Seksualiseringen på treningssenteret gjør meg skikkelig provosert

Foto: I love agrigento

Glaning, objektivisering, videoer av halvnakne damer med fokus på rumpe, pupper og skritt forringer treningsopplevelsen.

Loni Bjerkholt-Pedersen
Om Loni Bjerkholt-Pedersen (31 artikler)
Loni Bjerkholt-Pedersen er bosatt i Larvik. Hun har en bachelorgrad i idrettsvitenskap og er på fritiden skribent og blogger.

Jeg ønsket å kalle instruktøren en overkåt mannsgris.
La meg først og fremst si at jeg elsker treningssenterbransjen. Det å kunne løfte vekter, danse hiphop eller sykle på spinningsykkel, alt under samme tak, til den tiden man ønsker, uten andre forpliktelser enn å betale en månedlig avgift, passer mine individualistiske behov utmerket. Det er også et akkurat passe sosialt aspekt ved å trene på treningssenter, en utveksler blikk, kanskje en hilsen, et smil. I spinningsalen sitter jeg sammen med over 100 andre deltakere som alle er der av samme grunner, å få god helse, fin kropp, ha det gøy. Alle menneskene sitter nær hverandre, puster i samme tempo, er i en slags symbiose. Alle overkommer en fysisk utfordring sammen, kjenner gåsehuden komme til en låt de digger, føler lykkerusen sive inn i kroppen under nedtrappingen av økta.

Fullt av mannssjåvinisme og seksualisering
Likevel, er treningssenterbransjen full av mannssjåvinisme og seksualisering. Nede blant styrketreningsapparatene sprader de muskuløse, hårløse personlige trenerne med ekstremt lav fettprosent og skyhøyt ego og glaner på de unge damene. De oppfører seg som løver på savannen, som lurer overvåkende rundt med sin fysiske styrke, makt og autoritet, og markerer sitt territorium. Jeg har mange ganger lurt på hvorfor disse, og andre menn i rommet, mener at de kan tillate seg å stirre ubegrenset på kvinnene der.

Jeg kan selv se deilige, muskuløse menn som trener tung styrke, men jeg står likevel ikke å stirrer på dem med åpen kjeft, som en ape. Jeg dulter heller ikke borti venninner for å hviske en seksuell kommentar om de deilige mannskroppene, eller tvinger mennene til å møte blikket mitt i speilet, gang på gang. Jeg ønsker å forbeholde meg retten til å ikke bli stirret på av noen som helst mann. Selv om jeg har en flott kropp, betyr det ikke at jeg ønsker å bli glodd på, jeg ønsker simpelthen å trene.

Video på video med halvnakne, unge kvinner
Også i spinningsalen kommer mannssjåvinismen til uttrykk:

Det var en ettermiddagsøkt. Jeg kom heseblesende inn i salen og ble møtt av en halvrund mannlig instruktør med stram sykkelshorts og t-skjorte. Han enset meg ikke, enda jeg hilste på ham av ren høflighet.  På første rad satt fem slanke menn med skjeggstubber og stramme sykkelklær med ulike logoer på. Jeg forstod raskt at disse og instruktøren var en «klikk». De pratet høylytt og lo. Da to veldig unge jenter gikk fordi dem, ble de plutselig helt stille. Instruktøren fulgte jentene med blikket og så på mennene på første rad, det var tydelig at de syntes at jentene var pene. Jentene var et sted mellom 16 og 18 år. Mennene var et sted mellom 40 og 45 år. Etter at jentene hadde satt seg, humret mennene og så på hverandre.

Jeg satte meg i midten slik jeg pleier. Foran meg satt menn i midtlivskrisen, bak meg satt menn i midtlivskrisen. De satt beleilig til, slik at de kunne vise seg frem på første rad, og slik at de kunne stirre på unge kvinnerumper uten at de la merke til det, på bakerste rad.

Instruktøren satte i gang timen. Han var bablete; pratet lavt, utydelig og raskt. Presentasjonen han viste, startet med en video av en ungdomsgjeng som badet og nøt livet på en eller annen fjern sydhavsøy hvor kameraet filmet de unge jentene ekstra lenge. Videre var neste video en glissen musikkvideo med en formfull kvinne som tok på seg selv. Neste video var nesten helt identisk, i denne var det også en mann som gned seg inntil henne. Og slik fortsatte det. Video på video med halvnakne, unge kvinner; med zooming inn i rumpa og skrittet deres. Noen ganger også malplasserte tegneseriefilmsnutter og meningsløse landskapsvideoer, men alltid tilbake til en ung, sexy kvinnekropp, ofte uten ansikt, alltid uten personlighet.

Skal halvnakne kvinnekropper vekke et kampinstinkt
Jeg ble skikkelig oppgitt, frustrert. Hvorfor? tenkte jeg i mens jeg satt der. Hvorfor all denne seksualiseringen? Skal de halvnakne kvinnekroppene liksom vekke et primitivt kampinstinkt; et biologisk nedleggingsbehov, få adrenalinet til å flyte, testosteronet til å øke, slik at man kan yte mer?

På siste pulstopp så vi en video av en toppidrettsutøver, en syklist som sprutet champagne på en ung, lettkledd kvinne med mye sminke. Han sprutet champagne i ansiktet hennes til alle de andre mennenes store forlystelse, og jeg kjente at jeg ble både sur og pinlig berørt. Jeg følte meg rett og så ille til mote at jeg ikke klarte å yte noe særlig på siste pulstopp, og jeg så meg rundt i rommet for å se om noen reagerte, så vekk fra skjermen. Men nei, alle bare rugget opp og ned i samme takt, like rødsprengte og våte i ansiktet.

