En ny norsk undersøkelse viser at norske syklister er flinke til å ta ansvar for sin egen sikkerhet når de ferdes i trafikken. Bilistene må derimot ta mer hensyn til syklistene.
Av Christian Boger
For mange som sykler til og fra jobben daglig er dette det farligste de gjør i løpet av en dag. Statistikk fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) for 2014 viser at tolv syklister ble drept i trafikken. I tillegg ble 555 syklister skadet. Nå viser ny norsk forskning, til tross for tallene fra SSB, at norske syklister er flinke til å tenke sikkerhet før de beveger seg ut i trafikken.
— Syklister er flinke til å ta ansvar for sin egen sikkerhet, men dette varierer fra syklist til syklist, sier forsker ved Transportøkonomisk Institutt, Torkel Bjørnskau til forskning.no.
Bjørnskau og hans kolleger har i en ny rapport undersøkt sikkerhetskulturen blant norske syklister og funnene i rapporten er langt på vei positive.
Omgangskretsen avgjør
Selv om rapporten viser at norske syklister langt på vei er både forsiktige og sikkerhetsorienterte når de begir seg ut i trafikken, gjelder ikke dette alle. Forskerne fant gjennom undersøkelsen at det er store forskjeller mellom syklister. Forskjellene skyldes gjerne påvirkning fra omgangskretsen til hver enkelt.
— Det vi har sett gjennom denne undersøkelsen er at sikkerhetskulturen går «i arv». Er samboeren din eller naboen opptatt av sikkerhet når de er ute å sykler, blir gjerne også du opptatt av sikkerhet. Dette gjelder alt fra nære venner og kolleger til ektefeller og barn.
Undersøkelsen vier også at de nye «hipstersyklistene», de som sykler i vanlige klær og med klassiske sykler, ofte tenker mindre på sikkerheten enn andre syklister.
— Vi ser at denne gruppen gjerne er mindre opptatt av sikkerheten enn andre når de er ute i trafikken. Denne gruppen sykler gjerne også uten både fungerende lys på sykkelen og sykkelhjelm.
— Bilistene må ta større ansvar
Det faktum at syklister her til lands stort set er flinke til å eke sikkerhet må ikke bli noen sovepute i trafikksikkerhetsarbeidet, mener forsker ved NTNU, Aksel Tjora. Han er opptatt av at trafikksikkerheten må sees i et større perspektiv og at bilførere må ta mer ansvar for å skape et trygt trafikkbilde en hva de gjør i dag.
— Tryggheten til syklistene må, slik jeg ser det, knyttes til bilistenes adferd i trafikken, og bilistene må derfor ta hovedandelen av sikkerhetsansvaret når de møter syklister ute i trafikken.
Tjora mener syklister bør oppføre seg som bilistene, slik at dise blir mer vant til å ta sikkerhetsansvar i trafikken.
— Dersom alle syklister oppfører seg som bilister i trafikken vil bilistene bli mer vant til syklistene og ta mer hensyn i trafikken. På denne måten kan vi skape en kollektiv trygghet i trafikken som kommer alle parter til gode.
Dårlig infrastruktur skaper problemer
En av de største utfordringene for å løse sikkerhetsproblemene i forhold til sykling og bilkjøring er ifølge undersøkelsen den dårlige infrastrukturen.
— Det er helt klart et problem, når det gjelder sikkerhetstenkning, at dagens trafikale infrastruktur er med på å skape tvil blant syklister og andre om hvordan man skal opptre i trafikken, understreker Bjørnskau.
Han etterlyser en mer helhetlig tenkning hvordan infrastrukturen for syklister utformes rundt om i landet.
— Vi har i Norge ingen konsekvent struktur eller én måte vi lager sykkelanlegg på. Det gjør det bare mer forvirrende for alle trafikanter, slår han fast.