Köln og høyreguttas feminismeoppvåkning

Foto: Chase CarterChase Carter

Å bruke liksom-feminisme som påskudd til å fordømme alle nye landsborgere som farlige forbrytere er kun et billig skalkeskjul for rasistiske holdninger.

Julie Nordtømme
Om Julie Nordtømme (17 artikler)
Julie Nordtømme har en MA i engelsk litteratur og historie fra Edinburgh og Berlin, og er for tiden frilanser i Oslo.

Nyttårsaften blir en stor gruppe kvinner i den tyske byen Köln utsatt for seksuelle overgrep, vold og tyveri av en gjeng menn med rapportert «arabisk eller nordafrikansk» utseende. Politiet holder saken skjult i fem dager for å unngå ytterligere demonisering av immigranter og flyktninger i et politisk polarisert Tyskland, men sannheten når ut. Politisjefen må etter hvert gå av for blunderen sin, mens politiet nå etterforsker 516 anmeldelser knyttet til hendelsen.
Pegida marsjerer, og Merkel kritiseres sterkt for den tidligere ekstremt åpne innvandringspolitikken sin.

Redd for å hisse opp høyreekstreme
Så viser det seg at politiet i Sverige har holdt info tilbake angående en rekke lignende masseovergrep på festivalen This is Sthlm, også med frykt for å hisse opp de høyreekstreme. Andre lignende overgrepssaker kommer fram i dagens lys, og Facebook- og kommentarfeltdebattmølla virrer i gang.
Videre har debatten vært ganske forutsigbar: skal man skåne immigrantenes/flyktningenes rykte nå i høyreekstremismens renessansetid, eller rapportere overgrep mot kvinner utført av menn med utenlandsk bakgrunn til tross for det prekære politiske klimaet vi har?
Selv fulgte jeg debatten litt på avstand, siden diskusjonen rundt dette har gått i loop siden saken først så dagens lys:

Les også: Islamofobi og kampen mot rasisme

Vil beskytte kvinnene
Først hiver #notallmen-gjengen seg på og blir nyfødte feminister, som vil beskytte kvinner mot farlige utenlandske voldtektsmenn (aner man et snev av Donald Trump-retorikk i kommentarfeltene, mon tro?). Så tar feministene og venstresiden det motsatte ståstedet og påpeker at ikke alle immigrantmenn er overgrepsmenn med bakstreversk kvinnesyn, og at hvite menn også overgriper. Så langt, så innlysende. Jeg antar det bare er et tidsspørsmål før hashtaggene #yesallimmigrants og #notallimmigrants dukker opp.

Kvinner må passe seg
Og så kommer Kölns borgermester Henriette Reker ut med en «code of conduct» for kvinner, hvor hun sier at kvinner må passe seg slik at lignende overgrep ikke skjer med dem. Hun sier at det alltid er mulig å holde en viss fysisk avstand, på «mer enn en armlengde», fra menn man ikke kjenner og stoler på.
Det er nå det koker over for meg og tilsynelatende halve internettet. Nå er det nok. Kan vi slutte å dikkedere og legge litt fakta på bordet?

Les også: Rasismen vokser i Europas hjerte, så også antirasismen

Suspekt feminisme
1. Til dere høyrefolka som har sutra om «menns rettigheter» og «falske voldtektsanmeldelser» i flere år nå, men som ble hardbarka feminister med en gang overgrepssaken i Köln med utenlandske overgripere blusset opp – NÅ engasjerer dere dere for kvinners rettigheter? Virkelig? Føles kjempegenuint dette, folkens. Ikke suspekt i det hele tatt. Jeg antar dere sporenstreks blir like sinte på norske menn som tafser på kvinner på byen i Oslo HVER ENESTE HELG. Eller som festvoldtar venninnene sine på nachspiel neste lørdag. Overgrep er overgrep, samme hvilket land overgriperen kommer fra, det er dere vel enige i? Så flott at dere er på kvinnenes side nå! Nå skal jeg jaggu slutte å se meg over skulderen når jeg går hjem om kvelden, eller passe på fulle venninner på fest, dere. Nå som #notallmen-karene har sett lyset er jeg sikkert helt trygg.