Hva om det var halvnakne menn
Hvorfor er det slik, tenkte jeg igjen. Og hvorfor gidder jeg og sitte her og være vitne til det primitive markeringsbehovet jeg får klint opp i ansiktet? Hvordan ville de semispreke mennene reagert hvis en kvinnelig instruktør viste like mange halvnakne menn hele økten igjennom?  Og enda mer bisart: hvorfor i all verden viser unge, kvinnelige instruktører videoer av andre halvnakne unge kvinner?

Hva hvis en mann hadde vist like mange videoer av halvnakne menn? Da hadde deltakerne antakeligvis trukket inn spørsmålet om hans seksuelle legning og konstatert at han var homo i garderoben etter at timen var ferdig!

Jeg var skikkelig provosert
Vi trappet ned. Jeg tørket svetten i pannen, snudde meg rundt for å se om noen av de andre deltakerne hadde reagert som meg, om noen av dem hvisket, rynket på pannen, ristet på hodet. Men alle bare peste, noen tøyde, andre var allerede gått av sykkelen. Instruktøren skrudde lyset opp på full styrke igjen. Jeg var skikkelig provosert. Jeg hadde så lyst til å si noe foran alle de andre deltakerne, kjente et behov for å rope ut at jeg aldri kom til å delta igjen. Jeg skulle så gjerne gått opp til instruktøren og kalt ham en ensporet, overkåt mannsgris, men jeg ble sittende. Helt passiv ble jeg sittende på sykkelsetet.

Men jeg lot i det minste være å klappe for ham på slutten.

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned

67 kommentarer på Seksualiseringen på treningssenteret gjør meg skikkelig provosert

  1. Hvordan vet du at instruktøren var overkåt?

  2. Tror «forfatteren» her bare er sjalu på at hun ikke har fått vere midtpunktet i en sånn video i sine yngre dager. Hele artikkelen minner om kvinnfolka som ble forbanna på han ene forskeren i rosetta teamet som hadde skjorte med pinupdamer på.

  3. AvatarMoroklumpen // 2014-11-30 kl 15:22 //

    Du fremstår så surmaget at det er komisk.

  4. Å bry seg om andres feil er det dummeste man kan gjøre, for da får man deres feil å slite med også.

  5. Lest mye rart…men dette tok kaka for i år! Det får da være grenser for å dra alle over en kam ???

    https://plus.google.com/105992460427095831123/posts/553W3yohoLS

  6. AvatarStian Oen // 2014-11-30 kl 16:06 //

    Tenk at du må forholde deg til menn mellom 40 og 45 år (æææææsj!), som HUMRER og SER PÅ HVERANDRE på treningssenteret ditt. Og noen av dem stirrer til og med på jenterumper uten at noen legger merke til det (hvordan vet du at de gjør det når ingen legger merke til det, forresten?).

  7. AvatarRampen Baltazar // 2014-11-30 kl 16:08 //

    Det er noe så fantastisk herlig å kunne kommentere sånne artikler.
    Det kan godt hende at jeg har misforstått artikkelen. Jeg er selv mann og hater seksualiseringen i samfunnet. På julebordet ble jeg seksuelt trakkasert av flere damer som skulle danse inntil meg selvom jeg satt. Det var kleint og ekkelt, men siden jeg er mann så skulle jeg være overlykkelig? Har du opplevd menn som har gjort dette mot deg?
    Du setter menn som trener i bås, folk er forskjellige, de mest kroppsfikserte menneskene finner man på treningsenter. Du sier indirekte, jeg er deilig, alle ser på meg, det er så irriterende.
    Du har ikke tenkt tanken på å bruke treningsbukse og genser. Du virker så selvopptatt at jeg lurer litt på om det er ment satirisk.

    • AvatarMrBlazeAxe // 2014-11-30 kl 16:47 //

      Så flott å se at det er noen i kommentarfeltet som kommer med gjennomtenkt og konstruktiv kritikk av artikkel OG forfatter sitt syn, personlig kunne jeg ikke vært mer enig med deg.
      Hvis man velger å trene «profesjonelt» altså på et organisert senter så må man forvente at det er mennesker der som er over gjennomsnittet kroppsfokusert. Siden målet ved å være der er å nå et bestemt ideale så vil det være den mest naturlige arenaen for observere et annet menneske sin kropp og treningsrutine, hvis man selv føler at de er nærmere den kroppen man selv vil ha.
      Noen gjør selvfølgelig dette i en seksuell kontekst, men det å gå ut i fra det synes jeg blir i overkant paranoid og innbilsk. Og hva har skjedd med å ta denne typen oppmerksomhet til det positive?
      Den typen oppførsel du beskriver er jo helt uakseptabel, har selv opplevd denne typen ting som mann, og det har satt noen spor som jeg ikke har blitt kvitt så lett.
      Men hvis man er god på noe, i dette tilfellet trening og kosthold, er det helt uforståelig for meg at man ikke kan ta denne oppmerksomheten som et komplimang, og ikke automatisk forvente at det er en seksuell undertone. Men forfatter deler jo igjen sitt forhold til kropp i måten hun selv beskriver de mennene hun forteller om, det går mye i fokus på seksualiserte deler av kroppen.

      • AvatarIda Landberg // 2014-11-30 kl 16:51 //

        Skulle personen du siterer også «tatt det som et komplimang» (sic) at fulle damer på julebord eglet seg innpå ham?

