Havnearbeidere i Mosjøen hevder arbeidsgiver framprovoserte arbeidskonflikt – varsler stevning

Foto: Basketbread

De utestengte havnearbeiderne i Mosjøen hevder arbedsgiveren, Mosjøen Industriterminal, framprovoserte havnekonflikten ved å ikke betale egne fakturaer. Nå kan saken havne i rettssystemet.

Nyhet
Om Nyhet (717 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på [email protected]

Av Christian Boger

Havnearbeiderne ved Mosjøen losse- og lastekontor har siden 8. mai 2014 vært utestengt fra arbeidsplassene sine på grunn av en pågående konflikt med havneeier Mosjøen Industriterminal (MIT). Konflikten oppstod som et resultat av at MIT skyldte laste- og lossekontoret vel 600.000 kroner. Resultatet av konflikten ble at havnearbeiderne ble utestengt fra sine jobber på havna og dermed gjort arbeidsløse. Både havnearbeiderne og NTF har hele tiden ment at konflikten er tariffstridig og NTF har nå varslet at de vil gå til rettssak for å få rettslig få slått fast at havnearbeiderne har rett til å få sine jobber tilbake.

LES OGSÅ: Havneblokaden mot Yilport trappes opp i Sverige

Fakturarot for å skape konflikt
Konfliktens sentrale tema har vært MITs  manglende betaling av fakturaer fra lasse- og lossekontoret. Nestleder i Norsk Havnearbeiderforening og bryggesjauer i Mosjøen, Pål Aanes, hevder overfor Radikal Portal at rotet fra MIT har pågått i flere år.

— Vi kan dokumentere at MIT over mange år har rotet påfallende mye med fakturering av jobber vi har gjort, spesielt i forhold til fastlagte frister for betaling. Verst var det i 2013. Da fikk vi for seint utbetalt penger hele 108 ganger, men vi har også bevis for fakturarot og for sene betalinger helt tilbake til 2007.

Aanes mener fakturarotet kan ha vært MITs måte å framprovosere en konflikt med havnearbeiderne på.

— Vi mistenker at MIT bevisst har surret med betalingsfristene, til tross for at de selv har vært med på å vedta regelverket rundt fakturafristene. Vi tenker at hensikten kan ha vært å provosere for å skape en konfliktsituasjon, for igjen å kvitte seg med losse- og lastearbeiderne. Vi ser den samme tendensen fra arbeidsgiversiden i flere havner i Norge.

LES OGSÅ: Sa opp havnearbeiderne – bruker ulovlig overtid

Beskydt for ulovlige aksjoner
I tillegg til fakturarotet skal ledelsen ved MIT ved flere anledninger ha forsøkt å skape konflikter med havnearbeiderne ved å beskylde dem for å ha utført ulovlige aksjoner mot arbeidsgiver.

— Vi får høre at vi skal ha gjennomført flere gå-sakte- aksjoner. Vi kan derimot dokumentere at forsinkelser i arbeidet skyldes helt andre forhold, forteller bryggesjauer Håkon Pettersen.

Havneeier MIT tilbakeviser alle beskyldninger om rot og at de skal ha framprovosert konflikten.

— Det som betegnes som rot skyldes rett og slett feil ved fakturaene og vi har klare bevis for at arbeidet har tatt mye lengre tid enn hva som er nødvendig, sier styreleder Rune Birkeland til lokalavisa Helgelendingen/Rana Blad.

Varsler rettslig stevning mot arbeidsgiver
Etter over 14 måneder uten arbeid begynner nå tålmodigheten hos de utestengte bryggesjauerne å bli tynnslitt, og nå varsler Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) på vegne av de utestengte at det kan bli aktuelt å ta ut en rettslig stevning mot MIT for å sørge for at de utestengte arbeiderne får rett til å gå tilbake til arbeidet igjen.

— Det er foreløpig ikke tatt ut noen stevning mot MIT men det jobbes intenst med saken fra forbundets side, og jeg regner med at det vil komme en stevning rett etter ferien, sier Aanes.

Det har grunnet ferieavvikling ikke vært mulig å få noen kommentar til saken fra NTF sentralt.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.