Virkelighetsfjernt utspill til kvinner
2. «Pass dere for menn dere ikke kjenner», sier Henriette Reker. Du kødder nå, sant? Går det an å være mer nedlatende? Fra det øyeblikket puberteten kommer snikende med pupper, rumpe og damehofter blir vi jenter lært opp til å passe oss for menns ukontrollerbare seksuelle appetitter: menn er store, sterke, og skumle får vi beskjed om, og en hver fremmed mann er en potensiell voldtektsmann. Eller en mann man kjenner. «Ikke drikk for mye, ikke ha på kort skjørt, ikke send ut signaler om at du er lett på tråden, da er det din skyld at du blir voldtatt, hva forventer du når du kler deg og oppfører deg som ei hore?» Vi er opplært til å victim-blame oss selv fra ung alder for overgrep gjort mot oss. Det å IKKE skylde på seg selv når man blir utsatt for overgrep, er det vi kvinner nå prøver å lære oss selv og hverandre. At Reker kommer med slike utsagn, som om det er gode forebyggingsteknikker vi ikke kan fra før, er så virkelighetsfjernt at jeg blir fysisk uvel.

Et annet kvinnesyn
3. Debatten rundt saken om menn fra arabiske land ofte har et annet kvinnesyn enn oss burde ikke være en debatt. Selvfølgelig overdriver de høyreekstreme hvor stor forskjellen er. Selvfølgelig er ikke alle menn med utenlandsk bakgrunn voldtektsmenn. Men at det er noen kjønnskulturforskjeller mellom flyktninger og immigranter og det progressive likestillingslandet Norge er vel relativt innlysende? Jeg snakker ikke uten erfaring her: selv datet jeg en ikke-praktiserende muslim fra Midtøsten som hadde bodd og jobbet i Norge i mange år, men som fortsatt slet med å se på jenter som hadde vært med andre menn som like «verdifulle» som jomfruer. Han visste hvor korka det egentlig var å tenke sånn, sa han, men det var fortsatt en tanke som satt fast, rett og slett fordi det var sånn kvinnesynet var i kulturen han kom fra. Når det er sagt, så er ikke overgrep noe som tilhører enkelte nasjonaliteter eller kulturer, det skjer over alt. Også i lille utopiske Norge. Så jeg er veldig enig med Bjørnar Moxnes’ Faceook-status angående framgangsmåte her: opplæring i grensesetting og likestilling både på asylmottak, i norsk skole og i samfunnsinstitusjoner er nøkkelen til å gjøre hverdagen for kvinner tryggere. Alle skal få sjansen til å lære å ikke overgripe, og reglene må være de samme for norske menn og menn fra andre kulturer, selv om menn fra andre kulturer kanskje vil trenge flere opplæringsressurser. Det å ikke rapportere overgrep utført av menn med innvandrerbakgrunn for å skjerme andre innvandrere og flyktninger kan i hvert fall bare bidra til å øke polariseringene i de vestlige landene som mottar flyktninger.

Les også: Volden mot flyktninger øker i Tyskland

Billig skalkeskjul for rasistiske holdninger
Å bruke liksom-feminisme som påskudd til å fordømme alle nye landsborgere som farlige forbrytere er kun et billig skalkeskjul for rasistiske holdninger. Men så må også vi feministene på vår side passe på å ikke for lett forklare vekk negative kvinnesyn når vi forsvarer andre kulturer i møte med ekstreme rasistiske holdninger. slik som de vi har sett etter overgrepene i Köln. Og en ting er i alle fall helt sikkert: å gi kvinner ansvaret for å endre adferd for å unngå overgrep er både latterlig, bakvendt og urimelig, og setter en farlig presedens for integreringsutfordringene som flyktningkrisen bringer.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

21 kommentarer på Köln og høyreguttas feminismeoppvåkning

  1. Tilløp til realisme i denne artikkelen. Men hva med ofrene? Jenter som klås på, kalles hore i skolegården, og enda verre utsettes for seksuelle overgrep (enkelte har i etterkant tatt sine liv). Skal vi bare akseptere og se mellom fingrene når slikt skjer stadig oftere som et resultat av en stadig økende innvandring? Et lite biprodukt som helst ikke bør snakkes så mye om?

    For Julie Nordtømme tror vel ikke at en slik grisete mannskultur er noe som forandres med et lite kurs i «norske verdier og likestillingskultur»?

    • AvatarJoakim Moellersen // 2016-01-15 kl 18:56 //

      «Jenter som klås på, kalles hore i skolegården, og enda verre utsettes for seksuelle overgrep…» Høres ut som der jeg gikk på skole. En skole uten muslimer. Fint med engasjement mot forskjellige former for kvinneundertrykking, men hvis man tror problemet løses ved å renske Norge for muslimer har man ikke skjønt stort.

      Ser en på «muslimskritiske» fora er kvinnehat svært utbredt. I tillegg er det lite sympati å hente når overgrepskultur diskuteres med mindre man snakker om den som eksisterer hos «de andre». Da er jo ikke denne omsorgen for kvinner spesielt troverdig. Det kan du vel være enig i?