        • AvatarMrBlazeAxe // 2014-11-30 kl 16:58 //

          Det du sier nå blir i overkant usaklig. Som jeg sa så er den typen oppførsel uakseptabel fordi at det ikke baserer seg på noen form for ferdighet i motsettning til trening..
          Det er en stor forskjell på oppmerksomhet basert på handling og oppmerksomhet basert på konsekvens.
          Når man får oppmerksomhet av ett eller flere mennesker basert på en handling så kan man oftes ta det som et komplimang, men hvis man får det basert på en konsekvens av noe så er det i de fleste tilfeller seksualisering eller objektivisering av personen det gjelder.

          • AvatarIda Landberg // 2014-11-30 kl 17:01 //

            Men folk som glaner på andres kropper på treningssenter er basert på personen som blir beglodd sine ferdigheter? Tror nok det er ganske mange som blir beglodd pga hvordan kroppene deres ser ut (enten de ser bra eller dårlige ut) på treningssentre.

            (Det heter forresten «en kompliment». Ikke ment som kritikk, bare til opplysning).

          • AvatarMrBlazeAxe // 2014-11-30 kl 18:57 //

            Jeg sa aldri at dette gjaldt alle tilfeller…
            Vi som art ser på hverandre hele tiden og sammenligner hvordan vi ser ut og hvor godt trente vi er. Dette er en naturlig del av hvordan vi kommuniserer med hverandre igjennom kroppsspråk. Noe som der i mot ikke er greit er det som Rampen Baltazar snakker om, som på mange måter grenser til fysisk overgrep..
            Hoved forskjellene på de to eksemplene er hvordan det utføres, og jeg håper for din egen del at du ser det selv..

          • AvatarIda Landberg // 2014-11-30 kl 21:36 //

            Det er to forskjellige ting, men jeg har i alle fall lært at åpenlyst å glo på andre, er uhøflig. Det går en grense et sted mellom naturlig nysgjerrighet og direkte glaning.

    • AvatarIda Landberg // 2014-11-30 kl 16:50 //

      Slik jeg oppfatter det, sikter artikkelforfatter til en spesiell type menn, ikke alle menn. » Jeg har mange ganger lurt på hvorfor disse, og andre menn i rommet, mener at de kan tillate seg å stirre ubegrenset på kvinnene der.» Og jeg tror jeg kan love deg at de fleste kvinner har opplevd det samme som deg på julebord. Enkelte personer, av begge kjønn, oppfører seg seksuelt pågående på slike tilstelninger. Det er dessverre også en forestilling i samfunnet vårt om at menn til en hver tid ønsker sex og lettkledde damer.

    • AvatarTom Dahle // 2014-11-30 kl 22:22 //

      En kritikk av menn som oppfører seg sånn er ikke en frikjenning av kvinner som oppfører seg sånn. Når hun kritiserer seksualiseringa av kvinner i samfunnet frikjenner ikke det kvinner som klår mer enn ditt innlegg frikjenner menn som klår. Samtidig er den latterliggjøringen du driver med når du skriver «du sier indirekte, jeg er deilig, alle ser på meg, det er så irriterende» utrolig irriterende. Vi burde da klare å skrive saklig og konkret, OGSÅ når vi diskuterer med kvinner. Da hjelper det deg kanskje når du skal svare meg uten slike latterliggjøringer at jeg ikke er mann? Eller?

  8. Å kalle menn for «mannsgris» er mannediskriminering. Hva hvis noen hadde kalt deg for kvinnegris på treningsstudioet.

    • AvatarMax Müller // 2014-11-30 kl 18:11 //

      Nei, å kalle noen en gris eller mannsgris KUN fordi de er mann er diskriminering. Å kalle noen som oppfører seg grisete for en gris, er å kalle en spade en spade.

  9. AvatarDepecheMan // 2014-11-30 kl 16:50 //

    Er selv jevnlig på mitt lokale treningssenter hvor jeg først og fremst må legge til at jeg aldri har sett lignende videoer det her snakkes om. Jeg er i førtiåra og 188cm/94kg og da sikkert halvrund. Sammenlignet med en kvinne på kanskje 170/75 som da sikkert kan betegnes formfull. Det ene kan kanskje virke en smule mer sexistisk nedlatende enn det andre eller? Når man selv konstaterer at det bare er en selv som reagerer på en slik måte som du gjør burde man kanskje selv gjøre seg en tanke om det kanskje var du som hadde en litt spesiell måte å se ting på enn å forlange at alle andre (menn i midtlivskrisen) burde endre seg?

    Denne uken trente jeg selv helt bakerst i treningslokalet på en av to romaskiner. På raden foran er det ca 15 tråkkemaskiner hvorav alle var ledig. En kvinne på mellom 20-25 år kommer inn og tar tråkkemaskinen rett foran meg mens jeg allerede var godt igang med min økt. Hun kunne valgt maskiner langt til høyre eller venstre isteden om hun det ville. Ikledd en tett tights som ikke lot mye til fantasien når hun bøyer seg frem, setter rumpa i været og tråkker ivei. Om jeg var som deg ville jeg sikkert følt meg trakkassert, men isteden lot jeg meg inspirere og gav full gass ut økta. At hun fikk inspirasjon av å vise seg frem er jeg også fristet til å tenke meg.

    Hvorfor tror du de unge jentene i minimalt klesantrekk oppholder seg i samme treningsrom som disse PT’ene du nevner? Kan det være at de grunnet naturens lov liker å kurtiseres av Alfa-hanner? Dette høres jo forresten ikke ut som PT’er som er i jobb da disse vel har med seg en de er personlig trenger for? Har aldri sett noe av det du insinuerer i noe annet treningssenter.

