Havneslag i arbeidsretten

Foto: Helhe Høifødt

I dag, onsdag morgen, møtes havnearbeiderne i Oslo og NHO i arbeidsretten for å få en avgjørelse på hva som kan kalles en privat havn.

Nyhet
Om Nyhet (774 artikler)
Har du noen tips eller tilbakemelding å gi oss om denne nyheten, mail oss på rp@marx,su.

Av Christian Boger

Dagens sak i arbeidsretten kommer som et resultat av at to av aktørene ved Oslo Havn, Oslo Containerterminal og Sjursøya Containerterminal, mener deres egne arbeidere, og ikke de fagorganiserte havnearbeiderne, har rett til å utføre laste- og lossearbeid på anleggene da selskapene anser anleggene for å være såkalt privat havn. Med bakgrunn i dette mener selskapene at de ikke er underlagt «Rammeavtalen om fastlønnssystem for laste- og lossearbeidere».

Slutt for havnearbeiderne
Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og LO som organiserer havnearbeiderne er dog svært uenige i at anleggene kan karakteriseres som private havner, og forbundet har svært god tro på å gå seirende ut av saken.

– Forståelsen av rammeavtalen har vært svært klar opp til nå. Vinner NHO denne saken er det over og ut for laste- og lossearbeiderne slik vi kjenner dem i dag. Får NHO medhold i arbeidsretten betyr det at det er fritt fram for privatisering av samtlige havner her til lands, sier første nestleder i NTF Lars Morten Johnsen til nettstedet FriFagbevegelse.

NTF ser dog for seg muligheten for at et tap i saken vil føre til at laste- og lossearbeiderne i framtiden vil stå for arbeidet ombord i skipene, mens bedriftenes ansatte vil stå for arbeidet på land.

Det er avsatt tre dager til saken i Arbeidsretten og dom i saken er ventet i begynnelsen av oktober. Dommen i saken kan heller ikke ankes og resultatet vil dermed bli stående for all fremtid.

 

Liker du det du leser?

VIPPS noen kroner til 137267
eller betal direkte til konto 1254.05.88617
Støtt oss med fast bidrag hver måned