Brev til Expert

Faksimile, kjøpskatalog på Experts hjemmeside.

Pressemeldingen deres er et syltynt forsøk å skjønnmale et kynisk angrep på egne ansatte. Angrepet er såpass primitivt i utførelsen at de aller aller fleste gjennomskuer dere.

Tor Anders Råbu
Om Tor Anders Råbu (7 artikler)
Tor Anders Råbu er lærer og skribent.
Hei, Expert.

I dag kjøpte jeg ny vaskemaskin. Under normale omstendigheter ville jeg nok kjøpt den hos dere, kanskje den maskinen på bildet. Men omstendighetene… er ikke normale. Etter at dere i mange år har vært min foretrukne leverandør av elektriske artikler og hvitevarer, er det nå slutt. Jeg kjøper ikke mer hos Expert. Å handle med bedrifter som utviser så lite respekt for sine ansatte, vil jeg ikke gjøre. En tariffavtale er selve grunnsteinen i et seriøst og anstendig arbeidsliv. Måten dere har opptrådt på i denne saken, er uanstendig, useriøs, brutal og gammeldags. Derfor kjøpte jeg en lignende vaskemaskin hos en av deres konkurrenter. Hadde dere opptrådt som en anstendig arbeidsgiver, hadde jeg nok heller kjøpt vaskemaskin hos dere.

LES OGSÅ: Tor Anders Råbus svarbrev til Erna Solbergs tiggebrev

Jeg beklager at dere har satt dere i en slik posisjon at jeg ikke kan handle hos dere lenger. Det er trist. Jeg har tidligere kjøpt en god del hos dere, og jeg har stort sett vært fornøyd med både produkter og service. Etter at dere sa opp tariffavtalen og satte de ansattes fagforening på sidelinjen ved en sleip finte, har jeg bevisst begynt å snakke negativt om Expert, både generelt og i særdeleshet til folk som sier at de skal kjøpe produkter som inngår i deres sortiment. Jeg opplever at svært mange deler mitt syn på Expert og følgelig heller vil handle med deres konkurrenter enn hos en slik brutal fagforeningsknuser som dere nå har blitt. Jeg vil fortsette å advare folk mot å handle hos dere helt til en eventuell tariffavtale måtte komme på plass igjen. Jeg håper jo at det skjer. Jeg skjønner at Expert-ansatte strømmer til Handel og Kontor for tiden. Det er ikke rart. Med en slik brutal arbeidsgiverfremferd skjønner nok de ansatte at det er helt nødvendig å stå sammen.

Av aktiviteten på facebooksida deres ser jeg at vi er ganske mange som har gjennomskuet den forakten dere har utvist for deres ansatte, deres organisasjoner, lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår. Experts arbeidsgiverpolitikk fremstår som gammeldags, brutal og umoderne. Dette er nok grunnen til at vi er ganske mange som ikke kommer til å handle med dere lenger. Expert er nå handelsnæringens Ryanair.

LES OGSÅ: Expert er skydig i priskrig – på bekostning av ansattes lønnsvilkår

Jeg registrerer at kritiske kommentarer til Experts brutale og kyniske behandling av sine ansatte blir besvart ganske standardmessig. Det ser egentlig både ganske panisk og ganske komisk ut. Det er ikke nødvendig å komme med det samme desperate standardsvaret her fordi:

1. Det nytter ikke å høflig ønske meg hjertelig velkommen til en hyggelig handel. Det blir nemlig ingen handel. Årsaken til det ligger hos dere selv og den useriøse arbeidsgiverpolitikken deres. Skal en hyggelig handel finne sted, må det slås full retrett.

2. Floskler om valgfrihet, demokrati og avstemninger er unødvendig. Det har vel kommet godt nok fram hvordan disse avstemningene har foregått, om tillitsvalgte som har blitt satt under press, der arbeidsgivers utdaterte bonusordinger har blitt snakket opp og tariffavtaler blitt snakket ned, der arbeidsgiver har fått presentert sitt synspunkt og overvåket åpne avstemninger og registrert hvem som har stemt hva. Det er ikke slik medbestemmelse og bedriftsdemokrati fungerer i vårt århundre. Jeg minner om at de har valg i Nord-Korea også. Det betyr ikke at de har demokrati og valgfrihet.

LES OGSÅ: Råbus Fortellingen om en blåblå regjering

3. Det nytter heller ikke å repetere påstanden om at ingen av konkurrentene deres har tariffavtaler. For det første er dette uriktig. For det andre er det infantil sandkasse-retorikk. ”Det var ikke bare meg”. Her forsøker Expert å flytte fokus over på konkurrentene sine for å få fokus vekk fra sin egen brutale og ufine oppptreden. Faktum er at Expert kunne gjort gode lønns-, pensjons- og arbeidsforhold til et konkurransefortrinn, både overfor kundene og for å trekke til seg god arbeidskraft. I stedet har dere satt dere selv i motsatt situasjon. Jeg vil advare folk både mot å kjøpe varene deres og å ta jobb i et firma som utviser så lite respekt for sine ansatte.

4. Uansett hvor mange ganger dere poster pressemeldingen deres som et desperat forsøk på å besvare legitim og velfundert kritikk, blir den ikke mer troverdig. Den fremstår ikke som noe annet enn et syltynt forsøk på bortforklaring og et forsøk på å skjønnmale et kynisk angrep på egne ansatte. Heldigvis ser det ut til at det brutale angrepet på deres egne ansatte er såpass primitivt i utførelsen at de aller aller fleste gjennomskuer dere.

Til slutt vil jeg oppfordre alle ansatte i Expert til å organisere seg, stå sammen og kreve tariffavtale. En tariffavtale er selve grunnsteinen i et seriøst og moderne arbeidsliv.

Brevet ble sendt til Experts Facebook-side. Når dette innlegget publiseres har Tor Anders Råbu ennå ikke fått svar fra Expert.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

1 kommentar på Brev til Expert

  1. Vel jeg jobber i en Expert butikk som aldri har vært underlagt noe tariffavtale. Men likevel har jeg alltid hatt mer lønn enn tariffavtalen tilsier. Jeg får fri med lønn når jeg skal i begravelse osv. Den ene personen i butikken som står i posisjon til å gå av med afp har fremdeles mulighet til det. Vi mister bare ubtilleg for hverdager mellom 16-20 ikke natt og helg. Hvis jeg ikke får bonus en måned får jeg kompensasjon for tapt ubtilleg. Bonusavtalene var gode fra før av blir nok ikke noe klager på at vi får mer bonus. Jeg synes det er veldig rart at expert får massiv kritikk for å benytte seg av samme lønnssystem som resten av bransjen.

    Forventer du at expert skal lage en egen pressemelding til alle som skriver en kritisk melding på veggen deres?

    Hvordan kan pensjonsordninger som gjelder ca en prosent av selgerne være ett konkurranse fortrinn? For å tiltrekke seg god arbeidskraft må man ha gode bonusordninger. Hvilke andre kjeder er det som har sentral tariffavtale? Og hvorfor strømmet ikke alle de gode selgerne fra Elkjøp/Lefdal til Expert før tariffavtalen ble sagt opp?

    Jeg synes det er bra at Expert gjør nødvendige kutt i en vanskelig tid så man gjerne slipper å sparke folk.

Kommentarfeltet er lukket.