    Siden du tenker som du gjør vil jeg råde deg til heretter å møte opp i god tid før spinningtimen slik at du kan velge å sitte helt bakerst i en krok og dermed ikke får noen bak deg og bare halvparten så mange i midtlivskrisen i umiddelbar nærhet foran deg. La så være å se på videoene men tråkk ivei etter musikken eller hva det er som gjør at du velger å dra til en felles spinningtime. Når du er den eneste som reagerer bør nemlig du tilpasse deg fellesskapet, ikke motsatt.

    • AvatarMax Müller // 2014-11-30 kl 18:13 //

      Ja, flertallet har alltid rett…..eller…vent nå litt?

      • AvatarDepecheMan // 2014-11-30 kl 18:41 //

        Mener du at alt det hun ytrer om i denne kronikken har en fasit?
        Her finnes ikke noe rett eller galt, men derimot mye synsing. Mer eller mindre kvalifisert. Et poeng er at hun bevisst bruker en hersketeknikk der hun bruker en negativ seksualisert beskrivelse av forholdsvis like menn/kvinner.

        • AvatarMax Müller // 2014-12-01 kl 06:41 //

          Trodde det var ganske klart at det jeg mente var at det ikke alltid er slik at flertallet har rett, og dermed at din påstand, om at artikkelforfatter bør rette seg etter flertallet fordi hun var den eneste som reagerte, var et idiotisk utsagn.

          Hva i all verden skal den siste setningen din bety???

          • AvatarDepecheMan // 2014-12-01 kl 07:44 //

            Selvfølgelig bør hun for sin egen del sette seg der hvor hun har minst mulighet for å bli plaget av andres nærvær. Det er jo bare sunn fornuft.

            Om du ikke skjønner den siste setningen får jeg forklare den for deg spesielt for deg. Eldre lett overvektig mann = halvrund. Lett overvektig kvinne = formfull. Så får du selv finne ut hvilket ord som er mest negativt ladet.

          • AvatarMax Müller // 2014-12-01 kl 16:23 //

            For det første så skrev du «Når du er den eneste som reagerer bør nemlig du tilpasse deg fellesskapet, ikke motsatt.» Det er ikke et forslag om hvor noen skal sitte, men et idiotisk forslag til hvordan man skal oppføre seg når man er uenig med flertallet.

            For det andre så er det ikke kvinner sin oppgave å unngå uønsket seksualisering av sosiale situasjoner. Hvis hun hadde blitt plaget av «normal» oppførsel fra andre folk hadde jeg vært helt enig med deg i at hun da burde ha satt seg lengst mulig vekk. Som mange, her eller på db.no, har kommentert så er det ikke vanlig å bare vise videoer med halvnakne jenter/kvinner under spinningtimer. Det hadde jeg også reagert på, om enn ikke like mye som artikkelforfatter.

            Når det gjelder poenget ditt om hersketeknikk; det er også en skivebom. Hun bruker «halvrund» om en ikke identifisert mann som hun kun bruker som eksempel på den oppførselen hun snakker om. Hun gjør ikke det for å herske over noen, han er ikke en part, bare et eksempel, i denne diskusjonen.

            Ordet formfull bruker hun om en av damene i en av de seksualiserte videoene. Etter litt googling har jeg oppdaget at formfull faktisk ikke forekommer i noen av de norske online-ordbøkene jeg kunne finne. Derimot bruker Store Norske Leksikon, i denne artikkelen https://snl.no/Kate_Moss, ordet formfull til å beskrive modeller som Cindy Crawford, Naomi Campbell og Claudio Schiffer. Ingen av disse kan vel sies å være lett overvektig.

            Problemet jeg hadde med setningen din var at du skrev «hun bevisst bruker en hersketeknikk der hun bruker en negativ seksualisert beskrivelse av forholdsvis like menn/kvinner» når hun beviselig bruker en ikke-seksualisert beskrivelse av den lett overvektige mannen (hvis du da ikke har en noe spesiell smak) og en helt annen, muligens seksualisert beskrivelse av en kanskje, men ikke nødvendigvis lett overvektig kvinne.

            Du sier også at hun brukte disse beskrivelsene om forholdsvis like menn/kvinner, men annet enn fysisk utseende bruker hun disse to personene som eksempler to to vidt forskjellige ting.

          • AvatarDepecheMan // 2014-12-01 kl 18:48 //

            Da kan vi i det minste være enige om at vi er uenige i både tolking og meningen med innholdet da den første setningen i ditt tilsvar er en selvfølge for de aller fleste av oss. Verre enn det er det ikke for meg ihvertfall.
            For meg er det et minst like stort overtramp å generalisere menn som er eldre og sikkert da rundere enn henne selv for å være i en midtlivskrise fordi de setter seg enten foran eller bak henne i en spinningtime. De i samme alder som ikke er og trener vil trolig oppleve en større krise i livet helsemessig. Det bør rett og slett ikke være et problem for henne å ha disse mennene foran seg om ikke annet. Forskjellen for meg er dog at jeg ikke føler at jeg behøver å få en kronikk på nettet fordi jeg føler alle glor på meg. Det problemet er det meget enkelt å gjøre noe med.

  10. AvatarIda Landberg // 2014-11-30 kl 16:56 //

    Jeg tror dette kunne ha blitt en mye bedre artikkel om ikke artikkelforfatter selv hadde kommet med generaliseringer og usakligheter som «midtlivskrise», «overkåt», «halvrund» osv i tillegg til «tilfeldigvis» å måtte få med hvor fin kropp hun selv har. Fokusér på sak, ikke personer, så tror jeg du får mye bedre respons. Dette kunne blitt et godt innlegg om seksualisering av samfunnet og objektivisering av kvinner, men det fremstår mer som barnslig sutring.

