Lars Vilks – en høyreekstremist som dekker seg bak kunsten

Foto: OlofE

Den svenske kunstneren Lars Vilks prosjekt er at minoriteter skal utsettes for hets, fornærmelser, rasisme og trusler i offentligheten, bare det kalles kunst.

Joakim Møllersen
Om Joakim Møllersen (149 artikler)
Joakim Møllersen er redaktør for Radikal Portal og styremedlem i Attac.

Etter at Radikal Portal forrige mandag omtalte Document.nos arrangement hvor Lars Vilks skal forsvare en svensk nazipropagandists «kunst» på Deichmanske hovedbibliotek, har saken fått omtale i både Norge, Danmark og Sverige. Forståelig nok er det flere som reagerer på at hyllester av Anders Behring Breivik skal vises fram og forsvares på et bibliotek 200 meter unna der den fascistiske terroristen begynte sine grufulle ugjerninger for tre år siden.

LES OGSÅ: Nazistapologet holder foredrag på Deichmanske bibliotek

En nazistapologet
I antirasistiske miljøer har de aller fleste fordømt Deichmanske bibliotek for deres avgjørelse. Riktignok har flere hatt heller underlige prioriteringer i debatten som fulgte. Det virker som Øyvind Strømmen synes det viktigste er å fastslå at ordet apologet er feil og at det gjør at saken ikke blir hørt utenfor Radikal Portals «menighet». Arnfinn Pettersen, tidligere redaktør for Humanist, er på samme sporet og syntes at nå var tiden inne for å mene at man ikke kan ta Radikal Portal seriøst. Andre, som Vepsens Tor Bach, ville helst forbigå arrangementet, som skal finne sted på Norges største folkebibliotek, i stillhet. Etter dette har Bach gitt gode kommentarer til SVT da de omtalte saken.

«Lars Vilks forsvarer ikke Park som nazist, han forsvarer han som kunstner – ut fra et ytringsfrihetsperspektiv. Det gjør ikke Vilks til en naziapologet», hevder Øyvind Strømmen. «Her har vi et tilfelle av en aktiv nynazist som har blitt dømt for å spre nynazistisk hets. Vilks holder foredrag hvor han unnskylder og forsvarer disse handlingene. Å kalle dette for noe annet enn nazistapologisme ville rett og slett vært uærlig», skrives det derimot på Motmakt. En trenger imidlertid ikke være frihetlig sosialist for å mene slikt.

Forstander i Det Mosaiske Trossamfund, nestleder – kommunikasjon i Antirasistisk Senter og tidligere høyremann, Ervin Kohn, sier at «Om bibliotekene som tidligere har hatt en aktiv rolle i inkluderingsarbeid og som blant annet har hatt et samarbeid med Benjamin Hermansens minnefond nå skifter linje og går bort fra sin nulltoleranse mot rasisme og lar nazistapologeter slippe til i sine lokaler …  er det en trist utvikling», i et intervju med Radikal Portal.

LES OGSÅ: Forstanderen for Det Mosaiske Trossamfund: – Avlys møtet!

Vilks gjemmer seg bak ytringsfriheten
I en kort oppsummering av Lars Vilks karriere kan det sies at det er en kunstner som for det meste har fått oppmerksomhet når han har brutt loven eller vært direkte ufyselig eller rasistisk. Hans mest berømte verker er en installasjon i et naturreservat satt opp uten tillatelse, profeten Muhammed som hund, og sin versjon av det antisemittiske motivet Judensau (Judenschwein) hvor han tegner en gris med menneskehode som har ansiktstrekk lik antisemittiske propagandategninger fra mellomkrigstida.

Vilks har mottatt trusler og blitt angrepet ved flere anledninger som reaksjoner på hans kunst og ytringer. Det er naturligvis totalt uakseptabelt.

Jeg kunne sikkert filosofere rundt Vilks kunstneriske karriere, men denne saken handler ikke om en kunstner. Den handler om en person som har et politisk mål om at minoriteter skal kunne utsettes for hets, fornærmelser, rasisme og trusler i offentligheten, bare det kalles kunst. Det er dette han skal holde foredrag om på Deichmanske. For å skjule at det er en politisk agenda som hører hjemme ytterst til høyre, framfører Vilks sitt budskap i kunsten, kunstkritikkens og ytringsfrihetens navn. Det er ikke annet enn uærlighet og feighet.

At Lars Vilks skal holde sitt forsvar for Dan Parks hyllester av Breivik og Hitler i regi av Document.no, er i utgangspunktet mistenkelig for en mann som forsøker å framstille seg selv nærmest apolitisk. Men hans vennskap, sympatier, allianser og interessefellesskap med ytre høyre slutter ikke der.

