Yilport vil kvitte seg med kranførerne på Oslo havn

Foto: Wibeke Bergheim

Havneoperatøren Yilport vil si opp flere ansatte ved containertermialen i Oslo. --Vi har en god dialog med de ansatte rundt dette, sier Yilports Oslo-sjef, Eryn Dinyovzky.

Nyhet
Om Nyhet (774 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.
Av Christian Boger

Det var under en havnekonferanse i Rotterdam nylig Yilports omstridte Oslo-sjef kom med uttalelsene. Ifølge det britiske shippingnettstedet «The Loadstar» hevder Dinyovszky at fagforeningene og de ansatte er fult klar over Yilports planer om framtidig nedbemanning.

–Vår strategi er å ha en åpen og tydelig drift. Jeg har aldri sagt til kranførerne våre at deres jobb er sikker i framtiden og at vi ikke kommer til å automatisere håndteringen av containerne ved terminalen i Oslo, sa hun under sitt innlegg på konferansen.

Hun mener det i framtiden ikke vil være mulig å drive en inntektsgivende og effektiv containerterminal uten at kranoperasjonene automatiseres.

Dyre norske arbeidere
Yilport-sjefen har vært ute i hardt vær etter overtagelsen av driften av containerterminalene på Sjursøya og Ormsund i februar. Hun brukte sitt innlegg under konferansen også til å kritisere det høye kostnadsnivået i norske havner.

–Driftskostnadene ved norske havner er noen av verdens høyeste og det å løse problemene rundt havnas ansatte var den klart vanskeligste biten i forhold til overtagelsen vår av driften ved containerterminalene i Oslo.

Konfliktene rundt Yilports overtakelse, som kostet rundt 40 havnearbeidere jobben, har i følge Dinyovszky ikke skadet selskapets renomè i markedet i særlig grad.

–Vi har alltid vært klare på hva vi vil. Dette har vi også kommunisert til våre kunder. I ettertid føler vi at vi har støtte fra kundene våre når det gjelder de valg vi har tatt.

LES OGSÅ: Sa opp havnearbeidere – bruker ulovlig overtid

Transportarbeiderforbundet ikke overrasket
Norsk Transportarbeiderforbund, som organiserer bryggesjauerne som ble oppsagt da Yilport overtok driften i Oslo, er ikke spesielt overrasket over at selskapet varsler at flere kan miste jobben.

–Vi er ikke overrasket over at Yilport ønsker å kutte ytterligere i bemanningen, sier 1. nestleder Lars M. Johnsen til Radikal Portal.

Han viser til containerterminalen i Gävle i Sverige, som også driftes av Yilport, drives av kranførerne.

— På terminalen i Gävle ser vi at kranførerne i tillegg til sine opprinnelige oppgaver også pålegges oppgaver som truckførere og tradisjonelle terminalarbeidere.

Nestlederen understreker at måten Yilport ser ut til å handle på i denne saken, ved å varsle nedbemanning gjennom utenlandske nettsteder, er svært uvanlig her til lands.

Her får han støtte av styremedlem i Oslo Havnearbeideres Forening (OBF), Roar Langgaard.

— Yilport viser en helt klar forakt både for norsk arbeidsliv, norske regler og norske arbeidere, understreker han

Kan være grunnlag for søksmål
Johnsen understreker at muligheten til å si opp egne ansatte reguleres av hovedavtalen og krever interne drøftinger med bedriftens fagforeninger om det skal kunne tillates. Han understreker at oppsagte arbeidere ikke kan erstattes med innleid arbeidskraft.

–Skulle en komme i en situasjon hvor en ser at oppsagte arbeidere blir erstattet med innleid arbeidskraft er det god grunn til å gå til søksmål mot bedriften, og et slik søksmål mener jeg man har en god mulighet til å vinne.

Det har de siste dagene ikke vært mulig å få noen kommentar verken fra Fagforbundet eller Parat som organiserer kranførerne i containerhavna.