    • AvatarGunnar Tveiten // 2014-11-30 kl 17:09 //

      Veldig sant. Selv har hun en «flott» kropp, mens samtlig menn som beskrives har midtlivskrise (i.e. er i feil alder?) eller er «halvrunde», «overkåte» eller mannsgriser.

      • AvatarTom Dahle // 2014-11-30 kl 22:20 //

        Dette er rett og slett tull. Jeg foreslår at du heller leser innlegget. Hun skriver blant annet «Jeg kan selv se deilige, muskuløse menn som trener tung styrke». Hvordan får du dette til å passe som halvrund, overkåt eller mannegris? Du skriver faktisk SAMTLIGE menn. Slik generalisering ødelegger diskusjonen om artikkelen.

        • Hun liker «det perfekte» hun også.

          • AvatarTom Dahle // 2014-11-30 kl 23:00 //

            Hvor skriver hun det?

          • Hun «skriver» det gjennom det selvmedlidenhetsmessige. Det er synd noen blander selvmedlidenhet og kvinnekamp. Dessuten handler alt om makt på sett og vis.

          • AvatarTom Dahle // 2014-12-01 kl 00:56 //

            Så hun skriver det ikke, det er bare en mening du pådytter henne. Ok, greit å få det oppklart.

          • Andre ser lettere ens feiltrinn.

        • AvatarGunnar Tveiten // 2014-12-01 kl 10:48 //

          Du har rett, jeg glemte den referansen. Det riktige er at nesten alle referanser hun har til menn og menns kropp i denne artikkelen er negative, men at hun har med en refereanse til deilige menn: den trengs for å illustrere hvor mye bedre hun oppfører seg; hun unnlater nemlig å stirre eller på andre måte oppføre seg dårlig til tross for disse deilige.

        • Ja hun objektiviserer menn også. Ikke noe bedre…

    • AvatarRampen Baltazar // 2014-11-30 kl 18:26 //

      Hei Ida, seksualiseringen i samfunnet er ødeleggende og fordummende. Men virkeligheten er at menn blir generalisert veldig ofte av de som tar opp tema om seksualisering. Hvis ikke de jentene som er imot seksualiseringen av samfunnet forstår at mange menn er enig så ………..
      I bunn og grunn handler det om folkeskikk.
      Jenter og gutter titter nok akkurat like mye på hverandre, men jeg føler vi lever i en kultur hvor kvinner blir sett på som offer og mannen som gjerningsmann.

  11. AvatarGunnar Tveiten // 2014-11-30 kl 17:03 //

    Hvor kan menn tillates å sitte på spinningtimer uten å rammes av kritikk fra deg ?

    Ikke foran, for da vil de vise seg frem, og ikke bak for da vil de se på romper.

    Sitter de i midten blir det vel ennå værre, da sitter de jo nær deg, og kan dessuten beskyldes for både å ville vise seg fram OG å se på rumper.

  12. Avatarlars randby // 2014-11-30 kl 17:40 //

    Nå skal det sies at jeg ikke har deltatt i slike gruppeøvelser når jeg bedriver min høyst nødvendige men like fullt like lite lystbetonte trening to til tre ganger i uken.

    Det kan dog være litt irriterende med disse som skal løpe fort på redemøllene da det dunker og bråker noe infernalsk. Videre stønnene og de underlige gutturale lydene som kommer fra både kvinner og menn som løfter og drar i ulike apparater som åpenbart er så tungt lastet at de ikke klarer å løfte dem i stillhet.

    Dog må jeg bare innse at jeg er en gammel gris som nok så diskret som mulig gløtter både litt hit og dit på andre deltagere i alderspennet 20 til 70 år. Når det er sagt, er jeg vel også såvidt gammel gris at jeg ikke en gang skjenker det en tanke at de jeg gløtter på ha en hjerne, selvstendige tanker, sjarm og personlighet.

    De eksisterer i så måte kun i mitt hode og skulle jeg kommet i snakk med dem ville fokus nok skiftet fra kropp til alt det andre eller jeg ville rett og slett høflig avvist dem med forklaring i at jeg alt kjenner nok folk til å fylle både dette og neste liv.

    Når det er sagt er sikkert folk som trener mye også ordentlige mennesker med mye spennende å by på. Men for meg er jeg såpass fordomsfull at jeg ser på kroppsfokus som en mulig egoistisk og selvsentrert personlighet og det er noe jeg ikke finner veldig smakelig. Ikke er jeg anlagt for gruppementalitet og foretrekker å pusle med mitt og la andre pusle med sitt. Derav er jeg ikke helt god å få med på hverken idrettsarrangementer, konserter eller diverse happenings hvor det å være smalet i grupper og få den gode felleskapsfølelsen er viktig.

    Men jeg er nok en av de som ikke kommer til å oppfylle trådstarters ønkse om at hun bør få kle seg og te seg som hun vil helt ubemerket av andres tanker eller blikk. Men jeg kan love at jeg skal gjøre det veldig diskret og at jeg heller ikke skal dele mine tanker med andre enn meg selv.

    Vet ikke helt om det holder men jeg er jo heller neppe å se i de treningslokalene trådstarter frekventerer.

    • Avatarsuverent // 2014-12-01 kl 01:20 //

      Hahaha! Hillarious!!

