Ja til Heikki Holmås’ forslag om reisefradrag for sykkel

Foto: CCO Public Domain

Heikki Holmås' forslag om reisefradrag på sykkel har fått massiv kritikk. Forslaget hans blir misforstått, og kan gjøres enklere og bedre. 

Jokke Fjeldstad
Om Jokke Fjeldstad (3 artikler)
Jokke Fjeldstad er småbarnspappa, redaksjonsmedlem i tidsskriftet Rødt! og faglig aktivist.

Heikki Holmås’ forslag om et eget reisefradrag på sykkel har blitt møtt med massiv kritikk fra ulke hold, deriblant fra Trygve Hegnar og SU-leder Nicholas Wilkinson. Jeg mener Holmås har kommet med en god idé som er blitt dårlig forstått, og vil anbefale å starte diskusjonen på nytt. I dag får elbil-eiere store subsidier fra staten for å velge et mer miljøvennlig alternativ enn bensinbil. Hvis dette er riktig og bra miljøpolitikk, hvorfor ikke gi noe til de som gjør et enda mer miljøvennlig valg. De som dropper bilen og går, sykler eller bruker kollektivtransport. I tillegg til å redde miljøet bidrar de som sykler og går til store besparelser i helsebudsjettene ved å holde seg i aktivitet. Ved å gi folk en ekstra motivasjon til å droppe bil, vil vi få bedre folkehelse, bedre livskvalitet og bedre miljø.

LES OGSÅ: Velferdsstatens kronjuvel – det offentlige helsevesenet

Sykkel er mer miljøvennlig
Det er også et mer miljøvennlig valg å la være å eie en bil. Med det valget følger en rekke ulemper i dagens samfunn. Du bruker lengre tid på å komme deg fra A til B. Fra hjem til barnehage til jobb til butikken og hjem igjen tar det lengre tid for den som velger å leve uten bil. Bilen representerer en stor frihet for eieren, ved at han eller hun kan reise hvor hun vil og når hun vil. Dessuten forurenser ikke en bil bare når den kjører, en stor del av utslippene som hører med en bil kommer fra produksjonen av den. De som velger bort friheten ved å ha egen bil burde premieres for sitt miljøvennlige og solidariske valg.

LES OGSÅ: En Thon-pike ser tilbake

Reisefradraget i selvangivelsen
I stedet for å gi en sum per kilometer, som Holmås har foreslått, har jeg et forslag jeg mener er enklere og bedre.

Vi har i dag allerede et reisefradrag i selvangivelsen på 1,50 kroner per kilometer, med en egenandel på 15.000 kroner. Det vil si at reiser du lengre enn 10.000 km til og fra jobb, får du et skattefradrag. Selvangivelsen regner med om du eier et motorisert kjøretøy. Vi kan bruke dette vi allerede oppgir i selvangivelsen til å gi alle som ikke eier et motorisert kjøretøy reisefradrag fra første kilometer.

LES OGSÅ: Barnevernet

GPS-overvåkning av sykling
En slik løsning har Skatteetaten allerede i dag kontrollmekanismer for. Mange av innsigelsene mot Holmås’ opprinnelige forslag faller da bort. Man vil ikke trenge GPS-overvåkning av syklingen, slik Datatilsynet har uttalt seg kritisk til.

Det vil også være en anerkjennelse av at transport til og fra arbeid er en utgift som må til for å få inntekt. De som ofrer litt av sin tid for å redde miljøet ved å gå, sykle eller reise kollektivt, bør absolutt belønnes.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.