      • Nå har jeg ikke tatt til orde for å rense Norge for muslimer. Ordet muslim står faktisk ikke i mitt innlegg overhodet. Nå gikk jeg og på en skole med svært få innvandrere (på åttitallet). Men kvinneundertrykking ble slått hardt ned på i en god likestillings-tankegang og forekom nesten ikke. Ordet «hore» hørte jeg ikke bli brukt om jenter i hele min oppvekst.

        Jeg er enig i at det er endel kvinnehatere som seiler under falskt flagg. Og at det dessverre forekommer kvinnehat og overgrep blant etniske nordmenn og, er det liten tvil om, men dette er ikke en vanlig ukultur som det virker å være blant endel nyankomne. Tvert om så har tradisjonen for å fordømme og straffe overgrep mot kvinner vært lang i Norden og Norge. Selv i vikingetiden ble dette straffet hardt.

        At utbredelsen av overgrep øker i takt med innvandring fra kulturer hvor kvinneundertrykking er vanlig er ren logikk.

        • AvatarBjørn Augestad // 2016-01-16 kl 14:58 //

          «Ordet «hore» hørte jeg ikke bli brukt om jenter i hele min oppvekst.»

          Samme her.

  2. AvatarArit Sen // 2016-01-14 kl 21:25 //

    Norske menn kan selvfølgelig også være overgripere, men ikke i samme grad som menn fra muslimske kulturer. Les for eksempel denne reportasjen og se på videoen om Lara Logan, en tidligere modell og reporter som ble overfalt og seksuelt mishandlet på Tahir Plassen i Egypt. Jeg vil påstå at noe slikt ikke kunne ha skjedd i Oslo, i hvert fall ikke tidligere da Oslo var etnisk homogent.

    http://www.nydailynews.com/news/national/cbs-lara-logan-reveals-stripped-scalped-egypt-sexual-assault-article-1.145447

    Jeg vil også be Julie Nordtømme og andre feminister om å tenke på følgende, før de kritiserer norske menn:

    Nå når muslimene strømmer inn i Norge og Europa, er norske (og europeiske) menn DE ENESTE som kan beskytte norske kvinner mot en skjebne lignende den som Lara Logan opplevde. Dersom muslimske menn dominerer Norge, vil ikke en norsk kvinne kunne våge seg utendørs uten å være tildekket og i følge med en mannlig slektning, og knapt nok da. Norske (og europeiske) menn er DE ENESTE som kan redde norske kvinner fra denne skjebnen. Tenk over det før dere kritiserer norske menn for mye.

    • AvatarTom Dahle // 2016-01-14 kl 23:53 //

      Gruppevoldtekter ble brukt av et brutalt militærregime for å splitte opp og demotivere utstrakte folkelige demonstrasjoner. Selvfølgelig finner du det ikke i Norge, for vi blir ikke styrt av en militærjunta som setter inn militæret mot fredelige demonstrasjoner.
      Du finner det derimot igjen i andre militærjuntaer helt uavhengig av om de er muslimer, kristne, buddhister, eller whatever.

      Du ser forskjellen? Udemokratisk militærjunta versus det fredelige (fram til i fjor ubevæpna) norske politiet? Eller ble det for komplisert når ikke alle muslimer er onde og alle hvite arere er snille?

      • AvatarRune Hansen // 2016-01-15 kl 08:11 //

        Takk for innsikten. Men dette har jo ingenting med saken å gjøre. Det diskuteres i hvilken grad feminister eier enhver debatt om kvinnesaken. Og spesifikt hvilken rolle kulturelle forskjeller spiller. Avsløringene den siste tiden av politi og presse som lyver og hemmeligholder overgrep er helt vanvittige! Et samlet politi og pressekorps har bevisst gjort dette for at høyreekstreme ikke skal få økt oppslutning. Nå sitter den samme pressen og angriper høyresiden for å være liksom- feminister når dette blir påpekt og ytret bekymring over. At det finnes ekstremister i begge leire er klart. Men nå er det på tide å erkjenne realitetene! Jeg tror de fleste er bekymret for om denne store omstillingen vil gå bra. Det blir bare mer og mer tydelig.

  3. AvatarThom Hansen // 2016-01-14 kl 22:02 //

    Er det moderne feminisme å mene at seksuelle overgrep mot kvinner er uakseptabelt? Det var nytt for meg; jeg antok at det var noe de aller fleste mente.

    • AvatarComrade Pootie // 2016-01-15 kl 16:36 //

      Det kan nok ganske sikkert dateres lengre tilbake i tid enn feminismen

  4. AvatarThomas Johansen // 2016-01-14 kl 22:34 //

    Så når den første voldtektskulturen i Nord-Europas historie brer om seg, er enhvers berettigelse til å bry seg betinget av at man fra før av sluttet seg til bestemte ideologiske dogmer. Altså de feministiske dogmene.