      • Avatarsuverent // 2014-12-01 kl 01:21 //

        Har denne dama virkelig bachelorgrad?? 🙂

        • Avatarsuverent // 2014-12-01 kl 01:26 //

          Må for all del ikke se på noen. Slik damene går kledd så er det klart de kan bli fornærmet over at noen ser på hvor flotte de har blitt av all treningen. Vi må for all del ikke se på hverandre. Menn må ikke være menn og kvinner må ikke være kvinner. Tenk å se på hverandre. Og på trikken er det dessuten ikke lov å snakke med hverandre. Kun i Spanis, der er det ok, ingen kjente ser. Vi tør litt opp. 🙂 Hvilket samfunn vi er i ferd med å utvikle i det kalde nord! Disse jenene på trenigssentrene er virkelig noen ofre. Stakkars jenter, menn kan finne på å se på dem, og dere trange topper og tights. Uff!!! Hadde noen stått over dem og glant LENGE så hadde jeg skjønt det, men deette blir for dumt og gjør bachelorjenta fordummende.

  13. Avatarflæskogbananer // 2014-11-30 kl 18:57 //

    bare fordi noen blir stille når det går ei pen jente forbi, betyr ikke at det er den pene jenta de prater om. Hørte du nøyaktig hva det var de sa? Virker nesten som du trekker konklusjoner basert på et verdensbilde som kan være feil. Jeg har ikke opplevd noe av det du nevner på treningsenteret jeg trener på, folk holder seg for seg selv og trener, kanskje kikker litt her og der, men man kan da ikke hindre folk i å se.

    Når det gjelder seksualiserte treningsvideoer er jeg enig, ikke noe poeng i at det brukes på den måten. Men virker nesten bare som du må finne deg et nytt treningsstudio, for de fleste er ikke slik.

  14. Bytt treningsstudio hvis du ikke trives der, det er sikkert mer enn ett i Larvik.
    Samtidig: Jeg har gått på flere treningsstudioer i Bergen og på Stord. Har aldri opplevd noe annet enn at når det er spinning det er snakk om så blir det vist sykkeltur-spinningfilm, eller pulsen på de som er på spinningsøkta.
    Høres ut som et veldig rart treningsstudio du er på – hvorfor bytter du ikke til et mer normalt sted?

  15. AvatarArtisjokk // 2014-12-01 kl 00:25 //

    «Selv om jeg har en flott kropp, betyr det ikke at jeg ønsker å bli glodd på, jeg ønsker simpelthen å trene.»

    Hahaha! Her har vi et realistisk selvbilde i orden, ser jeg!

    Lori Bjerkholt — du finnes ikke attraktiv, du har desidert ikke en flott kropp på noen måte, og jeg tviler ekstremt sterkt på at noen kjekk, mannlig personlig trener engang kunne finne på å betrakte deg som et sex-objekt. De sitter på en hylle mange hakk over deg på kjøttmarkedet, uansett. Jeg er personlig ikke veldig overfladisk, men jeg hadde aldri sett to ganger på deg på et treningsstudio, tro du meg. Du er en svak 4/10.

    Kanskje det er litt omvendt psykologi i bildet her, ispedd sjalusi; du skulle kanskje ønske du var like attraktiv som kvinnene du gjør deg til talsperson for, slik at alle disse «kåte mennene» du mener du kan lese tankene til (når du i virkeligheten kun projiserer dine egne, mannshatende fordommer og psykoser over på dem og tillegger de egenskaper de ikke nødvendigvis har — skal de stakkars mannfolkene få lov til å forbruke oksygen, snart, eller er det «sjåvinistisk», og?), hadde stirret på deg, istedet?

    Du representerer en slags ytre fløy av panserfeministisk absurditet, der ren avsky går over i deliriske hallusinasjoner og galskap — ironisk nok manifesterer du et prakteksempel for de som ønsker å begrunne hvorfor likestilling er en mindre god idè. Jeg støtter virkelig likestilling i form av like muligheter, selvsagt, men fortidens patriarkat hadde i det minste sørget for at du ikke hadde fått tilgang til offentlig debatt med tragikomisk elendighet som dette, så helt håpløst var det ikke. Du HADDE gjort mer nytte for deg bak en kjøkkenbenk, med skureklut og børste.

    Dette var intet mer enn en patetisk, mindreverdighetskompleksbasert cocktail av mannehat, virkelighetsfjerne, kontemplative forestillinger, hormonell frustrasjon og kompulsive utstøt. Anbefaler deg å starte et treningsstudio utelukkende for desillusjonerte feministhurper som deg, der dere kan sitte og spinne for harde livet iført brune strikkegensere, i en tung eim av hasj og røkelse, mens svetteperlene renner nedover de hårete armhulene og leggene deres. Dere kan jo kalle det «Ottar’s Gym», f.eks.

  16. AvatarArtisjokk // 2014-12-01 kl 00:44 //

    Jøss, var det skummelt med litt sannhet, Loni? Da prøver vi igjen:

    «Selv om jeg har en flott kropp, betyr det ikke at jeg ønsker å bli glodd på, jeg ønsker simpelthen å trene.»

    Hahaha! Her har vi et realistisk selvbilde i orden, ser jeg!

    Lori
    Bjerkholt — du finnes ikke attraktiv, du har desidert ikke en flott
    kropp på noen måte, og jeg tviler ekstremt sterkt på at noen kjekk,
    mannlig personlig trener engang kunne finne på å betrakte deg som et
    sex-objekt. De sitter på en hylle mange hakk over deg på kjøttmarkedet,
    uansett. Jeg er personlig ikke veldig overfladisk, men jeg hadde aldri
    sett to ganger på deg på et treningsstudio, tro du meg. Du er en svak
    4/10.