Høyreekstremisten Vilks
Vilks møtte kritikk etter at han holdt et foredrag for det muslimskfiendtlige organisasjonen Stop Islamisation og Nations (SION). Grunnlegger, Pamela Geller, roses i Anders Behring Breiviks såkalte manifest, og hun kommenterte Breiviks terrorhandlinger ved å hevde at AUFs samling på Utøya var en «antisemittisk indoktrineringsleir». På samme SION-seminar som Vilks deltok på, ble muslimer sammenlignet med rotter som måtte utryddes, uten reaksjon fra den svenske kunstneren.

I en epost til Pamela Geller skriver Vilks ifølge Aftonbladet at «SION er en forsvarer av de grunnleggende verdiene i den vestlige kulturen». «Jeg støtter også sterkt SIONs viktige kritikk av politisk islam». Rober Spencer er en annen sentral figur i SION. Han siteres over 150 ganger i Breiviks «manifest» og benekter massakrene av rundt 8000 bosniske muslimer i Srebrenica.

Vilks støtte til høyreekstremisme strekker seg lengre enn å snakke på deres konferanser. I etterkant av oppstyret ga han bort signerte versjoner av muhammedtegningen til det danske islamofobe nettstedet Trykkefrihedsselskabet for at de skulle selges. Trykkefrihetsselskabet drives av Lars Hedegaard som hevder at muslimer voldtar sine døtre og at det finnes en pakt mellom EU og arabiske land. Pakten skal godkjenne muslimsk masseinnvandring til Europa, en islamistisk maktovertakelse og undertrykking av den etnisk europeiske befolkningen. Hedegaard sammenligner politikere som slipper inn innvandrere med nazikollaboratører under andre verdenskrig og mener en bør hente inspirasjon fra motstandsbevegelsens metoder for hvordan man behandlet disse. Kollaboratørene fikk ofte dødsstraff. Dette er altså syn som får støtte fra Lars Vilks. I ytringsfrihetens navn…

Hedegaard har for øvrig et tett samarbeid med Document.nos redaktør, Hans Rustad, og Rustads nettsted trykker stadig vekk artikler fra sin danske samarbeidspartner.

Med kunsten som dekke
Når Vilks ble kritisert etter å deltatt på SIONs konferanse forsvarte han det med at det var en del av hans kunstprosjekt. At Vilks gjemmer seg bak kunsten når han blir kritisert, er ikke noe nytt. Det har han gjort så langt tilbake som i 1982 etter at han ulovlig satte opp en installasjon i et naturreservat.

Å akseptere Lars Vilks forsvar av Dan Parks trusler som et forsvar av ytringsfriheten og fri kunst, er i beste fall svært naivt. At det skulle gagne ytringsfriheten på noen som helst måte å henge opp plakater med lederen av Sveriges Socialdemokratiske Ungdomsförbund og landets statsminister i et geværsikte eller lederen av Afrosvenskarnas Riksföbund med en løkke rundt halsen, omtalt som negerslave, er en patetisk idé. Dette er jo trusler mot folk fordi de har brukt sin ytringsfrihet på en måte visse personer på ytre høyre ikke liker.

Da er det heller ikke overraskende at nazistene i svenske Realisten hyller kunstneren fordi «Lars Vilks vill utmana yttrandefriheten i Sverige». I et annet innlegg i debatten publiserte samme nettside bilder av et «judesvin», en stor gris i pappmasje med davidstjerne og «blod» rundt munnen, som de mente hadde blitt laget i Vilks ånd. Den voldelige Svenska Motståndsrorelsen som flere ganger har gått til angrep på meningsmotstandere med våpen stiller også på Vilks side i kampen for ytringsfrihet.

Det er ikke et forsvar for ytringsfriheten Lars Vilks og Document.no framfører. Det er misbruk av ytringsfrihetsbegrepet og ytringsfrihetsidealet som rambukk for en aksept for trusler og hets av minoritetsgrupper. Det er et forsøk på normalisering av hatefulle og rasistiske utsagn i offentligheten. En normalisering som Deichmanske bibliotek nå hjelper til med og låner sin legitimitet til.

Nulltoleranse mot rasisme
Det har også kommet beskyldninger om at motstandere av at Vilks foredrag skal holdes på biblioteket vil innskrenke ytringsfriheten til folk vi ikke liker. Så vidt meg bekjent har ingen tatt til orde for at Lars Vilks ikke skal ytre seg eller at han skal straffes, bare at biblioteket fremdeles skal være et sted for anstendighet og fortsatt leve etter idealet om nulltoleranse for rasisme som de selv lærte bort til barn og unge i samarbeid med Benjamin Hermanssens minnefond.

Det blir demonstrasjon utenfor Deichmanske 23. oktober 19:00 i protest mot at biblioteket gir rom for nazipropaganda akkompagnert med en forsvarstale. Jeg vil oppfordre alle som kan til å stille opp.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

Diskusjon

DEBATTREGLER:

  • - Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
  • - Vær saklig og hold deg til tema
  • - Ta ballen – ikke spilleren!

Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.