    Og siden det finnes de som påberoper seg denne berettigelsen uten å ha vært feminister, som i tillegg er rasister, så må enhver som påberoper seg denne retten uten å oppfylle de rette kriteriene, dele denne ene spesifikke defekten noen av de som forsøker seg på det samme har. Altså: de må alle være rasister.

    Dessuten: i og med at kunnskapen om hvem som utfører flest overgrep, og da spesielt flest overgrep av en bestemt type, eller, som i dette tilfellet, en voldtektsform som utelukkende begås av personer tilhørende en identifiserbare gruppe, ikke samsvarer med de feministiske dogmene, kan ikke denne kunnskapen brukes til å unngå nye overgrep. Enhver kvinne har plikt til ikke å ta forholdsregler som kan hindre overgrep. Det er ikke beklagelig at denne plikten medfører flere overgrep fordi gevinsten, som består i feministenes følelse av å ha rett, er mye større.

    Samtidig skal nullvisjonen om voldtekt opprettholdes. Ikke at denne noen gang kommer til å nås, spesielt ikke når den relevante kunnskapen ikke anvendes, men visjonen er jo fortsatt en visjon. Og det er da noe. Mens hylene til kvinner som blir utsatt for voldtekter som kunne vært unngått kan høres i det fjerne, sitter vi her i vår ideologiske «safe space» og koser oss. For hvis ikke verden kan bli slik vi ønsker, vel, så skal vi i det minste late som. For enhver pris.

    • Stockholmsyndromet? Hvorfor blir jeg ikke overrasket når jeg leser om «feminister» som lever i samliv med undertrykkende menn?

  5. Avatarlovåundre // 2016-01-14 kl 23:56 //

    «Jeg antar dere sporenstreks blir like sinte på norske menn som tafser på kvinner på byen i Oslo HVER ENESTE HELG.»
    Jeg har aldri hørt om etnisk norske menn som går sammen i grupper og grafser vilt på en kvinne samtidig som hun blir sperret inne av gruppen, og ikke kommer seg vekk.
    Og når hun endelig kommer seg vekk er kanskje mobilen og trusa vekke og hun har fått oppleve fingerpenetrering.
    På den annen side har jeg hørt om enslige etnisk norske menn som snikberører eller tafser litt forsiktig på jenter i trengselen inne på diskoteket og dansegulvet.

    Jeg må bestemt si at jeg blir ikke like sint på den enslige norske mannen, da jeg synes det som foregikk i køln er mye verre…

    • AvatarComrade Pootie // 2016-01-15 kl 16:35 //

      sist man så oppførsel lignende den i Køln i disse trakter var vel rundt vikingenes tid

      • AvatarPetter Kjørstad // 2016-01-15 kl 18:28 //

        Vi skal ikke glemme at russerne voldtok hundretusenvis av tyske kvinner mot slutten av krigen og i tiden etterpå.
        Tror det er mindre grunnlag for å trekke vikingene inn i dette.

        • AvatarComrade Pootie // 2016-01-15 kl 19:16 //

          Det var mer for å illustrere at denne type fenomen ikke har vært å se her på mange hundre år. Ikke dermed sagt at vi er engler på alle områder, bare at det er uhyre enkelt å se sammenhengen i forhold til Køln, Stockholm-festival og den siste tidens avsløringer, hvis man bare vil og tillater seg selv å gjøre det.

        • AvatarBjørn Augestad // 2016-01-16 kl 14:57 //

          Nærmere to millioner tyske kvinner ble voldtatt av sovjetiske soldater. Flere hundre tusen døde eller tok livet av seg.
          https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_during_the_occupation_of_Germany

          Om jeg husker rett, ble cirka nitti tusen kvinner voldtatt i Berlin de tre første dagene etter at byen falt.

  6. AvatarComrade Pootie // 2016-01-15 kl 15:35 //

    Oppvåkningen som har skjedd dreier seg nok mer om fraværet av reaksjon fra feministleiren og den manglende evnen til å identifisere både problemet og hvor det har sin opprinnelse.

  7. AvatarT.Minh.T.T // 2016-01-15 kl 20:41 //

    En bra og reflektert skrevet artikkel!

  8. AvatarIda mai lea hagen // 2016-01-16 kl 11:21 //

    Feminisme er svaret.

  9. Konklusjonen var OK men resten av artikkelen syder av generaliseringer, diskriminering og manglende evne til å se sammenhenger.

Kommentarfeltet er lukket.