    Kanskje det er litt omvendt psykologi i bildet her, ispedd
    sjalusi; du skulle kanskje ønske du var like attraktiv som kvinnene du
    gjør deg til talsperson for, slik at alle disse «kåte mennene» du mener
    du kan lese tankene til (når du i virkeligheten kun projiserer dine
    egne, mannshatende fordommer og psykoser over på dem og tillegger de
    egenskaper de ikke nødvendigvis har — skal de stakkars mannfolkene få
    lov til å forbruke oksygen, snart, eller er det «sjåvinistisk», og?),
    hadde stirret på deg, istedet? Den paradoksale «logikken» din viser seg i
    innertiere som: «De satt beleilig til, slik at de kunne vise seg frem
    på første rad, og slik at de kunne stirre på unge kvinnerumper uten at
    de la merke til det, på bakerste rad.» Isåfall er vel du dobbelt så
    frivol og promiskuøs som noen mann tilstede, i den forstand at du setter
    deg i midten for BÅDE å kunne glo på mannerumpene foran deg OG vise
    frem akterspeilet for de bak! Personlig hadde jeg satt meg på første rad
    for å slippe å stirre rett inn i det om du hadde vært på spinningtime
    på mitt studio, men det er nå meg.

    Du representerer en slags ytre
    fløy av panserfeministisk absurditet, der ren avsky går over i deliriske
    hallusinasjoner og galskap — ironisk nok manifesterer du et
    prakteksempel for de som ønsker å begrunne hvorfor likestilling er en
    mindre god idè. Jeg støtter virkelig likestilling i form av like
    muligheter, selvsagt, men fortidens patriarkat hadde i det minste sørget
    for at du ikke hadde fått tilgang til offentlig debatt med tragikomisk
    elendighet som dette, så helt håpløst var det ikke. Du HADDE gjort mer
    nytte for deg bak en kjøkkenbenk, med skureklut og børste.

    Dette var intet mer enn en patetisk, mindreverdighetskompleksbasert cocktail
    av mannehat, virkelighetsfjerne kontemplative forestillinger, hormonell
    frustrasjon og kompulsive utstøt. Anbefaler deg å starte et
    treningsstudio utelukkende for desillusjonerte feministhurper som deg,
    der dere kan sitte og spinne for harde livet iført brune strikkegensere,
    i en tung eim av hasj og røkelse, mens svetteperlene renner nedover de
    hårete armhulene og leggene deres. Dere kan jo kalle det «Ottar’s Gym»,
    f.eks.

    • Avatarsuverent // 2014-12-01 kl 01:30 //

      Hehe.. Artisjokk, du er hard med henne… Men tenkte det samme… Pinlig artikkel. Virker nesten misunnelig på sine medsøstre. Hehe..

  17. AvatarItsenough // 2014-12-01 kl 09:04 //

    Løsningen er veldig enkel. Den heter Islam. Når islam dominerer skal vi endelig slippe å se fnisende fitness babes kurtisere rundt PT’er med kropper som greske guder. Damer i alle aldre skal slippe å måtte se de vemmelige halvfeite menn med røde ansikter! Det blir sikkert varmt på spinningsykkelen inne i burkaen, men dere slipper å bli sett av grisen som satt seg bakerst på grunn av egne komplekser.

  18. AvatarAhmad591 // 2014-12-01 kl 09:32 //

    Dette er noe av det mest kvinnesjåvinistiske jeg noen gang har lest, og jeg kjenner at jeg blir både kvalm og provosert. Ditt innlegg er hatfullt, krenkende og du generaliserer menn. Du mener at de fleste menn i 40-åra på et treningsstudio er overkåte menn i midtlivskrisen, og er der hovedsaklig for å glane på damer. Du synes tydeligvis selv at du er så uimotståelig deilig at de fleste menn glor på deg med åpen munn. Det er lenge siden jeg har lest noe mer hatefullt mot menn, og jeg jeg må innrømme jeg begynner å bli lei av sinna, norske damer (og menn) som babler i vei på blogger etc med konstruerte problemstillinger. Jada, det finnes sikkert mannssjåvinister i Norge, men du har akkurat bevist at det også finnes nok av kvinnesjåvinister. Jeg foreslår at du tar tak i reelle problemer som blant annet dine innvandrersøstre sliter med her i Norge. De har ekte problemer. At du synes du er så deilig og vil ha deg frabedt å bli beglodd blir for dumt. Tren hjemme da, eller løp ute – problem løst. Jeg ønsker deg lykke til og god bedring.

    • AvatarMax Müller // 2014-12-01 kl 16:29 //

      Hun sier at mannsjåvinisme eksisterer, kommer til uttrykk på treningssentre og at hun misliker det. Hvis du føler deg krenket bør du heller ta en kikk i speiliet.

      Hun sier ikke at de fleste menn er noe som helst. Hun sier at noen menn oppfører seg på en måte som mange kvinner finner ubehagelig. Hvorfor er det så farlig å påpeke?

      • AvatarAhmad591 // 2014-12-01 kl 21:40 //

        Hvis det er mannsjåvinisme å se på damer, ja da er verden full av mannsjåvinister. For ikke å snakke om alle jentene der ute (også de på treningssentre) som liker å se på kjekke menn – de er vel kvinnesjåvinister de da.. Og jo, hun generaliserer – les innlegget hennes igjen, og noen av de 1400 kommentarene på dagbladet.no (og her for øvrig).

