffbrudd og fagforeningsknusing
Seint i mars slippes nyheten: Expert går til ensidig oppsigelse av de ansattes tariffavtaler. Lite ante ledelsen i Expert hvilket raseri deres fagforeningsknusing ville utløse. Under dekke av å ville innføre individulle lønnsavtaler med bonusordninger sa de opp de ansattes tariffavtale. Experts forslag var en «jobb deg i hjel for luselønn mens du higer etter bonuse»-løsning. En resultatorientert avlønning skulle i følge ledelsen få frem en mer service- og forbrukervennlig betjening. Hva dette betyr for de ansatte er det skrevet mye om allerede. Det er derimot skrevet fint lite om aktivismen som ble rettet mot Expert.

LES OGSÅ hvordan Expert forsøkte å omgå spillereglene i arbeidslivet: Expert er skyldig i priskrig -på bekostning av ansattes lønnsvilkår

Expert trodde nok at det ville bli litt skrik og bråk en dag eller to, og at deretter ville det bli stille. Men ledelsen i Expert feilberegnet totalt. Handel og Kontor (HK) gjorde som forventet: Krav om ny tariffavtale og true med streik. HK jobbet videre med sin jobb, og holdt seg innenfor de strenge grensene Hovedavtalen setter, og det var vel omtrent den motstanden Expert hadde sett for seg. Men der tok Expert feil. Aktivister er ikke bundet av Hovedavtalens strikte regelverk. Derfor gikk disse til direkte angrep på Experts svakeste punkt, nemlig deres image som butikk. Både gjennom boikottaksjoner, adbusting, leserbrevaksjoner og bombing av selskapets kanaler på sosiale medier fikk Expert oppleve en storm som ikke sluttet, og som de i motsetning til tariffkravet fra HK, ikke kunne kontrollere eller forutsi.

Facebooksiden ble bombet
Allerede fra første dag gikk folk løs på Experts facebooksider. Aksjonistene tok faktisk totalt over facebooksidene med sitt budskap, og da ikke bare på «innlegg fra besøkende» (som er det nærmeste du som regel kommer) men også på hele hovedsiden ble kommentarfeltene strødd med sinte kommentarer og memes om fagforeningsknusing. Ingen kunde kunne gå inn på Expert sin facebookside uten å se at bedriften var under angrep for sin behandling av de ansatte. Samtidig ble det tydelig at Expert ikke maktet å rydde på sin egen side, og dermed tapte de sitt vindu til kundene på sosiale medier. Aksjonen på facebooksiden gikk helt frem til det ble klart at Expert gav etter for HKs krav

Facebookgruppa Arbeiderkamp var ett av flere steder der motstanden ble samlet. Her samkjørte folk seg i angrep på facebooksidene, men også i leserinnleggsaksjoner. Mange sendte innlegg til sine lokale aviser med oppfordringer til de ansatte om å organisere seg i HK pluss solide boikottoppfordringer. Enda en gang måtte Expert se at en av deres kanaler ut til kundene ble overtatt av aksjonistene.

Expert ble underlegne de solidariske massene
Ja, Expert prøvde å sende innlegg fra ledelsen for å svare, men dette skaper jo bare nye muligheter for nye motsavr, og dermed vil Expert stå til knærne i en evig debatt. Det har de hverken tid eller ressurser til. Samtidig er media slik skrudd sammen at når Expert etter den første uken mister nyhetsverdi får de heller ikke redaksjonell dekning. Da begynner det å bli vanskelig for ledelsen å komme ut med sine forklaringer og bortforklaringer i media. Når så blant annet Aftenposten begynner å skrive artikler om hvordan forbrukere boikotter og skjeller ut Expert har de også tapt i tradisjonelle media.

Aksjonistene plukker også opp en god tradisjon i adbusting. Adbusting er å ta selskapets reklamer og snu de på hodet. http://www.adbusters.org/spoofads/big-mac-attack/ Menneskehjernen er skrudd slik sammen at vi assosierer logoer med budskap, og når reklamestuntet «Expert er skyldig i priskrigen» adbustes med «Expert er skyldig i fagforeningsknusing» er intensjonen at vi bytter ut budskapet til Expert med vårt eget budskap i hodet til befolkningen, og samtidig ødelegger vi kampanjer og merkevarerimage som det er lagt ned millioner i å utvikle. Blant annet Rød Ungdom tok tak i kampanjen til Expert, og sosiale medier ble fylt med en rekke ulike memes og adbusts som på grunn av måten sosiale medier som Facebook fungerer fort kan nå minst like mange som Experts egentlige reklame.

anders2

Kampanjen ble spolert
Onsdag 13. april lå en reklameavis fra Expert i postkassa mi. «Skyldig»-kampanjen er helt fjernet fra reklamen. Nå selger de seg inn til forbrukeren med «Ryddesjau!» Hvor store summer Expert brukte på grafisk utforming, planlegging av PR og kampanjer i forbindelse med Skyldig-kampanjen veit jeg ikke, og jeg kan heller ikke si hvor lenge de hadde tenkt å kjøre den, så kanskje skulle den bare vare i 14 dager. Uansett ble den fullstendig spolert av effektiv aktivisme.

Sammen med det jeg har skrevet om her ble det også i forskjellig utstrekning drevet mailbombing og blant annet NKP Midt-Norge hadde løpeseddelaksjoner/stands utenfor butikkene, men så langt jeg registrerte var det boikotter, angrep på sosiale medier og leserbrevaksjoner som var de største aktivitetene.

LES OGSÅ en forbannet kundes åpenhjertige brev til Expert-ledelsen: Brev til Expert

Handel og Kontors arbeid i media, krav om ny tariffavtale og streiketrussel var etter Hovedavtalen. Sammen med den beinharde aktivismen som angrep merkevaren Expert tvang dette selskapet i kne, og vi kan bare gjette ledelsens tanker om hvilke aksjoner aksjonistene kunne finne på å sette i gang når streiken startet. Så får vi se om selskapet nå oppfører seg i fremtiden eller ikke. Jeg har mine tvil, for det ligger en arbeidsfiendtlig ideologi i Experts ledelse som neppe har det godt med dagens nederlag. Men inntil videre får vi følge godt med og samtidig huske at Elkjøp, i motsetning til Expert, ikke har tariffavtale. Så tenk over hvor du er før du drar kortet.

Ta med aktivismen videre!
Aktivismen mot Expert var stor for dette var fagforeningsknusing som kom nær nok opp til vanlige folks hverdag. Jeg håper alle tar med seg dette engasjementet og raseriet videre inn Norges mest ekstreme arbeidskonflikt, nemlig bryggesjauerkonflikta. Her er det også arbeidere som nektes sine tariffavtaler, som utestenges fra jobb, som kjemper mot utstrakt streikebryteri, hetses i media og som er i streik på tredje året for å få tariffavtaler. Så vis at aktivismen lever og still opp på bryggesjauernes markeringer.

Det passer å avslutte med Marxs sitt kjente «Arbeidere i alle land, foren eder!» Grasrotaktivisme og fagbevegelsen i Norge forente seg mot Expert og vi fikk seieren. Sammen er vi sterke!

Anders Evenstuen er barnehagelærer, har vært leder for LO Hallingdal og Ringerike og faglig leder i Rødt. Han blogger på http://andersevenstuen.blogspot.no

Et svar på “Hvordan arbeidsfolk knuste Experts fagforeningsknusing”

Kommentarer er stengt.