LES OGSÅ: Politiet avbrøt lovlig havneaksjon

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

15 kommentarer på Yilport vil kvitte seg med kranførerne på Oslo havn

  1. AvatarSilje Josten Kjosbakken // 2015-07-07 kl 13:08 //

    Hele havna kan snart styres fra Tyrkia.
    http://m.worldmaritimenews.com/#newsitem-66064

  2. AvatarIvan Olsen // 2015-07-07 kl 23:39 //

    En tredjedel av de sysselsatte i Norge vil bli utsatt for automatisering de neste 20 årene:

    http://www.aftenposten.no/jobb/karriere/n-av-tre-norske-jobber-kan-bli-digitalisert-7981492.html

    At dette vil skje i transport og logistikk, er ikke akkurat noen nyhet. Det er i overkant fjollete å late som om Yilport her uttaler noe de ikke har uttalt tidligere.

    Det er ikke lenge siden Radikal Portal skrev at Yilport ikke hadde egne ansatte overhodet. Dette ble rettet opp etter påpekninger blant annet fra meg i kommentarfeltet. Nå skriver dere altså at Yilport-lederen har «varslet nedbemanninger» på denne konferansen i Rotterdam. Men det har hun ikke, og det er jo lett å sjekke ved å lese det hun er sitert på. Hun sier at automatisering er «en del av framtida» for kranførerne, og det er jo knapt noen nyhet.

    I andre sammenhenger har hun vært mer konkret: Hun har blant annet sagt at grunnen til at 10 stillinger hos Yilport i Oslo er besatt av vikarer, er at disse stillingene er planlagt å automatiseres:

    http://www.osloby.no/nyheter/–Vi-har-fast-ansatte-og-ordnede-forhold-i-Oslo-havn-7889005.html

    Jeg synes det er bra at Radikal Portal, som ett av få medier, tar et tydelig standpunkt for bryggearbeiderne i den pågående konflikten, og jeg er enig i at Yilport bør inngå tariffavtale med losse- og lastearbeiderne.

    Nettopp derfor er det frustrerende at man ikke kan stole på at det som skrives om saken på Radikal Portal, er troverdig og etterettelig. De som ønsker å samle støtte til bryggearbeiderne, vil bli knust i debatter og miste troverdighet dersom de baserer seg på unøyaktig eller tvers igjennom feilaktig informasjon. Det tjener ikke bryggearbeidernes sak. Derimot vil det være en styrke for bryggearbeiderne at de som støtter dem, er de som formidler den mest presise, mest troverdige og mest etterettelige informasjonen i alle forhold som berører saken.

    • AvatarChrBoger // 2015-07-08 kl 11:22 //

      Det vi formidler her er etterrettelig informasjon. Leser en mellom linjene er det ikke vanskelig å forstå at et ønske om å innføre ytterligere automatisering i bunn og grunn handler om å kvitte seg med ansatte. Det burde ikke være noen hemmelighet i noen yrker.

      Det er heller ingen godt bevart hemmelighet at tariffavtalen mellom Yilport og kranførerne går ut til våren. Det er svært mange godt informerte kilder der ute som da regner med at det går med kranførerne akkurat som det gjorde med bryggesjauerne. Noen mener faktisk at det kan skje tidligere.

      Når det gjelder historien om Yilport og deres operasjon med null ansatte var dette også grundig kvalitetssikret materiale. Informasjonen kom faktisk fra Arbeidstilsynet som selv ikke kunne finne Yilport registrert med ansatte i Norge.

      Vi etterstreber hele tiden å være så etterrettelige som mulig og det er synd at noen ser ut til å mene at dette ikke er tilfellet.

      • AvatarIvan Olsen // 2015-07-08 kl 12:39 //

        Det som ikke er etterettelig, og som jeg reagerer på, er at dere framstiller det som om Yilport-ledren «varsler nedbemanninger» eller sier noe hun ikke hàr sagt før i sin tale i Rotterdam. Det hun gjør, er å gjenta hva som er selskapets strategi, noe som har vært kjent siden Yilpor ble tildelt anbudet om havnedrift i Oslo.

        Når hele verden visste at Oslo Havn hadde virksomhetsoverdratt kranførerne til Yilport fra 1. februar, slik anbudskontrakten – som var undertegnet for lenge siden – forutsatte, så trenger man ikke være noen Sherlock for å skjønne at Arbeidstilsynets informasjon ikke var oppdatert.

        At informasjon er «etterrettelig» betyr i følge Bokmålsordboka et den er pålitelig, dvs at den viser seg å være korrekt når man etterprøver den. Påstanden om at Yilport ikke hadde ansatte, var ikke etterettelig.