      • Hun generaliserer veldig:

        Jeg satte meg i midten slik jeg pleier. Foran meg satt menn i midtlivskrisen, bak meg satt menn i midtlivskrisen. De satt beleilig til, slik at de kunne vise seg frem på første rad, og slik at de kunne stirre på unge kvinnerumper uten at de la merke til det, på bakerste rad.

        Til så skal visst nok dama være for «pen» selv. I fare for å framstå som trollet her, så mistenker jeg heller at dette er et utbrudd som kommer av eget dårlig selvbilde. Dagens artikkel om at hun i tillegg er fattig fordi hun eier bolig og kjører dyr bil bare øker mistanken min om at dette er en person som ganske bør konsentrere seg om å jobbe med sitt eget sjeleliv og få kontroll på det, før hun forteller resten av samfunnet hvor skapet skal stå.

  19. AvatarTerje Kristiansen // 2014-12-01 kl 12:15 //

    Helt naturlig. Kvinne vil friste mann, mann vil bli fristet av kvinne. Slik har det alltid vært.
    Det holder befolkningen på et normalt nivå. Men, kurtisering er en ekstremt vanskelig sak for en enkel mann.
    En kvinne ønsker ikke å bli kurtisert av en mann som hun ikke anser for å være i hennes liga.
    Og da er det vel lett å forstå at dette kan føre til misforståelser.
    I Japan finnes det en by som er i ferd med å dø ut. Der interesserer ikke menn seg for kvinner lenger.
    Slik kan det også gå.

  20. AvatarHelge Knutsen // 2014-12-01 kl 12:59 //

    Jeg vet ikke hva jeg skal si om artikkelen, jeg er bare ukristelig glad at samboeren min ikke er slik som deg…. Bitter, sutrete med et snev av gammeldags rødstrømpete holdning

  21. Oppsøk psykolog snarest Loni Bjerkholt Pedersen. Ditt ekstreme mannshat og forvridde paranoide verdensbilde er ikke bra å gå rundt med.

    Paranoid Schizofrene personer burde behandles, ikke gis spalteplass med deres fantasier og hat.

  22. Hvordan viste du det seksuelle tenning nivået til instruktøren var på?

  23. Latterlig dårlig moderering av diskusjonsforumene på DB må jeg si. Dere fjerna min kommentar som verken hadde banneord, mye caps bruk eller stygg. Men å publisere denna artikkelen, DET tillater dere.

  24. Dere sletta denne kommentaren her «Tror «forfatteren» her bare er sjalu på at hun ikke har fått vere
    midtpunktet i en sånn video i sine yngre dager. Hele artikkelen minner
    om kvinnfolka som ble forbanna på han ene forskeren i rosetta teamet som
    hadde skjorte med pinupdamer på.» Hva er det som går imot deres diskusjons regler? Har ikke jeg lov til å ytre min mening like mye som det denne dama har kanskje? Eller er det fordi jeg er mann at den ble fjernet?

  25. Det høres ut som hun trener på bedehuset også.

  26. Det er noen relevante poeng her, men de går litt tapt i totalen. Dessverre fremstår artikkelen som sytete og det er tydelig at forfatteren var frustrert og veldig mye skjedde på en gang.

    At folk som sitter for å trene spinning skal måtte se på en rekke overseksualiserte videoer som grenser til mykporno, er fullstendig unødvendig. Selvsagt kan hun velge å «trene et annet sted» – det å fjerne seg fra en ubehagelig situasjon er alltid et alternativ – men det er da fullstendig lov å påpeke noe som burde endres uten å bare bli bedt om å ignorere det. Skal vi unngå alt vi oppfatter som galt hele tiden, kan vi bare droppe samfunnsdebatter i sin helhet.

    Ellers tror jeg artikkelforfatter hadde en dårlig dag der alt skjedde på en gang. Det skjer med oss alle. Vi opplever noe ubehagelig fra det motsatte kjønn, som trakassering eller uønsket objektivisering, og til slutt renner begeret over. Alle menn man treffer på er redusert til mannsgriser med uhumske intensjoner. Man har bare fått NOK. Men det er ikke resten av verden sin skyld.

    Jeg foreslår at artikkelforfatter tar vennlig kontakt med treningssenteret og ber dem variere utvalget videoer til viser til spinningtimen slik at det er noe for alle, inklusive de som ikke er så opptatt av jenter i bikini og champagnespruting.

  27. AvatarTanja Wetterstedt // 2014-12-06 kl 05:53 //

    «Da to veldig unge jenter gikk fordi dem, ble de plutselig helt stille.
    Instruktøren fulgte jentene med blikket og så på mennene på første rad,
    det var tydelig at de syntes at jentene var pene. Jentene var et sted
    mellom 16 og 18 år. Mennene var et sted mellom 40 og 45 år.»

    Ageisme er ikkje det spor betre enn rasisme. Då er var på den alderen, hadde eg mange gode forhald med menn på den alderen. Desse reaksjonære fordommane skulle ein tru var utrydda i 2014, men det finnast openbert fascistar i alle avstøpningar…

  28. Har berre lyst til å kommentere éin ting i artkkelen: Å vise slike videorar som instruktøren tydeligvis gjorde her, er langt over streken. Du treng ikkje støtte frå trenarane rundt deg i salen, du kan klage til trenngssenteret.

  29. AvatarIda Lillebø // 2014-12-06 kl 10:00 //

    Å vise slke videoar som instruktøren tydeligvis gjorde her, er langt over streken. Du treng ikkje støtte frå trenarane rundt deg, du kan klage til senteret.

Kommentarfeltet er lukket.