        Påstanden om at Yilport-lederen i Rotterdàm har «varslet nedbemanninger» og uttalt at hun ønsker å «kvitte seg med kranførerne» er ikke etterettelig – i hvert fall ikke så langt.

        Det hun har sagt, er helt ordrett «I have never once told our crane drivers that we are not going to automate or that automation is not part of future, because it is.» Altså: «Jeg har aldri fortalt kranførerne at vi ikke skal automatisere, eller at automatisering ikke er en del av framtida, for det er den.» Dette står svart på hvitt i kilden som dere selv har lenket til.

        • AvatarJoakim Moellersen // 2015-07-08 kl 16:19 //

          Så du er enig i at det skal nedbemannes gjennom automatisering og at Yilport.lederen sier det i saken det refereres til, men mener det er uetterrettelig å skrive det?

          • AvatarIvan Olsen // 2015-07-08 kl 18:12 //

            Jeg har vært ganske presis om hva jeg mener og hvorfor jeg mener det. I motsetning til dere, har jeg sitert utsagnet fra Yilport-sjefen nøyaktig og fullstendig. Jeg kan ikke se at å svare på det kverulerende spørsmålet ditt bidrar til noen ytterligere klargjøring av dette.

            Diskusjonen har videre lært meg at han som har skrevet denne artikkelen, mener at det var etterrettelig å skrive at Yilport ikke hadde egne ansatte, på tross av at det var fullstendig uriktig, og lett kunne ha vært sjekket.

            Jeg mener at det er behov for et nettsted som Radikal Portal, som tar et klart standpunkt i konflikter lik den vi ser på havna i Oslo, og når jeg kritiserer dere, er det i håp om at dere skal kunne forbedre dere. Den polemiske tonen du (og artikkelforfatteren) legger an for å forsvare dere mot kritikken, svekker mitt håp.

          • AvatarChrBoger // 2015-07-08 kl 18:48 //

            Så fullstendig uriktig var det vel ikke at Yiilport ikke var registret med ansatte i AA-regsteret da de søkte Arbeidstilsynet om utvidet bruk av overtid.

            Dette stadfestes jo av Arbeidstilsynets vedtak den gang. I tillegg sier jo Arbeidstilysnet det rett ut at deres ‘feil’ ikke har hatt noe å si for den endelige avgjørelsen.

            Det er jo merkelig om man har ansatte når selv ikke Arbeidstilsynet kan få dette stadfestet….

          • AvatarIvan Olsen // 2015-07-08 kl 19:26 //

            Jeg kan bare konstatere – med en viss forbløffelse – at du fortsetter å forsvare en åpenbar feil som alle som har fulgt nøye med på saken umiddelbart måtte forstå var feil. Vel, deg om det.

          • AvatarJoakim Moellersen // 2015-07-08 kl 19:44 //

            Du er ganske presis i din selvmotsigelse. Såpass skal du ha.

          • AvatarLiberalist1 // 2015-07-09 kl 13:36 //

            At sosialistene og kommunistene her inne på denne tulleportalen ikke er mottakelig for konstruktiv kritikk bør ikke komme som noen overraskelse på deg Ivan Olsen. Uansett så skal du ha kudos for å ha forholdt deg til fakta og det som faktisk har blitt sagt, ikke hva som «ligger mellom linjene». 🙂

          • AvatarPeeWeeMadman // 2015-07-09 kl 20:47 //

            På den annen side er jo ikke liberalist heller særlig mottakelige for kritikk. Et godt eksempel på dette kan ses her: http://www.liberaleren.no/2005/07/26/utfordring-til-peewee/

          • AvatarLiberalist1 // 2015-07-20 kl 09:20 //

            Det er ikke jeg som har skrevet det som står i lenken du legger ved der, bare sånn i tilfelle det var hva du prøvde å hinte om!?

          • AvatarPeeWeeMadman // 2015-07-20 kl 12:06 //

            Jeg bare viser til det faktum at dere også til tider blir helt rabiate når dere blir kritisert.

          • AvatarLiberalist1 // 2015-07-20 kl 16:49 //

            «Dere»? Glad i generaliseringer eller?

Kommentarfeltet er lukket.